De walgelijke manier van honden fokken...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lady1969

Re: De walgelijke manier van honden fokken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 21:55

Je vraagt waarom er zo gefokt wordt he?

Ga maar eens op een show kijken welke honden er weglopen met de 1e prijs, juist ja

DAAROM wordt er zo gefokt omdat het door de shows en diverse keurders gestimuleerd wordt....

Te bezopen voor woorden!!!!

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 21:57

Is het volgens jouw bewezen dat de sterke hoekingen van tegenwoordig hebben gezorgd voor meer HD?
Vroeger kwam ook HD voor alleen werd er toen niet op getest, pas na het testen werd duidelijk welke honden HD hadden en kon er gericht geselecteerd worden.

Als je alleen de honden die volkomen vrij zou inzetten zou je een heleboel goede andere dingen in het ras simpelweg weggooien.
Dat is het punt met fokken, je fokt niet alleen een hond zonder hd maar je wilt ook nog eens een goed stabiel karakter en een hond die toch op zijn minst op een DH lijkt. Tel daarbij op dat er ook nog op andere erfelijke gebreken moet worden geselecteerd dan snap je dat je met een te strenge selectie alleen nog maar grotere problemen krijgt.
Bovendien kun je uit 2 ouders die zelf geen HD hebben wel pups krijgen met HD, die ouders kunnen altijd nog drager zijn. Goede fokkers kennen de lijnen waarmee ze fokken en houden daar ook wel degelijk rekening mee.

Jammer dat je juist je verhaal betrekt op de VDH, een rasvereniging die een aankeuringsbeleid heeft waar menig ras een voorbeeld aan zou kunnen nemen: http://www.duitseherder.nl/index.php?op ... temid=1089

Wat dat betreft maak ik mezelf drukker over het fokken van de zogenaamde rashonden zonder stamboom, daar wordt helemaal nergens op gelet. Voordeel voor die mensen is natuurlijk ook dat de problemen daar niet in kaart gebracht worden en niet openbaar gemaakt worden, dan lijkt het natuurlijk al snel een stuk beter.

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-10 22:04

ThePast03 schreef:
Is het volgens jouw bewezen dat de sterke hoekingen van tegenwoordig hebben gezorgd voor meer HD?
Vroeger kwam ook HD voor alleen werd er toen niet op getest, pas na het testen werd duidelijk welke honden HD hadden en kon er gericht geselecteerd worden.

Als je alleen de honden die volkomen vrij zou inzetten zou je een heleboel goede andere dingen in het ras simpelweg weggooien.
Dat is het punt met fokken, je fokt niet alleen een hond zonder hd maar je wilt ook nog eens een goed stabiel karakter en een hond die toch op zijn minst op een DH lijkt. Tel daarbij op dat er ook nog op andere erfelijke gebreken moet worden geselecteerd dan snap je dat je met een te strenge selectie alleen nog maar grotere problemen krijgt.
Bovendien kun je uit 2 ouders die zelf geen HD hebben wel pups krijgen met HD, die ouders kunnen altijd nog drager zijn. Goede fokkers kennen de lijnen waarmee ze fokken en houden daar ook wel degelijk rekening mee.

Jammer dat je juist je verhaal betrekt op de VDH, een rasvereniging die een aankeuringsbeleid heeft waar menig ras een voorbeeld aan zou kunnen nemen: http://www.duitseherder.nl/index.php?op ... temid=1089

Wat dat betreft maak ik mezelf drukker over het fokken van de zogenaamde rashonden zonder stamboom, daar wordt helemaal nergens op gelet. Voordeel voor die mensen is natuurlijk ook dat de problemen daar niet in kaart gebracht worden en niet openbaar gemaakt worden, dan lijkt het natuurlijk al snel een stuk beter.

Ik heb niks onderzocht en kan ook niks bewijzen.

Het gaat mij ook niet zozeer om de erfelijkheid van HD. Dat paps en mams hd vrij zijn geeft geen garantie voor de toekomst. geldt zo'n beetje voor elke afwijking, heb ik moeten ondervinden.

