Wat moet ik doen, hond plaatselijk verdoofd.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 22:09

Sjolvir schreef:
Ketamine en domitor, worden wel degelijk her en der in 1 spuit gemengd en zo gespoten.

:j is idd geen probleem, dat herinner ik me dan weer wel :+

NoaSky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 22:10

Ja deze dierenarts heeft in mijn ogen meerdere (ik mag het niet zeggen maar: grove) fouten gemaakt.

Hij had een collie niet mogen verdoven met domitor er zijn genoeg andere middelen verkrijgbaar. Daarbij had hij antisedan moeten toedienen zodra hij bij het monitoren van de hond zag dat deze niet goed uit de sedatie kwam.
Ook had hij dit hondje nooit in deze toestand mee naar huis mogen geven.

Daarbij vind ik het apart dat er geen drain in de wond is gedaan gezien het feit dat hij de wond wel open houd (ts, heeft hij wel gezegd dat je de wond moet open houden en dan van binnen uit moet laten dichtgroeien? Anders heb je namelijk nog kans dat het boven dichtgroeit maar van binnen gaat ontsteken..)

Maar geloof me, ik heb vaker meegemaakt dat da niet van deze situatie bij collie's (en dus ook shepherds en sheepdog!) op de hoogte zijn..

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 22:14

Wij hebben een collie in huis en die toestanden over verdoving ken ik ook. onze oude collie-teef had een narcose gehad vanwege het schoonmaken van haar gebit. het beest wilde dus niet wakker worden toen we haar 's middags kwamen halen. Helaas pindakaas we kregen haar niet mee en moesten over 2 uur weer terug komen. Toen was ze wakker genoeg om mee te lopen. Een maand of 2 later moest ze weer onder het mes: baarmoederontsteking. toen heeft de DA rekening gehouden met die vorige keer en heeft haar minder zwaar verdoofd. Toen we haar later kwamen halen, kon ze gewoon lopen en mocht toen wel direkt mee.
De collie die we nu hebben is als pup van 4 maanden in het prikkeldraad gelopen en had een snee in haar voorpoot die gehecht moest worden. De Da durfde haar niet te verdoven en heeft haar zonder verdoving 5 nietjes in haar pootje gezet. we hebben met 2 man de hond in houdgreep gehouden, maar ze was heel stoer en gaf geen kik.

Ik vind het best laks van je DA dat hij je de hond in deze toestand mee gaf.

_flo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-10 22:17

Ik heb wat teweeg gebracht qua Domitor.

Er is niets gemixed qua sedatie en de afbeelding van het doosje vind ik ook niet terug in de opgegeven link.

De collie reageerde op de één na laatste wormkuur ook met braken.
Ze kreeg toen 1.5 tablet No Worm LD van het merk Exil.

Samenstelling per tablet: Nitroscanaat 500 mgr.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 22:18

Overigens is deze DA geen uitzondering hoor. Er zijn helaas zat praktijken waar je je dier slapend mee terug krijgt. Soms al een uur na de operatie. Ik had altijd (naast narcose en OK werk) de nazorg in mijn pakket en geen patient ging slapend bij mij weg. Zou mijn DA ook niet toegelaten hebben. Maar ik hoorde van hem dat het in veel praktijken zo eraan toe ging, scheelt toezicht en dus geld (want kunnen de assistentes en DA's andere werkzaamheden doen). Hij wist er zelfs nog 1 waar de katers in speciale kistjes werden gelegd om zonder narcose even gecastreerd te worden.... Dat was dan wel een heul oude vee-arts maar toch.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 22:19

Ik heb mijn poedel een keer zo meegekregen met de opmerking een uurtje dan is ze wel wakker, nou 5 uur later nog niet eens wakker. was bij de da van de fokker, bij mijn eigen komt ze pas terug als ze wakker is, en deze gebruikt een antisedan en volgens mij ook een andere verdoving.
Ik vond dat een nare ervaring en ben echt sceptisch over wie haar verdoofd. Succes met je hond, gelukkig is hij nu wakker.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 22:20

_flo_ schreef:
Ik heb wat teweeg gebracht qua Domitor.

Er is niets gemixed qua sedatie en de afbeelding van het doosje vind ik ook niet terug in de opgegeven link.

De collie reageerde op de één na laatste wormkuur ook met braken.
Ze kreeg toen 1.5 tablet No Worm LD van het merk Exil.

Samenstelling per tablet: Nitroscanaat 500 mgr.

Ach is wel weer eens aardig om in mijn geheugen te graven. Ik zie zelf zo het doosje voor me zoals je hem beschrijft maar weet effe niet meer van welke fabrikant dat is.

magda_90

Re: Wat moet ik doen, hond plaatselijk verdoofd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 22:22

Ik ben momenteel de lesstof fanatiek aan het toepassen in de praktijk, dit vind ik wel een 'leuke' situatie om uit te proberen of ik de lesstof goed beheer. :)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 22:27

magda_90 schreef:
Ik ben momenteel de lesstof fanatiek aan het toepassen in de praktijk, dit vind ik wel een 'leuke' situatie om uit te proberen of ik de lesstof goed beheer. :)

Zou dit topic niet te letterlijk nemen.
Bevat nogal wat onzin.

