Cavia: een waardig leven... en nu?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 20:28

Jeetje wat naar Xono..sterkte.. :(:)

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 20:34

Och, wat erg voor je. Heel veel sterkte :(:)

Jolliegirl

Re: Cavia: een waardig leven... en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 20:53

XoNo , wat vervelend! sterkte!!

K.imberly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 21:11

Sterkte..

Mijn cavia, een vrouwtje, was bijna zes, en is toen overleden.. Zij betekende ook heel veel voor me, ze was er altij vooral toen mijn moeder ziek was etc. Ik haatte mezelf bijna toen ze ziek werd, omdat ik haar de laatste jaren steeds minder aandacht had gegeven. (ik werd ouder, en kreeg andere bezigheden zoals ponylief en vriendinnen en vrienden)..
Maargoed, mijn cavia was haar hele leven gezond geweest, tot ze de eerste keer ziek werd. Ze plaste bloed, stonk in de kooi, diaree etc. Toen van de dierenarts een kuurtje gekregen waarmee ze beter werd. Alleen een tijdje later was het weer raak. Haar kooi stonk binnen een uur bijna. En iedere dag na school maakte ik trouw haar hele kooi schoon, ontsmette en deed mijn cavia in bad omdat ze gewoon met haar kontje in de poep en diaree had gezeten. Deed ik de eerste keer dat ze ziek was ook..
Uiteindelijk ook een groeiende bobbel bij haar halsje ontdekt. De dierenarts had gezegt dat we het aan moesten kijken, en had zo'n medicijn ingespoten. Maar hij zei al dat het gewoon afgelopen was als ze ook weer bloed ing plassen. Dat we moesten gaan denken over een spuitje misschien.. Toch had hij nog hoop..

Maargoed, mijn caaf ging steeds meer achteruit en de laatste dag kan ik me herinneren als de dag van gisteren. Heb haar non-stop bij me gehouden na schooltijd. Heb gehuild en geknuffelt en gepraat tegen haar. Sorry gezegt voor de keren dat ik haar zo vergeten was.. (Ben zo blij dat ik haar zo vast heb kunnen houden die dag) Heb gegeten bij de tv (wat ik normaal nooit doe) met haar op schoot. Film gekeken.. Ze kon haar oogjes al niet meer opendoen door vuil wat er zat, tranen.. Ik maakte steeds haar ooghoekjes schoon, maar dat hielp niets, na een seconde was het er weer.. Ze sliep veel, ik gaf haar wat komkommertjes en nootjes, maar na een paar hapjes had ze genoeg. Ook nog een medicijn in zeer kleine hoeveelheid gegeven, dat van mijn moeder was geweest, in de hoop dat ze zich iets beter zou voelen.
Toen ben ik savond's met haar slapend in mijn armen op de bank in slaap gevallen.
Wakker geworden haar ingestopt in haar kooitje (ik wilde bij haar blijven waken, want ik wist gewoon dat ze die nacht zou gaan, maar dat mocht niet van mn vader) zelf gaan slapen. 'S morgens kwam ik beneden en vond haar dood, koud en languitgerekt net alsof ze net een latstje stapje had gezet in haar kooi. Is toen begraven in mijn tuin, met een bedeltje van een kettinkje met haar voorletter in haar doos (caaf had zelfde beginletter als ik)

Ik kon er wel vrede mee hebben, maar echt.. Nooit geweten dat ik haar zó zou missen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 21:15

Jee Xono, sterkte inderdaad!
Kimberly, wat een naar verhaal. Ik ken het gevoel dat je vindt dat je je cavia niet genoeg aandacht hebt gegeven. Bij mij zitten er ook wel periodes tussen dat dat minder is geweest. Maar zolang je ze goed verzorgd hebt, ook die tijd, en ze happy zijn denk ik dat het niet zo erg voor ze is.

Piep is weer thuis!

De DA vond dat hij goed genoeg was om naar huis te gaan. Hij eet weer, maar is wel erg moe. Daarom krijgt hij nog wel medicijnen deze week (pijnstillers en laxeermiddel), over 2 dagen hebben we contact en beslissen we wat te doen. Want ik wil absoluut niet dat hij moet leven op pijnstillers.

Zelf denk ik dat het einde eraan komt, en ik maak dankbaar gebruik van deze dagen om nog met hem te knuffelen, hem te verwennen en foto's van hem te maken.