Maar ik doel meer op het feit dat die honden zo raar gefokt worden, in zo'n rare houding.... in zo'n rare houding slijten de heupen toch ook in een rap tempo, lijkt mij....

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 22:13

Het grappige is dat als je de Duitse Herder van de bovenste foto in dezelfde houding zou zetten als de Duitse Herder van de onderste foto je niet eens veel verschil zou zien.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 22:16

smokey17 schreef:
ThePast03 schreef:

Ik heb niks onderzocht en kan ook niks bewijzen.

Het gaat mij ook niet zozeer om de erfelijkheid van HD. Dat paps en mams hd vrij zijn geeft geen garantie voor de toekomst. geldt zo'n beetje voor elke afwijking, heb ik moeten ondervinden.

Maar ik doel meer op het feit dat die honden zo raar gefokt worden, in zo'n rare houding.... in zo'n rare houding slijten de heupen toch ook in een rap tempo, lijkt mij....

Ik denk dat jij weinig weet van Duitse herders, HD enz, tenminste dat concludeer ik uit jou uitspraken. Kan me daar zo over ergeren. Verdiep je eerst eens alvorens zulke uitspraken te doen. :+

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 22:18

Een schuine rug zegt toch niks over HD?

Of welke houding bedoel je, Smokey?

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 22:19

dejavu schreef:

Niet de schuine rug maar de overdreven hoekingen in de achterpoten zouden wat kunnen zeggen over de mate van HD, daar moet ik haar wel degelijk gelijk in geven. Maar het blijft als eerste gewoon een erfelijk probleem die ook bij rassen met wat normalere hoekingen voorkomen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 22:20

Heee dat is niet normaal meer zeg, die is zwak in de achterhand, afschuwelijk gewoon, die honden worden volgens mij niet gezond oud.

Ik snap er niets meer van |( |( en ze winnen er nog prijzen mee ook?????????? onbegrijpelijk zeg.

Zelf heb ik een kruising Mechelse Herder met witte Canadese Herder, gelukkig is hij wel normaal gebouwd en is gezond en is niet eens te merken dat hij 9 jaar is.

Ik had wel al eerder gelezen dat er duitse herders gefokt werden met erg laag kruis en er zaten ook fotos bij, ik vind het niet mooi en raar , groot en sterk van voren en klein en zwak van achteren, net of ie misvormd is dat de achterhand erg achter is geraakt met de groei of door een ongeluk ingezakt is en spierverlies lijdt, zoiets.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 02-05-10 22:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 22:21

Afbeelding

Hier een mooi voorbeeld uit een topic hier op bokt.

Hond die behoorlijk schuin is neer gezet. Deze hond heeft de heupen dus in orde en heeft IPO3 dus is zeker al een jaar of 4 oud. Heeft dus in de sport gelopen dat kan die echt niet als de rug te schuin was en de heupen niet in orde. Bij IPO3 moet je toch echt wat pakwerk laten zien en moet ze over een haag van een meter en een schuine schutting van minimaal 1.80m, dat gaat niet als de heupen of rug niet in orde zijn.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 22:28

ThePast03 schreef:
dejavu schreef:

Niet de schuine rug maar de overdreven hoekingen in de achterpoten zouden wat kunnen zeggen over de mate van HD, daar moet ik haar wel degelijk gelijk in geven. Maar het blijft als eerste gewoon een erfelijk probleem die ook bij rassen met wat normalere hoekingen voorkomen.

Maar een schuine rug en overdreven hoeken in de achterpoten gaan toch hand in hand?

Een hond met een extreem schuine rug heeft toch sowieso extreme hoekingen? Die poten moeten er toch onder gevouwen worden? Ik begrijp het even niet.... :o (Geen idee of er ruimte is voor vragen, maar ik leer graag bij.)

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 22:31

Nogmaals de duitseherder in Nederland heeft geen extreem schuine rug dus ook geen extreme hoekingen. Ze worden zo neer gezet.

TS haalt foto's en filmpjes uit Amerika en denkt dat de honden hier hetzelfde zijn en dat kwartje valt nog niet.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 22:33

De rug lijkt voornamelijk zo extreem schuin door de manier van opstellen en natuurlijk heeft dat ook te maken met de extreme hoekingen in de achterhand.