TS, hopelijk knapt je hondje snel op en even niet ineens vanavond nog een volle bak eten voor zijn neus neerzetten,
vrees dat je dan de kans loopt, die op te moeten dwijlen.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 22:30

Sjolvir schreef:
magda_90 schreef:

Zou dit topic niet te letterlijk nemen.
Bevat nogal wat onzin.

TS, hopelijk knapt je hondje snel op en even niet ineens vanavond nog een volle bak eten voor zijn neus neerzetten,
vrees dat je dan de kans loopt, die op te moeten dwijlen.

Zoals? (nieuwsgierig, heb nog weinig voorbij zien komen wat niet goed is. Wat niet goed WAS is weerlegd en/of nader uitgelegd)
Laatst bijgewerkt door Zilfstar op 24-03-10 22:32, in het totaal 1 keer bewerkt

NoaSky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 22:30

Sjolvir schreef:
zou dit topic niet te letterlijk nemen.
Bevat nogal wat onzin.

verklaar je nader?

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 22:32

Heb nog even een oude rekening gevonden van sterilisatie van ons teefje. Dat was in sept 2000. Ze was verdoofd met 1.20 ml domitor en 1.50 anaesthesie ketamine per cc. Het was een teefje van 9 jaar en woog zo rond de 20-22 kg.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 22:32

Sjolvir, verklaar je nader! Ik ben een en al oor :D Mag eventueel ook per pm. :)

[edit] Nu we toch bezig zijn. Ik lees net een operatieverslag door. De premedicatie is gegeven met sedazine en ketamine en toen aangesloten op gas (IsoFluraan en O2) (sterilisatie teef).

NoaSky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 22:41

Nou liever niet per pm, zo kan niemand zich verdedigen en/of er iets van leren he.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 22:48

_flo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-10 23:03

Sjolvir, bedankt voor je leuke opmerking, erg sportief van je ! ! +:)+

Twijfel je aan mijn verhaal gezien je opmerking dit topic niet letterlijk te nemen omdat het nogal wat onzin bevat ?

Wees gerust, de hond krijgt echt geen volle bak eten voor zijn neus !

NoaSky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 23:05

Hmmz ik dacht dat ze meer twijfelde aan onze verklaringen.

Maar afijn, dan maar wijzer zijn. Dankzij onze iris82 is in ieder geval gebleken dat het klopt (al wist ik dit toch wel haha)

Gaat het nu wel goed met de pup?

_flo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-10 23:12

Ik vind het juist leuk dat jullie met z'n allen zo zitten te googelen op die sedatie ! +:)+

Met de collie gaat het "goed", we zijn al "een klein blokje om" geweest, ze heeft geplast en ze heeft wat brokken gehad.
Ik durf haar vandaag nog niet de aanbevolen hoeveelheid voor de dag te geven dus moet ze maar wachten tot morgenvroeg.
Ze drinkt ook weer en heeft haar eerste halve AB tablet al gehad. 't Gaat helemaal goed komen, al was ik vanmiddag op de terugweg even bang dat ze ging "hemelen".

NoaSky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 23:15

Kijk dat is mooi, dat het goed gaat! En een keertje wat minder voer kan helemaal geen kwaad hoor.

Beter een keertje wat minder als een volle portie en daarna braken. Goed ook dat ze zelf weer plast.

Weet je trouwens of jou dierenarts op de hoogte was van eventuele gevolgen van geneesmiddelen bij collie's?

_flo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-10 23:28

NoaSky, op die vraag kan ik je helaas geen antwoord geven, die man heeft voor dierenarts gestudeerd dus mag ik aannemen dat hij weet wat hij doet.
Ik kan hooguit over 2 weken wanneer hij de wond wil zien een balletje opgooien.

_flo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-10 10:27

Het gaat dus niet goed.
De wond wordt groter, viezer en lijkt nu te gaan ontsteken.
Heb er net een belletje uitgedaan richting dierenarts en kan vanmiddag pas terecht.
Assistente denkt, ongezien, dat de wond verder geöpend gaat worden om te rotzooi te laten afvloeien.
De hond geeft vooralsnog geen zieke indruk, ik ben er wel ziek van.

Ik hoop niet dat ik haar in dezelfde toestand mee naar huis krijg dan afgelopen woensdag.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 12:56

Dan gewoon NIET accepteren! En ik hoop dat ze nu dus een drain erin gaan zetten! Arme hond, moet wrs weer onder narcose. Sterkte hoor!!! :(:)

NoaSky

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 17:13

Was er al bang voor... vandaar mijn opmerking dat het apart is dat er toen al meteen geen drain in is gezet..

En wat betreft die toestand, print desnoods dit topic uit zodat hij precies na kan lezen wat sommige sedatie's bij collie soorten doen. Weet hij dat ook weer..

Sterkte met je beestje..! (misschien een andere dierenarts overwegen? of vind je dat te drastisch?)

_flo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-10 18:04

De wond is helemaal schoongemaakt, ab kuur Amoxoral met 8 dagen verlengt en nu moet ik 2 x dgs. Clindacutin zalf (het liefst onder de wond of anders op de wond) aanbrengen.

A.s vrijdagmiddag moet de hond terugkomen voor wondcontrole en gaan ze bekijken of de hechtingen er evt. al uit kunnen.
Een "kraag" zou niet nodig zijn zolang de hond niet "neurotisch" gaat krabben of likken.

De hond liet alles gewillig toe en heeft geen koorts.