SPOED! Jong haasje gevonden.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

uniekhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 20:22

rensju schreef:
Faruba: die heb ik al vaak gelezen. Daardoor wist ik het ook van de electrolyten en het plassen ;)
Maar ze zeggen daar dat je speciaal KMR melk ofzo moet geven en dat moet je dan weer bestellen en het is ook nog eens heel duur. Dus vandaar dat we koemelk geven.
Nickeltje: in die link staan percentage's van vet en eiwitgehalte's in hazenmelk. Dat is heel hoog!

Hartstikke leuk natuurlijk dat je het haasje zelf groot brengt.
Erg leuk en schattig uiteraard zo'n beestje, en de verleiding is inderdaad groot om hem zelf groot te brengen.

Maar ik snap alleen niet, dat jullie de KMR melk te duur vinden en daarom koe melk geven, terwijl dit niet goed genoeg is voor een jonge haas, terwijl er er opvang bestaat voor hazen die wel de goede melk geven.
Plus dat ze hier opgroeien met andere hazen en op een juiste manier uit worden gezet.
Ik zie namelijk alleen maar voordelen :).

Maar zoals ik lees willen jullie hem echt zelf groot brengen, dus ik zal jullie ook zeker succes wensen.
Ik hoop dat het goed komt met het uitzetten van de haas (mocht hij het overleven).
En ben eigenlijk ook wel nieuwsgierig naar een foto :)

Faruba

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 20:32

Hier zou je het evt. kunnen bestellen,het is nog in de aanbieding ook en dan weet je zeker dat je iets geeft wat geen kwaad kan. Ik vond de prijs wel mee vallen,maar kan natuurlijk niet in jullie knip kijken ;) ...http://www.specialcats.nl/index.php?id=599

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 20:51

In koemelk zit een grote hoeveelheid aan lactose te veel voor hazen, echt breng dat beestje naar de opvang. Ik ben bang dat dit anders weer zo'n verhaal word met een verkeerd einde en als je het te duur vind breng het dan zeker naar de opvang. Het zal niet het eerste verhaal zijn dat hier eerst heel eigenwijs zelf willen groot brengen, eerste dagen gaat het goed, daarna is het pats boem over. Breng dat arme diertje toch op de juiste plek, houden kan je hem niet en nu ontneemt jij de overlevingskans met 75% en dat vind ik heel sneu. Ik vind het al geweldig dat jullie hem in eerste instantie hebben opgevangen, maar blijf dan ook verstandig. Daarnaast is het illegaal om een haas in huis te houden, jullie hebben daar de vergunningen niet voor en het staat nu op een openbaar forum.

rensju

Re: SPOED! Jong haasje gevonden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-10 21:59

Als er een opvang in de buurt was, had ik hem er wel heen gebracht. Onthoud ook dat ik niet de enige ben die bepaalt wat er met het dier gebeurt.
Hij is nu bij de vriendin van mijn broertje, zij heeft er meer tijd voor en heeft eerder konijntjes opgevoed.
Hij begint echt te lopen, plast zelf en knabbelt aan het hooi, hoor ik net.

Juliettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 22:02

Hmm als je hem naar een opvang wil doen, zou ik hem zelf brengen.. En niet wachten tot de dierenambulance dat doet.. Dat kan namelijk soms nog wel even duren. Hopelijk gaat hij het redden!!! :)

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 22:03

speciale melk te duur, dus toch maar koemelk ookal is dat niet goed..... maar perse t zelf willen grootbrengen terwijl je er geen verstand van hebt :n sorry maar ik vind t belachelijk. en t feit dat je geen hazen in huis mag hebben zullen we nog maar even vergeten...

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 22:07

Je mag geen hazen in huis hebben, het staat op een openbaar forum. Dierenambulance bellen die brengt hem wel naar de opvang, dus opvang te ver weg is een slecht excuus. En niet de juiste melk willen geven ivm kosten begin er dan niet aan. Een wilde haas is wat anders dan een konijntje.

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-10 22:56

Ik wilde dat best, maar ben hier niet alleen thuis.
Als de overlevingskans nu 25% is, is dat alleen maar mooi. Die kans was 0.0 ;)
Tot nu toe gaat het heel goed, hij springt al uit zijn doos dus hij heeft nu een nieuwe doos gekregen.
Ik weet wel dat het illegaal is en hier op bokt staat..
En lactosevrije melk dan? of nutrilon soya?

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 23:02

ben benieuwd naar een foto

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 00:45

Ga is bellen met Stichting Konijnenbelangen die kunnen je goed verder helpen en dat kost je niks, die hebben vast ook een betere vervangende melktip voor je.
En nogmaals dat die nu zo levendig is dat hoeft nog niks te zeggen, er hebben hier al zoveel topics op bokt gestaan met jonge konijntjes/haasjes van mensen die te eigenwijs waren en ze zelf groot wilden brengen, eerst ging het goed en later gingen ze dood dus zeker als ze zo jong zijn is de kans nihil dat die het gaat redden op deze foutieve melk.

