hond die niet eet?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 18:29

Idd, vlees geven als ze dat wel eet.
Wij voeren ook vlees, doet de onze het gewoon ook veeel beter op, en nog goedkoper ook ;)
Wij hebben vlees van Lotgering, http://www.lotgering.nl/, zeer goede kwaliteit en enorm aardige mensen :j

Dierenartsen zijn over het algemeen niet zo voor vlees, de onze ook niet, maar dat komt omdat vlees nog niet zo lang
'in' in voor honden, en DA's vroeger anders geleerd hebben.
Laatst bijgewerkt door Loiz op 11-04-10 18:31, in het totaal 1 keer bewerkt

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 18:29

kimmie261 schreef:
dan is het toch goed,tevreden honden tevreden baasje...

alleen ik snap de redenatie niet van het hongeren van honden zodat ze uiteindelijk maar moeten eten van de honger.. :)
zou mijn manier alles behalve zijn....

Mijn hond heeft zich ook geen dagen uitgehongerd hoor, die had al vrij snel door wat de bedoeling was. :)

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 18:32

MamboBeach schreef:
Waarom mijn honden dan geen tandsteen hebben begrijp ik niet, ze krijgen ook bijna nooit iets te kluiven. Af en toe, maar op is op...

Omdat dat voor een groot deel ook gewoon genetisch bepaald is. Ik heb een boerenfox gehad die op 17-jarige leeftijd nog spierwitte tanden had zonder ooit behandeld geweest te zijn.
Minirassen staan weer bekend om hun slechte gebitten, tanduitval op een leeftijd van 5 jaar is daarbij niet eens een uitzondering ook al laat je elk jaar tandsteen verwijderen en geef je ze rauwe botten en vers vlees.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 18:34

Dingetjes erbij is trouwens ook niet slecht, mandarijnpartje, stukje apel of een eitje (met schaal, is ook nog een leuk spelletje, zou 't wel buiten doen) ;)

Misschien voelt ze zich niet goed van de brokken, dat kan natuurlijk ook he, de onze word ook ziek van brokken (RC)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 18:34

Loiz schreef:
Dierenartsen zijn over het algemeen niet zo voor vlees, de onze ook niet, maar dat komt omdat vlees nog niet zo lang
'in' in voor honden, en DA's vroeger anders geleerd hebben.

Ik denk ook met name dat ze bang zijn voor mensen die maar 'wat aanprutsen'
Zo ken ik een verhaal van een DA die vertelde dat hij een benner sennen op zijn operatie tafel had gekregen die volledig verstopt was.
Was een brokken hond die een gerookt bot naar binnen had gewerkt...Nu zijn bewerkte botten al moeilijk te verteren voor een vleeshond laat staan een brokken hond.

Deze mensen dachten er goed aan te doen eens een echte bot te geven.
Als je niet weet wat je doet, begin dan eens met een KVV of ga naar een info avond, daar heb ik zelf het meeste van geleerd.
Op internet je info verzamelen is erg gevaarlijk en verkleurd.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 18:36

Er zijn ook best negatieve verhalen over Barf en vers vlees alleen lees je die zelden op het internet. Een dierenarts komt die natuurlijk wel tegen en is mede daarom ook terughoudend. Nierproblemen is iets wat meer lijkt te spelen bij honden die barfen of op kvv staan, maar dat zal de tijd leren.

Pas over een jaar of 20 kan echt serieus wat gezegd worden over de voor- en nadelen ervan.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 18:37

Klopt Chiqa, onze dierenarts is er gewoon niet voor, had ons liever brokken zien voeren nu, maarja, Jua doet 't gewoon zo goed op vlees. Op aanraden van haar wel over gegaan op 2/3 Duck, maar de calcium fosfor verhouding klopt nu nogsteeds niet dus nogsteeds zoekend.

Wij hebben info gezocht via KVV sites en forums over bepaald ras, vind je veel meningen over verschillende soorten ;)

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 18:39

ThePast03 schreef:
Er zijn ook best negatieve verhalen over Barf en vers vlees alleen lees je die zelden op het internet. Een dierenarts komt die natuurlijk wel tegen en is mede daarom ook terughoudend. Nierproblemen is iets wat meer lijkt te spelen bij honden die barfen of op kvv staan, maar dat zal de tijd leren.

Ach, liever nu een goedetende, gezonde hond in plaats van een eten weigerende, ongezonde hond toch?

