Stukje tuin over, groentetuin of kippenhok??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 16:45

Manon_ schreef:
Mijn vader heeft bij ons in de tuin zelf het kippenhok gebouwd en ook het caviahok. Ik kan wel een foto maken als je wil. Wij hebben wel brahma's (groot formaat) en die zijn enorm :j.

ja graag! ook als meer mensen hun groentetuin op het kippenhok hebben zie ik daar graag voorbeelden van. of een ander idee zodat ik beide kan.

Kiwipitje

Re: Stukje tuin over, groentetuin of kippenhok??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 16:47

Ik zal straks even foto's maken! Als je niets hoort ben ik het vergeten, dan stuur maar PB :j.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 16:51

Ik denk dat je daar nogal op verkijkt, 3 hennen kunnen echt wel herrie maken. Als ze schrikken slaan ze aan.. En dat is keihard. Dat gebeurd zeker de eerste maanden vaak. Maar het was maar een tip :)

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 16:54

Onze kippen kunnen soms wel wat herrie hebben, maar niemand heeft er bij ons echt last van.

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 16:54

Zidore schreef:
[3 krieltjes maken vast niet zo'n herrie.
Jawel hoor, wacht maar totdat ze een ei gaan leggen, of er een beest langskomt. Ze kunnen echt een enorme keel opzetten hoor!

manon_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 17:06

Een tijdje terug ontving ik deze link in een mail, ik vond het geniaal!
http://www.makkelijkemoestuin.nl/
Misschien heb je er wat aan :) Anders zou ik voor kippen gaan, lijkt mij leuker dan een moestuin.
Ik zou een moestuin denk ik al snel een beetje verwaarlozen, terwijl dat met dieren natuurlijk niet kan.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 17:11

ik sta nogal te kijken van de berichten over herrie
nu lopen er niet veel katten e.d. door de tuin
maar goed, ik wil m'n buren ook geen megalawaai aandoen...
ik snap wel dat ze in het begin moeten wennen
miss beetje domme vraag, maar doen alle kippen dat of is dat bij bepaalde rassen sterker??
als ze een ei leggen dan kakelen ze, dat weet ik wel
maar het moet natuurlijk niet uit de kippepootjes lopen!

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 17:12

manon_king schreef:
Een tijdje terug ontving ik deze link in een mail, ik vond het geniaal!
http://www.makkelijkemoestuin.nl/
Misschien heb je er wat aan :) Anders zou ik voor kippen gaan, lijkt mij leuker dan een moestuin.
Ik zou een moestuin denk ik al snel een beetje verwaarlozen, terwijl dat met dieren natuurlijk niet kan.

wat grappig die site heb ik eergisteren ook gevonden en toen gelijk aan m'n RSS-reader toegevoegd (dat is een site waarmee je een heleboel sites in 1x kan checken -:) erg verslavend trouwens)

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 17:32

Bij ons valt de herrie wel mee wij hebben drie krielvuilnisbakkipjes die maken herrie als ze een ei hebben gelegd alleen als je het ei geraapt hebt houden ze op. Ze zijn geweldig leuk de zijn helemaal handtam omdat we ze vanaf kleins af aan hebben en als we wat eten over hebben hoef je het niet in de vuilnisbak te mieteren.

Wel handig is als je kipjes gaat nemen, is dat je de buren even informeert en om toestemming vraagt. Je kunt ze daarbij ook beloven dat ze wat eitjes krijgen af en toe dat vinden ze meestal wel leuk :D

Ik heb net even foto's van ons hok gemaakt zoals ik beloofd had, ik heb er ook een paar van de kipjes bijgedaan

Het tuinhuisje op paaltjes:

http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/05/18/1274187476-30.jpg

http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/05/18/1274187586-590.jpg

en nog wat van de kipjes:

http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/05/18/1274187635-690.jpg
op volgorde: Woedoe, Big en kuifmans

http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/05/18/1274187728-690.jpg
Mijn kip kuifmans <3

ze zijn zo leuk

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 17:34

Wij fokken al heel lang raszuivere kippen voor tentoonstellingen. Vele soort en maten en veel rassen.

Het 1e ras is schrikkeriger dan het andere en het ene ras maakt hardere geluiden dan andere. Wij hebben 1 van de tamste rassen, maar ook die schrikken regelmatig en dan slaan ze alarm.. Dus dan begint er 1 en de rest gaat mee.. Dat kan enkele minuten aanhouden. Als een kip een ei legt maakt ze ook geluid, maar kippen leggen het meeste overdag en niet in de ochtend als ze net van stok komen, dus dat is geen probleem denk ik.

Ik denk dat het slim is langs je buren te gaan of ze er problemen mee zouden hebben. Wel zo sociaal en een uurtje werk ofzo. Dan ben je er van verzekerd dat je geen problemen kan veroorzaken.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 17:36

Wij hebben ook kipjes en die zijn zooooo geweldig lief! :+: Ze schijten wel overal maar ach, dan veeg ik maar 2x op een dag de hele stoep! :+

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 17:36

Ik wilde net uitloggen, maar ben blij dat ik je reactie nog zie!! Wat een leuke foto's en wat een leuke kippies!!!! En die namen!! :') Als ik die foto's zie weet ik wel zeker dat ik kipjes wil hoor!!! Hok ziet er prima uit, is daaronder het schoonmaken niet lastig?? Wanneer leggen ze bij jou een ei (einde v/d dag??) ben niet de hele dag thuis en als ze dan juist op het moment dat ik er niet ben een uur gaan zitten kakelen.. :? ben nog steeds een beetje ontdaan van de kakel-berichten.. Ik ga je foto's nog een x bekijken, vind ze echt leuk!

