Konijn verlamd

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 19:00

Dat TS niet reageerd kan ik me wel voorstellen,ze word opeens met allerlei verwijten bestookt.
Tuurlijk vind ik ook dat ze er veel te lang mee wachten om naar een D.A. te gaan.Maar kennen wij hun situatie?
Kan je wel zeggen ongeacht de situatie moeten ze ermee naar een D.A. gaan,dat is makkelijk gezegd.
Niet iedereen kan een D.A. betalen,wat ze eerst wél konden toen ze het dier aanschafte.Wat nou als je opeens zonder inkomen komt te zitten?om wat voor reden dan ook?
Nee je moet niet gelijk gaan smijten met allerlei beledigingen.Ik kan me niet voor stellen dat ze met plezier naar dat konijntje zit te kijken.Ik weet zeker dat TS zich heel rot voelt.

MerelxG_R

Mltex: Nja als je dat zou doen moet degene dat zelf weten, beestje leeft dan toch niet meer. Al ligt mijn konijntje nu gewoon achter in de tuin met een hoop bloemen op zijn grafje.
Laatst bijgewerkt door MerelxG_R op 31-03-10 19:01, in het totaal 1 keer bewerkt

hanny_jelke

RoseK schreef:
Deze aandoening heet Cuniculi (en dan nog wat). Het komt door een bacterie in de hersenen.
Konijnen kunnen hier wel van genezen maar dat duurt best lang, en ze houden vaak een scheef koppie.

De dierenarts zal er waarschijnlijk antibiotica en pijstiller voor meegeven. Kan je konijn nog wel zelfstandig eten? Ander zal je hem ook moeten voeren met een spuitje, oplosbaar voer kan je ook bij de dierenarts krijgen.

dit kan genezen maar niet als je er telaat bij bent.
(dit noemen ze ook wel hersenvlies ontstekking.)
ook als je er vroeg bij bent hoeft dit niet te zeggen dat het te genezen is.
mijn oude konijn heeft er 1 dag mee rondgelopen dag 2 bij DA geweest.
heeft medicijnen mee gegeven maar dit sloeg niet aan na een week hebben we hem op advies van de dieren arts
inlaten slapen.

TS waarom hab je het zo lang aan gekeken als ik vragen mag?
hij had een kans gehad als je al bij de dierenarts was geweest

MerelxG_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 19:02

gohya schreef:
Dat TS niet reageerd kan ik me wel voorstellen,ze word opeens met allerlei verwijten bestookt.
Tuurlijk vind ik ook dat ze er veel te lang mee wachten om naar een D.A. te gaan.Maar kennen wij hun situatie?
Kan je wel zeggen ongeacht de situatie moeten ze ermee naar een D.A. gaan,dat is makkelijk gezegd.
Niet iedereen kan een D.A. betalen,wat ze eerst wél konden toen ze het dier aanschafte.Wat nou als je opeens zonder inkomen komt te zitten?om wat voor reden dan ook?
Nee je moet niet gelijk gaan smijten met allerlei beledigingen.Ik kan me niet voor stellen dat ze met plezier naar dat konijntje zit te kijken.Ik weet zeker dat TS zich heel rot voelt.

Inslapen kost geen geld, dus als ze de operatie niet had kunnen betalen (als een operatie mogelijk is), had ze het beestje altijd nog in kunnen laten slapen. Dat is nog altijd beter dan zo leven.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 19:03

ligt er een beetje aan welke dierenarts je hebt, hier kost inslapen wel degelijk geld.

maar ik denk dat iedereen zo wel genoeg gezegd heeft dat ze met het diertje naar de dierenarts moet gaan.
ik vraag me trouwens af of er een ontsteking zit, na een maand had het dier dan allang overleden moeten zijn aan de gevolgen er van.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 19:04

gohya schreef:

Pfft. Zonder inkomen? Onderzoekje komt misschien max op €30,- uit. En anders vraag je of de DA over z'n hart wil strijken en hem gratis wil laten inslapen. Al kan ik me niet voorstellen dat het in laten slapen van een konijn zo duur is dat je het niet meer kan betalen.