Je vind ook genoeg negatieve verhalen over brokken, ook bekende merken als RC en Eukanuba.
En elke hond is anders, de een doet het geweldig op vlees, de ander op brok.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 18:42

ThePast03 schreef:
Er zijn ook best negatieve verhalen over Barf en vers vlees alleen lees je die zelden op het internet. Een dierenarts komt die natuurlijk wel tegen en is mede daarom ook terughoudend.

Pas over een jaar of 20 kan echt serieus wat gezegd worden over de voor- en nadelen ervan.

Ben ik volledig met je eens, en daarom vind ik info op internet zo gevaarlijk. Op barfplaats staan genoeg voorbeelden zelfs 2 honden die er aan overleden zijn wat stellig wordt ontkent.
Ik heb daarom ook mijn informatie van een dierenarts die er onderzoek naar heeft gedaan.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 18:42

@ MamboBeach ,dan nogmaals snap ik niet dat je kan kijken naar een dier die niet graag wil eten..

maar goed,ik vind goedetende dieren,en dieren die gráág eten,heel fijn en vooral prettig om naar te kijken.. :D :))

liever dat dan een dier die met lange tanden een bak brokken staat op te eten die je na 10 minuten wegmoet halen omdat ie het anders niet opeet,mijn honden eten hun eten binnen een minuut smullend op...

en tandsteen wordt veroorzaakt door granen,en wat zit er in brok...juist granen..

eet maar eens een pak maria koekjes en zie wat er achterblijft op je tanden,en doe dat elke dag zonder je tanden te poetsen..

en kauwdingen zijn juist goed voor honden,goed voor de kaakspieren,goed voor hun tanden....jammer dat je dat amper geeft... :)

ik voer nu bijna 20 jaar vlees aan mijn honden,kvv dan wel,ik ben geen barfer,en ben zeer tevreden :) ,maar ik begrijp dat er ook zat mensen zijn die tevreden zijn met brokken,prima,alleen snap ik niet dat vlees voeren gezien wordt als verwennen,terwijl het gewoon hondenvoeding is... :?

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 18:46

Ben het eens met Kimmie261!
Je hond leeft nu, moet nu eten, niet over 20 jaar waarneer er meer bekend is over vlees..

Erg jammer dat er nog zo weinig bekend is over vlees, en dat een enkele hond die overlijd en vlees te eten kreeg meteen daardoor overleden is..

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 18:47

Loiz schreef:
Ach, liever nu een goedetende, gezonde hond in plaats van een eten weigerende, ongezonde hond toch?

Je vind ook genoeg negatieve verhalen over brokken, ook bekende merken als RC en Eukanuba.

In het begin van het topic staat dat de hond gaat spugen van vlees en aan de diarree raakt.

Over braf en kvv vind je alleen maar positieve verhalen, dat is precies wat ik in mijn post aangaf. De dierenartsen komen ook gewoon de verhalen tegen die negatief zijn en zullen terughoudend zijn zolang er geen resultaten zijn op lange termijn.
Je kunt op zo'n korte termijn als kvv nu in de handel is nooit beweren dat het beter is dan brokken.

30 jaar geleden reageerde iedereen precies hetzelfde op de brokken, alleen maar positief. Daarvoor barfde iedereen omdat er niets anders bestond. De honden van mijn ouders werden ouder toen de brok geintroduceerd werd en ze die te eten kregen. En dat waren niet de beste brokken toendertijd. :D

Ik ben niet tegen kvv, mijn pup staat er ook op. Maar je hoort mij niet beweren dat het beter is dan hondenbrok.
Een gezond gefokte hond kan ook 18 worden door met de pot mee te eten, genetische aanleg speelt meer mee dan de meeste mensen vermoeden. ;)

De onderzoeken die nu gedaan worden zijn leuk maar er kan pas echt iets serieus gezegd worden na een langlopend onderzoek.
Over pak em beet 20 jaar zou je pas voorzichtig kunnen zeggen dat honden die barfen of kvv krijgen gezonder zijn en langer leven dan honden die het niet krijgen.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 18:51

Loiz schreef:
Ben het eens met Kimmie261!
Je hond leeft nu, moet nu eten, niet over 20 jaar waarneer er meer bekend is over vlees..

Erg jammer dat er nog zo weinig bekend is over vlees, en dat een enkele hond die overlijd en vlees te eten kreeg meteen daardoor overleden is..

