Dieren uit het buitenland adopteren. Wat vind bokt?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

rockwitch

Re: Dieren uit het buitenland adopteren. Wat vind bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 21:50

Nee we hebben dus van de honden die we inmiddels geplaatst hebben maar een heel klein percentage wat problemen heeft en dit was ook de enige die toen ingeslapen is, terwijl ik zelf er zeker van ben dat het prima op te lossen was geweest.
En de honden die dus niet zo goed te plaatsen zijn blijven. Die mogelijkheid heeft de gene met wie ik samenwerk.
Overigens als we wat laten komen vragen we altijd om makkelijk te plaatsen honden, want we kunnen natuurlijk niet alle probleemgevallen hierheen halen, daar doe je vaak die honden ook geen plezier mee.

Dus nee niet veel van die honden hebben problemen, dat komt maar sporadisch voor. Bijna alle honden die we hebben laten komen waren gewoon prima en zijn ook gewoon geplaatst zonder dat mensen er ooit problemen mee gekregen hebben.
Niks mis met die dieren.

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 22:37

Mijn hondje is een zwerfhond uit Kreta. Het is de geweldigste hond die ik ooit heb gezien! Ik zou nooit maar dan ook nooit meer voor een rashond gaan! Hij is gewoon zo geweldig! Hij kan echt heerlijk knuffelen, je kan hem in elk standje zetten, als je hem op zn rug legt, blijft ie gewoon liggen, als je hem rechtovereind op zn kond tegen een rugleuning aan zet, blijft hij gewoon zitten. Hij is altijd in voor een spelletje en gekke kunstjes. Ook kan hij fantastisch meezingen met de piano. Het is gewoon een ontzettend gek en enthousiast hondje!

Er was ook een keer een meetingdag van de organisatie waar hij vandaan komt, en ik heb alleen maar geweldige honden gezien!!

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 08:50

Maar Lieke, een vraagje.
Is het dan niet beter om naar het buitenland te gaan en daar de echte 'straathonden', die dus niet meer goed plaatsbaar zijn, humaan te euthenaseren, ipv deze naar Nederland te halen, wat je toch echt veel stichtingen ziet doen?
Binnen nog geen 5 minuten zoeken, heb ik al 20 honden op dierenasiels.com gevonden die vanuit het buiteland naar nederland zijn gehaald, en dus door probleemgedrag in het asiel zijn gekomen.

MyKayleigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 09:13

Als je in NL geen geschikte hond kan vinden, waarom dan geen buitenlandse hond, en het is waar, in buitenlandse asiels hebben ze het zo slecht dat de honden in de winter letterlijk dood vriezen...
Als ik in asiels in NL ga kijken zie ik veel honden met een bijt verleden of veel medische kosten oid. buitenlandse honden worden eerst nagekeken en behandelt en dan pas worden ze ter adoptie aangeboden. gedrags gestoorde honden worden niet eens naar NL gehaald maar daar ingeslapen of massaal vergast.
Wij hebben overigens een gedumte nederlandse hond genomen, gewoon omdat het liefde op het eerste gezicht was.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 09:19

Citaat:
Dus nee niet veel van die honden hebben problemen, dat komt maar sporadisch voor. Bijna alle honden die we hebben laten komen waren gewoon prima en zijn ook gewoon geplaatst zonder dat mensen er ooit problemen mee gekregen hebben.Niks mis met die dieren.

hoe verklaar je het aantal dieren in asiels dan?

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 11:03

randie schreef:
Citaat:
Dus nee niet veel van die honden hebben problemen, dat komt maar sporadisch voor. Bijna alle honden die we hebben laten komen waren gewoon prima en zijn ook gewoon geplaatst zonder dat mensen er ooit problemen mee gekregen hebben.Niks mis met die dieren.

Je moet niet vergeten dat er een heel groot aantal stichtingen echt gewoon niet goed zijn of zelfs ronduit gewoon op de winst uit zijn.
Sommigen laden bussen vol honden in, zetten ze hier op marktplaats met een zielig verhaaltje (ik heb zelfs al eens gelezen dat ze dreigden om de honden terug te sturen als er niemand ze kwam halen %) ). Als je in z'n verhaal trapt en vervolgens problemen hebt met je hond moet je er je plan mee trekken. En ja, dit soort honden durven weleens in asiels hier eindigen.