Daarbij is bellen altijd nog nagenoeg gratis. Nee ik vind dat je dit niet kan rechtvaardigen. Ik vind het heel erg asociaal en egocentrisch naar het beestje toe. Als je paard steeds omvalt en z'n hoofd scheef houdt/niet meer kan staan, dan kijk je het toch ook geen maand aan? Als je kind z'n hoofd scheefhoudt en verlammingsverschijnselen heeft kijk je het toch ook geen maand aan? Ongeacht of je een DA /HA zou kunnen betalen of niet.

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 19:05

MerelxG_R schreef:
Laika schreef:
Men wilt graag huisdieren maar het mag vooral niet teveel kosten. Weet je wat een dierenarts kost? Beter is het even af te wachten, misschien gaat het dier dan vanzelf wel dood. :r
Inslapen kost tenslotte ook weer geld. :(

Het wordt werkelijk tijd dat er wetten voor gemaakt worden, zodat je dit soort mensen kan aangeven voor verwaarlozing/mishandeling van hun dieren.

Sorry, maar ik kan hier echt zo ontzettend boos en verdrietig van worden. ;(

Nog erger zelfs: inslapen kost helemaal geen geld (iig bij ons niet), dus daarvoor zou ze het niet hoeven laten ..

die DA wil ik ook :P
hier betaal je er wel voor. maar ach die 15 euro heb ik er wel voor over.
dit is voor konijnen anderen dieren weet ik niet.
geloof dat onze oude hond 65 euro kosten ofzo (is wel een grote hond geweest)

hyawatta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 19:16

gohya schreef:
Niet iedereen kan een D.A. betalen,wat ze eerst wél konden toen ze het dier aanschafte.Wat nou als je opeens zonder inkomen komt te zitten?om wat voor reden dan ook?Nee je moet niet gelijk gaan smijten met allerlei beledigingen.Ik kan me niet voor stellen dat ze met plezier naar dat konijntje zit te kijken.Ik weet zeker dat TS zich heel rot voelt.

Dat is idd erg lang met wachten.
Zag een paar weken terug dat mijn konijn niet lekker was, ben de volgende dag ook meteen naar de DA gegaan.
Was ook de parasiet E cuniculi, medicijnen en dwangvoer meegekregen maar helaas....
ong. 2 weken later alsnog overleden.

En ja ben ook werkloos en had er eigenlijk ook geen geld voor opzij liggen maar dan maar wat rustiger aan doen en voor het konijn kiezen.

Maar idd, TS zal zich er ook rot bij voelen.
En er zijn alsnog een zus en moeder die ook wat hadden kunnen doen.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 19:19

gohya schreef:

Dan breng je zo'n dier naar de opvang desnoods maar je gaat niet een maandlang toe zitten kijken hoe zo'n dier pijn lijdt.
Als je het niet eens op kan brengen om zo'n diertje in te laten slapen (wat inderdaad gemiddeld 15 euro kost) kan je het al helemaal niet opbrengen om voer/hooi etc voor zo'n dier te kopen.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 20:54

Focussed schreef:
Pfft. Zonder inkomen? Onderzoekje komt misschien max op €30,- uit. En anders vraag je of de DA over z'n hart wil strijken en hem gratis wil laten inslapen. Al kan ik me niet voorstellen dat het in laten slapen van een konijn zo duur is dat je het niet meer kan betalen.

Daarbij is bellen altijd nog nagenoeg gratis. Nee ik vind dat je dit niet kan rechtvaardigen. Ik vind het heel erg asociaal en egocentrisch naar het beestje toe. Als je paard steeds omvalt en z'n hoofd scheef houdt/niet meer kan staan, dan kijk je het toch ook geen maand aan? Als je kind z'n hoofd scheefhoudt en verlammingsverschijnselen heeft kijk je het toch ook geen maand aan? Ongeacht of je een DA /HA zou kunnen betalen of niet.

Dit klinkt natuurlijk heel leuk en lief en aardig en aannemelijk dat een dierenarts dat wel zal doen. Maar heb jij ook enig idee hoe vaak je dat als dierenarts te horen krijgt in een week tijd? Ik ben zelf paraveterinair en ik kan je vertellen als wij elke keer ja zeggen op die vraag dan had ik nu geen baan meer gehad en mijn baas geen bedrijf meer.

Het in laten slapen van een dier kost geld (hoeveel ligt aan de dierenarts zelf) de ene dierenarts rekent voor een konijn een tientje en de ander 27,50...
met een beetje mazzel vind je er 1 die het gratis doet maar nu in deze tijd zul je dat niet veel meer zien.

