WAt is een must have voor een konijn?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

AnnemiekvM

Re: WAt is een must have voor een konijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 22:27

Ik heb mijn konijnen een paar dagen in het hok gelaten en nu ze loslopen gaan ze vanzelf naar het hok als ze 'moeten'.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 22:33

ChantalSmook schreef:
ik ben best tevreden over zooplus.nl vandaag mijn pakketje binnen gehad :) . Als je leest bij recensies klopt het eigenlijk wel, sommige is niks en sommige harstikke goed :) Wat doen jullie met regen? Nu zitten ze de hele dag int hok, vind dat ook maar sneu.

die van mij wil niet eens naar buiten in de regen... hok staat de hele dag open maar ze komt er niet uit...

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 22:34

hmm okee ja want kan t wel wat afdekken met zeil maar tis dan toch vies koud en winderig. :)

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 22:58

ChantalSmook schreef:
Hoe lang duurt het voordat konijnen zindelijk kunnen worden?
Ben nu 3 weken bezig met alle poep te verplaatsen, maar voglens mij hebben ze het niet echt door :P

Kiezen ze wel een of meerdere vaste plekken of is het helemaal verspreid? Heb je ook op andere plekken dan de toiletbak bodembekking liggen en is dat dezelfde of een andere bodembedekker?
Bij mijn konijnen werkte het goed dat ze alleen strooisel in hun toiletbak hadden en verder een katoenen kleed, maar mijn konijnen leven dan ook binnen.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 23:00

mijn hok bestaat uit een stuk nachthok en een stuk waar ze gaas hebben. Mijn ander ekonijn poepte rechts achterin. Nu poepen ze in het nachthok, daar licht het meestte en de plas en ook wel verder door het hele hok. Alleen in de winter moeten ze daar kunnen schuilen, ik heb dus liever dat ze rechtsachter pakken als poepplek. Natuurlijk bepalen ze het zelf, maargoed is straks voor henzelf fijner. in de ren poepen ze overigens overal. Ik heb stro over de hele bodem en hooi in 1 hoek, maar dat komt vanaf morgen in een hooibal.

Erpel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 23:07

Mijn konijnen hebben het super naar hun zin in hun Oostenrijks chalet met hun extra grote 'tuin' (ren ;) )
Ik heb allerlei speeltjes, van ballen tot u-element tot graafbak. Ze zijn toch wel het meeste fan van deze tunnel:
Afbeelding Ook voor buiten :)

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-10 23:09

Die gaat bij mij niet in mijn ren passen ben ik bang

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 23:11

een berg zand waar ze in kunnen graven
iets waar ze op kunnen zitten (iets hoogs), mijn konijn zit altijd boven op het nachthok te zitten
tak waar ze aan kunnen knagen
stoeptegel

dit vind mijn konijn erg leuk
mijn konijn zal niet echt met de buizen gaan 'spelen'

mijn konijn zit eigenlijk dag en nacht buiten en zit echt bijna niet in het hok alleen om wat te eten.

Oja paardenbloemen vinden ze ook erg lekker,
Laatst bijgewerkt door R0oszs op 07-05-10 23:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 23:12

ChantalSmook schreef:
mijn hok bestaat uit een stuk nachthok en een stuk waar ze gaas hebben. Mijn ander ekonijn poepte rechts achterin. Nu poepen ze in het nachthok, daar licht het meestte en de plas en ook wel verder door het hele hok. Alleen in de winter moeten ze daar kunnen schuilen, ik heb dus liever dat ze rechtsachter pakken als poepplek. Natuurlijk bepalen ze het zelf, maargoed is straks voor henzelf fijner. in de ren poepen ze overigens overal. Ik heb stro over de hele bodem en hooi in 1 hoek, maar dat komt vanaf morgen in een hooibal.

Je zou kunnen proberen of het werk om een bak neer te zetten op de plek die ze nu zelf kiezen en die dan later te verplaatsen.
Wat de zindelijkheid vaak wel tegenwerk zijn de hormonen. Als ze jong zindelijk zijn gaat het in de puberteit vaak weer slechter.
Ik merk nu echt een verschil sinds mijn voedster in januari ook gecastreerd is, de hoeveelheid keutels buiten hun bak is behoorlijk afgenomen en dat terwijl het grootste deel al net lag waar het moest.

Erpel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 23:18

Ik had ze van mij zindelijk.. en toen eindigde eerst het mannetje ermee en het vrouwtje is er nu ook mee gestopt.. Bij mij ligt het hele hok + ren onder.. :\ En bedankt denk ik dan elke keer maaar weer :+

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 09:12

hier ook niet meer zindelijk sinds ik er 2 bij heb... wat een drama, kan iedere keer alles uitvegen en gezien ze normaliter los in de tuin lopen en de zomer er aan komt, krijgen ze een ren en mogen ze niet meer los...
heb een kleintje en die leg ik niet tussen de keutels :n

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 09:22

Ik heb trouwens wel het idee dat er 1 zindelijk is en de ander niet aangezien er wel 1 berg is steeds en de rest overal keutels. Het mannetje wordt eind mei gecasteerd dus wie weet :) Die buizen zijn ookv et! Waar heb je ze gehaald?
Ik had op zooplus de stro buis gekocht. Die kunnen ze helemaal opeten. Een heel gaaf ding, alleen met dat vieze weer laat ik hem mooi nog ff in de doos :( Hij is wel echt voor in de ren,

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 09:22

benangelique schreef:
hier ook niet meer zindelijk sinds ik er 2 bij heb... wat een drama, kan iedere keer alles uitvegen en gezien ze normaliter los in de tuin lopen en de zomer er aan komt, krijgen ze een ren en mogen ze niet meer los...

