ik word gek van onze pup..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

MosselJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 21:18

op z,n rug leggen, is ons op puppycursus geleerd omdat madam alles wat we deden negeerde, op haar rug leggen was en is nog steeds het beste (onderdanige houding) en pas loslaten als hij zich overgeeft.

Annettu_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-10 21:18

joyce2 schreef:
Jij kan er niets aan doen dat hij vind dat hij het niet nodig heeft... Dus het gaat erg lastig worden dan...

Maar het werkt dus ook niet als je zegt dat het je leuk lijkt om wat met de hond te gaan doen, zodat jullie ook kunnen leren hoe je bouviers op moet voeden. Of misschien kun je aan hem vragen of hij je wil leren hoe je dan zo'n bouvier pup op moet voeden?

Ja daar heb ik nog helemaal niet aan bedacht ! Bedankt.

xxelviraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 21:19

Ik heb een goeie tip voor je.. Werkte super bij mijn pup ( nu een hond van 65 kg ) En dit heb ik van de puppyschool.

Als hij dus iets doet waar je niet van gecharmeerd bent. Zeg je eerst ga je naar je hok ? ( wel op een strenge toon ) , Nou weet dat beest helemaal niet wat zijn hok is. Doet ie het nog een keer , dan pak je hem bij zijn nekvel zet je hem in je toiletruimte. Vind ie echt niet leuk. Hij zal gaan blaffen enz. Maar je haalt hem er pas uit als ie stil is. Je blijft gewoon wachten bij de deur. Al is ie maar een seconde stil dan mag ie er uit. Als je hem eruit haalt als ie blaft piept of wat dan ook wordt ie beloont dat ie blaft/piept en dat mag dus niet gebeuren omdat hij dan teveel gaat blaffen.
Wat je moet doen als je hem eruit laat is hem een kleine minuut negeren. Je kijkt hem absoluut niet aan , alleen negeren. Na die minuut ga je iets leuks doen. Even spelen, die ontlading moet eruit. Je moet hier heel consequent in zijn maar het werkt. Doet ie het nog een keer zeg je gelijk , ga je naar je hok ? En doet ie het alsnog zet je hem erin. En ga zo maar door.

Dit heeft dus echt super goed gewerkt bij onze hond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 21:19

joyce2 schreef:
Ik snap dat het voor jou lastig is, maar het is nou eenmaal moeilijk advies geven op deze manier. Wat je nog kunt doen als hij bijt en niet los wil laten, dan zeg je "zachtjes" of "Nee" en dan zn onderkaak vasthouden, dan proberen ze namelijk zelf je hand uit te spugen en is het spelletje niet leuk meer. Als dat niet werkt, kun je ook zachtjes in zijn oor knijpen met je nagels. Onze Golden was namelijk ook heel erg ruig (maar die was een paar weken ouder toen, dan jou hondje nu), maar dat heeft goed gewerkt!

Wat vind de vriend van je moeder er dan van? Heb je er al met hem over gepraat? Ik snap niet dat hij de moeite niet wil nemen om zijn hond op te voeden en ik vind het al helemaal flauw dat ook niemand anders die taak op zich mag nemen...

Misschien leuk om eens een paar keer naar Dog Whisperer Ceasar te kijken op National Geographic! Of naja, de vriend van je moeder te laten kijken.

Ik moet zeggen dat ik het erg jammer vind, om te zien dat jij alleen maar een puppycursus denkt.

Deze mensen hebben meerdere malen honden opgevoed van pup af aan, en hebben er dus verstand van. Annette is daar nog jong in, dit is de eerste die zij echt als pup zijnde meemaakt. ZIJ vraagt hier dus om tips, niet haar ouders.

joyce2

Re: ik word gek van onze pup..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 21:23

Het kwam op mij over, alsof deze mensen nooit een pup hadden gehad en de pup nu het halve huis aan het slopen was. Als er in de beginpost had gestaan dat haar ouders er gewoon verstand van hadden, maar dat het voor haar de eerste pup was, was het al heel anders geweest! Dit is info die ik nu pas krijg, maar goed...

Ik ben van huis uit gewend, dat de kinderen betrokken worden in de opvoeding van de pup, wij kregen van onze ouders altijd te horen wat we moesten doen in welke situatie en werden daar ook in "begeleid", want een pup in huis is niet altijd makkelijk. Gezien TS deze tips niet heeft gehad van haar moeder/vriend van haar moeder, had ik dus ook niet kunnen ruiken dat ze er wel verstand van hadden.

