Hond heeft iemand gegrepen, en nu?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 11:02

ik zou de hond 1 kans geven met een gedragstherapeut, geen verbetering is bij mij einde oefening......dan mag hij bij een andere baas als erfbewaker gaan spelen ofzo, maar komt mijn huis niet meer in :n

Hawai

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 11:03

Helaas is dit incident een samenloop van de omstandigheden geweest |(
Jullie hond is wel dominant, maar heeft tot op heden zijn plaats gekent. Nu heeft hij een soort van overwinning gehad en is in zijn gevoel een paar trede omhoog geschoten is leiderschap.
Doordat hij al zo gefocust was op de andere hond is het ingrijpen van je vriend in zijn ogen een aanval geweest en daar heeft hij op gereageerd door te bijten en vast te houden. Tis wel heel vervelend dat het gebeurd is en het is niet goed te praten.
Persoonlijk zou ik toch gaan voor een castratie en een gedragdeskundige die jullie weer even wegwijs maakt in het leiderschap tussen jullie roedel.
Een heel leuk boekje om te lezen over roedelgedrag is het boekje van Jan fenell, de honden monty roberts.
Waarschijnlijk is er in jullie roedel al een soort van leiderschap aan de gang en voelt deze hond zich de 2e in lijn en wil hij graag de roedelleider worden.

Reageren door een hond in zijn nekvel te pakken en op de grond te duwen en om te draaien wil op de hond ook als heel dominant overkomen en niet altijd goed uitpakken, dus dit zou ik niet meer doen als ik jullie was.
Beter is het om hem op zijn plaats te zetten door lichaamstaal en commando´s

Het vertrouwen van jou vriend met de hond kan ook weer groeien, maar daar is het nu allemaal nog een beetje te vroeg voor.

Sterkte en succes met je hond, welk ras is je hond?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 11:03

marianne18 schreef:
mensen jullie hebben het allemaal over inslapen dat doet een dierenarts niet zomaar.(wij hebben er ook om gevraagd maar ze weigerde om het te doen omdat de hond 1. niet oud was en er nog veelste goed uitzag 2. een 2e kans verdiende bij iemand anders 3.ze het ook niet mogen doen voordat je bij een gedragtherapeut bent geweest en als die bevestigd dat de hond een gevaar is voor jezelf en anderen dan mag hij pas worden ingeslapen en niet eerder.

Dat ligt aan een dierenarts hoor. Ik ken er 2 die het zo doen op verzoek van de eigenaar (wel door bijtincidenten uiteraard.)

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-10 11:03

ikdoemaarwat schreef:
ik zou de hond 1 kans geven met een gedragstherapeut, geen verbetering is bij mij einde oefening......dan mag hij bij een andere baas als erfbewaker gaan spelen ofzo, maar komt mijn huis niet meer in :n

Is hij niet geschikt voor.... Als er ingebroken wordt komt hij bij wijze van spreken de koekjes brengen....

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 11:07

Liezel1 schreef:
ikdoemaarwat schreef:

Is hij niet geschikt voor.... Als er ingebroken wordt komt hij bij wijze van spreken de koekjes brengen....

ok....daar heb ik het ook over mijn hond (bullmastiff reu )
maar ik bedoel dus.....een ander tehuis...

Cayenne

Re: Hond heeft iemand gegrepen, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 11:08

Een ander tehuis voor een hond die al gebeten heeft?
Dat kun je imo niet verantwoorden. Wat als hij daar ook bijt? of met kinderen in aanraking komt?

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 11:09

tienus63 schreef:
Caesar schreef:
Hoe wil je verder met een hond die je partner niet vertrouwd? Vraag je dat eerst maar eens af. Dat gaat van kwaad tot erger als de hond boven hem uit gaat groeien. Komt dan nog wel een keer toch een confrontatie.

Ik zou castratie proberen en dan wellicht nog gedragstherapeut als je het nog een keer wilt proberen. Je vriend heeft fouten gemaakt tijdens dat moment, maar ik snap niet dat je de hond op dat moment nog los laat lopen en bij de halsband moet pakken. Vaak voelt een hond zich dan stoerder. Gewoon aan de lijn houden, zodat je zijn gedrag wel kunt controleren, maar ook kunt negeren.

