Tips gevraagd zeer egocentrisch en bezitterig Jack Russeltje

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Miska

Re: Tips gevraagd zeer egocentrisch en bezitterig Jack Russeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 19:03

Welk boekje had je dan?
En dat kan ik me indenken, dat je dat niet gaat doen.
Ik heb geen idee wat haar motivatie erbij is en welk effect het heeft, maar het klinkt inderdaad heel drastisch.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-10 19:26

Het eerste boekje, "de vrouw die naar honden luisterd".

De motivatie erachter is in het kort: dat de leider gaat en komt wanneer hij wil. Binnen een natuurlijke roedel wordt het alfa paar ook niet begroet. Als je hond je begroet, beschouwd hij jou als kind. (Even heel kort dus).

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 20:17

Oke thanks! :)

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 00:09

verlaat een alpha paar het roedel in de natuur dan? de hele situatie komt toch niet overeen met de natuur? :?

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-10 07:04

Nou, dat vond ik dus eigenlijk ook best wel krom.
Ik ben nu gewoon wat meer aan het bevestigen.
Buiten loopt ze altijd wel in mijn buurt, dus laat ik haar altijd maar. Nu roep ik haar regelmatig toch bij me, moet ze even gaan zitten en krijgt ze beloning. Gewoon om haar te laten merken dat ik bepaal wat ze moet doen. Verder moet het allemaal vanzelf wat meer wennen denk ik. Ach, het is morgen pas 2 weken dus je kan er eigenlijk nog niet zoveel van zeggen.

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 07:10

russel schreef:
Ik kan maar 1 ding zeggen, Je hebt een JR! en zo zijn ze. Ik heb er ook een en ze accepteren geen andere hond er bij en buiten vinden ze andere honden ook niets. Ze vechten met alle andere honden en baasje wordt volledig opgeëist en verdedigd.

Er zijn sociale JR's maar dan heb je mazzel.

Wat een onzin zeg... Ik heb 3 honden en daarvan zijn het 2 JR... Een ervan was ook zo'n probleem-ding die ingeslapen zou worden... Pff... Nou we zijn superblij met haar... Ze is al zo veranders sinds we haar hebben... voor haar verhaal kun je lezen op mijn site http://greentopstables.come2me.nl/119639/AMY--LOTTE het gaat dan om Lotte...

Duidelijk is wel dat je hulp nodig hebt... succes ermee!!

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 09:23

Mijn ervaring is dat Russels wel bijtrekken na enige tijd. Maar het kan best lang duren. Het zijn gewoon heel andere type honden dan Bassets.
Een van mijn Russels accepteert de pup ook niet. Ik besteed er weinig aandacht aan en laat het ze zelf een beetje uitzoeken. hetzelfde beeld als bij jou, grommen en wat grauwen. Ik weet dat het wel goed gaat komen. Als de pup slaapt komt hij zo nu en dan een keer snuffelen. Met speeltjes/kluifjes erbij gaat het altijd fout, dus daar spelen ze gescheiden mee. Russels zijn gewoon heel bezitterig op dat gebied en Bassets kunnen erg op hun voer zijn.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-10 10:02

Ik ben inmiddels ook overtuigd dat het gewoon zijn tijd moet hebben. Ik denk dus ook wel dat de basset een blijvertje is :j Russel moet er maar gewoon aan wennen. Als er een kind in een gezin komt, doe je die ook niet weg omdat de hond het onwennig vindt. Ik ben de baas en ik bepaal wat er gebeurt in huis. En zoals het nu lijkt is dat dus dat er een basset bij ons blijft wonen. Alleen hubby moet er nog mee instemmen. Daar wacht ik nog heel even mee ;) Hij is gek op haar, maar dat laat ik nog even wat aangroeien :D Laten wennen aan het idee dat we toch 3 honden hebben, terwijl hij dat niet wou :')

@Nikki, de basset is gek op haar eten, maar heeft nog geen vreemde dingen gedaan. Ze krijgen tegelijk eten, russel is natuurlijk eerder klaar maar heeft respect voor de basset die dan nog aan het eten is. Koekjes kunnen gewoon op tafel blijven staan. (Ik heb haar er nog niet mee alleen gelaten, maar dat kan met de russel ook niet) Verder is het gewoon een geweldig dier. Van de 10 keer luistert ze 9 keer perfect! Ze schrikt niet meer van elke handeling die ik doe. Ze kan inmiddels al even alleen zijn. Van onzindelijkheid heb ik nog weinig gemerkt. Ondanks dat ze altijd in een tuin heeft geleefd, is het de perfecte huishond. Heerlijk gezellig naast je op de bank, of aan je voeten bij de eettafel :D
I'm in love <3

Ze hebben vannacht voor het eerst allemaal in de kamer geslapen. <3 Het gaat vast helemaal goed komen :j

