Mijn chihuahua is zwanger

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

GJ9

Re: Mijn chihuahua is zwanger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 17:37

Ammie: zijn er specifieke dingen waar je tips over nodig hebt?

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 23:20

GJ9 schreef:
Ammie: zijn er specifieke dingen waar je tips over nodig hebt?

ja eigenlijk best wel,
kijk ik heb wel eens een nestje gehad van mijn am stafford maar dat waren 13 pups en een stukkie groter,
je hoort bij een chi dat er complicaties bij kunnen komen natuurlijk en ze zijn inie minie.
vraag me echt af hoe ik haar moet gaan helpen als er zo'n klein hummeltje uit komt.
kan er niet aan gaan trekken aangezien het navelstrengetje super kort is.
vind het best spannend en ook wel een beetje eng eigenlijk.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 23:35

Ik vond het ook super spannend ja. Ik zat te stuiteren van de energie naast het klaargemaakte hokje.

Helpen hoefde haast niet. Chica deed het het liefst zelf, als we even niet keken. Dan lag ze ineens te likken, en was er dus weer een pup geboren. Dan is het belangrijk om het navelstrengetje af te binen met voorgekookte touwtjes. En dat is een heel gepriegel. We zetten een klem zo dicht mogelijk bij mams op de streng. Dan knipten we het af aan de kant van de pup, had je echt maar 2 cm ofzo. Dan hield mijn moeder het pupje vast en kneep ze het strengetje dicht, en dan bond ik het af.

Hoe groot is jouw teefje? En dan bedoel ik vooral van achteren. Als ze een gezonde maat heeft om moeder te worden, zal het allemaal heel hard meevallen.

Edit: eraan trekken zou ik idd niet doen nee. Lijkt me pijnlijk ook, en als je de boel kapot trekt.. het is allemaal heel teer.
Gewoon uit laten poepen, moeder natuur het werk laten doen. Merk je dat het echt te lang gaat duren, dat ze wel perst maar er komt niets, dan gelijk de DA bellen.

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 23:41

nou mijn teefje heeft gelukkig een normale maat ze weegt nu wel wat zwaarder maar normaal weegt ze 1800 gram en is 18 cm hoog.
nou heb ik begrepen dat teefjes ook wat langer zijn dan reutjes en dat de reutjes wat meer opgekropt zijn.
dus ik moet wel gekookte touwtjes hebben om af te binden, dat bedoel ik dus dat is mij niet verteld haha..
ik heb een vriendin van stal die dierenarts assistente is die om de hoek woont en mij bij zou staan voor nood, maar goed als er een keizersnee gedaan moet worden zal zij die niet kunnen doen dus moeten we toch naar de kliniek.
maar ik moet dus gewoon haar alles zelf laten doen.
we hebben nog een probleempje en dat is dat ze de werpkist helemaal niets vind, nu heb ik wel haar kussen in een grote hard plastic mand gelegd omdat ze daar wel in ligt.
wat moet ik doen als ze niet wil bevallen in de werpkist?

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 23:54

Ja ik weet niet hoe bevallingen met grote honden gaan. Dus ook niet wat je wel en niet weet.

Chica is gewoon in haar mandje bevallen. Haar vertrouwde mandje, dat wilde ze heel graag. In de kist vertikte ze. We hadden er ff van die onderleggers onder gelegd (in haar mandje dus) die je ook bij bevallende vrouwen gebruikt, zodat het wel goed hygienisch is. Ook eerst ff de mand in de was is ook raadzaam.

1800 gram is niet super zwaar, maar als haar heupen maar breed genoeg zijn is het goed ja. De meeste fokteefjes zijn iets langer in de rug ja. Dat wordt op shows ook toegestaan, omdat dat goed voor het bevallen is.

Heb je ook zo'n tangetje die je op de streng kan zetten?

En sowieso: alles heel goed uitkoken van tevoren, en jezelf blijven ontsmetten.