Dan zou hij de andere hond of eigenaar moeten grijpen en niet zijn eigen baas.
Of zijn dominantie werd daardoor aangewakkerd, dat ie duidelijk liet blijken dat hij er niet van gediend was dat hij werd tegen gehouden.

Als hij niet bij de andere hond of zijn eigenaar kan, is het een logische reactie dat hij zich in zijn frustratie wendt tot zijn baas.
Wij hebben hier herders; kunnen we ook niet loslaten of samen uitlaten. Als ze een andere hond zien, willen ze erop af. Lopen ze samen, grijpen ze elkaar als ze uitgedaagd worden, terwijl ze normaal super samen zijn. Probeer ik ze op hun plaats te zetten; kunnen ze ook inkomen. Gewoon aanlijnen en negeren en zorgen dat je niet op gebied komt waar je dicht langs elkaar moet. Daar voorkom je al gedonder mee richting jezelf; wat dus nu met haar vriend gebeurd is. Echter keur ik het gedrag niet goed. De hond mag niet bijten, maar het wordt hem makkelijk gemaakt. Hij gaat gewoon groeien nu en als vriend daar bang voor is; komt hij vroeg of laat nog wel een keer.
Laatst bijgewerkt door Caesar op 26-03-10 11:11, in het totaal 1 keer bewerkt

diesel83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 11:09

oeii echt geen goed teken hoor, bijten zonder grommen en vasthouden tot bloedens toe!Jou hond is niet meer te vertrouwen voor je omgeving niet en ook niet voor jullie!!

Je vraag hoe moet dat later met misschien kinderen?!Nou houd die hond VER bij kinderen vandaan ook op straat! Kinderen doen onverwachte dingen en als jou hond een kind grijpt hebben jullie een heel groot probleem.
Ga als je de hond niet weg wil doen langs een goede gedragstherapeut en blijf hier niet nog een week mee rond lopen (jou vriend is nu bang/onzeker voor de hond en dat weet de hond). Dalijk grijpt hij hem weer en dan gaat het pas echt mis.

Mijn advies is eigenlijk doe de hond weg voor jou je vriend en je omgeving. Dalijk is er weer een nieuws bericht dat een kruizing labrador een kind heeft aangevallen en doodgebeten.

Je kan hem naar het asiel brengen en dan word hij opnieuw geplaatst met het verhaal erachter dat hij bijt. Word hij waarschijnlijk als boerderij hond of terreinhond geplaatst.

Medea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 11:13

Allereerst; wat een vreselijke situatie. Mocht je op zoek gaan naar een gedragstherapeut, ik heb eventueel een heel goed adres voor je.

Ojajoh

Cayenne schreef:
Dat kun je imo niet verantwoorden. Wat als hij daar ook bijt? of met kinderen in aanraking komt?

niet zomaar een ander tehuis, wel iemand met ervaring met honden en die echt weet waar hij mee bezig is......
ik ken namelijk wel mensen die juist dat soort honden een 2e kans geven (ex-politiehonden trainer)

edit: mensen roepen ook asiel,maar ook dan wordt de hond herplaatst, en weet je niet waar, ik heb liever dan de zekerheid dat ie iig bij iemand terecht komt die er verstand van heeft
Laatst bijgewerkt door Ojajoh op 26-03-10 11:14, in het totaal 1 keer bewerkt

superwoman

Moeilijk!

Mijn verstand zegt een spuitje, voornamelijk wegens het grommen naar je vriend ná het insident.

Maar als ik eraan denk hoe ik daar mee om zou gaan als het mijn hondje zou zijn...wsl toch muilkorfen en (zoals nu) regelmatig in de kennel zonder muilkorf. (maar ik heb ik een berner die vreselijk onderdanig is én op het erf kan rondrennen en zijn behoefte daar kan doen...) Ze gaat nu ook regelmatig in de kennel wanneer we weggaan of de paarden in de stapmolen gaan - das puur om haar te beschermen dat ze geen stomme dingen kán doen.
Ik geloof wel dat ik aan haar kan zien wanneer ze met muilkorf een fijn leven zou hebben en wanneer niet.
Risico dat een ander gebeten kan worden zou ik niet nemen.
Laatst bijgewerkt door superwoman op 26-03-10 11:14, in het totaal 1 keer bewerkt

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 11:14

Diesel deze twee mensen kennen de hond en hebben nu geen kinderen.. Dus in principe zit hij op dit moment op een goede plek omdat er geen kinderen zijn.
Ga deze hond uit zijn omgeving halen dan gaat hij bij nieuwe mensen waarschijnlijk ook weer proberen om een leiderspositie in te nemen als het om dominantie gaat. Wie weet hoe oud de eventuele volgende baasjes zullen zijn, misschien willen die nog kinderen of komen er kinderen over de vloer en dan is de cirkel weer rond dat er mensen toch voor de hond moeten opletten want stel dat.. (natuurlijk kan die ook op een goede plek terechtkomen natuurlijk waar alles goed gaat).
Ik ben van mening dat je eerst samen moet kijken of je dit kan oplossen. Dan pas kijken of hij echt weg moet.

