De waarheid over goudvissen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 11:46

Erg goed van dit topic! Moet zeggen dat ik dit zelf eigenlijk allemaal nog niet wist :o heel leerzaam dus, en hoop dat de dierenzaken hier ook wat mee gaan doen.

Rhendera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 11:47

fenna1995 schreef:
Er komen ineens allemaal vragen bij me op. :+
Als je een nieuwe bak, filter, steentjes, planten, etc koopt voor je goudvissen, dan kun je toch niet gelijk de goudvissen erin doen maar moet de bak toch eerst een tijdje goed draaien?

Klopt, maar dat gebeurd niet ;-) nieuwe bak, kraanwater erin, nepplanten erin en vis in veelstekoud, niet goed ingedraaid water. en dan iedere week een schone kom.....

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-10 11:56

FireScorpion schreef:
fenna1995 schreef:
Er komen ineens allemaal vragen bij me op. :+
Als je een nieuwe bak, filter, steentjes, planten, etc koopt voor je goudvissen, dan kun je toch niet gelijk de goudvissen erin doen maar moet de bak toch eerst een tijdje goed draaien?

Klopt, maar dat gebeurd niet ;-) nieuwe bak, kraanwater erin, nepplanten erin en vis in veelstekoud, niet goed ingedraaid water. en dan iedere week een schone kom.....

Als je een nieuwe bak koopt dan heeft die nog geen bacterie cultuur.

Zoals er bacterien in ons lichaam zitten die ons helpen met het verteren van ons voedsel, zo zitten er bacterien in een aquarium die het schoon maken en de vissen helpen, of die juist ongezond zijn.

Als je op gaat zetten dan krijg je na 3 weken een nitraat piek in je water. Dit komt omdat de bacterien die nitriet in nitraat omzetten al wel flink aanwezig zijn omdat dit bij het eerste beetje nitriet gaan groeien en aan t werk gaan. Helaas groeien de bacterien die nitraat afbreken veel langzamer. Hier moet een evenwicht in komen. Aangeraden wordt dus ook om een bak 3 weken tot een maand 'leeg' te laten draaien, met water, filter, planten etc, maar zonder vissen. Hierdoor voorkom je dat je je vissen vergiftigd.

Hetzelfde geld dus voor het 1x in de week compleet vervangen van je water. Koud kraanwater is veel kouder dan het water waar je vissen uitkomen, zodat als je ze erin zet ze een 'klap' kou krijgen. Zoiets als in je bikini vanaf je strand in een berg sneeuw springen. Daar komt bij het dat schone water geen bactien bevat en je dus eigelijk je aquarium helemaal overnieuw opstart...

Met een filter en 1 of 2x per week 15 tot 30% water vervangen houd je dit allemaal veel beter in stand.

Edit: je goudvissen kun je trouwens veel beter op zand houden, worden ze veel gelukkiger van.

Fenna_s

Re: De waarheid over goudvissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 12:05

Wauw, wat een hoop informatie Vjestagirl. :) zou je de openingspost misschien ook wat mee aan kunnen vullen.

heb je ook een antwoord op mijn edit? :o
er zijn tegenwoordig ook allemaal bakken met deksels voor koudwater vissen, krijgen de vissen op deze manier wel genoeg zuurstof?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-10 12:17

fenna1995 schreef:
Wauw, wat een hoop informatie Vjestagirl. :) zou je de openingspost misschien ook wat mee aan kunnen vullen.

heb je ook een antwoord op mijn edit? :o
er zijn tegenwoordig ook allemaal bakken met deksels voor koudwater vissen, krijgen de vissen op deze manier wel genoeg zuurstof?

Een deksel op een bak hoeft geen probleem te zijn, de meeste aquaria hebben een deksel, omdat daar de verlichting in verwerkt zit. Ook voorkomt het dat je goudvisje eruit kan springen. Geen enkele deksel is luchtdicht, dus het sluit niet de hele zuurstoftoevoer af.

Wat wél belangrijk is, is dat je wateroppervlakte in beweging blijft. Hierdoor kan het water zuurstof opnemen. Dit kun je doen door een bubbelaar te kopen, een soort pompje wat via een slangetje lucht je bak in pompt. Als je dit doet, zet dan wel een speciaal steentje op het einde van het slangetje. Deze steentjes zorgen dat 1 grote bubbel een heleboel kleintjes wordt. Dit voorkomt het golfslagbad effect.
Een andere manier is om de output van je filter net boven of net onder je water oppervlak in te stellen (een filter pompt water uit het aquarium, filtert het en pompt het terug. Ik heb het dus over de slang waar het water uitkomt dat terug komt). Dit geeft hetzelfde effect. Een ander voordeel is dat op deze manier je filter output niet op de bodem gericht staat. Staat hij dit wel zal hij als een soort van bladblazer al je vuil van je bodem omhoog blazen, waardoor je water troebel wordt.
En verder voldoende planten in je aquarium. Leuk voor je vissen, omdat ze zich kunnen verstoppen, het zet Co2 om in O2 wat ook wel prettig is, en het geeft je bak een mooi aanzien.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 12:38

Super topic Vjestagirl! Echt super! Ik hoop dat dit voor een heleboel mensen hun ogen opent.