Waarom mogen ze niet meer in de ren :) ?

Erpel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 09:28

ChantalSmook schreef:
benangelique schreef:

Waarom mogen ze niet meer in de ren :) ?

Ze mogen niet meer los in de tuin, maar ze krijgen een ren ;)

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 10:24

oh op die manier :P Ik heb een 'wc' gekocht en zaagsel, dus ben benieuwd of ze het gaan begrijpen :P Heb besloten om kenner voer van de boerenbond, de zwarte korrels en de selective voer te gaan mengen. Vind het erg duur om selective zo te geven en als aanvulling op hooi, dus doe ik het gewoon beide, want wil er niet helemaal vanaf. Ben benieuwd wat ze van dat andere voer gaan vinden :) . Welk voer geven jullie? Ik ben geen voostander van gemengd ivm het vissen en aangezien het toch 2 konijnen zijn moeten ze beide goed voer krijgen en niet de een de lekkere en de ander de goede korrels.

Kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 10:29

Zandbakje is heel leuk voor een konijn! :)
Ik heb er laatst zelf eentje gemaakt met wat oude planken, gewoon vierkant in elkaar getimmerd (met mijn twee rechterhanden, ik ben links :+ ). Was zo klaar, kan je bij de bouwmarkt ofzo 25 kilo zand voor 2.50 kopen en je bent klaar :)

@ChantalSmook: Ik geef Science Selective voer.
[edit] En ook hooi + groenvoer (witlof, wortel, venkel en bleekselderij)
Laatst bijgewerkt door Kiki op 08-05-10 10:35, in het totaal 1 keer bewerkt

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 10:31

Ik geef die saaie korrels en af en toe komt er wat lekkers doorheen.
Verder veel kruidenhooi. Gewoon hooi eten ze niet... En wat groenvoer.

miss_nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 10:35

- zandbak
- tunnel
- takken om op te knagen (van een wil of fruitbomen)
- Verhogingen waar ze op kunnen springen
- een appel aan een touwtje zodat die heen en weer beweegt en ze er wat moeite voor moeten doen

Ik ga nog even verder denken :P

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 11:59

hoeveel gram voer geven jullie trouwens naast onbeperkt hooi?

Zandbak in elkaar timmeren is wel een goed idee! Leuk klusje als het wat beter weer wordt. Ze vinden de voerbal erg leuk, hadden hem meteen door :) De rest van het spul bewaard, moet niet overdrijven natuurlijk :P

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 12:02

Twee soorten biks mengen vind ik nog geen gemengd voer, omdat het dan alleen goede dingen bevat en niet de snoepdingetjes van echt gemengd voer.

Ik heb tot kort geleden de biks van Hope Farms gevoerd, maar ik stap nu toch over op science selective, een van de twee heeft namelijk problemen met de kiezen dus ik hoop dat het hier net wat beter mee gaat. En ze vinden het toch net iets lekkerder dan hope farms. Van hope farms kregen ze bijna 25 gram per kilo lichaamsgewicht, van science selective hebben ze meestal minder nodig, maar de precieze hoeveelheid weet ik nog niet, dat komt wel als ze het wat langer krijgen.
Er is een specifieke soort gewoon hooi die ze graag eten en ze krijgen nog wat Timothy hooi er iedere dag bij. Kruidenhooi koop ik ook wel eens, maar daar zijn ze erg kieskeurig in.
En ze krijgen veel groenvoer, rond de 100 gram per kilo lichaamsgewicht per dag.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 12:05

toen ik mijne net had kreeg ze Science Selective omdat ze dat toen kreeg en toen ben ik het voer wat ik nu geef gaan mengen om haar te laten wennen aan wat ze nu krijgt.
Geen idee hoe het heet eigenlijk, het zijn simpele zwarte brokjes.

Ze krijgt een halve hondenbak en als het leeg ik vul ik het weer aan en ze doen met z'n tweeenen ong. 3-4 dagen met dat voer.

Ze krijgt naast de brokjes, hooi en paardenbloemen en af en toe wat wortels/appels
en als we groenten eten wat hun ook mogen krijgen ze daar ook wat van

oja en ze krijgen gewoon het hooi wat de paarden bij ons krijgen :)

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 12:23

Roos, eten ze wel voldoende hooi aangezien ze eigenlijk de hele dag brok eten? Mijne krijgen in de ochtend brokjes en daarnaast onbeperkt hooi. Groente/Fruit krijgen ze eigenlijk nog niet zo veel. Wil ze eerst aan het voer laten wennen en adarna laten wennen aan groente :) .
En bedoel met gemengd inderdaad de zwarte korrels met al die gekleurde snoepdingetjes.Dat geef ik ze liever niet. (Dus niet mijn combinatie selective + Kenner.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 12:27

Mijn konijnen vonden het altijd erg leuk als ik wat wilgentakken in het hok deed. Daar werd druk mee gesleept, verbouwd, en ze kunnen er heerlijk van die slierten bast af trekken. Waren ze altijd heel druk mee.

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 12:31

Zelfs als een konijn een afgemeten portie gemengd voer per dag krijgt wat steeds helemaal wordt opgegeten is het nog steeds niet aan te raden. Gemengd voer heeft vaak een te hoog calciumgehalte en veel vet en eiwit en maar weinig vezels. Om dezelfde redenen zijn niet alle soorten biks ook even goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 12:33

Ik voerde brok van HopeFarms, ik weet niet of dat nog bestaat, is al een aantal jaren geleden. Van gemengd voer werd altijd eerst het lekkers opgegeten en daarna werd het nog wel eens snerten met die grijzige biksjes. Toen ben ik maar overgegaan op 'saaie' brokjes, dan weet je tenminste zeker dat ze echt binnenkrijgen wat ze nodig hebben.