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 11:16

Persoonlijk had ik hem laten inslapen, eenmaal bloed geproefd...
Nu is het je vriend maar zou er niet moeten aan denken als er een kindje de hond wil aaien een het voorval herhaalt zich..

Succes en sterkte..

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 11:17

ikdoemaarwat schreef:
Cayenne schreef:

niet zomaar een ander tehuis, wel iemand met ervaring met honden en die echt weet waar hij mee bezig is......
ik ken namelijk wel mensen die juist dat soort honden een 2e kans geven (ex-politiehonden trainer)

edit: mensen roepen ook asiel,maar ook dan wordt de hond herplaatst, en weet je niet waar, ik heb liever dan de zekerheid dat ie iig bij iemand terecht komt die er verstand van heeft

Pcies, en die dan idd als ie een besluit neemt dat op goede grond neemt (mijn man heeft ook zijn hele leven ph getraind)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 11:20

diesel83 schreef:
Je kan hem naar het asiel brengen en dan word hij opnieuw geplaatst met het verhaal erachter dat hij bijt. Word hij waarschijnlijk als boerderij hond of terreinhond geplaatst.

sorry maar wie zitten er op zulke honden te wachten? Mensen op een boerderij echt niet hoor!
Ik denk dat je er dan beter een einde aan kan maken, dat is imo beter voor de hond.

Wanneer je zelf een plek kan vinden met iemand die daar juist mee om wil gaan, vind ik het anders.

Medea

maaike5581 schreef:

Wat een onzin :+ . Mijn honden eten regelmatige bloederige troep, zal ik ze nu maar laten afmaken?

Ojajoh

maaike5581 schreef:
Nu is het je vriend maar zou er niet moeten aan denken als er een kindje de hond wil aaien een het voorval herhaalt zich..

Succes en sterkte..

nogmaals , dat bloed proef verhaal is een fabeltje! mijn honden krijgen vers vlees en zelfs mijn nichtje van 2 jaar staat nog boven mijn honden als ze hier is!

BKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 11:21

Ik heb niet het hele topic gelezen ( alleen eerste blz.). Een hond die af en toe bij je in bed slaapt staat al boven je in de rangorde. Hier thuis geldt ten alle tijde "hond rijmt op grond" en dan hebben wij nog van die kleine knuffelbare hondjes. Ook onze kinderen moeten zich aan duidelijke regels houden en beseffen dat de honden geen speelgoed zijn.
De hond pakte je vriend toen hij hem in zijn nekvel greep om te corrigeren. Voor honden onderling is op deze plek grijpen ook een correctie en bepaald het de volgorde in de rangorde. De hond accepteerde deze correctie niet, sterker nog later begon hij tegen je vriend te grommen. Met andere woorden de hond accepteerd de leiding niet.
Ik zou de keuze maken om hem in te laten slapen want het is afwachten of de hond (met wat voor training dan ook) de lagere positie zal accepteren en niet weer zal proberen om boven je te komen in rangorde......... Je zult met deze hond nooit meer 100% zeker van je zaak zijn.

slimmerik

Ik denk dat je vriend héél duidelijk is geweest. Je zult moeten kiezen. De hond herplaatsen zou echt mijn keus niet zijn. Gewoon je verantwoording nemen naar het dier maar ook naar je vriend. Hoe erg het ook is. Diep van binnen weet je het zelf ook wel...... Sterkte iig.

diesel83

superwoman schreef:
diesel83 schreef:

sorry maar wie zitten er op zulke honden te wachten? Mensen op een boerderij echt niet hoor!
Ik denk dat je er dan beter een einde aan kan maken, dat is imo beter voor de hond.

