Dierenambulance = dierenvriend?? Mooi niet dus!!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 15:04

Zoiets heb ik ook een keer gehad! Ik fietste naar huis en er kwam een hele zielige kat naar mij toe, ik zag metteen dat er iets was dus ik heb hem mee naar huis genomen, maar omdat mijn vader allergies is heb ik bij mijn buren aangebeld en daar mocht hij wel even binnen zitten. Het arme dier was broodmager en had enorme klitten op zijn rug (zo'n 10 cm dik) dus ik de dierenambulance bellen kreeg ik een man aan de lijn die uitlegde dat hij niet mocht komen omdat het een zwerfkat was en het dierenasiel al dicht was, ik moest maar wachten tot na het weekend, maarja mijn buurvrouw was niet van plan die kat een paar dagen in huis te houden en ze vond dat hij dringend hulp nodig had (mijn buurvrouw heeft meer verstand van katten als ik) dus ik vertelde dat hij nu geholpen moest worden, kreeg ik van die man te horen dat ik dat niet kon weten want ik kon mijn argumenten niet onderbouwen :S Uiteindelijk heeft mijn buurvrouw nadat we op hadden gehangen en even nagedacht hadden weer gebeld. Mijn buurvrouw is net even wat daadkrachtiger als ik en die kreeg het uiteindelijk wel voor elkaar dat ze tenminste zouden komen kijken.
Toen ze kwamen schrokken ze van wat ze zagen hij was compleet uitgedroogd en zo mager als het maar kan, ook was hij zo zwak dat hij gewoon bij mijn buurjongen op schoot was gaan liggen (wat volgens die vrouw van de dierenambulance normaal gedrag was voor een hele zieke zwerfkat). Ze hebben hem onmiddelijk mee genomen naar de dierenarts en die vrouw vertelde dat als die niet wou helpen, ze hem mee naar huis zou nemen en hem zelf wel zou verzorgen. Later die avond kregen we een telefoontje dat hij ingeslapen was omdat hij te ver heen was en dat ze ons heel erg wouden bedanken dat we hem hadden opgevangen zodat hij niet nog langer hoefde te lijden.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 15:05

bnb schreef:
Jullie rijden niet 'zomaar voor een zwerfkat'?????????? :(
Wat is dit nu weer voor een instelling? Kan me hier ook goed boos om maken, waar rijden jullie dan wel voor?
Jullie zijn toch de 'dierenambulance' en moeten toch hulp verlenen aan gewonden en zwerfdieren? Of ben ik nu zo in de war? %)

nee en zeker niet na 1800 uur savonds... heb het hier 2 weken geleden nog meegemaakt... ook gebeld, eerste vraag die er gesteld was was of het dier een halsband om had. Arme kat was aangereden door een auto en de darmen lagen eruit. Ik kon hem zelf niet verplaatsen (wegens geen ervaring met katten, laat staan eentje die wild om zich heen mept en ontzettend veel pijn heeft) en ze wilde hem niet op komen halen. Beest gilde het uit van pijn en angst. UIteindelijk heeft m;n buurman hem uit zijn lijden verlost. Was niet om aan te zien.

Daartegen zijn ze wel een keer een gewonde wilde duif op komen halen na 9 uur savonds. Vond ik wel weer super van ze.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 15:06

Wij zijn doordeweeks sowieso om 10 uur dicht, in het weekend tot om half 10.
We werken zonder centrale en moet dus onderweg ook zelf alle telefoontjes aannemen en afhandelen.
Het gebeurt al vaak genoeg dat je tot half 11, 11 uur bezig bent als dan om half 11 de telefoon gaat, laat ik hem rinkelen.
Als we dan nog naar Roden of Westerbork moeten zijn we sowieso nog een uur onderweg dan wordt het minimaal half 12.
Het blijft nou eenmaal vrijwilligers werk en ik wil wel graag een beetje op tijd naar bed.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 15:12

Urko schreef:
Daartegen zijn ze wel een keer een gewonde wilde duif op komen halen na 9 uur savonds. Vond ik wel weer super van ze.

Kan ik nog goed geweest zijn. :j
Er zit namelijk een dierenarts in Veldhoven die er helemaal niet moeilijk over doet als wij savonds bij hem aankloppen.
Maar dat is een van de weinige helaas... :\

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 15:13

Zoiets heb ik dus een paar weken terug mee gemaakt.