Warmen jullie de pups altijd op? Je moet het goed bijhouden met een thermostaatje.

melanie_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 08:22

ammie2009 schreef:
nou mijn teefje heeft gelukkig een normale maat ze weegt nu wel wat zwaarder maar normaal weegt ze 1800 gram en is 18 cm hoog.
nou heb ik begrepen dat teefjes ook wat langer zijn dan reutjes en dat de reutjes wat meer opgekropt zijn.
dus ik moet wel gekookte touwtjes hebben om af te binden, dat bedoel ik dus dat is mij niet verteld haha..
ik heb een vriendin van stal die dierenarts assistente is die om de hoek woont en mij bij zou staan voor nood, maar goed als er een keizersnee gedaan moet worden zal zij die niet kunnen doen dus moeten we toch naar de kliniek.
maar ik moet dus gewoon haar alles zelf laten doen.
we hebben nog een probleempje en dat is dat ze de werpkist helemaal niets vind, nu heb ik wel haar kussen in een grote hard plastic mand gelegd omdat ze daar wel in ligt.
wat moet ik doen als ze niet wil bevallen in de werpkist?

Niet willen bevallen in de werpkist :? jij bepaald waar ze gaat bevallen dus als je haar als ze begint naar de werpkist draagt werpt ze daar gewoon haar puppies.
Hier zijn we op het moment ook aan het wachten op pups, onze teef zit vandaag op 65 dagen. De werpkist staat klaar, maar daar gaat ze ook niet uitzichzelf in. Op het moment ligt ze in de bench, daar kruipt ze steeds in en als ik zie dat de bevallling op gang komt haal ik haar uit de bench en zet ik haar in de kist ;)

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 10:09

Zo werkte het bij ons echt niet. Ons teefje vond het heel spannend, en wilde in haar eigen vertrouwde mandje liggen. Klom dus met alle vaart weer uit de werpkist.

Op zo'n moment wilden wij haar niet meer stress bezorgen, en hebben haar daarom maar haar gang laten gaan in het mandje.

Je voelt dat wel aan, of je koste wat het kost die werpkist gaat opdringen, of dat je dan teveel stress gaat veroorzaken.

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-10 10:17

hey,
ja dat vind ik dus ook ze ligt ook liever in haar mandje dan in haar kist en klimt er nu ook steeds uit, als ik haar weer in haar kist leg dan doet ze haar oortjes plat naar achteren alsof ze bang is en dat vind ik zielig, dus ik laat haar ook denk ik maar der eigen keus maken.

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 12:41

GJ9, Waarom knipte jij de navelstrengjes door? Een hond kan dit zelf prima doorbijten. Het enigste wat je kan doen is er voor zorgen dat je hond de navelstreng niet te ver doorbijt. En het ervoor zorgen dat ze niet te hard aan het buikje trekt.

Ammie2009, zorg ervoor dat je voldoende (oude) schone handdoeken bij de hand hebt. Een bevalling geeft veel bloed en viezigheid met zich mee.
Mocht een puppie nou niet direct ademen dan kan je met een ruwe handdoek zachtjes over haar neus heen wrijven zodat haar neusje schoon wordt..

Maar volgens mij weet je zelf al veel van een bevalling af :j

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 13:35

Zo is dat mij voorgelicht door onze fokker. Het is om bloedingen te voorkomen. Wij knijpen de streng op beide kanten af (aan moeders kant en aan puppies kant). Het stukje dat daartussen nog over is, is echt super klein, dus doorbijten is dan lastig voor de moeder teef.

Steffie: bind je ze wel af dan? Aan moeders kant en puppies kant?

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 14:09

Ik bind niks af :n
Ik laat de moederhond het gewoon doorbijten. Ze eet het meeste ook gewoon op..

Nou heb ik wel een labrador ipv een chihuahua

Afbeelding
Hier zie je het goed, hier heeft Zoe net de navelstreng door gebeten.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 14:56

Bij ons spoot het bloed eruit, dus niet afbinden zou doodbloeden betekenen (denk ik).

Ben benieuwd naar ervaringen met andere kleine hondenrassen wat dit betreft!

