Inslapen en dierenartsen.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

koetje10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 11:02

heb nu ongeveer de helft van de reacties gelezen, en wat mij opvalt, is dat er veel mensen zijn die zeggen dat 'de dierenarts zijn verantwoording moet nemen' en 'eigenaar ziet het zelf wel als het genoeg is'. Ik denk dat je als DA mensen op de hoogte moet stellen van de mogelijkheden die er zijn om een ziek dier te behandelen. Mensen kunnen dan zelf een keuze maken. Wanneer je als DA zelf denkt; dit kan niet, ik zeg gewoon dat er maar 1 optie is, want: eigenaren vinden het vast te duur, willen vast niet, ze vinden het vast te veel werk etc. Als DA mag je die keuze niet maken, vind ik. je kan niet voor een ander bepalen wat hij of zij moet doen, je kan alleen advies geven. mensen die echt alles uit de kast willen halen om hun dier te behandelen, slaat idd soms te ver door, daar ben ik het helemaal mee eens. Maar aan de andere kant; mensen nemen niet meer zomaar wat aan. Als wat je zegt als DA hen niet aanstaat, gaan ze ook eens even bij de DAP een dorp of stad verderop kijken. Het beste wat een DA kan doen, is alle mogelijkheden op tafel leggen en daarbij ook zijn eigen mening geven over prognose en waardigheid van het resterende leven van het dier. Dat is naar de eigenaar toe wel zo eerlijk. En geloof me, de meeste dierenartsen zijn geen DA voor het geld, maar voor het dier. Het zit in deze mensen om dieren beter te maken. En ja, de een is wat nuchterder dan de ander. dat maakt ook het verschil in welke 'sector' je DA bent (paarden, koeien of huisdieren).
Een beetje een lang verhaal denk ik, sorry :o maar ik hoop dat jullie mijn punt begrijpen ;).

Jasterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 11:07

jou verhaal in de beginspost is kennissen van ons overkomen..
Maar die hadden geen kinderen en die hond was als een kind voor hun, dus dan kan ik het best begrijpen dat ze er gewoon nog alles aan hebben gedaan om te kijken wat het was, en ze kon dus niet meer gered worden en hebben haar toen thuis in het mandje ingeslapen. Dus het is maar net hoe dat die persoon tegenover de dieren staat vind ik dan..

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 11:11

Ik ben een enorme dierenvriend en liefhebber. Maar ben ook een enorme nuchtere, misschien in de ogen van sommigen, harde persoon voor wat betreft inslapen - ik ga geen onnodig lijden aan en zeker geen levens rekken waarvan ik denk: dit is niet dierwaardig.

Ik heb vrij snel een beslissing genomen over inslapen, ook al doet het mij als baas heel veel pijn. Ik vind niet dat ik het egoïsme mag hebben het dier langer bij mij te houden omdat ik er zoveel om geef.

Mijn eerste paard was net 10 geworden toen ik hem weg bracht. Een jong, lief en in zijn koppie nog jeugdig dier. Maar zó zwaar hoefkatrol dat het niet eens meer te benoemen was. Eerst nog ijzers geprobeerd, geen effect. Met pijnstillers geprobeerd een weide-paard van te maken, maar hij stond daar maar. Ik heb gezegd: ik kap er mee, zijn lijf is op en nu mag hij gaan. Sommigen veroordeelden mijn beslissing, maar ik heb er nooit spijt van gehad. Verdriet wel, en ik mis hem nog steeds, ook nu na 8 jaar nog.
Maar ik kon het niet aanzien dat een paard geen paardwaardig bestaan meer kon lijden omdat zijn straalbeen helemaal aan gort lag. Ook al was hij pas 10.

Afgelopen november mijn oude pony in laten slapen, terwijl ze een uur daarvoor nog bokkend en spelend door de weide liep. Maar ik vond haar in een plas water, liggend en steunend. Ik had haar al een paar keer opgepept met vitamine-injecties en dat ging prima, maar een paard gaat niet zomaar liggen en al helemaal niet in een plas water.
Ik heb de DA laten komen en gezegd: Denk jij hetzelfde als wat ik denk? en hij bevestigde het. Van mij mocht ze gaan, want ik blijf niet bezig om zo'n beestje op te lappen. Niet om het geld, maar omdat ik van mening ben dat je geen uitzichtloze situatie moet blijven hooghouden.