Ik rijd op de weg, en het busje voor mij rijdt een meerkoet aan. Goed, er reed niets achter me en ik zag dat hij nog leefde.. Ik, ja sorry ben echt een muts met dat soort dingen, stopte en liep naar de meerkoet.
Arm beest kon nog prima bewegen, dus ik dat dier opgepakt en de dierenambulance gebeld of ze hem wilde komen halen want hij had wel een nare wond op zijn rug.

Mevrouw aan de lijn zei: Sorry, wij hebben het erg druk vandaag.. We kunnen over een uur pas komen. Dus ik zei: oh oke, dan wacht ik wel.. Zij zegt: Prima, tot dan.. EN wilt ophangen! Dus ik zei: Moet u niet weten waar ik überhaupt ben met dat dier? Zij: Oh ja, waar bent u? Ik vertellen waar ik ben, maar voordat ik klaar was, was er al opgehangen. ( dus ze wisten helemaal niet waar ik was)
Goed, dier in het reismandje van de kat gedaan ( die ik echt puur toevallig bij me had) en naar de vogelopvang gebracht. Die wel heel aardig deden en het dier van mij overnamen. ( en mij zelfs hebben laten weten dat hij na een week weer is uitgezet! )

inma

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 15:15

Elke dierenambulance in verschillende regio's zijn aparte organisaties. Elke dierenambulance doet het dan ook anders. Bij ons rijden ze 24 uur per dag en moeten ze komen bij een melding (ook allemaal vrijwillig).
Als het goed is heeft iedere gemeente een plicht om voor de dieren in zijn gemeente te zorgen en dit ook voor 2 weken lang.
Maar ik weet niet zeker of dit landelijk is, dacht het wel.
Ze hadden dus gewoon moeten komen voor die kat.

zonnebloem18

Re: Dierenambulance = dierenvriend?? Mooi niet dus!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 06:35

Oke even een voorbeeld van gisteren.
Wij worden gebeld over een loslopende pony, daar rijden wij eigenlijk al niet op.
Dus na wat overleg de politie gebeld en die zouden even overleggen en ons terugbellen.
Wij worden terug gebeld en er wordt gemeld dat het is doorgegeven aan de gemeente en dat die het gaat regelen.
2 uur later worden wij weer gebeld de pony staat er nog steeds.
Dus wij de politie weer bellen om uitleg, die schakelt ons door met de gemeente.
Die bleek het hebben doorgeschoven van vandaag, maar ja zo'n pony kan je niet een hele nacht aan een boom vast laten staan.
Dus na veel gedoe eindelijk iemand bij de gemeente zo ver gekregen om wat moeite te doen en zo werd 3 en half uur later de pony opgehaald door een manege.

Maar als wij dus niet ons best hadden gedaan werd dat beestje daar vandaag pas weggehaald.
Zie je hoe makkelijk je dan een slechte naam kan krijgen?

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 07:09

zo zag ik een keer een te magere hond loslopen, met MUILKORF om!

ik bellen, "hebben jullie hem al gevangen?"
nee, dat niet.

oh dan komen we niet.

wij waren onderweg naar appasionata, maar als het aan mijn vriend had gelegen was hij de hele dag in touw geweest om dat dier te redden, echter liep hij wel in de hoofdstraat (er waren geen winkels open) en waren we hem al snel uit het oog verloren.

maar ik vond het maar bizar dat ze zomaar een hond aan hun lot overlieten, die ogenkennelijk al een poosje zwierf, want hij zeg er behoorlijk slecht uit.

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 07:10

Urko schreef:
bnb schreef:
Jullie rijden niet 'zomaar voor een zwerfkat'?????????? :(
Wat is dit nu weer voor een instelling? Kan me hier ook goed boos om maken, waar rijden jullie dan wel voor?
Jullie zijn toch de 'dierenambulance' en moeten toch hulp verlenen aan gewonden en zwerfdieren? Of ben ik nu zo in de war? %)

nee en zeker niet na 1800 uur savonds... heb het hier 2 weken geleden nog meegemaakt... ook gebeld, eerste vraag die er gesteld was was of het dier een halsband om had. Arme kat was aangereden door een auto en de darmen lagen eruit. Ik kon hem zelf niet verplaatsen (wegens geen ervaring met katten, laat staan eentje die wild om zich heen mept en ontzettend veel pijn heeft) en ze wilde hem niet op komen halen. Beest gilde het uit van pijn en angst. UIteindelijk heeft m;n buurman hem uit zijn lijden verlost. Was niet om aan te zien.

