Jong baby eendje gevonden, wat nu ??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Splash_

Re: Jong baby eendje gevonden, wat nu ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 16:24

Ah wat super dat je dat doet! Ik ben benieuwd naar foto's.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 12:21

even ee update!het gaat erg goed met hem hij wordt heerlijk groot. alleen met hoeveel weken/maanden kan ik hem weer loslaten? en wat is dan het beste gewoon in de sloot bij de andere eenden of in een eendenpark/kinderboerderij brengen?

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 14:27

Als hij helemaal in zijn verenkleed zit :) Dat duurt dus nog wel even. Heb je foto's :D ? Kinderboerderij is beter.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-10 12:15

Even een updat!! met de eend gaat het erg goed, hij zit bijna in zijn verenkleed!
en eet goed.

Maar ik zit te bedenken wat moet ik straks met de eend doen? wij hebben wel een vijver in onze tuin
maar wil hem hier ook niet altijd houden
wat lijkt jullie het beste?

rosja1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 13:14

je zou hem met een andere (tamme) eend in je vijver kunnen houden of misschien naar een kinderboerderij brengen... of naar iemand die eenden heeft? berichtje op marktplaats?

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 18:05

Toch naar een vogelopvang brengen, waar hij uitgewend kan worden en kan leren om 'eend' te zijn in een groep en zijn eigen hachje te redden. Een wilde eend voor altijd in je tuin houden is echt geen goed idee.

Nienke86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 18:14

Je zou em ook gewoon in een park met meer "tamme" eenden kunne los laten :)

rosja1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 18:25

ja die worden ook vaak nbij gevoerd..

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-10 13:03

oke bedankt :) een vriendin van mijn zusje woont op een boerderij en hebben ook een vijver met wilde eenden die ze elke dag bij voeren. misscihen gaat ze daar heen

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 13:14

Maar je eend is helemaal niet gewend aan andere eenden. Ik vind het echt zielig, sorry hoor

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 13:46

Nou dan leert hij daar toch aan wennen :+

Ik vind het super dat je verzorgd en een kans geeft!

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-10 13:46

Ja maar dat zijn ook tamme eenden zegmaar,, ze hebben daarvan ook een stel zelf opgevoed!
hij moet toch een keer wennen.

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 13:48

Dan zou ik hem liever zo gauw mogelijk daarheen brenger, wel zodra hij uit zijn donskleed is natuurlijk. Ik gaf niet voor niets in het begin van je topic al aan dat het beter is voor een eend om met soortgenootjes groot te worden ;)

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 13:54

een nieuw eendje in een bestaande groep gooien kan best mis gaan hoor,
ze kunnen er met z'n alleen op gaan jagen en op hem in gaan pikken totdat hij verzwakt of verdrinkt.
beter toch even naar een vogelopvang brengen waar hij een traject in kan van eerst binnen, dan buiten in een afgesloten ruimte en daarna los worden gelaten als hij daar aan toe is.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 14:00

Manda schreef:
Nou dan leert hij daar toch aan wennen :+

Ik vind het super dat je verzorgd en een kans geeft!

En je denkt niet dat de groep zich tegen hem kan keren omdat hij niet kan communiceren? En waar staat je :+ voor?

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 14:09

Mijn smilie staat ervoor dat jij zegt dat jij het echt zielig vind, want zo echt zielig is het niet, hij had ook aan de kant van de sloot kunnen blijven en daar dood kunnen gaan. Ze doet toch haar best het eendje groot te brengen en neemt adviezen toch ook aan. Dus zielig vind ik het zeker niet, ik vind het juist super dat ze haar tijd wil besteden om het eendje groot te brengen.
En zelfs de vogelopvang had gezegd dat ze het beter zelf kon doen omdat hun ook geen jonge eendjes hadden op dat moment. Anders hadden ze direct aangeraden een andere vogelopvang te zoeken omdat het hoogst noodzakelijk is direct met andere eendjes op te groeien, dat hebben ze niet gedaan, juist geadviseerd het zelf te doen. Dan neem je dat toch ook aan als eendenleek.
Waarom zou hij niet later aan andere eenden kunnen wennen? Ze kan toch altijd advies vragen bij vogelexperts over hoe ze dat kan aanpakken. Het is toch niet nu verloren allemaal.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 14:14

Ik zeg toch nergens dat het allemaal verloren is? Ik heb ook babyeendjes gehad, maar zodra ze wat groter zijn moeten ze toch echt leren met andere eenden om te gaan voor je ze uitzet. Ik denk dat er nu best wat opvangcentra zijn die halfwassen dieren hebben. Een eendje dat bij mensen opgroeit kan mijn inziens niet gelijk met andere eenden omdat hij de de eendentaal niet begrijpt. Een groep eenden kan daar misschien wel heel agressief op reageren.

Ik vind het dus zielig om een tamme eend bij andere, vreemde eenden uit te zetten.

Ik snap na je uitleg nog steeds niet wat die smilie toevoegt overigens.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-10 18:19

Er is heus wel controle mocht dat gebeuren hoor!! ik zal morgen de opvang eens bellen voor hun advies.

Frozen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 10:12

Hoe is het nu met het eendje?

en je kunt hem makkelijk bij de andere eenden doen hoor ,heb ik ook altijd gedaan...
ze blijven dan ook altijd daar ook in de winter als de andere weg vliegen:)

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 11:33

Ik heb ook een baby eendje gevonden op het water op de loosdrechtse plassen. Ik heb hem meegenomen en heb hem naar een kennis gebracht. Zij heeft vroeger vaker van die eendjes opgevoed tot ze groot waren. Het eendje groeit als kool!. Hij zit in een hok met allemaal vogeltjes die vliegen, een klein badje en lekker eten doet wonderen. en natuurlijk een beetje liefde :) Succes!

leanneXXnona

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 11:39

ik weet niet of je hem nog los kan laten.
wij hadden ook eendjes. maar die is op en duur zo tam geraakt dat hij nergens meer bang voor was zelfs niet voor de honden.
die loop hier nog steeds in de tuin met zn eigen zwembad haha:D
wij geven hem elke dag een plakje brood en hij scharrelt zelf ook in de tuin naar insecten, en wat graan (geen dikke korrels)