Wanneer je zelf een plek kan vinden met iemand die daar juist mee om wil gaan, vind ik het anders.

uhhhm ik heb in een asiel gewerkt en ja deze honden worden gewoon weer geplaatst op een geschikt adres! :o

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 11:22

Ik heb niet het hele topic goed door gelezen, meer een beetje globaal.

Moeilijk geval.
Ik heb zelf ook 2 honden, waarvan 1 teefje en 1 reutje.
Die reu, ook een labrador, heeft ook even een periode gehad om te kijken of hij de baas kon worden. mmmm, dat hebben wij ook gelijk de kop ingedrukt. Ook door in zijn nekvel te pakken. Er zijn er maar 2 de baas en dat ben ik en mijn mannetje.
Zoniet, dan kan hij af en toe oorlog verwachten.

Ik moet eerlijk zeggen, dat ik de reactie van jouw hond niet normaal vind.
Hij is te dominant en zal dit zeker vaker gaan proberen. Dat je vriend zijn vertrouwen kwijt is kan ik me goed voorstellen.
Nu is het idd nog je vriend, maar de volgende keer is het een onbekende of kind, ik weet niet of je dat op je geweten wil hebben???

Ik persoonlijk, hoe moeilijk het ook is en hoe grote dierenvriend ik ook ben, zou toch kiezen om hem weg te doen (ik zou hem laten inslapen).
Mijn man heeft zijn vorige hond ook helaas om deze reden in laten slapen. Die greep Ed zelf. Ogen blauw en er was geen doorkomen meer aan. Zijn broer heeft hem zelfs naar de DA moeten brengen, want hij was met recht gevaarlijk.

Kan het trouwens zijn dat dit besie ook doorgefokt is, dus dat er toch een "kronkeltje" in zijn hersens zit?

Heel veel sterkte met deze moeilijke dilemma.

BKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 11:23

En dat is de reden waarom ik nooit een hond uit het asiel zou halen.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 11:23

ikdoemaarwat schreef:
maaike5581 schreef:

Succes en sterkte..

nogmaals , dat bloed proef verhaal is een fabeltje! mijn honden krijgen vers vlees en zelfs mijn nichtje van 2 jaar staat nog boven mijn honden als ze hier is!

Je moet het ook niet lettelijk nemen. Het betekend dat de hond de grens over is gegaan door een mens te grijpen. Als die grens eenmaal overschreden is zal het makkelijker worden dat weer te doen. Er moet dus iets gebeuren om te zorgen dat het niet en kan beter zeggen nooit meer gebeurd!

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 11:24

Het lijkt me in ieder geval verstandig dat je vriend bij de hond uit de buurt blijft. Hij voelt zich niet meer veilig bij de hond en gelijk heeft hij. De hond zal dat ook voelen dus je kunt er de donder op zeggen dat dit vroeg of laat weer fout gaat.

en ja, dan kun je hem eigenlijk nog moeilijk in huis houden. Dat lijkt me zowel voor je vriend als voor de hond niet eerlijk.

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 11:25

allereerst natuurlijk ontzettend vervelend voor je vriend en ik begrijp zijn reactie absoluut.
Als je deze hond toch wilt houden, zul je hier flink wat tijd en geld in moeten steken.
Ik denk dat je alles uit de kast moet halen en dat een castratie daar ook bij hoort (baat het niet dan schaadt het niet, behalve voor je portemonnee dan) Schakel een gedragstherapeut in, ga weer een cursus volgen met de hond etc.
Kun je dit probleem niet oplossen, breng dit dier dan alsjeblieft niet naar een asiel, maar laat 'm inslapen.

De hond van mijn tante gromde ook wel eens tegen mijn oom, tante of neefjes. Viel tijdens het uitlaten uit naar onbekenden. Deze hond heeft op een gegeven moment 1 van mijn neefjes in het gezicht gehapt, niet hard, maar toch.
Hond is rechtstreeks naar de dierenarts gebracht voor een spuitje, wat de dierenarts weigerde.
Mijn tante heeft het beest daarop naar het asiel gebracht mét deze informatie en de hond is herplaatst bij een ouder echtpaar.
Helaas werd er enige tijd later gebeld door het asiel, de desbetreffende hond had een kleinkind van dit echtpaar dusdanig in het gezicht gebeten, dat er behoorlijke schade was.
De hond is uiteindelijk toch nog ingeslapen, hier had veel leed voorkomen kunnen worden