Al ben ik dat van zo'n bubbelsteentje niet met je eens. Door zoveel zuurstof je water in te bubbelen, kunnen je planten slechter gaan groeien.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 12:40

Ja maar ze kunnen er ook beter van gaan groeien omdat er met meer zuurstof meer NO3 gevormt kan worden
Voor de planten die in een gemiddeld aquarium gehouden worden is wat extra zuurstof echt niet direct slecht

Als je wel gevoelige planten hebt kun je beter 'snachts zuurstof toevoegen

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 12:50

Zo veel weet ik er dan ook weer niet van :') Ik kan me alleen nog herinneren dat op een forum waar ik vaker kwam (venividivissie) dat daar die zuurstofballetjes in een gewoon gezelschapsaquarium zonder lastige planten ofzo afgeraden werden.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-10 12:59

Ik weet nog niet of ik die in mijn nieuwe bak ga hangen. Ik heb hem wel, inc steentje, en ik weet dat mijn goudvissen er altijd dol op waren, doorheen zwemmen, heel hard tegenin naar beneden zwemmen...

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 13:00

Goede voorlichting TS!
Is het een idee om de Dierenbescherming te vragen wanneer er eens een campagne speciaal rondom de goudvis gehouden gaat worden?
Ze hebben naar mijn weten elk jaar een speciaal thema/dier waar dat jaar extra aandacht in de vorm van een campagne naar uitgaat.
Vorig jaar was dat het paard.

Ik was zaterdag even in een tuincentrum en ik schrok echt van de grote hoeveelheden vissen (goudvissen en sluierstaarten) dat echt opgepropt zat in hele kleine vierkante bakken zonder zand, plantjes, stenen.
Het waren vierkante bakken met alleen maar water en volgepropt met vissen.

Echt te belachelijk voor woorden, het leek net een graaibak bij een sale.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-10 13:01

Laetitia: helaas is dat nogsteeds de waarheid in veel winkels. Bij ons zit er eentje die wel heel gaaf is, die hebben een gigantisch pand met daarin een heleboel kleine vijvers, waar ze hun vissen voor de verkoop in hebben zitten.

Maar ja, vissen zijn handel, dus moeten er 100 op een kuub...

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 13:04

super topic.

vorig jaar mei een vijver gekregen van 1500 liter van mijn broer en moeder, goudvissen (ofja, 5 van de 8 die niet opgegeten zijn de reiger) zijn in 5 maanden tijd ruim 6 cm gegroeit en ik heb er heeeeeeeeeeeeeeel veel babys bij. (terwijl ik alleen shubunkin (10) en goudvissen (5) in mijn vijver heb)

oa -algeneters (paar 100, waarvan ik er momenteel elke dag een stuk of 20 vang en die zet ik even apart, terug naar de viswinkel of ik gooi ze ergens in een vijver?)
-meer dan 50 karpers (grijze/witte) geboren voordat ik uberhaupt vissen in de vijver heb gezet, de grootste is nu al 10 cm. (ik denk dat het karpers zijn want goudvissen hebben geen *snorretje*. Deze monsters zoeken overiga allemaal een nieuwe vijver, dus wie ze wil hebben, ophalen!)
- jonge shubunkin , laatste geboren van mijn grote shubunkin, erg leuk, heb ze kuit zien schieten en een paar dagen later heb ik de visjes echt weg zien zwemmen uit de kuit, van die grote groep zijn er nu nog +- 20 over en allemaal verschillende kleuren. Zijn in september geboren en nu 3 cm groot)

de algeneters en de karpers zijn denk ik mee gekomen met de reiger of er zat bevrucht kuit in de planten.

én ik heb enkel en alleen een pomp op de vijver die ervoor zorgt dat het water in beweging is overdag (snachts moet hij uit voor de buurman, want die vind het irritant) en kraaaaakhelder water en GELUKKIG beginnen de planten nu allemaal weer te groeien vooral de lellie's schoeten elke dag cm's omhoog. En verder hangt er altijd een zakje Mearl (snellere afbraak van bladafval) in en 3 zakken strobinol (dat zorgt voor pantoffeldiertjes in het water) En voer ik elke 2 weken een gh kh en en ph test uit. ALs het water te warm word (dat zie ik aan mijn vissen) hang ik er gewoon een uurtje de tuinslag in. Vinden ze echt lekker, want ze zwemmen allemaal in die stroom dan.

vissen in vissekomen verkopen we gelukkig niet meer in de winkel waar ik werk, werd er helemaal gestoord van. 80 procent van die beestjes ging dood.

iemand overigs dé tip om algen te verwijderen? De algen hechtn zich momenteel helemaal vast aan de planten waardoor ze slecht grooien.

en als ik dit zo terug lees lijkt het echt alsof ik UREN naar die vijver zit te staren en eigenlijk doe ik er helemaal niks aan.. af en toe een keer voeren.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-10 13:06

Ik weet dat er een biologisch middel tegen alg is, maar hoe het heet, geen idee...