Ik steun een stichting, die samenwerkt met een asiel daar, die daar probeert de mentaliteit te verbeteren in de eerste plaats. Als ze al een hond naar hier halen, is die hond medisch in orde, is hij uitgebreid getest op zijn gedrag en is er een vangnet aanwezig mocht de hond wegmoeten. Hun honden komen dus nooit in een asiel hier terecht.

Het is niet omdat je een hond uit het buitenland haalt dat je daarvoor de eerste de beste malafide stichting moet sponseren omdat een hond zielige oogjes heeft. Je moet dat weloverwogen doen, net zoals je hier een hond zou kopen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 11:16

Tja ik heb 2 honden uit "het buitenland".
De eerste hebben we gevonden met een gebroken achterpoot en die hebben we laten opereren en is alter (na alle controles/entingen ed.) deze kant opgekomen.
De tweede heb ik meegenomen omdat deze de winter niet zou hebben overleefd.
Nu heb ik genoeg beesten (nou niet helemaal hahahaha, ik krijg nog een opvangpaard).

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 11:32

Ik heb een Spaanse hond. Nadat ik eerst een jaar verschillende asiels in NL heb bezocht, en hun bestand dagelijks heb bekeken via internet.
Ik had dezelfde vraag, en ook het bijbehorende schuldgevoel dat ik wellicht een onverstandige keuze maakte.
Uiteraard heb ik goed onderzocht hoe deze materie in elkaar steekt, en wilde ik alleen een hond van een organisatie van mensen met een 'gezond hoofd' op de schouders en een reëel beleid.
Die organisatie heb ik gevonden.
Er zit inderdaad veel kaf tussen het koren, en god.. dat vind ik zo bedroevend. De organisatie waar ik mijn hondje van geadopteerd heb haalt bijvoorbeeld geen roedel-leiders naar NL. Ook honden die te zeer getraumatiseerd zijn en daardoor agressie tonen komen niet naar Nederland.
De adoptie is slechts een heeeeeel miniem onderdeel van deze organisatie, en wordt alleen gedaan om de druk in de asiels ter plekke ietwat te verlichten. Maar het werk dat ze in het buitenland doen is wel degelijk het meest relevant.
Op hun site geven ze ook antwoord op de 'NL asiels' versus 'buitenlandse honden' vraag. Dat staat hier: http://www.sos-strays.nl/nederlands/nl-faq.html

Op de site zie je dat je met nog veel meer dingen kunt helpen: je kunt dekens, manden, voerbakken, voer en alle andere bruikbare zaken doneren. Uiteraard zijn giften ook welkom.
Ik heb zelden mensen zo doortimmerd bezig gezien.
Toen ik mijn hond adopteerde was dat ook best ingewikkeld. Ik moest eerst komen kennismaken. Ze wilden dat de hond mij ook zou kiezen. Wanneer de hond geen prettig gevoel bij mij zou hebben en me niet opzocht, kon ik haar niet adopteren. Verder moest ik na de kennismaking eerst een week nadenken. Ze wilden ook weten wat thuissituatie was: wel of geen kinderen, genoeg ruimte, ben je wel vaak genoeg thuis, etc....
Na de adoptie kun je ook telefonisch en per mail adviezen krijgen en kan er zelfs iemand bij je thuis komen wanneer dat nodig is.
Mijn petje af voor Sos Strays dus.

Ik zou wel willen dat NL asiels daar wat beter mee omgingen, hier geven ze zonder verdere vragen of opmerkingen gewoon zomaar een hond mee. Iedere halve gare kan zomaar een hond meenemen, getuige mijn buurvrouw.
Ik heb daar toen over gebeld, dat hondje kwam op die manier van de regen in de drup. Heel erg dat ze zo slordig zijn daarmee, en dat terwijl ze over veel meer middelen beschikken dan de buitenlandse asiels...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 11:32

BraveSpots schreef:
Ik steun een stichting, die samenwerkt met een asiel daar, die daar probeert de mentaliteit te verbeteren in de eerste plaats. Als ze al een hond naar hier halen, is die hond medisch in orde, is hij uitgebreid getest op zijn gedrag en is er een vangnet aanwezig mocht de hond wegmoeten. Hun honden komen dus nooit in een asiel hier terecht.

