Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
ThePast03 schreef:Is het volgens jouw bewezen dat de sterke hoekingen van tegenwoordig hebben gezorgd voor meer HD?
Vroeger kwam ook HD voor alleen werd er toen niet op getest, pas na het testen werd duidelijk welke honden HD hadden en kon er gericht geselecteerd worden.
Als je alleen de honden die volkomen vrij zou inzetten zou je een heleboel goede andere dingen in het ras simpelweg weggooien.
Dat is het punt met fokken, je fokt niet alleen een hond zonder hd maar je wilt ook nog eens een goed stabiel karakter en een hond die toch op zijn minst op een DH lijkt. Tel daarbij op dat er ook nog op andere erfelijke gebreken moet worden geselecteerd dan snap je dat je met een te strenge selectie alleen nog maar grotere problemen krijgt.
Bovendien kun je uit 2 ouders die zelf geen HD hebben wel pups krijgen met HD, die ouders kunnen altijd nog drager zijn. Goede fokkers kennen de lijnen waarmee ze fokken en houden daar ook wel degelijk rekening mee.
Jammer dat je juist je verhaal betrekt op de VDH, een rasvereniging die een aankeuringsbeleid heeft waar menig ras een voorbeeld aan zou kunnen nemen: http://www.duitseherder.nl/index.php?op ... temid=1089
Wat dat betreft maak ik mezelf drukker over het fokken van de zogenaamde rashonden zonder stamboom, daar wordt helemaal nergens op gelet. Voordeel voor die mensen is natuurlijk ook dat de problemen daar niet in kaart gebracht worden en niet openbaar gemaakt worden, dan lijkt het natuurlijk al snel een stuk beter.
smokey17 schreef:ThePast03 schreef:Is het volgens jouw bewezen dat de sterke hoekingen van tegenwoordig hebben gezorgd voor meer HD?
Vroeger kwam ook HD voor alleen werd er toen niet op getest, pas na het testen werd duidelijk welke honden HD hadden en kon er gericht geselecteerd worden.
Als je alleen de honden die volkomen vrij zou inzetten zou je een heleboel goede andere dingen in het ras simpelweg weggooien.
Dat is het punt met fokken, je fokt niet alleen een hond zonder hd maar je wilt ook nog eens een goed stabiel karakter en een hond die toch op zijn minst op een DH lijkt. Tel daarbij op dat er ook nog op andere erfelijke gebreken moet worden geselecteerd dan snap je dat je met een te strenge selectie alleen nog maar grotere problemen krijgt.
Bovendien kun je uit 2 ouders die zelf geen HD hebben wel pups krijgen met HD, die ouders kunnen altijd nog drager zijn. Goede fokkers kennen de lijnen waarmee ze fokken en houden daar ook wel degelijk rekening mee.
Jammer dat je juist je verhaal betrekt op de VDH, een rasvereniging die een aankeuringsbeleid heeft waar menig ras een voorbeeld aan zou kunnen nemen: http://www.duitseherder.nl/index.php?op ... temid=1089
Wat dat betreft maak ik mezelf drukker over het fokken van de zogenaamde rashonden zonder stamboom, daar wordt helemaal nergens op gelet. Voordeel voor die mensen is natuurlijk ook dat de problemen daar niet in kaart gebracht worden en niet openbaar gemaakt worden, dan lijkt het natuurlijk al snel een stuk beter.
Ik heb niks onderzocht en kan ook niks bewijzen.
Het gaat mij ook niet zozeer om de erfelijkheid van HD. Dat paps en mams hd vrij zijn geeft geen garantie voor de toekomst. geldt zo'n beetje voor elke afwijking, heb ik moeten ondervinden.
Maar ik doel meer op het feit dat die honden zo raar gefokt worden, in zo'n rare houding.... in zo'n rare houding slijten de heupen toch ook in een rap tempo, lijkt mij....
dejavu schreef:Een schuine rug zegt toch niks over HD?
Of welke houding bedoel je, Smokey?
ThePast03 schreef:dejavu schreef:Een schuine rug zegt toch niks over HD?
Of welke houding bedoel je, Smokey?
Niet de schuine rug maar de overdreven hoekingen in de achterpoten zouden wat kunnen zeggen over de mate van HD, daar moet ik haar wel degelijk gelijk in geven. Maar het blijft als eerste gewoon een erfelijk probleem die ook bij rassen met wat normalere hoekingen voorkomen.
Wilawander schreef:Nogmaals de duitseherder in Nederland heeft geen extreem schuine rug dus ook geen extreme hoekingen. Ze worden zo neer gezet.
TS haalt foto's en filmpjes uit Amerika en denkt dat de honden hier hetzelfde zijn en dat kwartje valt nog niet.
smokey17 schreef:een kilometer hier vandaan loopt een 9 maand oude pup die net zo gruwelijk loopt en doorgezakt is als op de foto's.
smokey17 schreef:Wilawander schreef:Nogmaals de duitseherder in Nederland heeft geen extreem schuine rug dus ook geen extreme hoekingen. Ze worden zo neer gezet.
TS haalt foto's en filmpjes uit Amerika en denkt dat de honden hier hetzelfde zijn en dat kwartje valt nog niet.
Dit is echt reinste flauwekul... een kilometer hier vandaan loopt een 9 maand oude pup die net zo gruwelijk loopt en doorgezakt is als op de foto's.
Daarbij ken ik herderfokkers zowel show als werk... dus hou op met mij achterlijk verklaren wil je
Mlies schreef:smokey17 schreef:een kilometer hier vandaan loopt een 9 maand oude pup die net zo gruwelijk loopt en doorgezakt is als op de foto's.
En is dat een met stamboom?
Tsja, ik ga ook met Wilawander en Yamcha mee, het valt echt wel mee met die schuine herders... Ik heb een werklijn DH, en train op een kynologenclub met veel showlijnfokkers.. Tijdens ringtraining zijn ze schuin ja, maar dat is die van mij dan ook.
Hannah_Menno schreef:Ja inderdaad, vreselijk.. Ik zie ze zo vaak lopen, herders die door de poten zakken of amper normaal kunnen lopen.. Arme dieren..
smokey17 schreef:en dan nog.... al was het op de maan...
Dat maakt het maar goed? denk je dat mijn hart voor dieren niet verder gaat dan de Nederlandse grens?
ThePast03 schreef:Heb je ook gevraagd of die 9 maanden oude pup uit de keurfok komt?
Ze hebben mij wijsgemaakt (mensen met behoorlijk wat verstand van Teckels en genetica) dat de teckelhernia een erfelijk gebrek is wat op zich niets te maken hoeft te hebben met de lange rug.
Hetzelfde geldt voor de hoekingen bij DH, het zou een van de milleufactoren kunnen zijn waardoor HD die in aanleg al aanwezig was wat erger uitpakt dan bij een hond met normale hoekingen.
smokey17 schreef:Ja met vdh stamboom... zo zielig hoe dat beestje loopt. Ongelooflijk.
Heb haar eens verteld hoe ik erover denk... sindsdien niet meer in dorp gesignaleerd.