Overleden huisdier als proefkonijn

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-10 19:20

RedPassion schreef:
maar wat maakt dan dat je bij de dood ook verschil maakt? Wil je van een dier waar je een sterkere band mee had een ander afscheid, of nog een plek om naartoe te gaan?

Ja, ik zou voor mijn hond zeker een plek zoeken waar ik nog naar toe zou kunnen gaan.
Oftewel ik laat haar cremeren en de as in het bos uitstrooien of ik begraaf haar in het bos (niet verder vertellen!! :P )

Ik ben echt oprecht verdrietig geweest toen mijn laatste twee ratten overleden waren. Echt.
Maar daarna besefte ik goed dat het 'maar een lichaam' was. Terwijl ik dat bij mijn hond niet wil beseffen. Die wil ik 'een waardig afscheid' geven. Hoe onlogisch dat ook klinkt. :\ Niet dat ik dus bij mn ratten geen gevoel heb, maar eerder bij mn hond teveel. :+

Heb overigens ook 5 jaar fanatiek bij de DA gewerkt. Van wat ik van mijn stage op de KVGD meegekregen heb is dat ze dus echt wel met respect omgaan met de dieren. Dus dat hoeft niet bezwaarlijk te zijn.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 19:23

Iris82 schreef:
RedPassion schreef:
maar wat maakt dan dat je bij de dood ook verschil maakt? Wil je van een dier waar je een sterkere band mee had een ander afscheid, of nog een plek om naartoe te gaan?

Ja, ik zou voor mijn hond zeker een plek zoeken waar ik nog naar toe zou kunnen gaan.
Oftewel ik laat haar cremeren en de as in het bos uitstrooien of ik begraaf haar in het bos (niet verder vertellen!! :P )

Ik ben echt oprecht verdrietig geweest toen mijn laatste twee ratten overleden waren. Echt.
Maar daarna besefte ik goed dat het 'maar een lichaam' was. Terwijl ik dat bij mijn hond niet wil beseffen. Die wil ik 'een waardig afscheid' geven. Hoe onlogisch dat ook klinkt. :\ Niet dat ik dus bij mn ratten geen gevoel heb, maar eerder bij mn hond teveel. :+

Heb overigens ook 5 jaar fanatiek bij de DA gewerkt. Van wat ik van mijn stage op de KVGD meegekregen heb is dat ze dus echt wel met respect omgaan met de dieren. Dus dat hoeft niet bezwaarlijk te zijn.

Ja nou, daar denk ik dus altijd wel overna, wat moet Casper als hij dood is?
Wat zullen paps en mams dan doen?
Ik bedoel, m'n vader is kraanmachinist, die kan zo even een kraantje van z'n werk halen en de tuin omspitten, toch? Niemand die het zal merken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 19:25

Ik snap het wel Iris. :j
Wij hebben de hond laten cremeren omdat ik begraven in de tuin geen prettig idee vond. Dus wat dat betreft heel inconsequent. :+ En ook wat het afstaan betreft heb ik gemengde gevoelens. Aan de ene kant heb ik niks met een graf of urn, aan de andere kant heb ik toch nog gevoel bij zo'n lichaam, al is het dood, en vind ik het een naar idee dat er van alles mee gedaan wordt.

Iris82 schreef:

Bedoel je met levende of met dode dieren?

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 19:26

Ik zou poezenbeesten er gerust aan beschikbaar stellen :) Op het moment dat een dier overlijd, is de ziel weg, die gaat terug naar de spiritworld waar deze ooit vandaan is gekomen. Wat over blijft is een "omhulsel" waar geen ziel meer inzit en welke niet meer ademt.

En om er dan voor te zorgen dat mijn poekies er voor zorgen dat er geen andere dieren hoeven te sterven, vind ik eigenlijk prachtig :)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-10 21:24

Levend en dood. De studenten zijn allemaal superlief voor de dieren. Maar de bloeddonorhonden (greyhounds) die worden bijvoorbeeld allemaal in kenneltjes zonder buitenren gehouden en dat vond ik echt heel sneu. De dierverzorgingsmeisjes die waren dan de hele dag bezig met de honden om te zetten in de 2 beschikbare buitenrennen. Ik zou zelfs mijn eigen hond nog wel daar willen brengen 1x per maand om bloeddonor te zijn als ze daardoor minder greyhounds nodig hadden. Maarja, dat is niet de bedoeling helaas...