En TS: ik hoop dat het konijntje nu een dierenarts heeft gezien en dat er een oplossing is gevonden voor het probleem, hetzij euth hetzij behandeling. Ook hoop ik dat je dit mee neemt als ervaring voor een volgende keer en dan eerder een keuze maakt (hoe moeilijk die soms ook is!)

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 21:00

Aangezien TS na alle heftige reacties hier niet meer gereageerd heeft en er nogal pittige reacties langs komen, zonder dat we verder op de hoogte zijn van de thuis situatie van TS, denk ik niet dat dit een topic is waar TS verder veel adviezen uit zal halen.
Om verdere rellen te voorkomen plaats ik hier een slotje.

Moderatoropmerking:
In overleg met TS heropen ik dit topic.
Zij kan een update geven over het konijn en toelichting op verschillende opmerkingen uit dit topic.
Als het opnieuw uitdraait op een scheldpartij, gaat het onherroepelijk dicht. Graag een nette en ontopic discussie dus.

Twilight1

Re: Konijn verlamd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-10 16:36

Ik heb deze reacties gister voor het eerste gelezen, ik was dan misschien wel eerder online maar wist niet dat je bij eigen berichten moest kijken en aangezien het topic verplaatst was kon ik hem niet vinden.
Ten eerste wil ik even zeggen dat ik de prijzen die ik hier heb gezien voor inslapen inderdaad helemaal niets is nou kost het bij ons net iets minder als 100 euro!
Ten tweede misschien was het geen maand maar in ieder geval 2 weken het begon heel klein en pas nu werd het opeens erg.
Mijn moeder wilt hem niet naar de dierenarts doen om hem te laten inslapen omdat ze denkt dat hij elk moment overlijd dus dat onnodig is.
Alleen mijn vriendin heeft een opleiding er voor gedaan en heeft geconstateerd dat het konijn een hersenbloeding heeft gehad en daar nog een jaar mee kan leven al is dat inderdaad niet fijn voor hem. Ik kan hem niet op mijn fiets meenemen naar de dierenarts en even 100 euro te voorschijn toveren.
Jullie hoeven nu niet te denken dat mijn moeder een dierenbeul is want het lijkt inderdaad dat hij elk moment overlijd.
let op je reactie anders gaat het topic weer dicht

_Ella_

Re: Konijn verlamd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 16:44

je moeders keus zou die van mij niet zijn, en ik vind het sneu voor het beestje. Maar ik snap dat jij daar niets aan kan doen.

Mijn konijn had ook een hersenbloeding.. en die heeft nog een prima leventje gehad daarna. Dit was ook zeker langer dan een jaar.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 16:46

Ben het niet eens met je moederskeuze :n

maar wel fijn dat je in ieder geval nog antwoord geeft in dit topic.

Mag ik jullie wel gewoon algemeen een tip geven?
Denk voortaan eerst goed na voor je een dier aanschaft, alsjeblieft, want mijn hart breekt met deze verhalen (niet alleen die van jouw hoor) |(

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 16:47

Maar waarom moet dat arme dier zo lang lijden en hoe kan jou vriendin weten dat die nog een jaar daarmee kan leven? is ze dierenarts?

Je zou een dierenarts kunnen bellen om te vragen wat het kost om in te slapen dat is wel het minste wat je voor het arme dier kunt doen.
In onze praktijk kost het rond de 15 euro voor een konijn van ca. 20 Kilo.

bosmonster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 16:49

ik vind het echt ongelooflijk dat je je nijn zo lang laat creperen. huisdieren kosten geld en als je overal op wilt besparen, dan sla hem zelf achter z'n oren.. dan is hij tenminste uit z'n lijden verlost. tis de meest boerse manier om te doen, maar dit getuigt ook niet van dierenliefde. ik kan er gewoon niet overuit. vind het echt belachelijk!

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 16:49

Wilawander schreef:
Maar waarom moet dat arme dier zo lang lijden en hoe kan jou vriendin weten dat die nog een jaar daarmee kan leven? is ze dierenarts?

Je zou een dierenarts kunnen bellen om te vragen wat het kost om in te slapen dat is wel het minste wat je voor het arme dier kunt doen.

Misschien kun je haar bericht even goed lezen, ze geeft aan dat het rond de 100 euro kost een euth.