Jolliegirl, jammer dat je vond (vindt?) dat ik te veel door dokter. Ik probeer daar juist voor te waken. Als ik denk dat het niet meer kan, stop ik met deze behandeling. Maar nu laat hij gewoon duidelijk verbetering zien, dus ik gun hem deze kans. Desondanks ben ik reeel en moet het nu gewoon elke dag een beetje beter gaan. Tot nu toe is dat ook zo geweest, en wie ben ik dan om er nu 'de stekker uit te trekken'?

Ik zie dat Piep heel vrolijk is bij vlagen, maar ik vind hem nog niet 100% de oude. Maar nogmaals, ik twijfel of hij dat wel gaat worden. Mocht nou blijken dat dat niet zo is, zal ik absoluut een eerlijke beslissing nemen...

Nu eet hij lekker komkommer, paprika, mandarijntjes, snoepjes... en dat vindt hij lekker. Zolang hij daar nog zichtbaar van geniet, gun ik hem het leven nog :)

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 21:19

Ik heb even je topic doorgelezen.
Wat goed dat hij zich weer beter voelt! Ik hoop dat je nog een tijdje van hem kan genieten.
Op het forum van de grote cavia (www.degrotecavia.nl) zitten heel veel mensen die hier heel veel van af weten en die je vast wel kunnen helpen.
Trouwens, welke DA in Utrecht is er zo caviakundig? Ik woon ook in Utrecht dus handig om te weten als er wat fout gaat.. :)

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 21:21

Fijn om te lezen FF, hoop hij nog jaren mee mag gaan in goede gezondheid, zolang als het duren mag. Succes en geniet sowieso nog maar even lekker van hem!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 21:22

Ffortuna : vond :j
Vind het super hoe je erover nadenkt, en reéél blijft :)

excusses dus :)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 21:27

Fijn dat Piep weer thuis is!
Nu hopen dat je nog eventjes plezier van hem mag hebben.

Wat een liefde lees ik hier voor de beestjes. Zo fijn!
Ik zie gewoon heel veel dat het mensen niks kan schelen lijkt wel, dat vind ik echt heel erg.
Een deel van de caafs zijn geen knuffeldieren hier, maargoed ze mogen gewoon zijn zoals ze willen zijn.

Zelf ben ik een tijd uit de running geweest door een burn out, nou ik had werkelijk nergens zin meer in.
Dat deed me écht zeer, ik voelde me zo schuldig naar ze.
Alles wat hier zit komt van de caviadump. Als ik plek heb halen we weer iets op via marktplaats of iets dergelijks.

Zo, en nu het spul boven even wat te eten geven, mijn hoornkikker en gekko's hebben vast wel trek. :9

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 21:33

Wat fijn dat Piep weer thuis is :)
Ik hoop maar dat het herstel zich door gaat zetten en dat hij nog een tijdje op een leuke manier mee kan :j

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 21:39

Beterschap voor Piep en sterkte voor jou :(:) ! Ik wens je nog een hele liefdevolle tijd met Piep toe. Groetjes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 09:25

Vanmorgen ging het weer iets beter! Hij heeft braaf zijn medicijnen ingenomen... vanmiddag zal ik even vitamine C kauwtabletjes halen voor hem.
Hij zat vanmorgen lekker hooi te knabbelen, hij krijgt nu kruidenhooi, rozenbottel en pepermuntsmaak... verwend he! Maar dat vindt hij lekker, dus krijgt hij het. Verder eet hij wat brokjes, maar niet zoveel als normaal nog. Het enige dat me opviel was dat hij zijn winterpeen liet liggen, waar hij normaal op aanvalt. Dat kan natuurlijk komen omdat hij last heeft van zijn kiesjes/tandjes, maar ook omdat ik toen ook al komkommer, sla, paprika, appel en peer in de kooi had gelegd :o kortom, hij wordt lekker verwend zolang hij er van geniet.

Ik heb trouwens het idee dat zijn vriendje (Joep, mijn andere cavia) hem aanmoedigt om meer te gaan eten. Normaal is Joep namelijk heel rustig en eet hij pas als Piep laat zien dat iets lekker is ( :P ), maar nu neemt hij juist het voortouw en als Piep dan ziet dat Joep aan het eten is, begint hij ook. Maffe diertjes :D

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 09:26

Fijne update, ik zal al te kijken of er nieuws was.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 09:29

wat goed om te lezen dat Piep weer bijna de oude is :D Leuke namen trouwens!

simone_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 10:37

Ik zet gewoon serieus iedere ochtend mn computer aan om de updates hier te bekijken ;)
Wat fijn dat je hem weer thuis hebt en dat het wat beter gaat! Je kan hem nu lekker verwennen
en aandacht geven, en zou het binnekort slechter gaan en je moet hem toch laten gaan, dan weet
je zeker dat je zijn laatste dagen een stuk dragelijker hebt gemaakt!
Leuk he, zoals die beestjes tegen elkaar kunnen doen, ze zijn tot meer in staat dan wat wij verwachten!
Xono: Sterkte met je verlies!