Het is niet omdat je een hond uit het buitenland haalt dat je daarvoor de eerste de beste malafide stichting moet sponseren omdat een hond zielige oogjes heeft. Je moet dat weloverwogen doen, net zoals je hier een hond zou kopen.

Ik sluit mij hier volledig bij aan!

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 11:39

BraveSpots schreef:

Hier precies hetzelfde. Ik heb een hond van die stichting geadopteerd en daarvan weet ik dat een deel van dat adoptiegeld nodig is voor vlucht, entingen etc maar het grootste deel gaat naar sterilisatie/castratieprojecten en het opknappen van perrera's zodat de honden die daar zitten het beter kunnen krijgen. Dierenliefde houdt niet op bij de grens, elk gered dier is er één, of deze nu uit Nederland komt of uit het buitenland, dat moet niet uitmaken!

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 11:45

Ik heb zelf eigenlijk altijd herplaatsers gewoon uit Nederland, omdat ik vind dat er in Nederland zelf al genoeg honden zijn die een tweede kans verdienen.

Dat je een hond in huis neemt via een stichting die honden uit het buitenland haalt kan ik wel begrijpen. Ik zou het zelf alleen nooit doen, omdat je daarmee die stichtingen instand houdt. Daarbij laat ik even buiten beschouwing of ze goed werk doen of niet. Het gaat mij erom dat ik er tegen ben om honden naar Nederland te halen, terwijl er hier al genoeg op een nieuwe baas zitten te wachten.

Het is heel rot voor die honden in het buitenland, maar door de honden naar Nederland te halen, wordt het probleem in het buitenland niet opgelost.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 11:49

Pollewoppy schreef:
Het gaat mij erom dat ik er tegen ben om honden naar Nederland te halen, terwijl er hier al genoeg op een nieuwe baas zitten te wachten.

Het is heel rot voor die honden in het buitenland, maar door de honden naar Nederland te halen, wordt het probleem in het buitenland niet opgelost.

De honden die ik heb zijn op mijn pad gekomen.
Ik kon het niet over mijn hart verkrijgen een hond maar aan de kant van de weg te laten liggen met een gebroken poot.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 11:55

Pollewoppy schreef:
Ik heb zelf eigenlijk altijd herplaatsers gewoon uit Nederland, omdat ik vind dat er in Nederland zelf al genoeg honden zijn die een tweede kans verdienen.

Dat je een hond in huis neemt via een stichting die honden uit het buitenland haalt kan ik wel begrijpen. Ik zou het zelf alleen nooit doen, omdat je daarmee die stichtingen instand houdt. Daarbij laat ik even buiten beschouwing of ze goed werk doen of niet. Het gaat mij erom dat ik er tegen ben om honden naar Nederland te halen, terwijl er hier al genoeg op een nieuwe baas zitten te wachten.

Dat is waar, en daarom is het adoptie-gedeelte bij een goede stichting ofwel NIET aanwezig, OF in BEPERKTE mate...
Het werk van een goede stichting behelst vooral het verbeteren van de mentaliteit, het casteren of euthenaseren van de dieren aldaar, en het verbeteren van de omstandigheden in de asiels aldaar.
Je zou de link van Sos Strays eens kunnen lezen, dat verduidelijkt een hoop... je neemt de bocht nu iets te kort.

Ik ben overigens met je eens dat ook in NL veel te verbeteren valt, en dan vooral bij de mensen die dieren aanschaffen.

MarleenM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 11:56

Ik heb een hond uit griekenland vanuit een stichting.

Ik ben van mening dat je zowel uit nederland als uit het buitenland een hond kunt halen, wel ben ik persoonlijk van mening dat honden het hier in nederland (ook als ze in het asiel zitten) het beter hebben dan menig andere hond in het buitenland.