Heb geen enkele keer gezien dat ze te grof waren met dode dieren (in de zin van op tafel gooien, of in een zak laten vallen) toen ik daar was. Zelfs de dode dieren krijgen meestal nog een knuffel. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 21:34

Geen haar op mijn hoofd, hier wordt niet geknutseld aan mijn dieren.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 21:37

Chiqa schreef:

Kijk uit met wat je zegt hier op bokt.
Mensen zullen hier waarschijnlijk uithalen dat het je geen poepie kan schelen dat er proefdieren worden gebruikt/speciaal gefokt. Etc.
Nu hoeft dat niet jouw gedachte te zijn en wie weet ben jij falikant tegen proefdieren etc. Maar weet dan wel, dat als je ergens tegen bent, en je wilt dat het beter wordt, je er je eigen steentje aan kunt bijdragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 21:39

Janine1990 schreef:
Mensen zullen hier waarschijnlijk uithalen dat het je geen poepie kan schelen dat er proefdieren worden gebruikt/speciaal gefokt. Etc.

Volgens mij begrijp je mij volkomen verkeerd? Ik wil gewoon niet dat er gerommeld wordt aan mijn dieren ten gunste van de wetenschap, antwoordde dus direct op de vraag wel of geen proefkonijn.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 21:46

Chiqa schreef:
Janine1990 schreef:

Volgens mij begrijp je mij volkomen verkeerd? Ik wil gewoon niet dat er gerommeld wordt aan mijn dieren ten gunste van de wetenschap, antwoordde dus direct op de vraag wel of geen proefkonijn.

Ja, ik begreep je reactie zeker wel.
Wellicht was mijn reactie wat offtopic en te persoonlijk beschreven.
Maar je kent bokt natuurlijk, en er zijn altijd mensen die je ergens van gaan beschuldigen.

En wilde aan iedereen zeggen die wel tegen proefdieren is, maar zelf niet kan/wil bijdragen, dat je voor een beter beleid in dit geval heel goed kunt beginnen bij jezelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 21:49

Janine1990 schreef:
Maar je kent bokt natuurlijk, en er zijn altijd mensen die je ergens van gaan beschuldigen.

Ik heb vrijwel weinig tot niets met de mening van een ander te maken, laat staan van bokt op dit gebied.
Ik kan heel goed voor mijzelf bepalen of dr gerommeld wordt met mijn dieren of familieleden, echt daar heb ik geen beschuldigend vingertje voor nodig, laat staan een krom aangepraat schuldgevoel.
Dit zegt meer over de spreker dan wie dan ook dus kijk alsjeblieft uit voor je je beschuldigingen uit waar je zelf mee overhoop ligt.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 21:49

Supergoed idee!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-10 21:54

Janine1990 schreef:
Chiqa schreef:

:? Waar komt die opmerking zo ineens vandaan?

Ik vind het een dikke prima wat Chiqa zegt. Ieder zn mening toch? Begrijp niet waarom hier opeens uitgehaald moet worden in een topic waarin iedereen gewoon op een prettige manier zijn mening deelt.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 21:58

Janine1990 schreef:
Je mag Poekie niet eens in de tuin begraven... :Y)

Van wie niet?
Hier in de gemeente is het gewoon toegestaan om je huisdieren te begraven.

Ontopic: Heb recentelijk 2 honden moeten laten inslapen en ik moet er niet aan denken dat die nu ergens als studieobject worden gebruikt.
Idee leuk, maar ik zal er niet aan meewerken dus.

MamboBeach

Re: Overleden huisdier als proefkonijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 22:05

Een goed idee, wellicht dat ik mijn dieren beschikbaar zou stellen hiervoor...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 22:06

Wellicht was mijn reactie niet zo gepast. Het kwam ineens in me op. Dus zie het maar als ongelezen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 22:07

ThePast03 schreef:
Ontopic: Heb recentelijk 2 honden moeten laten inslapen en ik moet er niet aan denken dat die nu ergens als studieobject worden gebruikt.
Idee leuk, maar ik zal er niet aan meewerken dus.