Niet een erg geruststellend bericht, aangezien onze katten geen van allen een halsband om hebben. :\

humanoidR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 07:39

ook ik heb helaas een aantal nare ervaringen met de dierenambulance gehad.
twee keer betrof het een zwaan een een keer een hondje.
wat een onverschilligheid had ik aan de telefoon.
dan knap je toch wel een beetje op deze vorm van "hulp" af, hoor.
je verwacht toch op zijn minst interesse of een vorm van beleefdheid.
(of horen normen en waarden weer in een ander topic thuis)
die was in ieder geval ver te zoeken.
maar ik heb ook een keer een jonge uil gehad. na een uurtje of twee wachten en drie keer bellen kwamen ze die wel netjes halen.
maar het idee van de dierenambulance is heel mooi. daar valt denk ik geen enkele discussie over te voeren

humanoidR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 07:48

zonnebloem18 schreef:
Wij zijn doordeweeks sowieso om 10 uur dicht, in het weekend tot om half 10.
We werken zonder centrale en moet dus onderweg ook zelf alle telefoontjes aannemen en afhandelen.
Het gebeurt al vaak genoeg dat je tot half 11, 11 uur bezig bent als dan om half 11 de telefoon gaat, laat ik hem rinkelen.
Als we dan nog naar Roden of Westerbork moeten zijn we sowieso nog een uur onderweg dan wordt het minimaal half 12.
Het blijft nou eenmaal vrijwilligers werk en ik wil wel graag een beetje op tijd naar bed.

wel fijn als de dieren dan klok kunnen kijken.....
als we bij ons besluiten om van ons paard af te stuiteren of de paarden worden ziek, doen wij en hun dat altijd als het dag tarief geld en binnen werkuren :D

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 07:56

Tja helaas maar wij hebben net genoeg mensen om de diensten van 8.00 tot 22.00 te vullen laat staan als we ook nog nachtdiensten zouden moeten draaien.
We zijn wel vrijwilligers he we krijgen geen cent en met moeite een reiskostenvergoeding.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 08:50

Nou, Stichting zwerfkat heb ik ook niks meer van vernomen, melding is bijna 24 uur terug gedaan. Ik wacht tot een uur of 12 dan ga ik weer bellen of ze al wat weten.

Ik heb iig voer meegenomen en buiten neergelegd, eens kijken of ze er van willen eten :)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 08:54

Ja, ik snap ze op sommige punten ook niet hoor..
Er lag een kat afgelopen winter onder het ijs, mensen hadden dierenambulance gebeld.. Die vroegen of het een huiskat of een zwerfkat was, als het een zwerfkat was kwamen ze niet? :?
Nou sorry hoor, maar noem jezelf dan geen dierenambulance maar huisdierenambulance.

Belachelijk!

En al helemaal dat je zo te woord gestaan bent. Bah! :n

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 08:57

zonnebloem18 schreef:
we krijgen geen cent en met moeite een reiskostenvergoeding.

Zelfs die krijgen wij niet. :n
Jullie mazzelaars... :+

Maarruh, iedereen met een grote mond over de DA. Ga zelf eens een avond in de week meedraaien, dan wil ik je een half jaar later nog wel een keer spreken. Het lijkt nou net door dit topic alsof alle DA's in NL gewoon een grote oliebol zooi zijn. En daar word ik eigenlijk best verdrietig van...

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 09:03

Ja ik vind het ook vervelend om te lezen.
Iedereen bij ons doet zijn stinkende best maar het is nooit goed genoeg.
En dan is het nu nog vrij rustig maar in het hoogseizoen kom je tijdens een dienst de bus bijna niet uit je gaat van melding naar melding om op het eind van je dienst snel nog even alles langs de opvangen te brengen.
En niet te vergeten al het papierwerk wat erbij komt kijken, elke kilometer moet verantwoord worden.

Reiskostenvergoeding vraagt niemand bij ons aan begreep ik, is te veel moeite en duurt te lang.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 09:08

zonnebloem18 schreef:
Ja ik vind het ook vervelend om te lezen.
Iedereen bij ons doet zijn stinkende best maar het is nooit goed genoeg.