Toen ik van TS hoorde dat die man zelf al veel bouviers heeft gehad en het blijkbaar zonder cursus wel kan (want dat kan vast prima, bij ons is het gewoon vaste prik), heb ik haar ook de tip gegeven om aan de vriend van haar moeder advies te vragen over de opvoeding.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 21:26

Oke, misverstandje dus :D

De pup is ook wel een beetje aan het slopen geweest wat ik van Annette begreep. Het schijnt dat hij een kast ontdekt heeft.
Op het moment dat Annette santo "straf" geeft of roept, weet hij ook precies wat hij fout doet, hij houd meteen op.
Alleen als ze dan wegloopt... Begint hij net zo vrolijk weer.

Het is gewoon echt puberen :j Hij weet het dat het niet mag, maar het is zo leuk, en ach.. Baasje kijkt toch niet.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 21:33

Een hond heeft 2 puppypuberteiten. Een tussen het half jaar en een jaar oud en een met ongeveer anderhalf jaar. Zo'n kleine kluift gewoon graag en heeft overmatige energie en snapt nog niet wat wel en niet mag. Gewoon goed kluifmateriaal aanbieden. Mijn pup zat gisteren even aan de tafel, ik heb duidelijk nee gezegd en heb hem een bullenpees gegeven. Probleem voorbij.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 21:50

Straffen? Op de rug neerleggen????

Ik kan je nu al verzekeren dat je het daarmee alleen maar erger maakt of in het beste geval een hond krijgt die luistert omdat hij bang voor je is.

Een pup weet niet dat stoelen niet zijn om aan te knagen, een pup weet niet dat "foei" betekent dat iets niet mag.

Om een pup op te voeden zal je eerst iets over honden en hun gedrag moeten leren.
Honden zijn oppurtinisten, met andere woorden, ze leren het beste en het snelste als bepaald gedrag ze iets oplevert!

Naar het baasje luisteren moet altijd leuk zijn! Het moet iets leuks of lekkers opleveren.
Het ligt een beetje aan de hond of je moet belonen met een lekkertje, een speeltje of wat speciale aandacht.

Dus niet straffen maar ruilen.
Nog beter is voorkomen. Een pup die voldoende indrukken op doet heeft geen tijd en zin om aan de stoel te knagen.
Dus hup in de auto en naar het winkelcentrum, kinderboerderij, bos etc etc.

Ook doen apporteerspelletjes, aandachtsoefeningen, zoekspelletjes en ook lekker samen spelen met een flossie doet het goed.
Je kan los oefenen door te ruilen voor een koekje (ook handig als ie weer aan stoelen begint).

Voor iets wat niet mag gebruik je 1 vast woord, ikzelf heb altijd "nee" gebruikt. Dan de pup weghalen bij het lijdend voorwerp en iets anders gegeven waar wel mee gespeeld mag worden.

Maar wat je ook doet......nooit slaan! Slaan of tikken geven snapt een hond niet, natuurlijk bijt ie je, angstbijten noemen ze dat.
En dat is zacht uitgedrukt niet bevordelijk voor jullie band en traumatisch voor je pup. Hij zal er niet gezelliger van worden.

En denk je nou echt dat een hond snapt dat hij gestraft wordt?
Dat kan je toch niet menen? Hooguit snapt ie dat jij niet leuk bent en dat ie sneller, behendiger en bozer moet worden om het gedrag dat hij vertoont toch te kunnen blijven doen.

Terwijl het zo simpel is, als je goed gedrag beloont zal hij dit vaker gaan vertonen, het levert immers iets op.

Oh en het fabeltje op de rug leggen:
Overgave dwing je niet af. Dat is geen overgeven. Dat is een hond op de rug leggen. Als je mazzel hebt heb je een lauwe hond die denkt " ik blijf wel liggen" als je pech hebt heb je er een die van zich afbijt.

Overgave is een geschenk, als een hond zich op de rug laat ploffen voor je, is het een blijk van vertrouwen, ik geef me over, ik vertrouw je.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 21:54

Wilde al een heel verhaal typen, maar je was me alweer voor HBVisser. Ik sluit me hier helemaal bij aan.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 21:54

En ik ook.

MosselJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 22:22

HBVisser schreef:
Straffen? Op de rug neerleggen????

Ik kan je nu al verzekeren dat je het daarmee alleen maar erger maakt of in het beste geval een hond krijgt die luistert omdat hij bang voor je is.