Maar laten we even naar de realiteit kijken: Bij de Labrador Retriever komt meer HD voor dan bij de Duitse Herder en die hebben toch een vrij normale achterhand.

Wilawander vergeleken met de jaren 60/begin 70 hebben de Duitse Herders wel degelijk extremere hoekingen gekregen in de achterhand. Heb hier een foto uit 1967 van een van onze Duitse Herders (met stamboom, keurfok) en dan zie je echt wel verschil.

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-10 22:33

Wilawander schreef:
Nogmaals de duitseherder in Nederland heeft geen extreem schuine rug dus ook geen extreme hoekingen. Ze worden zo neer gezet.

TS haalt foto's en filmpjes uit Amerika en denkt dat de honden hier hetzelfde zijn en dat kwartje valt nog niet.

Dit is echt reinste flauwekul... een kilometer hier vandaan loopt een 9 maand oude pup die net zo gruwelijk loopt en doorgezakt is als op de foto's.

Daarbij ken ik herderfokkers zowel show als werk... dus hou op met mij achterlijk verklaren wil je

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 22:37

Ik ken helaas ook genoeg herders die zo vreselijk 'doorgezakt' zijn. Ik ben er ook geen tegenstander van.

Ik ben het dus ook met de ts eens, geef mij maar de werklijn.

(ik vroeg mij laatst al af of ik de enige ben die er zo over dacht..)

Mlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 22:38

smokey17 schreef:
een kilometer hier vandaan loopt een 9 maand oude pup die net zo gruwelijk loopt en doorgezakt is als op de foto's.

En is dat een met stamboom? O:)

Tsja, ik ga ook met Wilawander en Yamcha mee, het valt echt wel mee met die schuine herders... Ik heb een werklijn DH, en train op een kynologenclub met veel showlijnfokkers.. Tijdens ringtraining zijn ze schuin ja, maar dat is die van mij dan ook.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 22:38

smokey17 schreef:
Wilawander schreef:

Dit is echt reinste flauwekul... een kilometer hier vandaan loopt een 9 maand oude pup die net zo gruwelijk loopt en doorgezakt is als op de foto's.

Daarbij ken ik herderfokkers zowel show als werk... dus hou op met mij achterlijk verklaren wil je

Kan het me niet voorstellen maar goed, anders hadt je echt niet zulke uitspraken en die pup betreft, komt die uit keurfok?
Daarbij zijn pups van die leeftijd vaak erg slap en slungelig waardoor dingen zo lijken. Duitse herders krijgen rond die tijd een enorme groeispurt. Mijn reu is veel te recht voor een duitse en die was als pup ook slap en hoekig, toen die eenmaal volwassen en bespiering hadt zie je dat niet meer. Daarom wordt ook afgeraden om ze te vroeg te belasten ;)

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-10 22:39

en dan nog.... al was het op de maan...

Dat maakt het maar goed? denk je dat mijn hart voor dieren niet verder gaat dan de Nederlandse grens?

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 22:39

Heb je ook gevraagd of die 9 maanden oude pup uit de keurfok komt?

Ze hebben mij wijsgemaakt (mensen met behoorlijk wat verstand van Teckels en genetica ;)) dat de teckelhernia een erfelijk gebrek is wat op zich niets te maken hoeft te hebben met de lange rug.
Hetzelfde geldt voor de hoekingen bij DH, het zou een van de milleufactoren kunnen zijn waardoor HD die in aanleg al aanwezig was wat erger uitpakt dan bij een hond met normale hoekingen.

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-10 22:41

Mlies schreef:
smokey17 schreef:
een kilometer hier vandaan loopt een 9 maand oude pup die net zo gruwelijk loopt en doorgezakt is als op de foto's.

En is dat een met stamboom? O:)

Tsja, ik ga ook met Wilawander en Yamcha mee, het valt echt wel mee met die schuine herders... Ik heb een werklijn DH, en train op een kynologenclub met veel showlijnfokkers.. Tijdens ringtraining zijn ze schuin ja, maar dat is die van mij dan ook.