En misschien is haar vriendin wel DA?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 16:50

bosmonster schreef:
ik vind het echt ongelooflijk dat je je nijn zo lang laat creperen. huisdieren kosten geld en als je overal op wilt besparen, dan sla hem zelf achter z'n oren.. dan is hij tenminste uit z'n lijden verlost. tis de meest boerse manier om te doen, maar dit getuigt ook niet van dierenliefde. ik kan er gewoon niet overuit. vind het echt belachelijk!

Dat is ook nog een optie, altijd beter dan laten lijden................................

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 16:50

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-07-23 07:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 16:52

Anoli schreef:
Wilawander schreef:

Misschien kun je haar bericht even goed lezen, ze geeft aan dat het rond de 100 euro kost een euth.

En misschien is haar vriendin wel DA?

Als haar vriendin dierenarts was dan kon ze wel euthanaseren voor heel wat minder ;)
Ik werk zelf als assistente en 100 euro kost dat echt niet. En er zijn er meer die als dierenarts werken, even rondbellen. :)*

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 16:53

Ik vind het in ieder geval erg dapper dat je toch nog een bericht in dit topic plaats.
Voor je verhaal op zich, als ook jouw moeders, én jouw besluit, om het maar op zijn beloop te laten, daar heb ik geen goed woord voor over. Of ja, toch één: schandalig!
Woest word ik over dergelijke denkwijzes!

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 16:54

Wilawander schreef:
Als haar vriendin dierenarts was dan kon ze wel euthanaseren voor heel wat minder ;)
Ik werk zelf als assistente en 100 euro kost dat echt niet. En er zijn er meer die als dierenarts werken, even rondbellen. :)*

Ik ben zelf ook dierenartsassistente en bij ons kost het toch echt geen 15 euro...
Misschien kan die vriendin dat maar dan hoef je toch niet gelijk in twijfel te trekken of ze wel of niet dierenarts is...

melissa_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 16:55

Wat een verschrikkelijke moeder heb je!

Een aantal jaren geleden had mijn konijn dezelfde symptonen als jouw konijn, hoofd scheef op de grond houden en draaien om de lengte as, mijn moeder wist niet eens dat mijn konijn dit had. Want toen was ik al onderweg naar de dierenarts! Ik had toen geen kattenvervoerbak, alleen een konijnenlijntje, je kan wel begrijpen dat mijn konijntje in die conditie niet kon 'lopen'.
Ik ben dus LOPEND 5km met konijn tussen mijn armen naar de DA gelopen.
Het probleem hoe het betaald zou worden, kwam niet eens in me op!
Ik was er gelukkig vroeg bij, hij had het overleefd. Jammer genoeg was de tweede keer hem fataal en heeft mijn moeder, omdat ik die dag niet thuis was, in overleg ingeslapen.

oh_oh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 16:57

Hij kan heel goed een parasiet opgelopen hebben de E. Cuniculi! Deze parasiet nestelt zich in en veroorzaakt verlammingen en scheve koppen. Helaas zorgt die parasiet doorgaans voor blijvende gevolgen.
Hij is wel te bestrijden met een middel dat alleen bij de DA te verkrijgen is.

Wij hebben een ram gehad die deze parasiet ook had. Hij heeft nog een tijdje geleefd. Maar is later dood gegaan aan iets anders.
Bij de knaagdieropvang waar ik mijn konijnen weghaal hebben ze ook een patient zitten deze leeft inmiddels al 2 jaar zo en is nu mascotte.

Maar dat het dier nu al een maand zo rond loopt vind ik erg. Ga er zo snel mogelijk mee naar de DA parasiet en middenoorontsteking moeten beide behandeld worden.

Als je om je beest geeft doe je dat zo snel mogelijk, wel of geen weekend kosten. Je had namelijk ook al veel eerder heen kunnen gaan.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 16:58

Anoli schreef:
Wilawander schreef:

Ik ben zelf ook dierenartsassistente en bij ons kost het toch echt geen 15 euro...
Misschien kan die vriendin dat maar dan hoef je toch niet gelijk in twijfel te trekken of ze wel of niet dierenarts is...

Ik trek niks in twijfel, ik vraag gewoon en ik vraag me nu echt af waar jij je druk om maakt en heb geen zin hier met jou over te discusieren. Of ken jij de situatie wel :+