Faruba

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 08:22

Ze kan wel bellen naar de Stichting Konijnenbelangen,maar ook die zullen de KMR melk voorschrijven,maar als ze die niet aan willen schaffen houd het helaas op. Rensju staat niet alleen in haar beslissing. Het enige wat ons rest is duimen dat het haasje het red en er geen blijvende schade aan overhoud.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 08:40

Jammer zeg, komen hier zoveel goede tips binnen (zoals iemand met een moeder dit al zo veel op heeft gevangen en dierenambulance bellen) en word niets mee gedaan... Ik vind het goed dat het haasje op is gevangen en wonderbaarlijk dat het tot nu toe nog leeft, maar ik zou het niet over mn hart kunnen verkrijgen om het perse op te willen voeden, als je weet dat het ergens anders een veel grotere kans maakt om te overleven! Geen aanval op Rensje hoor, gezien zij niet over het haasje mag beslissen.

naadjuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 08:53

ik begrijp best dat het leuk en poepig is zo'n klein haasje en dat het geweldig is als je die kan grootbrengen, maar als je er nou niet echt verstand van hebt en niet de juiste middelen.. waarom nou zo eigenwijs? :n

laat dit toch aan mensen over die er verstand van hebben of doe het in ieder geval in overleg met hun, zodat je het op de juiste manier doet

Kelly0708

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 08:57

ik ben wel benieuwd naar een foto.

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 10:36

Stichting Konijnenbelangen vind ik ook een goede aanrader, helpen je een stuk verder met informatie en dat kost niets. :j
Mooi dat het nu goed gaat maar dat zegt helemaal niets. Wegbrengen vind ik nog altijd de beste optie (het is ook verboden om hazen te houden). Weet je trouwens zeker dat het een haas is?

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 10:57

Faruba schreef:
Ze kan wel bellen naar de Stichting Konijnenbelangen,maar ook die zullen de KMR melk voorschrijven,maar als ze die niet aan willen schaffen houd het helaas op. Rensju staat niet alleen in haar beslissing. Het enige wat ons rest is duimen dat het haasje het red en er geen blijvende schade aan overhoud.

Een ander alternatief bij jonge konijntjes is verse geitenmelk (niet uit pak dus!, uit pak mag nooit ivm er stoffen zijn toegevoegd om het langer houdbaar te maken). Ik weet dus niet of dit voor haasjes geld, maar het is voor konijntjes beter dan koemelk. Daarom kan sticting konijnenbelangen haar zeker verder helpen.

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 11:01

Je hebt wel geluk dat het een haasje is en geen konijn :)

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 11:02

Henkje schreef:
Je hebt wel geluk dat het een haasje is en geen konijn :)

Hoezo? Hazen zijn bijna niet groot te krijgen.

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 11:07

Konijnen zijn nestdieren en worden kaal en hopeloos geboren.
Hazen zijn al helemaal compleet als ze worden geboren. Die zijn minder afhankelijk van temperatuur enzo.

Bij de opvang waar ik werk, redden de meeste haasjes en konijntjes het wel om weer uitgezet te worden. Tenzij ze verstoten zijn, dan is er vaak wel wat mis met ze.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 15:33

Hoi, ik heb ooit 4 afgestoten konijntjes grootgebracht met de melk van st. konijnenbelangen. Ze hebben het alle vier overleefd. Die melk vond ik persoonlijk niet duur...

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 19:29

Afbeelding
Dit is hem. Het is zeker weten een haasje, hij was helemaal af toen hij geboren is.

mleppers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 20:54

ik zou gewoon de DA bellen die weten echt goed wat ze moeten doen!!! daar heeft hij de meeste kans op overleven denk ik

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 21:01

Dierenartsen voeden echt niet zelf haasjes op hoor :) Wat goed dat hij nog leeft. Succes verder met het opvoeden!

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 21:24

rensju schreef:
Als er een opvang in de buurt was, had ik hem er wel heen gebracht. Onthoud ook dat ik niet de enige ben die bepaalt wat er met het dier gebeurt.
Hij is nu bij de vriendin van mijn broertje, zij heeft er meer tijd voor en heeft eerder konijntjes opgevoed.

in drachten zit er een (ik ga er morgen heen, wij hebben ook een vogelopvang in Groningen)
zit je ergens op de route groningen/drachten? anders wil ik hem wel bij je weghalen

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 21:33

SecretLIN schreef:
rensju schreef:

in drachten zit er een (ik ga er morgen heen, wij hebben ook een vogelopvang in Groningen)
zit je ergens op de route groningen/drachten? anders wil ik hem wel bij je weghalen

Nee, je moet dan een heel stuk omrijden. Van hier naar Drachten is meer dan een uur rijden.