Nou, ik lees anders heel andere dingen! Mensen die er hun bed niet voor uit willen komen? Nou sorry hoor, maar je bent vrijwilliger of je bent het niet. Die mensen kiezen ervoor om dit vrijwillig te doen, dan moeten ze ook niet zeuren als ze een x iets moeten doen wat ze niet zo leuk vinden.
Ik snap dat er regels zijn waar jullie je aan moeten houden maar de verhalen die ik hier lees hebben ook te maken met luiheid, en als je lui bent moet je geen vrijwilligerswerk gaan doen.

Krista

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 09:08

Ik denk dat de dierenambulance mooi werk kan & wil doen. Frustrerend als je gebonden bent op bepaalde fronten.
En ja, daardoor heb ik ook negatieve ervaringen meegemaakt, maar zeker ook positieve.
Alles bij elkaar genomen neig ik er tegenwoordig maar naar om het zelf op te lossen, dus ja, ik vang die kat en ga er zelf mee naar de dierenarts. Hetzij voor behandeling, of om de chip uit te lezen en dan de eigenaar opsporen. Of met de duif die onze stal als nieuwe woonomgeving had uitgekozen, duidelijk een verdwaald exemplaar. Aan de hand van het ringnummer en de plaatselijke duivenvereniging was de eigenaar ook weer zo gevonden. Maar ook in geval van bijvoorbeeld een eend die ligt te creperen: die draai ik hoogstpersoonlijk zelf zijn kop dan maar om. Dan is het lijden gedaan. Absoluut niet leuk en ik vind het net zo afschuwelijk, maar gruwelijker vind ik het om het beestje dan maar te laten liggen om er bijvoorbeeld op de terugweg achter te komen dat ie eindelijk is overleden.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 09:13

Ik heb verdorie voor jaren dagen en ook nachten lang (heb een paar maanden ook nachtdienst meegedraaid) beesten van het asfalt kunnen schrapen, duizenden vogeltjes naar de opvang gebracht, een hond in 2 stukken weer aan elkaar gebreid zodat zijn baasje nog afscheid kon nemen. Van 10 stukken kat 1 beschrijving moeten maken en dus een legpuzzel moeten doen om er achter te komen of zijn voor- of achterpoot nou een wit sokje had. Het is zulk ONdankbaar werk.

En het enige wat je hier leest is de DA is nix. Sorry hoor, kunnen de boeroepers hun uitspraken wat meer nuanceren.

Sorry als ik een beetje bot over kom. Maar ik baal er gewoon van.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 09:22

En dat begrijp ik ook Iris! :j Er zouden meer mensen moeten werken zoals jij! Ik begrijp dat je van deze negatieve berichten baalt omdat jij wél goed je best deed en wél ging als er een oproep was. Maar er zijn er zo te lezen zoveel die overal gewoon skijt aan hebben..

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 09:25

Iris, ik snap dat je dit niet leuk vind om te lezen, maar er zit een rood kruisje in je rechter bovenhoek als je het je te persoonlijk aantrekt.. ;) Dus, als je je er over opwind kan je beter dit topic even sluiten en er later met frisse blik weer even opnieuw naar kijken. Is beter voor je gemoedsrust en beter voor je bloeddruk.. :)

Kijk, dit gaat puur over MIJN ervaring zoals ik deze heb gehad gisteren. Over een kat die op 3 poten voorbij gestrompelt komt en een ongeintresseerde, geirriteerde en niet luisterende mevrouw bij de dierenambulance.

Je kunt het linksom of rechtsom benaderen, maar het feit blijft dat de ervaring die ik gisteren had niet om over naar huis te schrijven is. Hoe je het ook bekijkt en ongeacht wat de reden is. Ik zeg altijd: Behandel de mensen zoals je zelf behandeld wilt worden. Als ik iemand aan de lijn krijg die een vraag stelt, dan neem ik de tijd deze te antwoorden, deze mevrouw wist niet hoe snel ze van me af moest komen. Ze liet me notabene niet eens uitpraten, stelde geen vragen en deed erg kattig..

En dat er mensen zijn die aangeven dat zij anders zijn als dierenambulance werken/vrijwilliger zijn wil ik gerust geloven! Jullie zijn alleen niet die mevrouw van gisteren waarmee ik de slechte ervaring heb gehad en dat is wat in mijn hoofd blijft hangen, mede omdat het niet de eerste keer is! En uiteraard heb je overal rotte appeltjes, maar het is wel frappant dat er wel bijzonder veel rotte appeltjes zijn bij de dierenambulance. :)

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 09:26

Ik heb zeker wel respect voor de jongens en meiden die op de ambulance rijden maar er word vaak zo ongeinterreseerd en zo bot gedaan door de telefoon.