Erg jammer dat alleen de positieve verhalen vermeld mogen worden en de rest altijd wordt afgedaan als onkunde.
Gek genoeg wordt door dezelfde groep een groot aantal problemen wel altijd gelijk gekoppeld aan hondenbrokken....

Wat als er over een aantal jaar bekend wordt dat honden die op kvv of barf staan wel meer problemen hebben aan hun nieren dan honden die het niet krijgen? Zeg je dan nog: liever een hond die nu eet.

Ik zou me toch schuldig voelen dat ik nu mijn pup kvv geef en over een aantal jaren hoor dat het een verhoogde kans op nierproblemen geeft.
Van de brokken zijn de risico's inmiddels goed bekend en die risico's spelen vooral bij honden met genetische aanleg (allergie en darmproblemen) en dan weet ik wat ik kan verwachten en welke risico's ik neem.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 18:55

ThePast03 schreef:
Loiz schreef:

In het begin van het topic staat dat de hond gaat spugen van vlees en aan de diarree raakt.

En dat had de mijne van brok, dus zo is elke hond anders ;)

En als jij je pup nu brokken geeft, die die niet eet, en je over een jaar of 2 te horen krijgt dat hij artrose heeft omdat de botopbouw in de groeifase niet goed is gegaan door tekorten? Zo kun je bij elke 'groep' dingen bedenken..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 18:57

ThePast03 ik ben op dat gebied net zo realistisch als jij nu zegt;

ThePast03 schreef:
Ik ben niet tegen kvv, mijn pup staat er ook op. Maar je hoort mij niet beweren dat het beter is dan hondenbrok.

Ik ben benieuwd of mijn hond en kitten idd niet de problemen gaan krijgen waar ik allemaal mee te maken heb gekregen bij mijn oudere katten die hun leven lang al op RC staan en Aldivoer. (Let op ze zijn toch 15-17 jaar geworden hierop)
Ik voer ook vers omdat ik dr een goed gevoel bij heb, de variatie is gewoon heel goed. Ook kan ik net als Kimmie genieten van mijn dieren die vers voer naar binnen knagen.

Maar nogmaals, ik zal dr brok nooit afkeuren met moet doen waar ze zich goed bij voelen en waar de hond het goed op doet!

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 18:57

kimmie261 schreef:
@ MamboBeach ,dan nogmaals snap ik niet dat je kan kijken naar een dier die niet graag wil eten..

maar goed,ik vind goedetende dieren,en dieren die gráág eten,heel fijn en vooral prettig om naar te kijken.. :D :))

liever dat dan een dier die met lange tanden een bak brokken staat op te eten die je na 10 minuten wegmoet halen omdat ie het anders niet opeet,mijn honden eten hun eten binnen een minuut smullend op...

en tandsteen wordt veroorzaakt door granen,en wat zit er in brok...juist granen..

eet maar eens een pak maria koekjes en zie wat er achterblijft op je tanden,en doe dat elke dag zonder je tanden te poetsen..

en kauwdingen zijn juist goed voor honden,goed voor de kaakspieren,goed voor hun tanden....jammer dat je dat amper geeft... :)

ik voer nu bijna 20 jaar vlees aan mijn honden,kvv dan wel,ik ben geen barfer,en ben zeer tevreden :) ,maar ik begrijp dat er ook zat mensen zijn die tevreden zijn met brokken,prima,alleen snap ik niet dat vlees voeren gezien wordt als verwennen,terwijl het gewoon hondenvoeding is... :?

Maar mijn honden eten graag brok, dus ik begrijp je niet... Toen de oudste bij mij kwam had hij een ander baasje gehad en daar stond het gewoon de hele dag...

Dat met dat 'lekkere eten' moet jij niet zo vermenselijken... ;)

Mijn honden kluiven ook graag op takken hoor, niets aan de hand! :D

Ik heb niet gezegd dat vlees geven verwennen is, ik heb gezegd dat ze bij mij moeten eten wat de pot schaft! :) Vlees krijgen ze hier niet, uit den boze, daarom... :)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 19:00

ik geef al 20 jaar kvv..en heb een nierprobleem pup gehad,en werd juist aan alle kanten (door DA en de kliniek waar ze behandeld is) geadviseerd om vers te voeren...daar dat de nier het allerminste belast... :) (maar ze stond al op vers,dus dat was verder goed :) )

ik kan me wel vorostellen dat als je een brokkenhond zomaar botten gaat geven omdat je ineens gaat barfen,dat daar dikke problemen van kunnen komen,en dat dat ook wel een fout is van mensen die daar zomaar aan beginnen,maar met kvv heb ik echt nog geen enkel nadeel ondervonden..

ook bij bv epilepsie bij honden wordt vers voeren geadviseerd...

maar goed,van mij mag iedereen brokken voeren hoor :) ,maar lijkt mij alleen wel dat je dan kiest voor een brok waar een hond wat aan heeft,en aangezien ze niets aan granen en bietenpulp hebben,zou ik kiezen voor een brok met veel vlees erin,zoals orijen (granenvrij) ,arcade of farmfood brokken...

