dominante agressieve haan

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 19:30

Maar als iemand op bokt dit zou typen:

Ik heb een dekhengst, maar als ik hem bij een hengstige merrie in een paddock heb en ik kom er in is hij niet lief tegen mij.. Dus dan gooi ik een emmer koud water over hem heen zodat hij goed schrikt.

Dan zou heel bokt reageren, ja je moet wel weten hoe&wat voor je een hengst aanschaft..

Maar goed, waar praat ik over.. Dit zijn toch maar kippen hé...

Gooi een hengst in een hok met een hengstige merrie.. Als hij je aanvalt als jij het hok inkomt breng hem dan wel gelijk naar de slager.. Is toch de omgekeerde wereld dit?

KiWiKo

Re: dominante agressieve haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 19:33

er is nu een topic lopend over een bokker wiens kippen niet veilig zijn voor de buurs kat.........

kan je de haan daar niet even kwijt :)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 20:36

Ook onze haan mag eigenlijk niet aanvallen. Wij hebben eigenlijk ook niet gekozen voor een haan, we hebben gewoon drie kuikens genomen die ze op school over hadden. (ja, we zijn nog een stukje erger, het is een wonder dat er zo'n mooi drietal is uitgekomen).

Maar een haan moet zich gewoon gedragen. Als een hengst altijd in een kudde merries staat en je de paarden met rust laat behalve te voeren en de hengst blijft consequent aanvallen dan zou hij waarschijnlijk afgemaakt worden. De dieren worden niet bij hem weggenomen, je bedreigd de dieren niet en na enige tijd hoort hij dat gewoon te weten.

Doet een stier dat bij de boer, ook nog nadat hij een correctie (of 2) gekregen heeft, dan is het hoogstwaarschijnlijk exit stier.

Dat een beer dat als hij zeugen moeten controleren op een varkensboerderij dan is het zeker weten exit beer. En die mag dan niet eens dekken en die wordt er gewoon weer bij weggehaald.

@kiwiko: zo ongeveer, onze haan zou ze ook wel even mogen lenen maar ik denk dat ik dan na een paar weken zelf geen kippen meer heb, we hebben hier ook een hoop katten.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 20:55

Groot verschil.. Paarden zijn gedomesticeerd, kippen niet.

Een tijger in een dierentuin blijft ook gevaarlijk, een edelhert ook ect. Maar dat vinden we wel normaal.. Sommige dieren zijn gewoon enorm territoriaal en dat heeft niets met vals te maken maar met het diersoort..

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 21:04

bij ons hebben 3 kippen ruim 100m2 die ze met de geiten moeten delen, en dan nog 100m2 grasveld dat ze in beslag hebben genomen (en vernaggeld, maar dat ter zijde). Dus we zetten ze niet klem of dergelijks en we zijn ook niet van hetzelfde soort dus geen concurrentie, de geiten accepteren ze ook. (geen keus)

Herten die sommige mensen houden in hun tuin hoeven zulke kunstjes ook niet uit te halen. Onze geiten hoeven het ook niet uit te halen. Kippen zijn overigens ook behoorlijk gedomesticeerd. Niet volledig, maar wel grotendeels. Vroeger legden ze immers maar 2 nestjes eieren per jaar ongeveer.

Bij de boer is er wel degelijk geselecteerd op minder territoriaal gedrag. Anders gingen ze gewoonweg de pan in zodra ze een vervanger hadden.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 21:17

Tijdens de tentoonstellingen moet je wel een felle haan hebben.. Anders showt hij niet voor de keurmeester..

Ik zeg ook niet dat het goed is dat een haan je aanvalt, ik vind alleen dat je je dan wat beter kan verdiepen omdat er inderdaad erg veel rassen zijn waarbij dit minimaal is. Mensen verdiepen zich toch ook in honden? Sommige rassen zijn niet snel geschikt voor kleine kinderen bijvoorbeeld. En jachthonden gaan sneller achter een "prooi" aan dan een labrador.. En dat is met kippen niet anders.

Dat was het enige wat ik wilde zeggen. :)