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 13:26

Goed om te lezen Ffortuna! Heel goed dat hij zo lekker eet en dat hij een motiverende coach bij zich heeft :D

Iedereen bedankt voor jullie lieve woorden :j Ik ben nu op zoek naar een vriendje voor mijn knaafje :+:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 09:38

Succes met zoeken Xono, hopelijk vind je snel een leuk, lief klein vriendje voor hem.

Nou hier ook even een update hoor! Het gaat hartstikke goed met Piep :D hij kwijlt nog wel (maar ik denk dat dat niet meer helemaal overgaat gezien zijn slechte kiesjes) maar hij eet prima, keutels zien er weer goed uit :+ (het waren eerst echt muizenkeutels van 2 mm lang, nu zijn ze weer bijna normaal) en hij is weer een stuk vrolijker. Hij hupst samen met Joep het hok door, waar ze lekker hooi en andere lekkere dingen eten, en dan naast elkaar in slaap vallen op hun bedje van hooi :+:

Ik hoop dat hij nog lang mee mag gaan! Wel hou ik er rekening mee dat dit komt door de medicatie, waar hij zich tenslotte ook fijner door voelt. Maar goed, hoe lang het ook moge duren, hij voelt zich fijn en daar gaat het om!

En ik ook, want ik hoef mijn kleine vriendje nog niet te missen <3

BePa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 09:53

Wat een goed nieuws!

Vaak hoor je bij kleinere dieren: "het is maar een cavia, het is maar een konijn..."
Super hoe jij je inzet voor je dier!

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 13:11

Wat fijn dat het nu weer beter gaat :)

Wij gaven onze cavia altijd yakult. Niet dagelijks maar wel geregeld. Mijn broer en ouders dronken dat toch al en dan het laatste beetje voor de cavia. Heerlijk vond ze het en het hielp. (Ze had vaak krampjes en de da adviseerde dit)

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 18:00

Wat fijn dat Piep zo goed opgeknapt is!
't Is inderdaad even een slag om de arm houden vanwege de medicatie, maar hoe dan ook: hij voelt zich nu goed, dus dat is super :)
Ik ben hartstikke blij voor je (en voor Piep natuurlijk) :)

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 18:03

Super dat het zo goed gaat! duim voor je dat het zo blijven mag!

Mijn konijntje heb toen thuis verloren in onze handen..tijdens het toedienen van de AB...heel heel naar...
Ze zeggen ook wel dat het prooidieren zijn en dat die soms niet willen vechten als ze ziek zijn.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 18:08

Cheveyo schreef:
Ze zeggen ook wel dat het prooidieren zijn en dat die soms niet willen vechten als ze ziek zijn.

Hmm ja, het zijn wel prooidieren, en in het wild is dat meestal wel zo.. Maar hier echt niet hoor!

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 18:10

Maar het instinct van een dier kan je niet veranderen toch? Net als dat je waakhonden en wildjagers hebt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 13:18

Mijn vorige cavia verloor ik ook tijdens het toedienen van medicijnen, vandaar dat ik nu ook niet te hard durf te juichen :o Ik maak nu wel 10000 foto's per dag van 'm :+ zal eens kijken of ik er eentje kan uploaden om het Lijdend Voorwerp van dit topic te laten zien.

Het gaat echt goed, elke dag een stukje beter! Hij gedraagt zich weer helemaal normaal, is echt weer zichzelf. De medicijnen vindt hij maar niks (we zijn van 3 naar 2x per dag gegaan :D mocht van de DA als het goed ging), alleen de pijnstiller is lekker want die smaakt naar honing.

Hij wordt nog steeds door en door verwend, en hij (en Joep) vindt het prima :D

Het klopt dat cavia's stoppen met 'vechten' voor hun leven omdat het prooidieren zijn, daarom zijn het ook zulke tere diertjes qua gezondheid.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 13:21

Super dat het zo goed met hem gaat. *\o/*
Dat vind ik echt jammer dat ze zo kwetsbaar zijn, maargoed het is nou eenmaal zo.
Heeft je caaf Metacam? Die van mij vinden dat ook erg lekker hier.