aquarium beginnen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_Tara_

Re: aquarium beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 10:30

Garnalen en slakken zijn echt alleen maar makkelijk. Maakt niet uit toch dat ze zich snel vermenigvuldigen? Slakken krijg je waarschijnlijk sowieso wel mee met je plantjes uit de winkel ;)
Je hoeft niet perse zo'n heel apparaat eraan te hangen. Ik vind dat alleen maar onhandig :P
Gewoon een stuk tuinslang of bij de hornbach bv kun je per meter van dat groene aquariumslang kopen, bij de aquariumafdeling. Dat heb je in verschillende diameters. Als je dan aan 't uiteinde van die slang wat in je aquarium hangt een stokje/lepel ofzo vast maakt met elastiekjes ofzo. Kun je meteen je grind wat omwoelen en zuig je zo alle rommel die vrij komt op.
Van bovenaf water scheppen kan natuurlijk ook, geen probleem. Maar dan blijft wel al je vuil op de bodem liggen.

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-10 10:49

maar het moet toch ook iets zijn wat het water aanzuigt?
verder nog een algemeen vraagje je kan toch beter niet met je handen in het water?

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 10:51

Je kan wel met je handen in 't water hoor :j Hoe moet je anders plantjes enzo planten := Alleen niet als je net met schoonmaakmiddelen in contact bent geweest ofzo. Beste dus even je handen wassen met gewoon kraanwater, dan in je aquarium.
Dat aanzuigen gebeurd dus door het ene uiteinde in je aquarium te hangen, het andere in een emmer die lager staat dan je aquarium. Dan zuig je even met je mond aan dat uiteinde in de emmer, dan loopt zo het water uit je aquarium door die slang in die emmer. Vanzelf. Probeer het maar een keer uit met 2 emmers, 1 op een tafel en 1 op de grond. Werkt echt :j

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-10 11:29

echt! oke. zal eens gaan proberen ik dacht dat werkt niet omdat de slang eerste omhoog gaat over de rand van je aquarium en dan pas in de emmer. wel komt mijn aquarium denk ik op de grond te staan onder een taveltje omdat die daar het mooiste staat dus hopelijk werkt het dan als nog. hoewel het waterniveau natuurlijk wel hoger is dan de emmer.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 11:39

Op de grond staan kan wel, maar dan moet je er wel rekening mee houden dat het op de grond vaak wat kouder is. Ook is het voor je vissen vrij stressvol al er de hele dag mensen langslopen, plus dat ze de trillingen van het lopen veel meer meekrijgen.

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-10 11:42

hij staat op mijn (studenten) kamer en daar ben ik meestal alleen en soms nog beetje bezoek 1 persoon en eens in de +/- 2/3 maanden 6 mensen. verder staan ze op een vloerbedekking dus dat dempt en isoleer wel iets, ik kan er evt piepschuim onder leggen. hoewel ik het idee niet heb dat de vloer hier koud is.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 11:43

Ik zou je aquarium echt niet op de grond zetten... Dan kijk je alleen maar tegen de deksel aan. Plus dat dat met die emmer dan dus niet gaat werken.

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-10 12:30

tja ergens anders kan niet. tavel houd hem denk ik niet en tv ergenens ander neerzetten kan ook niet.
hij komt onder een taveltje te staan. dus je ziet alleen de voorkant van de aquarium. ik zit nu altijd maar saai tegen een stel bakken aan te kijken en het valt wel op. misschien nog maar een pompje kopen maar ga nog wel even overleggen met vriend van mij en mijn papa. zal evt anders zo wel een foto plaatsen hoe het eruit gaat zien.

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-10 12:43

hier een foto vanaf mijn bureaustoel waar ik vaak zit.
Afbeelding

hier een foto als je binnenkomt
Afbeelding

en een foto als ik op mijn bed lig
Afbeelding

vind dat je het toch wel redelijk goed ziet.
p.s. let niet op de troep.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 13:01

Kun je niet je stereo eronder zetten en het aquarium erop?