Nou precies, zo denk ik dr ook over. Prima als ze onderzoeken willen doen, maar graag bij mensen die hier iets mee kunnen, ik kan het niet verkroppen dat er in mijn lieveling gesneden gaat worden en ze ondertussen mss wel gewoon lachend hun werk aan het doen zijn. Ik heb namelijk een slecht gevoel bij het zinnetje ; 'ze gaan respectvol met je dieren om' ik ben dr zelf niet bij dus kan daar alleen maar een beeld over schetsen, zijn gewoon mensen als jij en ik die echt niet bij elk huisdier een kruisje slaan, is gewoon een dood dier waar ze geen enkele band mee hebben.
Nee daar zijn zij mij te dierbaar voor, niet mijn dieren, ik kan daar niets mee alleen dat ik ze naar hun laatste RUST plaats wil brengen en niet worden open gesneden.

Iris82; bedankt voor je reactie fijn dat jij het goed oppakt.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-10 22:15

Na jaren geambulanced te hebben kom je er wel achter dat de band die een mens met een dier heeft, zo ontzettend persoonlijk is. Er zijn zoveel verschillende meningen, gevoelens, ideeën. En ik kan niets anders dan dat respecteren. Met te veel idealen ben je nergens op de dierenambu. Ook niet op de KVGD trouwens...

Ik kan natuurlijk alleen maar praten vanuit mijn eigen ervaring. En nee, dat kruisje slaan ze niet. :+ En nee, ze hebben geen band met het dier, gelukkig maar want anders zou daar werken schier onmogelijk zijn. Wilde er alleen maar mee zeggen dat ze niet gooien of smijten met zo'n dier.

Ben zelf ook geen donor (andere discussie) dus ik begrijp goed dat mensen dat voor hun dier ook niet zouden willen.

Janine1990 schreef:
Wellicht was mijn reactie niet zo gepast. Het kwam ineens in me op. Dus zie het maar als ongelezen...

Is goed joh. :)

Bramblerose

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 22:25

Ik vind het een heel mooi streven! Ben er zelf nog niet zo over uit, moet ik eerlijk zeggen. Ik roep niet direct 'nee', maar vind het toch wel een moeilijke beslissing. Ik ben zelf wel donor (behalve lenzen en huid).

Het idee dat mijn (dode) dier het leven van andere dieren kan redden en het idee dat er minder proefdieren nodig zijn, vind ik dan wel weer erg mooi. Kortom, een heel goed punt om over na te denken en een beslissing die ieder voor zichzelf moet nemen.

Ook ik moet toegeven (hoe krom misschien ook) dat ik mijn katten eerder daarheen zou brengen dan de hond... Misschien omdat ik de katten pas op 6-jarige leeftijd heb gekregen (zijn nu 12) en de hond als pup (is nu 1.5)... Ik weet het niet...

Het idee om mijn geliefde paard daarheen te doen ipv de afvalfabriek in voor hondenvoer vind ik dan wel weer beter!

Nou ja, het is in ieder geval goed dat het bestaat!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 00:03

Mijn hond is nu 10 en ik wil later misschien weer ene hond, we hebben nog een hond, dus mooi als ze dingen kunnen ontdekken, leren etc waardoor mijn andere beesten weer beter geholpen kunnen worden mocht het nodig zijn. Nu moet ik er niet eens aan denken dat ze er niet meer is, net als onze andere dieren!
Ik weet nog niet wat ik anders zou doen, ook niet met de pony's. Die in Utrecht is ingeslapen, lag het voor de hand en afscheid was goed zo.

Ook al is mijn hond echt mijn hond, ben ik ook gek op onze andere dieren en heb ik het echt dagen moeilijk gevonden da onze sluierstaart dood was vorige week. Ik vind het nogrot en ik doe geen nieuwe in de bak. raar plakje in de hk dus. Net als dat onze hamster vorig jaar erg gemist werd.

Zelf hebben wij op ons overleden zoontje sectie laten verichten, omdat het voor ons belangrijk was te weten waarom hij was overleden bv. Ik heb het litteken bekeken en we hebben hem wel netjes begraven. Mochten ze ons verzocht hebben verder te willen onderzoeken voor de wetenschap hadden we dat gedaan. Ik heb nu een prachtige zoon van 13 omdat we wisten wat er fout is gegaan! dat is wetenschap nou eenmaal.