De stichting waar ik mijn hond vandaan heb plaatsen eerst honden in een opvang gezin waar goed gekeken wordt wat voor'n type hond het is en in wat voor'n gezin hij/zij moet komen, wat voor een karakter de hond heeft.

Overigens komen de honden gecontroleerd door dierenartsen hier naar Nederland. Mijn hond heeft b.v. een auto ongeluk gehad in Griekenland en is daar geopereerd aan zen heup en loopt nog mank omdat de middelen daar lang niet zo goed zijn als hier in Nederland,

Ondanks dat mijn hond mank loopt kan ik merken dat hij het als een 2e kans ziet om hier een goed leven te hebben.

Dus ik denk dat je voor je zelf een afweging moet maken of je een hond met bagage wilt hebben of een rashond uit Nederland.

Ik heb trouwens geen seconde spijt gehad dat ik een griekse hond heb :D

MarleenM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 12:00

Citaat:
Op de site zie je dat je met nog veel meer dingen kunt helpen: je kunt dekens, manden, voerbakken, voer en alle andere bruikbare zaken doneren. Uiteraard zijn giften ook welkom.
Ik heb zelden mensen zo doortimmerd bezig gezien.
Toen ik mijn hond adopteerde was dat ook best ingewikkeld. Ik moest eerst komen kennismaken. Ze wilden dat de hond mij ook zou kiezen. Wanneer de hond geen prettig gevoel bij mij zou hebben en me niet opzocht, kon ik haar niet adopteren. Verder moest ik na de kennismaking eerst een week nadenken. Ze wilden ook weten wat thuissituatie was: wel of geen kinderen, genoeg ruimte, ben je wel vaak genoeg thuis, etc....
Na de adoptie kun je ook telefonisch en per mail adviezen krijgen en kan er zelfs iemand bij je thuis komen wanneer dat nodig is.
Mijn petje af voor Sos Strays dus.

Dit heb ik ook gehad bij de Stichting Mirtos Animal Project.

Hier heeft de hond ons ook uit moeten zoeken, we hebben bedenk tijd gehad en het opvang gezin moest er ook een goed gevoel bij hebben.
We zijn een stukje met de hond wezen lopen hoe de hond en wij daarop reageerden.

Wij kunnen nu na een half jaar nog elk moment bellen voor advies en worden iedere 3 tot 5 maand gebeld/gemaild om te vragen hoe het met de hond gaat en of er nog problemen zijn enzo..

Voor mij ook petje af voor de vrijwilligers van Mirtos Animal Project

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 12:06

Ninx: Ik begrijp wat je bedoeld met dat ik de bocht iets te kort neem. Alleen ben ik niet met je eens. Wel begrijp ik dat het zo overkomt n.a.v. de dikgedrukte zin. Daarom zal ik even uitleggen wat ik bedoelde.

Wat ik er mee wil benadrukken is dat het naar Nederland halen van honden, op zich niks veranderd aan de situatie in het buitenland. Ik doelde daarmee eigenlijk op stichtingen die zich bezighouden met adoptie en niet de oorzaak van het probleem aanpakken. Stichtingen zoals jij noemt heb ik ook absoluut niks op tegen, in tegendeel zelfs.

MarleenM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 12:11

Pollewoppy schreef:
Ninx: Ik begrijp wat je bedoeld met dat ik de bocht iets te kort neem. Alleen ben ik niet met je eens. Wel begrijp ik dat het zo overkomt n.a.v. de dikgedrukte zin. Daarom zal ik even uitleggen wat ik bedoelde.

Wat ik er mee wil benadrukken is dat het naar Nederland halen van honden, op zich niks veranderd aan de situatie in het buitenland. Ik doelde daarmee eigenlijk op stichtingen die zich bezighouden met adoptie en niet de oorzaak van het probleem aanpakken. Stichtingen zoals jij noemt heb ik ook absoluut niks op tegen, in tegendeel zelfs.

Hier moet ik eventjes op inspringen want de stichting waar ik mijn hond vandaan hebt is wel degelijk bezig de situatie daar aan te pakken.