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 17:38

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 17:43

Zidore schreef:
Ik wilde net uitloggen, maar ben blij dat ik je reactie nog zie!! Wat een leuke foto's en wat een leuke kippies!!!! En die namen!! :') Als ik die foto's zie weet ik wel zeker dat ik kipjes wil hoor!!! Hok ziet er prima uit, is daaronder het schoonmaken niet lastig?? Wanneer leggen ze bij jou een ei (einde v/d dag??) ben niet de hele dag thuis en als ze dan juist op het moment dat ik er niet ben een uur gaan zitten kakelen.. :? ben nog steeds een beetje ontdaan van de kakel-berichten.. Ik ga je foto's nog een x bekijken, vind ze echt leuk!

Onder het hok maken we niet zo vaak schoon, ze gebruiken het vooral om te graven en stofbaden te nemen, dus poepen ze er niet zoveel. Meestal leggen ze bij ons eieren in de middag zo tegen een uur of drie. Onze buren hebben er gelukkig niet zo'n probleem mee. Ze vinden het zelfs gezellig die " landelijke geluiden" :D

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 19:07

Die van ons leggen 's morgens eieren. Hoor ze wel, maar om nou te zeggen dat het mega herrie maakt. Nee.

Hierbij ook meteen de foto's van ons cavia en kippenhok.

Het caviahok, zoals je kunt zien is de ren onder het hok.
Afbeelding

Alles kan open en rechts staat her voer zodat ik ze makkelijk kan voeren en schoonmaken.
Afbeelding

Hierin zit ook het hooiruifje.
Afbeelding

Kippenhok met deel van de ren. De ren loopt langs de hele muur door de tuin.
Afbeelding

Kippenhok dicht.
Afbeelding

Vanbinnen.
Afbeelding
Afbeelding

Trapje en raampje buiten.
Afbeelding

Het is bij het kippenhok wel lastig dat je alles eruit moet vegen en dus niet zoals bij de cavia's een bak hebt die je eruit kunt schuiven. Als je iets maakt met een losse bak zorg er dan voor dat je ruime speling hebt tussen de bak en het hok want anders krijg je de bak niet meer terug als het hout vochtig wordt.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 20:22

Wauw dat ziet er goed uit
Cavia hok is ook mooi !!!

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 20:24

Thanks. Ben zelf ook blij met de hokken :j.

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 08:55

Wauw Manon, wat mooi!!

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-10 23:11

Hey Manon, wat een superhok! en wat een superfoto's die lade zag ik gelijk, dat lijkt me wel heel erg handig (en thnx voor de tip!) en dat trapje ziet er ook goed uit.. als ik soms zie waar kippen op moeten klimmen! Zelfs een trapje gezien gemaakt van takjes en twijgjes.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 21:06

Ik heb kippen lopen van veel verschillende rassen, van groot(Brahma) tot klein(Cochin kriel, wyandottes) en gewone legkipppen,en ik heb het idee dat de krieltjes de meeste herrie maken.
Ik kan me niet herrineren dat ik de Brahma's wel eens zo hard heb horen kakelen.
Als je het nachthokje 'snachts dichtdoet zal je er 'snachts en 'smorgens vroeg weinig last van hebben.

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 21:17

Kipjes!!
Wij hebben kippen gehad, maar deze maakten echt geen herrie.
Een groententuin hebben we ook, maar ik zie al snel dat die iets verwaarloosd wordt....

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 10:21

Onze Brahma's maken ook niet zoveel herrie. Zoals je op de foto kunt zien zijn het wel GROTE kippen :)).

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-10 10:41

ik geloof dat het toch een groentetuin gaat worden :(
vriendlief had gezegd dat we er maar een groentetuin van moeten maken en dan volgend jaar die kipjes
grrr
ben in staat om zelf dat hok + ren in elkaar te gaan zetten!
weet iemand trouwens leuke planten voor in de kippenren
ik weet dat niet alles kan
wel lavendel en rozemarijn, maar vind het wel leuk om ze tussen het groen te laten scharrelen
er groeit nu niets
dus alles kan!

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 00:22

ik ben er nog steeds niet uit
dit weekend bij vrienden geweest die ook leuke krielen hadden
en weer helemaal fan van de kipjes
inmiddels staan er op het stukje grond wat bestemd is voor het kippenhok wel steeds meer bloempotten verzameld
ook moeten de pompoenstekjes binnenkort wel echt de volle grond in
aaargh!!!

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 00:31

nou de kippen van mijn buren tokken mij toch echt wel eens wakker..... ik zou ze liever zien gaan dan komen. nou zijn dat ook geen krielen ik denk dat dat veel minder overlast geeft....... maar deze kippen van mijn buren... die mogen van mij aant spit...