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-10 13:40

ik weet niet of mijn taveltje dat houd. opzich is het wel een beetje redelijk stevig taveltje.
hoe zwaar is zo'n bak? hij is dus 60x40x30 cm groot. wil dat evt ook wel proberen maar wil dan niet de kans hebben dat mijn tavel instort terwijl mijn visjes erin zitten.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 13:49

Ik zou hem niet op de grond zetten. ten eerste is het geen gezicht. je zit echt van bovenaf te kijken. afhevelen van water met een stuk slang gaat niet meer, terwijl dit juist makkelijk is om vuil van de bodem af te krijgen zonder de hele bak overhoop te moeten halen. ik zou hem op je tafeltje zetten en anders kijken voor een ander kastje of tafeltje. je hebt echt geen andere plek waar je dat ding kwijt kan?? denk namelijk dat je op die plek best wel veel last zal krijgen van algen. hij komt zo aardig in het licht te staan.

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-10 23:18

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 01:40

Ik weet niet hoe zwaar je tv is, maar kan die niet op je houtentafeltje, en dan je stereo onder de tv, en dan je aquarium op het kasjte waar je tv nu staat
Dan hou je geluids dingen en het aquarium tenminste ietsie gescheiden

Monica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 14:48

Wil je nog wat gratis guppies? Ik heb weer een hoop jonkies. Vind het zo zielig om ze op te laten eten, dus maar weer eens een zwangere vis in een apart bakje gezet, en ja hoor, binnen een paar uur weer een stuk of 20 erbij.

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 12:21

vandaag mijn bak ingericht met plantjes.
hij is nog wat toebel door de bodem, maar dat zakt hopelijk snel weg. nu nog even goed naar visjes kijken welke ik nu echt wil.
ik heb de bak toch maar op het taveltje gezet.

linker kant
Afbeelding

de rechterkant
Afbeelding

de rechter zijkant, hier zie je het plantje wat er nog achter staat beter
Afbeelding

de hele bak, het is een beetje belicht en je ziet reflexties van mijn kamer er in.
Afbeelding

weeten jullie welke planten het zijn.
ik weet dat 1 vande planten een hygrophila salicifolia is maar de rest heb ik geen flauw idee van.
ander tips zijn nog welkom

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 12:23

@ Floorsil: Heb je nou de loodjes nog om de plantjes zitten? Die moet je er echt afhalen en de plantjes stengeltje voor stengeltje planten. Niet zo als een hele bos, dan gaan de stengeltjes rotten.

@ Monica: Zo'n apart bakje levert vaak een hoop stress op voor de moeder en jij zit nu weer met extra guppen die je misschien niet kwijt komt. Ik ben daar nooit zo voor... Ieder z'n eigen ding natuurlijk.

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 12:38

ik heb er bij 2 die o2 plantjes nog de loodjes erom zitten, samen met een soort wat achtig dingenje. ik heb bij de rest de watten/wol er zo ver mogelijk afgehaald en met de wortels in de aarde gezet. maar die 02 plantjes hebben amper nog wortels. dus die kan je nog niet geod ingraven, mijn vader zij dat het geen kwaat kon.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 12:41

Ik zou ze er toch maar afhalen.

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 12:42

waarom?

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 12:43

Omdat die stengeltjes zo geen lucht krijgen en dat lood gaat afgeven aan je water.
Edit: Staat ook overal op internet dat lood hartstikke giftig is voor je aquarium en dat je ze een stukje uit elkaar moet planten, anders krijgen die stengels nooit worteltjes omdat die dan geen ruimte hebben om te groeien.

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 12:55

oke, ik heb het eraf gehaald. het staat nog wel in een bosje zag dat je het ook eigenlijk wat beter versprijd kan plaatsen. verder heb ik de pomp aangezet om zo te hopen dat het turf wat nu boven op is gaan drijven (dit zat denk ik in de voedingsbodem) wat sneller naar beneden te krijgen of is het beter om de pomp uit te zetten en het vanzelf naar beneden te laten drijven?

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 13:02

Pomp moet je nu sowieso aanzetten. Anders duurt het indraaien van je aquarium nog langer :P

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 18:49

Pomp moet je vanaf nu 24/7 aan laten staan, ook als je vissen erin zitten :)

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 21:00

net maar de pomp aangezet. zag wel toen ik net thuis kwam dat alle o2 plantjes naar boven waren gedreven omdat deze dus niet goed in de grond wortelen. als ze nog een keer omhoog gaan dan gaat toch het loodje er weer even in en als ze wat wortels hebben mogen ze wel weer los. heb geen zin om iedere dag die plantjes terug te gaan potten.

moet verder ook mijn lamp op normale tijden aan?