Mensen en dieren gaan dood en leven voort in ons. Ik heb geen bergafenis, graf of wat dan ook nodig. Het graf van ons zoontje bestaat al niet meer en ik ga nooit naar het graf van mijn vader of oma. Ik hou nog elke dag zielsveel van mijn oma en mis haar altijd. Daar heb ik geen lichaam of iets voor nodig.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 00:18

Goed idee, en het spaart misschien wat levens van levende dieren.

... maar toch zou ik er zelf niet aan moeten denken Vito & Oskar (mijn overleden honden) als proefkonijn weg te brengen. :o Hoe egoïstisch het dan ook is...

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 11:02

Ik vind het een goed idee. Ik zou mijn hond daar wel aan afstaan, ik vind het een goed doel. Maar ik zou hem daar niet zelf heenbrengen. Je bent toch al emotioneel omdat je hond dood is en hem daar dan nog heen brengen (wij hebben ook geen auto). Maar als ze vanaf de dierenarts daarheen worden vervoerd, no problemo.

(katten trouwens ook hoor)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 23:48

Je brengt meestal je hond of kat ook niet zelf naar het crematorium. Dan moet je ook mar geloven dat hij echt verbrand is en dat je zijn of haar as hebt, toch?

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 23:50

De dierencrematoria waar wij als dierenambulance mee werken gaan heel netjes om met de dieren.
Als ze zeggen dat het jou hond of kat is dan is dat zo en als het individueel moet dan gebeurt het individueel.
Trouwens kan je wel zelf brengen en bij sommigen zelf je huisdier in de oven leggen.
De meeste mensen willen dat alleen niet.

markies

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 00:01

Ik zou mijn dieren absoluut niet afstaan aan de wetenschap, ik vind het idee dat er onderzoeken worden gedaan bij mijn hond verschrikkelijk. Dat neemt niet weg dat ik er heel erg op tegen ben om dieren te fokken om vervolgens te doden voor onderzoek.

Ik vind het een super goed idee maar ik denk dat ik er gevoelsmatig een probleem mee heb.

__danielle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 13:07

Hmm interessant onderwerp en wil wel op een aantal dingen inhaken van mensen die hiervoor gereageerd hebben.

@Bramblerose: Jij bent donor.. jij kan hier zelf voor kiezen. Jouw dier kan dat niet, die moet maar accepteren dat hij als studie object gebruikt gaat worden als hij dood is.

@superpony: de mogelijkheid om je dieren zelf naar het dierencrematorium is er wel, er zijn inderdaad een hoop mensen die het niet doen. helaas heb ik een aantal weken geleden afscheid moeten nemen van 1 van mij katten en die heb ik wel degelijk zelf naar het dierencrematorium toegebracht, hoe aardig ik de mensen van de dierenambulance ook vond ;)

Verder kan ik de mening van mensen heel goed begrijpen wat betreft het je dier wel afstaan. het dier is dood, het zieltje is weg en alleen het omhulseltje ligt daar dan nog waar je "niks meer mee kunt". je helpt wellicht dieren in de toekomst doordat ze van jouw overleden huisdier misschien wel een hoop kunnen leren.

maar... ik kan het zelf niet. Mijn hamster en chinchilla's liggen in de achtertuin, maar zelfs dit kon ik met mijn kat niet. ik wilde zijn as in een urntje, want stel je voor ik ga verhuizen? dan ligt hij in de tuin en moet ik hem achterlaten (ik weet dat hier oplossingen voor zijn maar die zijn gewoon niet aan mij besteed). dan kan je hem naar de destructie (of in het geval van dit topic als "proefdier") brengen, en dan? ik heb bij mijn huisdieren waar ik zo'n ongelooflijke band mee gewoon nog iets tastbaars nodig. Ik heb Sky dan ook zelf naar het dierencrematorium gebracht en heb daar een urntje uitgekozen wat er niet per definitie als urn uitziet en die is dusdanig groot dat mocht er nog een kat overlijden, de as in dit urntje bij kan en dat voelt voor mij het best. Ik kan het gewoon niet om ze na hun dood naar een DA oid te brengen en dat er dan nog in ze gesneden wordt voor studie.
Of bestaat hierna alsnog de mogelijkheid om ze zelf te laten cremeren? dan gaat mijn gedachtegang wellicht een iets andere kant op :j
Laatst bijgewerkt door __danielle__ op 30-04-10 13:15, in het totaal 1 keer bewerkt