En zo kan ik nog tientallen situaties noemen van dieren die ik gehad heb, groot en klein. Ik neem mijn beslissingen met hetzelfde grote hart als waarmee ik ze opgenomen heb in mijn familie. Dat noem ik houden van een dier. De moed hebben om een besluit te nemen. Een dierenarts moet hetzelfde kunnen en durven doen. Niet uit zijn op de centen van de klant, maar het welzijn van het dier voorop hebben staan. Doet hij of zij dat niet, dan mag hij het predikaat dierenarts wat mij betreft niet meer voeren.

BKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 11:23

liedje89 schreef:
BKS schreef:
Oei daar ben ik ook zo bang voor met mijn oudste hondje. Zij is nu veertien en er komt straks natuurlijk iets van een ouderdomskwaal om de hoek kijken ( nieren die niet meer willen of zo). Ik ben ook stellig niet van plan om dan met allerlei lapmiddelen te gaan werken, dat hondje heeft een pracht leven gehad en genoeg is inderdaad genoeg. Tegen die tijd hoop ik maar dat de dieranarts er ook zo over denkt maar ik heb mij twijfels. Ze hadden het laatst al over een preventief bloedonderzoek terwijl we alleen een enting en nagels knippen moesten.....

Dat vind ik wel iets anders trouwens. Je weet in principe dat die ouderdomskwalen eraan zit te komen dus ik snap best dat jou DA voorstelt om op tijd te beginnen met periodiek onderzoek ipv te wachten tot je hond er zichtbaar last van krijgt. Immers hebben veel dieren al veel last en pijn voor dat ze zichtbare last en pijn hebben. Dan kan je eerder beginnen met bijv een speciaal dieet/supplementen oid waardoor je uiteindelijk het leven wel rekt maar niet ten koste van het dier.

Ik snap heel goed dat het voor eigennaren een hele moeilijke keus is. Het is natuurlijk jammer als je DA niet eerlijk is maar opzich snap ik ook dat de dierenartsen nu veel betere diagnostiek dan vroeger hebben en toch liever weten wat er met een dier is voordat ze er een spuit in zetten. Ik vind het trouwens vreemd dat dierenartsen niet naar de eigennaar luisteren als ze aangeven dat een dier lijd en geen dierwaardig bestaan meer lijd, wie zit er nu de hele dag met dat beest in de huiskamer :Y) .

Maar ik ken mijn hondje toch? Als er wat aan de hand is zie ik dat denk ik echt wel voordat het te ver heen is. Hondje is verder prima, gewicht goed, eet goed, drinkt normaal en speelt nog fijn met die andere die we hebben. Sorry maar ik zie dan het nut niet van een preventief onderzoek in terwijl er (nog) niks aan de hand is.....

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-10 11:51

Yamcha schreef:
Google maar eens op IPO.

Wilawander hier op Bokt doet het ook met haar hond Max :)

Zou mijn kruising poedel/maltezer hier ook geschikt voor zijn :=

Sandeman: wanneer een kat suikerziekte heeft kan hij nog heel veel zin in het leven hebben hoor. Ik heb voor iemand anders een tijd haar kat gespoten en dat beestje was niet anders dan de andere katten in gedrag en omgang. Het was even wennen omdat je je tijd goed in de gaten moet houden.

dobbel: overlijden in de slaap zou het mooiste zijn maar helaas hoor je hier niet vaak van...

apple01 schreef:
Maar vaak zijn die mensen gewend geraakt aan het stijve lopen, de druppeltjes plas of wat dan ook. Ze zien het niet meer realistisch simpel weg omdat het erin sluipt.

Dat denk ik ook. Je verlegt je grenzen.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-10 11:53

Barmat schreef:
Ik ben een enorme dierenvriend en liefhebber. Maar ben ook een enorme nuchtere, misschien in de ogen van sommigen, harde persoon voor wat betreft inslapen - ik ga geen onnodig lijden aan en zeker geen levens rekken waarvan ik denk: dit is niet dierwaardig.

Ik heb vrij snel een beslissing genomen over inslapen, ook al doet het mij als baas heel veel pijn. Ik vind niet dat ik het egoïsme mag hebben het dier langer bij mij te houden omdat ik er zoveel om geef.

En zo kan ik nog tientallen situaties noemen van dieren die ik gehad heb, groot en klein.