Ja met vdh stamboom... zo zielig hoe dat beestje loopt. Ongelooflijk.

Heb haar eens verteld hoe ik erover denk... sindsdien niet meer in dorp gesignaleerd.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 22:41

Er bestaat geen vdh stamboom.

DeadxStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 22:44

Hannah_Menno schreef:
Ja inderdaad, vreselijk.. Ik zie ze zo vaak lopen, herders die door de poten zakken of amper normaal kunnen lopen.. Arme dieren..

Zielig he.. En dat alleen maar voor die achterlijke shows, kom op zeg.

Dan je mee wilt doen met zo'n show moet je zelf weten, maar die arme beesten..

Daar koop je toch geen hond voor? Tsja sommige mensen wel, schijnt.. :Z

Mlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 22:45

Jahoor, honden die door hun achterpoten zakken doen het goed op shows. :D Lijkt me goed plan om eens te gaan kijken bij een goede kynologenvclub, dan zien jullie dat het wel mee valt met die arme, doorgefokte herdertjes... :n

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 22:45

smokey17 schreef:
en dan nog.... al was het op de maan...

Dat maakt het maar goed? denk je dat mijn hart voor dieren niet verder gaat dan de Nederlandse grens?

Toch meen ik me te herinneren dat je nederlandse fokkers er op aanvalt :D

Je hebt het hier ook over nederlandse honden en regels maar daarbij ken je de regels niet anders zou je heel goed weten dat alle duitse herders die volgens de richtlijnen van de VDH worden gekeurd op HD getest zijn en ook op ED.

Maar er zijn nu meer mensen die er verstand van hebben die je erop wijzen maar je wilt of kunt het niet begrijpen.

Lees je toch eerst eens in alvorens zulke onzin te vertellen.

Moe wordt ik van zulke dingen :roll: :x

En maar herhalen en herhalen..............

Oh ja VDH stamboom ken ik ook niet ;) Duitse herders krijgen van de VDH een certificaat van fokniveau en van de RvB een stamboom en die stamboom van de RvB krijgen ze ook als ze niet uit keurfok komen :)*
Laatst bijgewerkt door Wilawander op 02-05-10 22:45, in het totaal 1 keer bewerkt

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-10 22:45

ThePast03 schreef:
Heb je ook gevraagd of die 9 maanden oude pup uit de keurfok komt?

Ze hebben mij wijsgemaakt (mensen met behoorlijk wat verstand van Teckels en genetica ;)) dat de teckelhernia een erfelijk gebrek is wat op zich niets te maken hoeft te hebben met de lange rug.
Hetzelfde geldt voor de hoekingen bij DH, het zou een van de milleufactoren kunnen zijn waardoor HD die in aanleg al aanwezig was wat erger uitpakt dan bij een hond met normale hoekingen.

Hmm toch verwonderlijk dat daar dan niet op getest wordt??? als het erfelijk zou zijn moet daar toch op getest worden lijkt mij? enige waar op getest wordt bij teckels zijn ogen.

Als een ouderdier ooit een hernia heeft gehad, mag hij niet meer ingezet worden voor fok. doch wordt er niet op getest.

maar hoe langer de rug... hoe minder de ondersteuning van de pootjes....hoe meer kans op doorzakken... let i.v.m. lange rug ook altijd goed op de manier waarop ik mijn teckel op til.

seabiscuitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 22:47

smokey17 schreef:
Ja met vdh stamboom... zo zielig hoe dat beestje loopt. Ongelooflijk.

Heb haar eens verteld hoe ik erover denk... sindsdien niet meer in dorp gesignaleerd.

Jeetje..jij bent echt een held! Ik ben blij dat niet iedereen zomaar meegaat in jouw kijk op de Duitse herdershonden..Je kunt niet zomaar iemand vertellen dat zijn/haar pups niet goed zijn..niet zonder ook maar wat gegronde achtergrondkennis te hebben..

En natuurlijk zijn er honden die te ver doorgefokt zijn..daar sta ik ook niet achter. Maar loze kreten roepen over gezonde honden heeft geen zin..