Ben gister wel 5 keer doorverbonden en met eindhoven en de vogelopvang omdat ze BEIDE geen jonge vogels op wilde halen.

Was hier een nestkast uit de boom gewaaid bij de buren, buurjongetje heel lief naar mij toe, met 2 vogeltjes. Ik mee gaan kijken naar het nest. Jahoor.. 5 kleine beestjes... niet dus... 10 min later ging ik naar huis met 7! van die beestjes. Nestkast was niet meer te maken, echt helemaal uit elkaar gevallen en het nestje wat erin zat ook.

Ik bellen, want ik wist niet wat het voor vogels waren, (na lang gokken en denken, spreeuwen) en zowel de dierenbescherming als de vogelopvang wilde ze NIET op komen halen. Ik kreeg als antwoord "ja mevrouw wat moeten wij ermee?!" "Mevrouw, denkt u dat we hier gouden vingers hebben en dat ze het wel overleven, hier gaan ze netzogoed dood!". NOU BEKIJK HET DAN MAAR! Ik bel toch uit goed fatsoen om die dieren te redden. Als ze het op een andere toon en een andere manier gezegt had was ik niet zo boos geweest. Kom op zeg, jullie zijn er toch voor om die diertjes te helpen? Als de dames (die gister aan de telefoon zaten) op een fatsoenlijke manier en op een nette manier mij te woord hadden gestaan had ik er nog begrip voor gehad, maar ik werd gewoon afgesnauwt en afgezeken terwijl ik gewoon om hulp/advies vraag (WAAR IK 80 CENT PER MINUUT VOOR BETAAL!).

IK heb samen met de buurjongens zo snel als we konden maar een nieuwe nestkast (zelfde grote) in elkaar getimmert, de jongen nog wat geweekte honden brokken gevoert en terug gehangen. Hoop dat de ouders nog voeren en terug komen.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 09:27

@taillie: dat bedoel ik dus, gewoon de manier waarop je aan de telefoon al behandelt word. Dat kan ook op een andere toon en een andere manier. Vrijwilliger of niet.

edit: ik heb gister wel 1 lief vrouwtje aan de telefoon gehad, die me wel advies heeft gegeven. Die zei ook heel eerlijk dat de overlevingskans van zulke vogeltjes heeeel erg klein was en dat het beste was om ze zo snel mogelijk terug te zetten. Teon dit in eerste instantie niet mogelijk bleek te zijn heb ik nogmaals gebeld (waarbij ik doorgestuurd werd naar de vogelopvang) en ik ben daarna niet meer netjes verder geholpen. Alsof ik 1 of andere artelijke was. Maargoed... de vogeltjes hebben nu een eikenhardhouten vogelhuiske... :+

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 09:31

Urko schreef:
@taillie: dat bedoel ik dus, gewoon de manier waarop je aan de telefoon al behandelt word. Dat kan ook op een andere toon en een andere manier. Vrijwilliger of niet.

Ja, precies, dat wil ik er mee zeggen. Als je er nou geen zin in hebt, word dan geen vrijwilliger! Als je de pest erin hebt, zoek een ander tijdverdrijf.. Vind je het niks dat je geen reiskosten vergoed krijgt, begin er dan verdorie niet aan!

Maar ga niet mensen af zitten zeiken en met een kluitje het riet insturen.

ls deze mevrouw gewoon even had geluisterd, had ze mij 15 minuten ( a 20 cent per minuut!! ) bellen kunnen besparen door direct het juiste nummer te geven.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 09:32

Urko schreef:

edit: ik heb gister wel 1 lief vrouwtje aan de telefoon gehad, die me wel advies heeft gegeven. Die zei ook heel eerlijk dat de overlevingskans van zulke vogeltjes heeeel erg klein was en dat het beste was om ze zo snel mogelijk terug te zetten. Teon dit in eerste instantie niet mogelijk bleek te zijn heb ik nogmaals gebeld (waarbij ik doorgestuurd werd naar de vogelopvang) en ik ben daarna niet meer netjes verder geholpen. Alsof ik 1 of andere artelijke was. Maargoed... de vogeltjes hebben nu een eikenhardhouten vogelhuiske... :+

Je hebt het iig geprobeerd :) Meer kan je ook niet doen omdat niemand je wil helpen.. :(:)