Ik denk dat je ook veranderd naar mate je een paar dieren hebt weggebracht. Je wordt er realistischer in.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 12:09

Tuurlijk moet een DA alle opties aangeven aan de eigenaar als ze met een ziek dier komen. Maar soms gaat het wel erg ver. Wij hebben al een aantal dieren in laten slapen. een paar keer kwam de Da nog met opties, maar dan gaven we zelf aan dat het genoeg was. Bijv een oude herdershond die een herseninfart kreeg. We konden wat medicijnen meekrijgen en het 2 dagen aankijken en dan kon ze wel wat opknappen. Hallo, het was een herder van 12, oud en op. Die hebben we laten inslapen. De enige keer dat de Da zei: hier kan ik niks aan doen, deze moet je laten inslapen, was een oude poes met een tumor onder haar tong. dat kon niet geopereeerd worden. Wij zijn denk ik tamelijk nuchter naar onze huisdieren en als ik het genoeg vind, is het over. Hoe moeilijk het ook is om de beslissing te moeten nemen dat je ze laat inslapen. En als eigenaar moet je er klaar voor zijn. En als je dat niet bent, dokter je wel door met pilletjes zus en drankjes zo. Maar soms denk ik wel eens dat een DA eerlijker moet zijn voor de huisdieren en gewoon aangeven dat het genoeg is geweest.

Anoniem

Re: Inslapen en dierenartsen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 12:39

@ Bramasole: als ie 't leuk vindt, waarom niet :))

Ken een Heidewachtel, die doet het ook, vindt het echt tof :D

Denk ook dat als je niet die verantwoordelijkheid aan wil, je eigenlijk geen dieren moet nemen :)

Wat betreft dat de eigenaar het het best weet: ik denk dat veel mensen idd hun grenzen verleggen, en soms echt blind zijn voor stijfheid, pijn, noem maar op.......
Ik zou er niet over piekeren om een hond in zijn eigen plas te laten liggen, maar je hoort het vaak genoeg.....

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-10 12:42

Nee joh... die hond van mij zou al aan de dunne zijn, als we het terrein nog maar opreden... :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 12:44

Dan is 't geen goed idee :+

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 12:52

Erg dat er zo mee omgegaan word soms.

Ik heb al best een hoop in laten slapen helaas, maar dat heb je nou eenmaal als je veel dieren hebt.
Een van mijn konijnen heeft de meest mooie dood gehad die ik mij maar wensen kon.
Hij was op leeftijd, bleef iets moeilijker op gewicht maar mankeerde zo op het oog echt niets.
S'morgens waren ze er nog geweest en was er nog niets aan de hand, tierig, alles normaal.
S'middags komen we thuis ligt hij dood in zijn hok. Triest, maar voor hem goed.
Hij is niet ziek geweest en er is geen dierenarts aan te pas gekomen.
Toen wij thuis kwamen was hij nog niet eens stijf dus hij was absoluut nog niet lang dood.

Wel triest voor zijn vriendinnetje, maar die heeft nu weer ander gezelschap.

BlackEyed

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 16:52

Chiqa schreef:
Waarom weet je dat niet?

Aan de ene kant vind ik het wel positief dat de diergeneeskunde voorwaarts gaat, maar aan de andere kant... Wil je nou echt je huisdier zoveel stress aan doen, door de behandeling.
Heb verder zelf geen ervaring met de behandelingen die daar worden gegeven, maar het lijkt me nogal stressvol?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 17:46

Ik heb gister mijn kat in laten slapen. En gek genoeg was na het verhaal van de DA de beslissing niet eens zo gek moeilijk. Ze was gewoon op. Ik heb geen spijt sta er voor de volle 100% achter. Je moet dieren niet onodig laten lijden

Zal niet zeggen dat het enorm zeer doet...traantjes komen alweer. |( Het was het eerste dier waar ik een hechte band mee had liet inslapen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 17:57

Ik denk ook dat het ligt aan hoe je bent opgevoed/opgegroeid.
Mijn man komt van de boerderij. Zijn vader (en ook mijn opa) zegt altijd, "zolang je dieren hebt zorg je er goed voor!"
Maar ze eten ze net zo makkelijk op.

Mijn kinderen hebben nog regelmatig met het kalfje (die in de wei bij zijn moeder liep) gespeeld, die wij later hebben laten slachten. Het beestje heeft heerlijk gesmaakt en zelfs mijn kinderen waren benieuwd of hij anders zou smaken als het andere vlees.
Ook kippen worden geslacht en de volgende dag opgegeten.

Maar beesten worden niet geplaagd, goed voor gezorgd en de DA wordt gebeld als er wat is met de kat/hond.

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 18:18

Dank je Bramasole. Merk ook dat ze sinds ik insuline spuit ze weer heel levendig is en haar vacht is mooi. Wordt er alleen soms verdrietig en boos van als mensen zeggen..wat een gedoe en een geld voor een kat.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-10 18:20

Ik vind het juist hartstikke goed van je! Zo aan je onderschrift te lezen ben je gek op je kat, hoop dat je hem nog lang bij je mag hebben!

Cowgirl, sterkte!

Tomorrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 18:28

Zoals ik het hier lees zeggen de meeste dierenartsen dat je foto's moet laten maken, pillen en docteren. Wordt er dan niet gewoon voorgesteld of gezegd dat dat ook nog een mogelijke optie is dus niet dat je dat beter kan doen.
Eigenlijk vind ik dat best wel niet dierwaardig. Als een dier op is is het dier op. Als dierenarts moet je vind ik naar het dier kijken en niet naar het geld. Tuurlijk als jij geen afscheid kan en wil nemen maak je van die opties gebruik zodat het dier langer bij jou is. Sommige mensen kunnen en/of willen gewoon geen afscheid nemen ..

@zitake: over voorstellen behandelingen, ik ben het er wel mee eens dat alle opties gegeven moeten worden maar een dierenarts kan toch ook gewoon zeggen als zij zelf vinden dat zij die optie niet zou gebruiken..

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 18:40

Dank je wel Bramasole. Ben idd dol mijn poezel en hoop dat ze zeker nog een paar jaar meegaat. Jammer dat er mensen zijn die dat niet begrijpen. Maar ja dat hou je toch. Ik weet wat goed is voor Keesje, zo heet ze. Lief dat je dat zegt.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 18:53

Tomorrow schreef:
Zoals ik het hier lees zeggen de meeste dierenartsen dat je foto's moet laten maken, pillen en docteren. Wordt er dan niet gewoon voorgesteld of gezegd dat dat ook nog een mogelijke optie is dus niet dat je dat beter kan doen.
Eigenlijk vind ik dat best wel niet dierwaardig. Als een dier op is is het dier op. Als dierenarts moet je vind ik naar het dier kijken en niet naar het geld. Tuurlijk als jij geen afscheid kan en wil nemen maak je van die opties gebruik zodat het dier langer bij jou is. Sommige mensen kunnen en/of willen gewoon geen afscheid nemen ..

@zitake: over voorstellen behandelingen, ik ben het er wel mee eens dat alle opties gegeven moeten worden maar een dierenarts kan toch ook gewoon zeggen als zij zelf vinden dat zij die optie niet zou gebruiken..

tuurlijk en wordt zeker ook gedaan.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 17:05

Een dierenarts hoort aan te geven wat de eventuele mogelijkheden zijn maar ook wat kansen en gevolgen zijn van elke mogelijkheid. Ik ben er erg blij mee dat er tegenwoordig zoveel meer mogelijk is. Was dat kankercentrum 10 jaar eerder geweest in Utrecht was onze eerste witte herder daar onder behandeling gekomen zeker weten. Niet omdat het wreed is maar omdat hij nergens last van had terwijl hij van binnen een hele grote tumor had die niet opereerbaar was maar wel goed reageerde op chemo en een hond daar normaal niet ziek van wordt. Helaas was de tumor hem net voor omdat de behandeling te laat gestart kon worden. Was dat wreed geweest, nee Boyke heeft 2 dagen voor zijn dood nog moeiteloos een wandeling van 4 uur gemaakt. Alleen in 2 dagen tijd had de tumor zijn longen weggedrukt en hebben we hem laten inslapen.

Als we naar elke dierenarts hadden geluisterd laat het dier maar inslapen of bij een erg ziek dier toch de behandeling niet hadden laten doen dan had onze oude merrie haar goede 10 jaar reservetijd niet gehad, onze oude herder niet nog 2 jaar fijn rondgescharreld, ons dames konijn was dan al 2 jaar dood geweest, was onze tinker zijn oog kwijt geweest en was onze kruising border nu al 4 keer dood geweest ipv nu nog rustig afscheid kunnen nemen van zijn leventje.

Is dat wreed, zijn we teveel gehecht aan een leven nee dat weet ik zeker van niet. Toen Sylvester een dag na zijn 2e verjaardag een pees afscheurde en we van Utrecht en de verzekering groen licht kregen om hem te laten opereren hebben we nee gezegd. We wilden hem niet een half jaar in de banden aan doen met een kans van 10 % pijnvrij door het leven te gaan als jonge arabier. We hebben in de afgelopen jaren helaas heel wat dieren moeten laten inslapen of zijn zelf overleden. Onze DA is heel realistisch, gaat het niet meer zijn ze daar eerlijk over is er een goede kans op een diervriendelijk bestaan nog dan gaan ze daar graag voor. Niet vanwege het geld maar om een dier een fijn leven te gunnen nog.