Ze proberem mensen voorlichting te geven over hoe je voor je dieren moet zorgen, proberen daar goede huizen te vinden voor opvang dus niet alleen door ze naar nederland te sturen. Ze proberen daar goede asielen te bouwen waar de dieren opgevangen kunnen worden.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 12:14

Ik heb het toch ook over stichtingen die NIET de oorzaak van het probleem aanpakken.
Stichtingen die dat wel doen zeg ik juist van dat ik daar niet op tegen ben. Ik denk dat je me verkeerd begrepen hebt.
Ter verduidelijking even vetgedrukt wat ik schreef.

Pollewoppy schreef:

MarleenM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 12:19

sorry verkeerd begrepen :+.. Dan ben ik het wel met je eens.. Dan blijf je inderdaad in een bepaald cirkeltje dat er honden blijven komen en dat er niks wordt opgelost..

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 12:21

ik vind het eigelijk 50/50 .. de herplaatsers hier in NL verdienen een plekje maar uit het buitenland vind ik dat net zo.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 12:25

Pollewoppy schreef:

Okay, zijn we het met elkaar eens! :-)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 12:29

Ergens is het wel raar: in NL heb je ook dieren die baasjes zoeken.

Maar aan de andere kant: in NL hebben ze het goed in asiels, als het gaat zoals het hoort tenminste en in het buitenland is de toestand vele malen erger en erbarmelijker.

Zelf haal ik of koop dieren in NL en nergens anders.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 12:33

Ik heb een herplaatser uit NL. Ik zou er niet teveel moeite voor doen om een dier uit het buitenland te halen maar als het op mijn pad komt en ik wil het graag dan ja.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 12:58

randie schreef:
Citaat:

Dat kan ik niet verklaren, omdat er van ons geen honden in het asiel komen, als mensen de hond niet kunnen houden om wat voor reden dan ook, komen ze terug of we helpen met een ander baasje zoeken. Maar die van ons mogen niet naar het asiel.
Je wilt niet weten hoeveel stichtingen er zijn die dit soort dingen doen, maar er zitten ook best een aantal stichtingen die gewoon echt niet kijken naar de mensen die willen adopteren en de honden die ze laten komen.
Wij zijn erg selectief, tuurlijk er zijn wel eens honden die terug komen, maar dat ligt dan eigenlijk altijd aan de eigenaar, want als ze bij ons zijn hebben we nooit problemen met de honden die dan bij die mensen zwaar aggressief zouden zijn.

Nikki, ik vind ook dat er daar idd honden rondlopen die ze beter ter plekke kunnen euthanaseren, die laten wij dan ook niet hierheen komen. Het probleem is alleen dat het landen zijn waarin dieren geen waarde hebben, dus daar doen ze gewoon die moeite er niet voor. En dat is ontzettend moeilijk om dan daar het probleem op te lossen.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 15:36

Ik wou enorm dolgraag een Galgo. In België en Nederland zitten ongeveer 1000 galgo's en greyhounds te wachten op een warm nest. En toch heb ik eentje laten overkomen uit Spanje. Ik zag haar op foto en was verkocht... Dat kun je nu eenmaal hebben. Zij ging sowieso naar België komen trouwens, of ik haar nu adopteerde of niet.

Mijn andere hond is opgevangen van mensen die geen tijd meer hadden voor hem, anders ging hij naar het asiel, mijn ene kat komt van de straat (is inmiddels overleden), mijn andere kat komt van een gezin dat hem anders gingen verdrinken, mijn 3de kat komt uit het asiel.

Toen ik thuis woonde kwamen al onze honden (4 stuks op 18 jaar) uit het asiel. Heel vaak oude dieren om ze toch maar een laatste paar jaren te laten hebben. De jongste die we vroeger thuis hadden was 8 jaar, dus je kan tellen.

Dus ik ben niet voor of tegen adopteren uit het buitenland. Adopteren uit het buitenland omdat je gek bent van het dier, daar ben ik voor. Adopteren uit het buitenland omdat je ze 'sielugh' vindt, is zo verkeerd... Dan haal je inderdaad beter eentje uit het asiel!