Een pup weet niet dat stoelen niet zijn om aan te knagen, een pup weet niet dat "foei" betekent dat iets niet mag.

Om een pup op te voeden zal je eerst iets over honden en hun gedrag moeten leren.
Honden zijn oppurtinisten, met andere woorden, ze leren het beste en het snelste als bepaald gedrag ze iets oplevert!

Naar het baasje luisteren moet altijd leuk zijn! Het moet iets leuks of lekkers opleveren.
Het ligt een beetje aan de hond of je moet belonen met een lekkertje, een speeltje of wat speciale aandacht.

Dus niet straffen maar ruilen.
Nog beter is voorkomen. Een pup die voldoende indrukken op doet heeft geen tijd en zin om aan de stoel te knagen.
Dus hup in de auto en naar het winkelcentrum, kinderboerderij, bos etc etc.

Ook doen apporteerspelletjes, aandachtsoefeningen, zoekspelletjes en ook lekker samen spelen met een flossie doet het goed.
Je kan los oefenen door te ruilen voor een koekje (ook handig als ie weer aan stoelen begint).

Voor iets wat niet mag gebruik je 1 vast woord, ikzelf heb altijd "nee" gebruikt. Dan de pup weghalen bij het lijdend voorwerp en iets anders gegeven waar wel mee gespeeld mag worden.

Maar wat je ook doet......nooit slaan! Slaan of tikken geven snapt een hond niet, natuurlijk bijt ie je, angstbijten noemen ze dat.
En dat is zacht uitgedrukt niet bevordelijk voor jullie band en traumatisch voor je pup. Hij zal er niet gezelliger van worden.

En denk je nou echt dat een hond snapt dat hij gestraft wordt?
Dat kan je toch niet menen? Hooguit snapt ie dat jij niet leuk bent en dat ie sneller, behendiger en bozer moet worden om het gedrag dat hij vertoont toch te kunnen blijven doen.

Terwijl het zo simpel is, als je goed gedrag beloont zal hij dit vaker gaan vertonen, het levert immers iets op.

Oh en het fabeltje op de rug leggen:
Overgave dwing je niet af. Dat is geen overgeven. Dat is een hond op de rug leggen. Als je mazzel hebt heb je een lauwe hond die denkt " ik blijf wel liggen" als je pech hebt heb je er een die van zich afbijt.

Overgave is een geschenk, als een hond zich op de rug laat ploffen voor je, is het een blijk van vertrouwen, ik geef me over, ik vertrouw je.

Denk je nou echt dat moeder hond ook wacht tot ze zelf op hun rug gaan liggen als ze haar bijten of iets doen wat niet mag, dacht het niet, ook honden leggen elkaar op de rug.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 22:24

Mijn gedachte.

Als een hond de kast leuker vind om aan te knagen, zal hij de kast niet met rust laten als jij met een speeltje aankomt.

Mijn inzien is toch straffen. In het begin zal hij het niet snappen. Maar na een paar dagen heeft hij het echt wel door :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 22:27

hmmzzz een 8 weken oude pup die mij uit rancune in mijn arm bijt omdat die iets niet mag...............

hmzzz, vrees dat die ernstig vliegles krijgt :)

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 22:28

Mossel schreef:
Denk je nou echt dat moeder hond ook wacht tot ze zelf op hun rug gaan liggen als ze haar bijten of iets doen wat niet mag, dacht het niet, ook honden leggen elkaar op de rug.

Misschien is dit wel interessant om te lezen. Hierin staat dat het op de rug leggen van de hond niet de weg is.

http://kynoblog.com/artikelen/dominanti ... rd-station

MosselJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 22:30

Hoezo zou ik dat lezen, ik weet prima hoe met honden om te gaan ik heb t altijd gedaan zoals ik hier zei :) alle honden hebben en hadden een super karakter en luisterde meer dan perfect :) En het gaat hier niet om mijn hond maar de hond van de TS en ik geef mijn ervaring, of het nou een pup is of niet het hoort te luisteren, en als het niet met een lieve foei kan (wat ik wel begrijp want het is geen mens) dan maar op een hardere manier luisteren moet ie, en van de meubels afblijven ne al helemaal niet bijten als het straf krijgt

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 22:32

KiWiKo schreef:
hmmzzz een 8 weken oude pup die mij uit rancune in mijn arm bijt omdat die iets niet mag...............

hmzzz, vrees dat die ernstig vliegles krijgt :)

Haha _O- Dat hadden ze hier anders ook kunnen verwachten! :j
Bijten is echt not done..