JessicaG

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 20:20

Ik vind ook dat wanneer een huisdier een behandeling moet ondergaan, ook al kan het even stress geven, met uitzicht op nog een aantal goede jaren, dan moet je daar wel voor gaan. 1 van onze katten heeft HCM, een verdikte hartspier. De meeste katten worden daar ook niet oud mee (ze is nu 6). Ze krijgt halfjaarlijks een echo en elke dag een pilletje in haar eten. In dit geval kan het ook ineens toeslaan en verlamming krijgen, we weten al wat de oorzaak is dus als dat optreedt is het ook helaas einde verhaal.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 20:41

Tomorrow schreef:

Maar zoals je dat hier zegt dat je foto's moet laten maken. Iemand zij nog een bloedtest doen. Hoe kun je nu weten of een behandeling nog dierwaardig kan zijn als er niet eens sprake is van een diagnose?

JessicaG

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 21:27

Idd Liedje89. Je moet wel eerst goed uitzoeken wat er aan de hand is, als een dier ziek is, het het niet zomaar ineens 'op'. Zonder diagnose of een halve diagnose ga je niet zulke beslissingen maken.

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 21:36

Ik ben paraveterinair, en heb al bij verschillende DA gewerkt.

Bij alle DA waar ik heb gewerkt stond ik achter de manier waarop hun euthanasie pleegden.
Ze legde allemaal uit hoe en wat, de verschillende opties die er nog waren. Vaak raade ze ook euth aan. Maar waren het vooral de baasje die om hun eigen verdriet nog niet wilde opgeven. En dat is dan heel moeilijk voor DA en assistente, omdat wij de dieren niet willen laten lijden.

Mensen zijn erg egoïstisch tegenwoordig als het om hun dier gaat.

Ook zijn er nu een scala aan mogelijkheden meer als vroeger. En hebben veel katten en honden nu de kans op een beter leven met een bepaalde aandoening. Vroeger spoten zij bij katten 1 keer insuline op een dag, sloeg het niet aan dan was het einde verhaal. Tegenwoordig is bekend dat katten veel beter reageren op 2 keer insuline spuiten op een dag. En dat veel katten het daar super op doen. Ook met ondersteunend dieet voer.

Sommige mensen hier moeten zich ook in een DA kunnen versplaatsen. Als iemand in de dienst bij je komt en zegt:" mijn kat is op" Is dat erg moeilijk om zomaar aan te nemen, omdat je geen voorgeschiedenis weet van dit dier.
Ook gebeurd het maar vaak genoeg dat mensen een kat willen laten inslapen omdat hij blaasgruis heeft, en ze het maar een gedoe vinden om speciaal blaasdieet voor de kat te kopen. Terwijl dat toch een realtief simpel probleem is die makkelijk opgelost kan worden.

Zonder diagnose laten we bij ons op het werk niet zomaar een kat of hond in slapen omdat de baasje zeggen dat het dier "op" is. Puur omdat je dan niet weet wat er aan de hand is. En het is een behoorlijk zware beslissing om te nemen.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 21:49

BKS schreef:
liedje89 schreef:
Dat vind ik wel iets anders trouwens. Je weet in principe dat die ouderdomskwalen eraan zit te komen dus ik snap best dat jou DA voorstelt om op tijd te beginnen met periodiek onderzoek ipv te wachten tot je hond er zichtbaar last van krijgt. Immers hebben veel dieren al veel last en pijn voor dat ze zichtbare last en pijn hebben. Dan kan je eerder beginnen met bijv een speciaal dieet/supplementen oid waardoor je uiteindelijk het leven wel rekt maar niet ten koste van het dier.

Ik snap heel goed dat het voor eigennaren een hele moeilijke keus is. Het is natuurlijk jammer als je DA niet eerlijk is maar opzich snap ik ook dat de dierenartsen nu veel betere diagnostiek dan vroeger hebben en toch liever weten wat er met een dier is voordat ze er een spuit in zetten. Ik vind het trouwens vreemd dat dierenartsen niet naar de eigennaar luisteren als ze aangeven dat een dier lijd en geen dierwaardig bestaan meer lijd, wie zit er nu de hele dag met dat beest in de huiskamer :Y) .

Maar ik ken mijn hondje toch? Als er wat aan de hand is zie ik dat denk ik echt wel voordat het te ver heen is. Hondje is verder prima, gewicht goed, eet goed, drinkt normaal en speelt nog fijn met die andere die we hebben. Sorry maar ik zie dan het nut niet van een preventief onderzoek in terwijl er (nog) niks aan de hand is.....

Sommige ziektes zijn te meten voor ze te merken zijn en kunnen als ze eenmaal te merken zijn ineens heel snel verlopen. Bovendien kan het heel praktisch zijn om de 'normale' waarden van een dier te weten. Dus er zit wel degelijk nut aan preventief onderzoek.