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 13:07

Vjestagirl schreef:
Ik weet nog niet of ik die in mijn nieuwe bak ga hangen. Ik heb hem wel, inc steentje, en ik weet dat mijn goudvissen er altijd dol op waren, doorheen zwemmen, heel hard tegenin naar beneden zwemmen...

Vissen vinden het altijd wel leuk inderdaad :j

@ Urko: Je filter kun je het beste wel dag en nacht laten draaien. Als je 'm 's nachts uit zet, kunnen de bacteriën erin dood gaan. Zet je 'm dan 's morgens weer aan, blaas je zo al die dode bacteriën je vijver in.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 13:11

Tip tegen algen in de vijver.. bamboestokje...

Even de uiteinde beetje stuk maken, daarna in een mooie bos algen steken en draaien, je draait zo hele kluiten alg uit je vijver, en tussen de planten vandaan. Zo hebben wij dat jaren lang opgelost met de vijver van mijn ouders. Zorgen dat er niet teveel zonlicht in komt werkt ook goed door middel van bv een boom (schaduw) of waterlelie (schaduw)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 13:15

onze vijver reinigt zichzelf :D
hebben 20 vissen.

Blauwwinders (ofzo :P)
en goudvissen
en 2 steuren :D

gaat allemaal prima, beste partij vissen :D en mn pa is dr helemaal gek mee.
Laatst zieke steur. heeft ie hem gevangen.. in een bak gedaan.. medicijnen erin.. dag erin laten.. volgende dag was dat ding gewoon weer beter.

Hij behandeld de vissen zelfs één voor één tegen ziekten enzo :=

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 13:49

Vjestagirl schreef:

Jep, ik geloof niet dat jij de energie- en waterrekening van een bedrijf wilt zien als ze max 10 vissen per kuub gingen houden

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 13:50

Wauw, ik heb het echt jaren fout gedaan .

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-10 13:52

Pikeur schreef:
Vjestagirl schreef:

Jep, ik geloof niet dat jij de energie- en waterrekening van een bedrijf wilt zien als ze max 10 vissen per kuub gingen houden

Wil ik ook niet :P...

Maar zoals het bedrijf bij ons in de omgeving, dat is al een stuk diervriendelijker

Rhendera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 13:58

Sabinee__ schreef:

Zoveel van ons ;) maar zou het niet mooi zijn dat wij als bokkers, nu we dit lezen, dit kunnen veranderen? :)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-10 14:13

FireScorpion schreef:
Sabinee__ schreef:

Zoveel van ons ;) maar zou het niet mooi zijn dat wij als bokkers, nu we dit lezen, dit kunnen veranderen? :)

Ik ook. K ging 3 jaar geleden op kamers wonen en de dierenwinkel heeft me toen 5 goudvissen in een 20 literbak aangesmeerd. Toen ik ging vragen na een week waarom ze lucht hingen te happen was dat 'natuurlijk gedrag' maar kreeg k voor de zekerheid medicijnen voor kieuwworm mee. Dat ik later een bubbelaar kocht was belachelijk, en dat ik ze nog later in een vijver heb gezet was helemaal gestoord...

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 15:22

Al kun je ook niet altijd af gaan op het advies wat je in een aquariumspeciaalzaak krijgt. Het allerbeste is echt om met pen en papier die winkel in te gaan. Op te schrijven welke vissen je leuk vindt en dan blijven googlen tot je alles van die vis weet :P

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-10 15:26

Erg toch eigenlijk, dat je niet eens op je speciaalzaak kunt vertrouwen...

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 15:39

Bubbelsteentje kun je inderdaad beter niet doen, dat verdrijft de CO2 uit het water en dat hebben planten hard nodig.

Een filter dat de oppervlakte (een beetje) in beweging houdt is voldoende. En ook moet het oppervlakte niet te wild worden, want ook dan verdrijf je CO2.

Super topic trouwens TS!

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 17:09

Nu we het toch over vissen hebben, mag ik misschien een vraagje stellen? :)

Wij hebben een vijver van ca. 5 a 5,5 m3. We zijn begonnen met 5 goudvissen, later zijn er 2 shubunkins bijgekomen (erfstuk van zwager ;)). Ondertussen zijn we bijna 4 jaar verder en we hebben nu in totaal 37 vissen, waaronder 9 jonge goudvisjes en 1 shubunkin, de rest is allemaal 'aanwas' van de vorige seizoenen.
Bestaat er ook zoiets als inteelt bij goudvissen?
Ik vraag me weleens af op hoeveel vissen we uiteindelijk uit gaan komen. Ze fokken maar door en als er per jaar 1 a 2 dood gaan dan is het veel, afgelopen 2 seizoenen hebben we zelfs geen enkele dode gehad. Ik vraag me af in hoeverre de natuur regelt dat het op een gegeven moment wel genoeg is, of moet je dan echt zelf in gaan grijpen?