We hebben haar ook 1 nageboorte op laten eten ja. De rest niet, anders gaat ze aan de diarree.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 14:59

bij onze westie hebben we niks gedaan, alleen blauwspray er over toen de bevalling klaar was
de navelstrengen knapten gewoon bij het naar buiten komen

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 22:03

Dood bloeden is inderdaad niet te bedoeling :n

Zoe heeft het merendeel van de nageboorte's wel opgegeten. Na de 6/7 pup mocht ze het niet meer. Ze is niet aan de diaree of iets dergelijks geweest. Ze heeft wel een spuitje van de da naderhand gehad. Dit omdat haar baarmoeder samen bleef trekken en ze nog steeds wat onrustig was.

Wij hebben wel bij de meeste pups het vliesje open gemaakt. Bij Zoe kwamen de pups in een rap tempo naar buiten toe. Een keer persen en ze gleden er zo uit.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 22:59

Het zal per ras heel verschillend zijn denk ik, ook de gevoeligheid voor aan de diarree raken. We hebben een heel gedetailleerd boekje van een chihuahuafokker ernaast gehouden, en dat grotendeels aangehouden. Pups en mams hebben het heel goed doorstaan.

Chica poepte ze ook zo uit ja. Als we er met onze neus boven op zaten, dan pufte ze de weeën weg. Toen we even lekker gingen ontbijten (was smorgens vroeg) poepte ze ze gauw uit als we niet keken. Ging super soepel, gelukkig maar!

Vliesje maakten we ook open ja, en eentje moesten we even aan het ademen helpen. Was later de pup met de grootste bek ;)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 00:41

als je het pupje uit het vlies moet halen, maak dan gelijk het neusje schoon en het slijm uit het bekje

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 10:50

daar was ik weer even, volgens mij is de bevalling langzaam aan het beginnen.
gisteren avond/nacht was de temperatuur van mijn teefje 37.7 graden en net heb ik hem gemeten en was hij 37.1 graden.
ze ligt nu weer te slapen, en een vriendin van me haalt nog even de nodige dingetjes.
spannend dus!!

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 10:54

ooooooeh spannend hoor!

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 11:03

Wij gebruiken altijd visdraad om af te binden. Voor het afbinden duwde wij het bloed wat nog in de streng zat naar de pup toe.
Als je de navelstreng met de nagels zeg maar door scheurd dan heb je minder last van bloedingen.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 11:07

spannend.
mijn chi was vorig jaar ook zwanger, bij de DA vertelde ze me dat ze hooguit 3 pups droeg, maar uiteindelijk bleek dat het er meer waren, ze is 2 weken te vroeg bevallen van 7 pups die dus vrij snel gestorven waren of heb moeten laten inslapen.

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 11:10

ohgg zielig zeg van die puppys en de moeder natuurlijk.
als het goed is heeft mijn teefje 1 pupje want ze is ook niet veel aangekomen, ze is nu weer een beetje aan het spelen met haar flostouw.
en heeft net een keer overgegeven maar likte het gelijk weer op voor ik het weg kon halen.
inmiddels zit ze onder het bed verstopt.
ben best zenuwachtig moet ik eerlijk zeggen haha.
hopen dat alles goed komt.

tokedri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 11:16

Stel anders je vragen ook even op het hondenforum.
Weet je wel wanneer je voor een keizersnede moet gaan naar de dierenarts?
Zeker bij kleine nesten komt dit veel voor.

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 11:23

ja ik heb ervaring met bevallingen van honden, alleen met mijn chihuahua is het de eerste keer.
ik weet dat als het werpen niet lukt of te lang gaat duren ik met spoed naar de dierenarts moet en dat ze een keizersnee zal krijgen enz enz.
daar maak ik me geen zorgen om verder.
ik hoop alleen dat het allemaal goed gaat verlopen en het hondje leeft als het eruit komt natuurlijk.

tokedri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 11:24

O oke, dat scheelt.
Ik fok ierse wolfshonden. Heb op dit moment 12 pups van bijna 1 week oud. Ook met de keizersnede, zo zie je maar de grote van het nest zegt ook niet alles
Het waren er 15

_baxter_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 11:26

Ooeh spannend:)