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 16:43

Russels zijn over het algemeen erg gehecht aan hun "mensjes" en het kan best zijn dat jouwe zo iets heeft van "he, jij kan hier wel binnen komen maar vergeet niet dat het ook MIJN mensjes zijn!" ;) Misschien voelt hij zich bedreigd en wil hij even duidelijk maken dat hij hoe dan ook zijn plekje in het huishouden wil behouden. :)

Russel: ik weet niet wat voor jacks jij gehad hebt of wat jij daar mee uitgestoken hebt dat je zo'n mening hebt over ze. Maar heb al jaren JR (3 bij elkaar op het moment gecombineerd met een Labrador) en nog geen enkele heeft zich gedragen zoals jij beschrijft. Integendeel zelfs.
Laatst bijgewerkt door Daihyo op 25-04-10 21:43, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Vloek verwijderd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 10:27

Jij kent dan niet de overvloedige verhalen over de JR's?

De kranten knipsels met kinderen die in het gezicht gebeten zijn?

Te veel mensen weten te weinig over honden en verdiepen zich er te weinig in.

Juist de JR en terriers over het algemeen zijn niet geschikt voor een ieder. Het is mij wel duidelijk dat er niet voldoende hondenkennis in huis is. JR's zijn enorme leuke honden, echte honden in een klein jasje, maar wel een ras waar je rekening mee moet houden. Het zijn ook geen honden waar je zomaar even eentje bij neemt. Zeker als je er een andere terrier bij doet.

En idd ik heb een moeilijke. Voor ons geweldig, maar met zijn eigen ras niet te vertrouwen. En met kleine kinderen ook niet...Daar staan ze om bekend he....

Dan vind ik het altijd weer heel erg leuk om te zien dat men de black&tan trots JR's noemt of al die andere mengels die er naast gelegen hebben. Dan zeker moet je de ouders kennen en de karakters van de ouders.

Als je een Jack wilt, moet je naar goed bekend staande fokkers gaan en dan nog moet je weten wat je in huis haalt en dat alleen kan je pas inschatten als je ze hebt.

Wil je weten van bloed aan de muur met JR's, lees genoeg advertenties van mensen die er 1tje weg moeten doen.

Honden scheiden als je naar je werk moet, lijkt mij niet de oplossing. Dan is er een gewapende vrede als je in huis bent. Grijpt er 1 de macht, heb je wederom een probleem.

Ik zal niet zeggen dat het nooit goed gaat, maar beter om verlegen dan mee verlegen en als je al een dominante hebt die erg bezitterig is naar zijn baasjes, dan ben je gewaarschuwd.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-10 12:06

Ayasha schreef:
Russels zijn over het algemeen erg gehecht aan hun "mensjes" en het kan best zijn dat jouwe zo iets heeft van "he, jij kan hier wel binnen komen maar vergeet niet dat het ook MIJN mensjes zijn!" ;) Misschien voelt hij zich bedreigd en wil hij even duidelijk maken dat hij hoe dan ook zijn plekje in het huishouden wil behouden. :)

In dit geval is het meer wat doe jij in 'mijn' huis, lopend op "mijn" vloer, langs "mijn" tafel, en ook nog op "mijn" bank :')
Dat ze bij mij op schoot hangt is nog geen probleem gebleken :D blijkbaar ben ik van ondergeschikt belang bij mijn russel _O-

Maar gelukkig is het geen russel zoals 'russel' ze schetst, want behalve wat binnensmonds gegrom heb ik nog geen agressie bij haar gezien.
De 2e nacht bij elkaar is gewoon weer helemaal goed gegaan, dus vanaf nu blijft dat ook zo :j

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 14:42

russel: je baseert je mening op krantenknipsels en 1jack? :+
Hoeveel van de mensen die hun jack moeten weg doen, moeten dan doen door een gebrek aan opvoeding?

De jack is een stuk achteruit gegaan op de lijst met gevaarlijke honden, heb je al es gezien wat op 1 staat? Da's de jack niet en al even min de pitbull ;)

Echt jij moet je dringend GOED informeren over het JR ras en over hoe ze op te voeden. :) Want Jack Russels zijn echt niet zoals jij ze beschrijft. :)

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 15:09

Gewoon even laten betijen, ik hoor dat het al beter gaat.
Russell, ik hoop niet dat jij je voordoet als raskenner. Jij hebt een Russelltje die zo moeilijk is, ik heb er 6, waarvan 1 nepper, die in goeie harmonie samenleven. Natuurlijk snauwen ze wel eens, maar niks ernstigs..
Zegt dat nou wat over mij of over jou?
Laika, als de Basset een relaxte hond is zal het wel goedkomen...nu je man nog... :D

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 15:14

Wat leuk dat je er een hond bij hebt.