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 19:01

Loiz schreef:
En als jij je pup nu brokken geeft, die die niet eet, en je over een jaar of 2 te horen krijgt dat hij artrose heeft omdat de botopbouw in de groeifase niet goed is gegaan door tekorten? Zo kun je bij elke 'groep' dingen bedenken..

Ik heb inmiddels meer dan genoeg pups gehad en die zijn gelukkig allemaal gezond oud geworden, meerdere zelfs 17 jaar en ouder.
Heb nog nooit een pup gehad die niet eet, dat is het voordeel als je een groep honden hebt. ;)

Ik heb het niet over bedenken, ik heb het over het feit dat er te weinig bekend is om te zeggen dat het alleen maar positief is allemaal. Dat het dom is om de negatieve verhalen proberen te verbergen omdat ook die juist belangrijk zijn.
Niet voor iedere hond zal barfen of kvv de beste oplossing zijn, net zoals niet voor iedere hond elke brok de juiste oplossing zal zijn.
Alleen wordt er door een grote groep wel altijd beweerd dat kvv/barfen voor iedere hond het beste is, terwijl helemaal niemand dat kan zeggen. Zelfs de onderzoekers zullen dat nooit beweren.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 19:03

Ik bedenk dit niet hoor, dit is gebeurt. En ik ken genoeg Doggen die ruim 10 zijn geworden op vlees, dus wat dat betreft ieder zijn mening.

De onze heeft een zwake en verkorte darm en vlees werd ons idd ook aangeraden, omdat er weinig plantaardige eiwitten in zitten en dierlijke eiwitten makkelijker te verteren zijn ;)
Ik heb ook niks tegen brokken, maar ik vind het zonde dat men zomaar gaat zeggen dat vlees niet te vertrouwen is, zeker als het voor vele honden een uitkomst is.

osiris21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 19:04

En als je rijstwater oever de brokken doet, zodat ze wat zachter worden?
Misschien kun je er op den duur dan steeds minder water over gaan doen.
En dan ook echt niks anders als alleen brokken geven. Dus geen vlees tussendoor en dergelijken.
Op een gegeven moment gaan ze echt wel eten, je moet alleen wat geduld hebben en niet te snel denken dat ze honger heeft en zielig is. Een hongerige hond eet alles.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 19:06

Ik lees niks over "Carnibest of Alaska".
Ook vers vlees deipvries-product.

Mijn hond is 13jr(terveuren) is nooit een grote eter geweest..ongeacht welke brok (staat dan ookal 11jr op Noblesse van Purina) mijn hond poept 2x daags (wordt 3x uitgelaten)
Heeft een super gaaf gebit krijgt zelden of nooit iets te kluiven.(1x in de 3mnd...varkensoor of van die huid staven).
Krijgt regelmatig tafelafval (is dan wel zo'n eetlepel of 5..)

Nu omdat ze ernstig ziek is (uitgezaaid met kanker..melkklier en kwaadaardig heeft al een tepel(2 stuks)-operatie ondergaan.....geef ik haar regelmatig door haar gewone brok en soms nog met wat oud brood Carnibest of Alaska.
2wk Na haar operatie was ze gewoon 1,8kg aangekomen en dat terwijl ze duidelijk pijn had.Ik gaf haar dit 'savonds, dan is het bij mij voedertijd.

Overigens ziet mijn hond er super uit en is op en top fit (van de buitenkant)..

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 19:07

Loiz schreef:
Ik bedenk dit niet hoor, dit is gebeurt. En ik ken genoeg Doggen die ruim 10 zijn geworden op vlees, dus wat dat betreft ieder zijn mening.

De onze heeft een zwake en verkorte darm en vlees werd ons idd ook aangeraden, omdat er weinig plantaardige eiwitten in zitten en dierlijke eiwitten makkelijker te verteren zijn ;)
Ik heb ook niks tegen brokken, maar ik vind het zonde dat men zomaar gaat zeggen dat vlees niet te vertrouwen is, zeker als het voor vele honden een uitkomst is.