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 22:32

ik ben het met veel dingen wat hbvisser zegt eens. maar niet alles.

ik vind dat je een hond best mag straffen, als de hond iets stouts blijft doen terwijl je al heel vaak heb geruild zegmaar.
je moet wel even kijken wat een gepaste straf is. voor sommige is alleen foei genoeg de ander moet een klein tikje op de neus.
maar mijn jack russel vraagt soms om een goeie harde klap.

en inderdaad de moeders straffen de puppy's zelf ook.
en niet alleen puppy's maar ook onderling volwassen honden.

kijken tot hoever ze kunnen gaan.

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 22:38

Hou er even rekening meer dat een pup van 8 weken nog gewoon een baby is he... het is volkomen normaal wat die doet en je kunt dit echt nog wel goed krijgen hoor.

Ik zou proberen je wat meer te verdiepen in het gedrag van de hond.

Ik ga ook mee met HBvisser.

Wat betreft het arm bijten.... laat je pup weten dat het pijn doet. Dus geef een hoge gil of iets dergelijks. Zo leren pups elkaar onderling hoever ze kunnen gaan.
Het is dus de bedoeling dat de pup een soort van schrikt van je gil zegmaar.

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 22:40

ja maar ik bedoel meer met slopen.
kijk dat de hond in je arm bijt met spelen is normaal, dat gaat vanzelf over. als je het niet te agressief laat worden. maar leren ZACHTJES te doen. 1 woord zegmaar.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 22:41

Mossel schreef:
Hoezo zou ik dat lezen, ik weet prima hoe met honden om te gaan ik heb t altijd gedaan zoals ik hier zei :) alle honden hebben en hadden een super karakter en luisterde meer dan perfect :) En het gaat hier niet om mijn hond maar de hond van de TS en ik geef mijn ervaring, of het nou een pup is of niet het hoort te luisteren, en als het niet met een lieve foei kan (wat ik wel begrijp want het is geen mens) dan maar op een hardere manier luisteren moet ie, en van de meubels afblijven ne al helemaal niet bijten als het straf krijgt

Ook ik ben het met HBvisser eens.
Vroeger, Mossel, waren er andere theorie die inmiddels achterhaald zijn. Daarom is het naar mijn idee niet verkeerd om open te staan voor nieuwe theoriën, toch?
Je kan van een pup van 8 weken, die 1 week bij TS thuis is, niet verwachten dat hij alles al snapt en dus al goed luisterd.

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 22:42

sorry als het overkwam alsof ik het op jou richte gipsyboy, mijn zin was meer in het algemeen zegmaar :)

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 22:42

Mossel schreef:

Omdat je hier kan lezen dat er uit uitgebreid onderzoek gebleken is dat een aantal dingen die je hier zegt, zoals het advies op de puppycursus, achterhaald zijn.

MosselJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 22:43

Schijnbaar niet want het heeft bij die van mij gewerkt, en ze is ondertussen ook alweer 2 jaar

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 22:45

Tuurlijk kan het werken, maar daardoor hoeft het niet de juiste manier te zijn, en kunnen er zat andere manieren zijn die misschien iets vriendelijker zijn en ook werken. Daarom is het dus niet verkeerd om de tekst door te lezen.

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 22:47

Persoonlijk ben ik wel voor het goed gedrag belonen slecht gedrag negeren. Op school hebben wij eens een leuk testje gedaan.
1 persoon moest de klas uit en dan moesten we ergens iets neerleggen en als die persoon dan weer de klas inkwam moest die erachter zien te komen waar het voorwerp lag zegmaar. De klas moest de ene keer belonen als ze de goede richting in liep en negeren als ze verderaf kwam. De andere keer moesten we zegmaar heel negatief doen richting die persoon als ze de verkeerde kant op liep. Je ziet gewoon wat veel leuker en plezieriger is. Bij het straffen heb je gewoon geen zin meer om te kijken waar je heenmoet want als je iets verkeerd doet word het afgestraft. Daarom is het in mijn ogen fijner werken met je hond als je goed gedrag beloont slecht gedrag negeert. Maarja dat ben ik :) Ik zeg ook niet dat het op andere manieren niet kan, maar ik vind dit persoonlijk prettig en mijn hond doet het ook goed..