Kat met gedragsproblemen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 13:22

Sandeman schreef:
Er is helemaal niet veel geprobeerd. Zijn niet eens bij DA geweest.

wat wil je voor onderzoeken laten doen dan?
als er een tumor in zijn hoofd zit is het ook einde oefening...

Tallie1979

Re: Kat met gedragsproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-10 13:35

Kat zal door de dierenarts niet ingeslapen worden zonder eerst onderzoek van gedragstherapeut. Het zal er dus op neerkomen dat de kat uiteindelijk in het asiel terecht zal komen.

Dus de mensen die tegen een dier in laten slapen zijn kunnen gerust ademhalen, het is geen optie zonder eerst weer een bak geld ( 50 euro per consult ) uit te moeten geven ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 13:40

Het stuk dat je dikgedrukt hebt gemaakt was ook indd niet tegen jou bedoeld tallie, sorry voor de verwarring :)
Ik vind het een terechte beslissing van de dierenarts, hopelijk kunnen ze in het asiel de kat helpen met zijn gedrag!

superwoman schreef:
Sandeman schreef:

En dan weet je dat tenminste. Maar als het geen medische oorzaak heeft weet je dat een gedragstherapeut kan helpen. ;)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 13:45

Tallie1979 schreef:
Ogen zwart, oren plat in haar nek en helemaal in de vechthouding. Dat is toch ook dood zielig voor haar?

dat is geen vechthouding, dat is een angsthouding.... kat is onzeker.

en het is kul dat lapjeskatten moeilijker zijn dan andere, ik heb er 3 en zijn schatten van katten!

Ik zou een reading laten doen http://www.staldanae.nl of een gedragstherapeut inschakelen http://www.kattengedragstherapie.nl

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 13:49

Ik vind persoonlijk een asiel voor zo'n dier zieliger als in laten slapen.
Grote kans dat deze idd van hot naar her gesleept wordt, elke keer terug komt en uiteindelijk na een heleboel stress compleet doorslaat en alsnog ingeslapen wordt.
Nu ben ik ook iemand die gelooft dat bijna alle gedragsproblemen op te lossen zijn, maar zowiezo moet een eigenaar daar wel heel erg veel tijd en aandacht in steken.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-10 13:54

cissy schreef:
Tallie1979 schreef:
Ogen zwart, oren plat in haar nek en helemaal in de vechthouding. Dat is toch ook dood zielig voor haar?

dat is geen vechthouding, dat is een angsthouding.... kat is onzeker.

en het is kul dat lapjeskatten moeilijker zijn dan andere, ik heb er 3 en zijn schatten van katten!

Ik zou een readuing laten doen http://www.staldanae.nl of een gedragstherapeut inschakelen http://www.kattengedragstherapie.nl

Of het nou angst of vechthouding is, kat is duidelijk helemaal over de emmer, dat vind ik zielig! En als ze nou nog een reden heeft tot onzekerheid, ze krijgt geen slaag, ik wil haar alleen maar aanhalen. :(:)

Reading laten doen, ik weet van de eigenaar van de kat dat zij het echt hocuspocus en flauwekul/oplichterij vind.. :o Persoonlijk geloof ik er ook helemaal niet in. Heb het 1x laten doen bij mijn paard en daar kwam de grootste flauwekul uit.. :o

En gedragstherapeut kost klauwen met geld ( 50 euro per sessie volgens dierenarts assistente ) En dat wil de eigenaar er niet voor uitgeven. Het risico is haar te groot dat het dier namelijk niet veranderd en in de tussentijd gewoon doorgaat met alles slopen. Ze heeft nu al genoeg gekost, daar de bank, het behang en de tapijten helemaal naar zijn grootje zijn. Dit gedrag toonde ze ook niet bij de vorige eigenaar, had ze dat wel gedaan, was deze eigenaar er nooit aan begonnen.

Dus ik denk dat het een enkeltje asiel word..

Mistral_Bink

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 13:59

je vraagt om tips adviezen, mensen hier geven hele beste vind ik! en toch weet je zelf al wat er gaat gebeuren?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 14:06

een kat kun je niet dwingen zich te laten aaien, ze geeft de grootst mogelijke waarschuwing die ze kan geven en tóch wordt die genegeerd, dan gaat ze in de aanval ja, vrij logisch....
Jouw eigen katten lezen die signalen wel en laten dr links liggen, ze komt vanzelf wel als ze wil maar niet als je dr dwingt, dat werkt averechts.
Je moet zo'n kat ook niet aan blijven kijken dat werkt intimiderend en dan heb je de poppen aan het dansen. Beetje inleven in het gedrag van katten kan heel verhelderend werken.... Lees de verhalen op de gedragssite die ik je net gaf maar eens.