Bezitsagressie is een lastig iets.

Allereerst moet je voorkomen dat ze iets kan gaan verdedigen.
Dus alle speeltjes achter slot en grendel voor een hele lange periode.

En dan gaan jullie oefenen. Afgeven moet een feest worden!
Ruilen is het motto.
Je traint de Jack alleen! Geen andere hond erbij. Samen met een paar speeltjes en heel veel lekkertjes.
Je vangt aan met het speeltje waar ze het minst om geeft, eerst alleen met jou. Je pakt het speeltje niet af maar ruilt het voor een lekkertje.

Naarmate de moeilijkheidsgraad, wordt het snoepje lekkerder, dus voor het speeltje waar ze het meest om geeft staat een stukje pens, kaas, lever tegenover.

Voor de simpele speeltjes neem je een week of 2, elke dag 5 tot 10 minuten. Daarna ga je opbouwen naar het moeilijke....
Daar neem je ongeveer een maand voor.

Daarna ga je oefenen met de Basset erbij.....zo bouw je het steeds uit.
Zorg ervoor dat de jack niet in de fout kan gaan en straf haar niet. Met straffen bevestig je het nut van bezits en angstagressie.

Hou altijd in je achterhoofd dat afgeven een feestje moet zijn.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 15:18

Klopt, maar de gemiddelde Jack zonder stamboom is niet te vergelijken met een stamboomhond.
Ik weet de voor- en nadelen van Jack Russells, daar heb ik het uitgebreid over met pupkopers.
Dat ik wat geld overhou aan een nestje, is dat een probleem? Denk je dat ik er van kan leven of zo?
Dat gaat zo weer terug in de hondjes hoor. Die moeten nl ook eten, naar de dierenarts, naar shows, gezondheidsonderzoeken etc.
Triest van je om het daarop te schuiven...
Maar goed, ik ben blij dat je je in dit topic niet meer als kenner opwerpt.
Ik heb Yucca ooit als pup gezien, en de York van Laika ook, en er is niks mis mee. Gewoon een hondje met een klein hartje en een iets te grote bek, zoals een Jack betaamt. Als Laika haar iets meer op dr plek zet zijn de problemen denk ik zo voorbij....

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 15:22

Het enige wat ik kan doen is een gezonde Jack Russell proberen te fokken met een heel goed karakter. Wat de pupkoper er vervolgens aan verkloot in de opvoeding valt buiten mijn verantwoordelijkheid ;)

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-10 15:40

Ik denk dat daar ook de verkeerde mening over de JR achter schuil gaat. ADHD hondjes, die niet luisteren, dus opvoeden heeft geen zin. Hetzelfde als mensen met moeilijke, drukke kinderen....tja ADHD. Ook ik ken meerdere Jacks en zoals russel ze beschrijft moet ik de eerste nog tegenkomen. Mijn russeltje luisterd wel naar me, en is best een gevoelig hondje wat als het moet haar mannetje staat.

BKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 15:50

russel schreef:
Ja, die gaan vechten tot er eentje sneuvelt, dan moet er eentje dood. Dat is de natuur!

Dat vindt ik wel heel extreem maar ik ben het er mee eens dat er waarschijnlijk een gevecht zal komen over wie er de leiding mag hebben. Wij hebben zelf ook een JR teef die is naar de baas toe heel onderdanig ( bij het "pisserige" af) maar tegen de oude fox, poeh! Toch gaat ze niet te ver en blijft ze er tot nog toe onder staan. Af en toe "knokken" ze eens om de bal maar er heeft nog nooit bloed gevloeid, ik ga er ook vanuit dat dat niet gaat gebeuren. De oude fox geeft straks een keer op en dan heeft de JR de leiding.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 21:45

Moderatoropmerking:
Ik heb een aantal offtopic en aanvallende reacties verwijderd. Graag weer ontopic verder. En houd het netjes :)

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-10 15:22

Nou, de "probeer"periode is sneller tot een eind dan dat ik had gedacht. Ik kreeg vanmorgen een telefoontje dat er voor de basset een adoptiegezin gevonden was. Ik heb dus de knoop doorgehakt en: ze blijft!
Zie hier mijn drietal :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 15:24

Vind haar aardig leuk spelen met je basset voor zo'n moordmachine te zijn :D
Leuk drietal! Veel plezier met ze TS :+:

Edit: Van ras vergist :')
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 26-04-10 15:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-10 15:41

Tis een basset :oo

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 15:42

Haha OEPS! Juistem :') Macht der gewoonte denk ik :)) (zelf jaren een beagle gehad :)) )

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 15:49

O die Basset is enig!!!

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-10 19:26

Dat vonden wij dus ook Nikka, vandaar dat ze lekker blijft :j :D