Dan bevestig je toch ook gewoon wat ik zeg? Dat het vaak honden zijn die al een genetisch probleem hebben? In jouw geval een zwakke en verkorte darm.
Er zijn honden die 18 jaar worden terwijl ze gewoon met de pot mee eten. Misschien moet de fokkerij ook eens wakker worden.

Verder zeg ik nergens dat kvv of barf niet te vertrouwen is, dat maak je er helemaal zelf van. Ik vind het ergerlijk dat sommige mensen beweren dat het altijd beter is dan brok terwijl daar helemaal nog geen bewijzen voor zijn en die er ook nog niet eens kunnen zijn.

Ik heb serieus een Duitse Dog gekend die 14 jaar is geworden op hondenbrokken, was van een vriendin van mijn moeder. Zo betrekkelijk is het allemaal.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 19:12

Wat bevestig ik dan? Aangezien het van Jua niet genetisch is ;)
Er zijn ook vele doggen +10 geworden met vlees, maar ook vele met brok, ach, eigen keuzes.
En leeftijd is niet alleen afhankelijk van voer, dus wat dat betreft kunnen leeftijden niet altijd wat uitmaken.

Ik wil alleen zeggen dat elke hond anders is en elke hond anders reageerd op vlees of brok.
Vlees is makkelijker verteerbaar, en daarom voor nier en darmprobleemhonden beter dan brok.
Maar ook voor honden zonder problemen is vlees prima. Eet een hond goed van zijn brokken?
Ook prima, ieder zijn keuze en er zijn met alle soorten voor natuurlijk voor en tegenargumenten.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 19:18

Loiz schreef:
Ik wil alleen zeggen dat elke hond anders is en elke hond anders reageerd op vlees of brok.
Vlees is makkelijker verteerbaar, en daarom voor nier en darmprobleemhonden beter dan brok.
Maar ook voor honden zonder problemen is vlees prima. Eet een hond goed van zijn brokken?
Ook prima, ieder zijn keuze en er zijn met alle soorten voor natuurlijk voor en tegenargumenten.

Je zegt bijna hetzelfde als ik maar met een groot verschil: Ik weet dat het niet voor alle honden met darmproblemen goed is om vers vlees te geven, integendeel zelfs. Een van mijn honden met een darmprobleem is bijna overleden door vers vlees. Maar goed, dat zal dan wel weer afgedaan worden als individueel geval waarvan niet eens wetenschappenlijk is aangetoond dat het wel door vers vlees gekomen is zoals altijd gebeurd bij dit soort gevallen. :+

Hetzelfde geldt voor honden met nierproblemen, daarbij is vers vlees niet altijd goed. Sterker nog er zijn voorzichtige signalen dat vers vlees juist niet zo super is in combinatie met vers vlees maar daar wil ik niet teveel op vooruit lopen. Dat zal de tijd vanzelf leren.

Vers vlees is niet altijd de beste oplossing, net zo goed als brokken niet altijd de juiste oplossing zijn.
Alleen willen een hoop mensen wel anderen doen geloven dat vers vlees in alle situaties en voor alle honden de beste oplossing is, dat stoort me.

Ik zeg nergens dat vers vlees slecht is, anders zou mijn pup niet op kvv staan. Maar ik zeg ook nergens dat brokken slecht zijn, al mijn honden zijn tot nu toe probleemloos erg oud geworden op brokken.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 19:19

ach pluck,ik ken een boxer die bijna 13 werd op blikken euroshopper blikvoer...

alleen ben ik een krentekakker,als je weet dat je met blikvoer 90% water voert,en 2 blikken net zo duur is als bijna een kilo kvv,dan geef ik toch echt liever kvv waar honden alles van gebruiken,en heel veel voedingstoffen uithalen... :)

en dit is een wetenschappelijk onderzoeksresultaat van een DA die 1000 honden heeft onderzocht,500 brok en 500 vleeseters..

http://www.icreo.com/student/Nl/eindwer ... -Erwin.pdf

maar goed,dit gaat weer een vlees vs brokken topic worden..

als ts hondje niet wil laten eten door simpelweg te laten hongeren en wel open staat voor evt kvv voeren,dan zou ik zeggen,probeer kvv...

als ze wel brokken wil voeren,dan moet ze dat zelf weten...hondje zal er gerust ook oud mee worden :)