Ik heb juist hele goede ervaringen met readings, het hangt er uiteraard wel van af door wie je die laat doen :)

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-10 14:07

Mistral_Bink schreef:
je vraagt om tips adviezen, mensen hier geven hele beste vind ik! en toch weet je zelf al wat er gaat gebeuren?

Nou, als je mijn eerste post ziet, vraag ik eigenlijk letterlijk of jullie voor asiel of inslapen zouden kiezen, niet om een gedragstherapeut of andere zaken. ;) Dus als mensen advies geven, hoe goed bedoeld ook, zal ik het over brengen. Wat er daarna mee gebeurd is niet aan mij, het is immers niet mijn kat ;)

En nu weet ik iddd dat het asiel gaat worden, aangezien het dier niet zal worden ingeslapen, daar de dierenarts dit niet doet. Dus zoals gezegd, het word een enkeltje asiel, andere optie ( inslapen ) is uitgesloten. :)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 14:10

Staat je vriendin nog wel open voor adviezen of is het boek al gesloten en beslissing genomen?

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-10 14:10

cissy schreef:
een kat kun je niet dwingen zich te laten aaien, ze geeft de grootst mogelijke waarschuwing die ze kan geven en tóch wordt die genegeerd, dan gaat ze in de aanval ja, vrij logisch....
Jouw eigen katten lezen die signalen wel en laten dr links liggen, ze komt vanzelf wel als ze wil maar niet als je dr dwingt, dat werkt averechts.
Je moet zo'n kat ook niet aan blijven kijken dat werkt intimiderend en dan heb je de poppen aan het dansen. Beetje inleven in het gedrag van katten kan heel verhelderend werken.... Lees de verhalen op de gedragssite die ik je net gaf maar eens.

Ik heb juist hele goede ervaringen met readings, het hangt er uiteraard wel van af door wie je die laat doen :)

Ik snap heus wel wat van kattengedrag hoor.. Mijn eigen poezel zijn 13 en 14 jaar oud en daarbij zie ik echt wel als ze boos zijn :D 1 van mijn eigen katten wil ook wel eens wat kribbig reageren, maar dat zie ik van mijlenver aankomen.

Wat er met deze kat gebeurd, en dan zal ik het even helemaal stap voor stap vertellen zoals het altijd gaat:

- ik stap binnen, loop voorbij kat, ga er dus niet direct op af
- poes denkt "Hee! visite" en komt kijken
- Poes komt koppies geven dus ik denk: hee, ze is in een goed humeur! :D
- Ik aai poes, daar ze om mijn benen loopt te draaien en ik bijna over haar struikel :')
- Poes draait zich om en hisst, spuugt en haalt uit

Wat oh wat doe ik verkeerd dan? :?

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-10 14:13

cissy schreef:
Staat je vriendin nog wel open voor adviezen of is het boek al gesloten en beslissing genomen?

Ik adviseer haar zeker wel, maar het is aan haar om te beslissen wat er uiteindelijk gaat gebeuren. 1 ding is wel zeker: de kat gaat weg, meer omdat ze inmiddels zelf geestelijk uitgeput is en een hekel aan het dier begint te krijgen ivm gedrag en haar uit de slaap houden.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 14:15

Tallie die kat dacht waarschijnlijk dat je hem wou vermoorden door op hem te vallen := Nee geen idee, appart gedrag, wel goed dat ze uit zichzelf naar je toe komt en kopjes geeft :- alleen raar hoe ze verder doet

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 14:15

je zou deze dame ook nog eens een mail kunnen sturen: http://www.nidoba.nl/cat/nidn.html heeft bij mij thuis een genetica cursus gegeven en heeft zelf Tinley gevolgd, weet dus ook heel veel van gedrag, leuk mens met veel kennis. Heeft ook veel connecties dus weet misschien ook wel een adresje waar poezel heen kan ipv asiel.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 14:17

Ik heb alleen de beginpost gelezen, dus excuus als ik nu een advies geef, wat al eerder voorbij is gekomen.
Ik zou zeggen: zoek een boerderij voor deze kat, waar deze als stalkat terecht kan. Dan heeft zo'n dier een heel mooi kattenleven en is hij niemand tot last.
Jammergenoeg heb ik net een nieuwe stalkat er bij....anders had hij wel bij mij mogen komen.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-10 14:18

lifaya schreef:
Tallie die kat dacht waarschijnlijk dat je hem wou vermoorden door op hem te vallen := Nee geen idee, appart gedrag, wel goed dat ze uit zichzelf naar je toe komt en kopjes geeft :- alleen raar hoe ze verder doet

Ja, dat bedoel ik dus, mijn eigen katjes ken ik als geen ander en kan ik precies zien wanneer ze humeurig zijn of niet in orde of wanneer ze boos worden. Met deze dame weet je het gewoon nooit. Het ene moment lijkt ze heel vriendelijk, het volgende moment haalt ze gewoon uit.

