Een beetje een lang verhaal denk ik, sorry
maar ik hoop dat jullie mijn punt begrijpen
. Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
maar ik hoop dat jullie mijn punt begrijpen
. liedje89 schreef:BKS schreef:Oei daar ben ik ook zo bang voor met mijn oudste hondje. Zij is nu veertien en er komt straks natuurlijk iets van een ouderdomskwaal om de hoek kijken ( nieren die niet meer willen of zo). Ik ben ook stellig niet van plan om dan met allerlei lapmiddelen te gaan werken, dat hondje heeft een pracht leven gehad en genoeg is inderdaad genoeg. Tegen die tijd hoop ik maar dat de dieranarts er ook zo over denkt maar ik heb mij twijfels. Ze hadden het laatst al over een preventief bloedonderzoek terwijl we alleen een enting en nagels knippen moesten.....
Dat vind ik wel iets anders trouwens. Je weet in principe dat die ouderdomskwalen eraan zit te komen dus ik snap best dat jou DA voorstelt om op tijd te beginnen met periodiek onderzoek ipv te wachten tot je hond er zichtbaar last van krijgt. Immers hebben veel dieren al veel last en pijn voor dat ze zichtbare last en pijn hebben. Dan kan je eerder beginnen met bijv een speciaal dieet/supplementen oid waardoor je uiteindelijk het leven wel rekt maar niet ten koste van het dier.
Ik snap heel goed dat het voor eigennaren een hele moeilijke keus is. Het is natuurlijk jammer als je DA niet eerlijk is maar opzich snap ik ook dat de dierenartsen nu veel betere diagnostiek dan vroeger hebben en toch liever weten wat er met een dier is voordat ze er een spuit in zetten. Ik vind het trouwens vreemd dat dierenartsen niet naar de eigennaar luisteren als ze aangeven dat een dier lijd en geen dierwaardig bestaan meer lijd, wie zit er nu de hele dag met dat beest in de huiskamer.
Yamcha schreef:Google maar eens op IPO.
Wilawander hier op Bokt doet het ook met haar hond Max
apple01 schreef:Maar vaak zijn die mensen gewend geraakt aan het stijve lopen, de druppeltjes plas of wat dan ook. Ze zien het niet meer realistisch simpel weg omdat het erin sluipt.
Barmat schreef:Ik ben een enorme dierenvriend en liefhebber. Maar ben ook een enorme nuchtere, misschien in de ogen van sommigen, harde persoon voor wat betreft inslapen - ik ga geen onnodig lijden aan en zeker geen levens rekken waarvan ik denk: dit is niet dierwaardig.
Ik heb vrij snel een beslissing genomen over inslapen, ook al doet het mij als baas heel veel pijn. Ik vind niet dat ik het egoïsme mag hebben het dier langer bij mij te houden omdat ik er zoveel om geef.
En zo kan ik nog tientallen situaties noemen van dieren die ik gehad heb, groot en klein.

Chiqa schreef:Waarom weet je dat niet?

Het was het eerste dier waar ik een hechte band mee had liet inslapen. Tomorrow schreef:Zoals ik het hier lees zeggen de meeste dierenartsen dat je foto's moet laten maken, pillen en docteren. Wordt er dan niet gewoon voorgesteld of gezegd dat dat ook nog een mogelijke optie is dus niet dat je dat beter kan doen.
Eigenlijk vind ik dat best wel niet dierwaardig. Als een dier op is is het dier op. Als dierenarts moet je vind ik naar het dier kijken en niet naar het geld. Tuurlijk als jij geen afscheid kan en wil nemen maak je van die opties gebruik zodat het dier langer bij jou is. Sommige mensen kunnen en/of willen gewoon geen afscheid nemen ..
@zitake: over voorstellen behandelingen, ik ben het er wel mee eens dat alle opties gegeven moeten worden maar een dierenarts kan toch ook gewoon zeggen als zij zelf vinden dat zij die optie niet zou gebruiken..
Tomorrow schreef:Zoals ik het hier lees zeggen de meeste dierenartsen dat je foto's moet laten maken, pillen en docteren. Wordt er dan niet gewoon voorgesteld of gezegd dat dat ook nog een mogelijke optie is dus niet dat je dat beter kan doen.
Eigenlijk vind ik dat best wel niet dierwaardig. Als een dier op is is het dier op. Als dierenarts moet je vind ik naar het dier kijken en niet naar het geld. Tuurlijk als jij geen afscheid kan en wil nemen maak je van die opties gebruik zodat het dier langer bij jou is. Sommige mensen kunnen en/of willen gewoon geen afscheid nemen ..
@zitake: over voorstellen behandelingen, ik ben het er wel mee eens dat alle opties gegeven moeten worden maar een dierenarts kan toch ook gewoon zeggen als zij zelf vinden dat zij die optie niet zou gebruiken..

BKS schreef:liedje89 schreef:Dat vind ik wel iets anders trouwens. Je weet in principe dat die ouderdomskwalen eraan zit te komen dus ik snap best dat jou DA voorstelt om op tijd te beginnen met periodiek onderzoek ipv te wachten tot je hond er zichtbaar last van krijgt. Immers hebben veel dieren al veel last en pijn voor dat ze zichtbare last en pijn hebben. Dan kan je eerder beginnen met bijv een speciaal dieet/supplementen oid waardoor je uiteindelijk het leven wel rekt maar niet ten koste van het dier.
Ik snap heel goed dat het voor eigennaren een hele moeilijke keus is. Het is natuurlijk jammer als je DA niet eerlijk is maar opzich snap ik ook dat de dierenartsen nu veel betere diagnostiek dan vroeger hebben en toch liever weten wat er met een dier is voordat ze er een spuit in zetten. Ik vind het trouwens vreemd dat dierenartsen niet naar de eigennaar luisteren als ze aangeven dat een dier lijd en geen dierwaardig bestaan meer lijd, wie zit er nu de hele dag met dat beest in de huiskamer.
Maar ik ken mijn hondje toch? Als er wat aan de hand is zie ik dat denk ik echt wel voordat het te ver heen is. Hondje is verder prima, gewicht goed, eet goed, drinkt normaal en speelt nog fijn met die andere die we hebben. Sorry maar ik zie dan het nut niet van een preventief onderzoek in terwijl er (nog) niks aan de hand is.....