Cissy, ik zal eens op die website kijken :)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 14:21

Tallie1979 schreef:
cissy schreef:

Ik snap heus wel wat van kattengedrag hoor.. Mijn eigen poezel zijn 13 en 14 jaar oud en daarbij zie ik echt wel als ze boos zijn :D 1 van mijn eigen katten wil ook wel eens wat kribbig reageren, maar dat zie ik van mijlenver aankomen.

Wat er met deze kat gebeurd, en dan zal ik het even helemaal stap voor stap vertellen zoals het altijd gaat:

- Ik aai poes, daar ze om mijn benen loopt te draaien en ik bijna over haar struikel :')

poes weet niet dat aanhalen een uiting van genegenheid van de mens is misschien?
of is geslagen in het verleden en vindt een hand bedreigend.... daar hebben ze nou gedragstherapeuten voor om dat uit te vlooien :)

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-10 14:25

Cissy, hoe verklaar je het dan dat ik haar vroeger wel gewoon aan kon halen en dat ze ineens onwijs de pest aan me heeft terwijl ik nooit anders heb gedaan dan haar aanhalen bij begroeting?

Dat klopt toch niet? Dan is een poezel toch gewoon gek geworden?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 14:34

daarom werd ook de optie tumor geopperd, er kan van alles aan de hand zijn, maar als zij niet naar de DA wil, geen gedragstherapeut wil inschakelen en een reading niks vindt... tja wat moet je dan nog???

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 14:36

Kan ook een vorm van epilepsie zijn. Heeft de kat van een vriendin van mij ook. Deze haat bezoek, valt bezoek wat er bang van is ook aan, en als ze een keer stout is en ze krijgt op dr kop loopt ze terug om te meppen. Ze wil ook heel graag knuffelen, maar ongewenste intimiteiten worden beloond met een klap. Als baby was ze heel lief, maar is ook steeds erger geworden. Met pilletjes wordt het beter, maar het gaat niet weg.
Ik weet ook niet wat het beste is, inslapen is het beest van een hoop stress af (kronkel is niet leuk) Maar stel dat het wat medisch is kan ie bij iemand anders miss een kans krijgen op een rustig leventje. Sterkte voor jou en je vriendin!

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-10 14:39

Ja, dat is waar..

Wat betreft die reading, ik vind het persoonlijk ook veel te wazig en hocuspocus. Er is niks wat aangeeft dat een reading werkt of dat het "echt zo is" als de reader stelt. Dus dat ze dat niet uit wil laten voeren is haar goed recht. Zelfde gaat overigens op voor niet het dier voor honderden euro's op de foto te laten zetten/medisch wil laten nakijken omdat ze er geen geld meer aan uit wil geven.

Kijk, als mijn oude taartjes ineens in gedrag gaan veranderen zou ik ze meteen naar de dierenarts brengen en binnenste buiten laten keren, maar dat ben ik :)

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 21:58

Tallie1979 schreef:
Cissy, hoe verklaar je het dan dat ik haar vroeger wel gewoon aan kon halen en dat ze ineens onwijs de pest aan me heeft terwijl ik nooit anders heb gedaan dan haar aanhalen bij begroeting?

Dat klopt toch niet? Dan is een poezel toch gewoon gek geworden?

Hoe kun je zo'n uitspraak doen als de kat niet eens een (goede) DA heeft gezien ?

Nachtkrijsen en gedragsveranderingen kunnen verschillende medische oorzaken hebben zoals nierfalen, schildklierproblemen e.a.
Ik heb een kat in huis die nierfalen heeft, 2 mnd geleden was het zo erg dat hij paniekaanvallen had- zelfs bang was voor mij, ik zeg bang maar eigenlijk is panisch een beter woord. Dit duurde soms uren. Na een diep dal zijn we nu achter de oorzaak: nierbekkenontsteking, wat weer het nierfalen veroorzaakt wat ook weer, door de gifstoffen in het bloed die "toevallen" veroorzaakte, en ja, nachtkrijsen hoorde daar ook bij.

Deze kat is al 13 jaar bij mij, tijdens zo'n angstaanval ging ik hem niet achteraan lopen, maar hield hem wel goed in de gaten natuurlijk. Deze kat zit nog maar een jaar bij deze persoon ?

Als ze toch besluit om hem in te laten slapen of naar het asiel te brengen, dan hoop ik 1 ding: dat ze nooit meer een dier neemt :( want blijkbaar heeft ze een bezoekje aan de DA er niet voor over.

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 22:23

Tallie1979 schreef:
cissy schreef:

Ik snap heus wel wat van kattengedrag hoor.. Mijn eigen poezel zijn 13 en 14 jaar oud en daarbij zie ik echt wel als ze boos zijn :D 1 van mijn eigen katten wil ook wel eens wat kribbig reageren, maar dat zie ik van mijlenver aankome

Dit doet mijn poes ook hoor. Was eens op vakantie. Kattenoppas met vriendin zaten op de bank. Poes sloop over de leuning en viel die vriendin aan ,vloog zo in haar bek. Blazen, ...

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 22:31

superwoman schreef:
Sandeman schreef:

MOcht er idd een tumor zijn dan weet je dat tenminste,maar er kunnen ook andere dingen aan de hand zijn. Bij nierfalen en suikerziekte gaan ze ook smorgens megavroeg bleren. Hij kwan wel ergens pijn hebben en is dat te verhelpen, dat weeet je nu toch niet. Lekker makkelijk, geef maar een spuitje
En al komt er niets uit de onderzoeken, kun je een gedragtherapeut raadplegen.

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 22:33

Maxielover schreef:
@ TS : Ik begrijp je overweging. Het is hard, maar het is en blijft een beest, en een beest heeft geen besef van hoe oud ie geworden is. Dat is wat wij onze dieren aanpraten, omdat wij het erg vinden als iemand jong dood gaat, maar daar heeft het dier geen besef van want hij heeft geen tijdsbesef. En je hebt idd dieren die gewoon gestoord geboren zijn of het door hun verleden zijn geworden. Daar kún je een hoop tijd, geld en moeite in steken, maar dit moet je als eigenaar ook willen. En dan is het nog maar de vraag of het weer ''normaal'' wordt. Ik denk dat dit dier er niet gelukkiger van zal worden om elke keer maar weer te verhuizen, in een hokje in een asiel te belanden en nog banger te worden voor mensen die verkeerd reageren als de kat aanvalt, ik ben eerlijk gezegd geen kattenliefhebber dus ik kan me voorstellen dat dit gebeurt, al zou ik dat zelf nooit doen. Als deze kat een spuitje krijgt is zij verlost van alle stress en haar zo te horen onprettige leventje, ga je door, dan maak je het denk ik alleen maar erger en de kat wordt er niet gelukkiger op.

Toen ik heel klein was (1 of 2 jaar) hadden mijn ouders een Hollandse Herder, en die is ingeslapen omdat zij gestoord was, wat overigens vaker voorkomt bij dit ras want ze kunnen héél vals zijn. Het was een hele neurotische hond, ze kroop letterlijk onder de bank of achter de wc-pot als het onweerde en ze was voor nog veel meer dingen bang. Ze kon ook nog wel eens vreemde mensen aanvallen. Mij en mijn broer deed ze niks, ze was heel beschermend over ons. Het was ook een hele dominante hond, zelfs zó dominant dat ze plaste als een reu, dat is een teken van dominantie. Maar omdat ze steeds meer ''doordraaide'' vertrouwden mijn ouders het op den duur niet meer omdat wij klein waren en ze werden ook gek van haar gedrag, en toen is er in goed overleg met de dierenarts besloten om haar in te laten slapen, ze was een jaar of 10 volgens mij. De dierenarts zei dat mijn ouders al die tijd met een psychisch gestoorde hadden geleefd, en dat was ze ook.

Ik vind dat beter dan een dier weg te stoppen in een hokje in een asiel of keer op keer een andere eigenaar te geven waar het dier zich weer volledig moet aanpassen tot het een keer écht fout gaat. Je hebt nou eenmaal dieren met een sociale stoornis, dieren kunnen bijv. ook autistisch zijn. Ergens moet je een grens trekken. Wij moeten ermee leven, en wel veilig. Gaat dit écht niet, dan kun je er in mijn ogen beter mee stoppen. Anders wordt het gewoon zielig voor het dier. Een goede dierenarts zal dit in het welzijn van het dier ook zeggen.

Ik heb overigens géén behoefte aan een storm van reacties van mensen die het hier niet mee eens zijn, dan hebben wij een meningsverschil, tja dat kan. Ik denk er zo over, maar ik respecteer het ook als andere mensen er anders over denken. Hopelijk doen jullie dat ook.

Dan ook maar alle psychische gestoorden mensen maar een spuit geven. En ik mag ook mijn mening geven.