Cavia, hamster of toch maar n konijn?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 18:41

_AB_ schreef:
In de cavia opvang in Nijmegen zitten geen jonge beesten helaas, en k wil toch wel t liefst n jonkie...
Denk dat k die makkelijker tam krijg...

mijn eerste cavia kreeg ik via mp, mensen wilden ervan af. beestje was al 4 jaar, en wis mijn tamste cavia tot nu toe geweest, dus leftijd zegt niks!

MerelxG_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 18:51

Ik heb 2 konijnen (nu 8/9 jaar oud) en ze zijn ontzettend leuk! In de zomer hebben wij ze buiten in de ren, maar in de winter zitten ze in het binnenhok wat kleiner is, en dan mogen ze elke dag 1/2 uur in de kamer huppelen. Ik vind het hele leuke lieve beestjes, maar ze moeten wel met zijn 2en zitten, is mijn mening :)

Mijn konijnen:

Afbeelding Afbeelding

ik heb een paar keer op de cavia's van een vriendin moeten passen, en ik vond dat die zoveel poepten, binnen 5 minuten lagen er super veel drolletjes. Maar dat zal niet bij elke cavia zijn, en konijnen kunnen dat ook hebben. :)

Wij hebben trouwens onze konijnen in de winkel (boerenbond) gekocht.

_AB_

Re: Cavia, hamster of toch maar n konijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 18:53

x_charley: Leuk dat filmpje!

MerelxG_R: Jou konijntjes zijn ook wel erg schattig!

@ De rest: dank jullie voor jullie verhaaltjes en tips!!

Ik ben bijna overtuigd van cavia's!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 18:54

Kan je niet twee ratjes nemen? Die zijn heel leuk! Makkelijk tam te krijgen en daar kan je ook lekker mee knuffelen. Meer dan een hamster (waar je vrij weinig mee kan), konijnen zijn niet zo handig op een kamer en cavia's vind ik zelf maar domme piepende schijterige bolletjes, zo dom dat het schattig wordt maar echt hele tamme beestjes zullen het nooit worden (we hebben ze zelf ook hoor, daar niet van). Maar anderen denken er ongetwijfeld anders over. Is maar net wat je zelf leuk vind natuurlijk. :)

_AB_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 18:55

@ Raimondlover: Als je jonge caafjes krijgt ben ik misschien wel geintresseerd!! K zal t iig onthouden :)

Ilsje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 19:55

cavia's zijn echt stoer, konijnen moeten echt los kunnen lopen, anders worden ze gek! cavia's vind ik gemakkelijk in onderhoud, zijn super lief en gezellig!

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 20:21

_AB_ schreef:
Ik ga ff kijken als k wat meer tijd heb, maar dank je!
Weet iemand hoe katten en cavia's samen gaan?
Wil nl binnen nu en n jaar verhuizen en dan n katje dr bij nemen...

Dat gaat hier ongeveer zo ;)

Afbeelding
Afbeelding

MaritBR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 20:25

ik heb zelf vroeger cavia's gehad, en nu konijnen. Ik vind konijnen veel leuker. Misschien komt dat ook omdat ik nu wat ouder ben. Maar konijnen vind ik gewoon leuke beestjes, hoe ze door de tuin rondrennen, lekker graven, met elkaar bezig zijn. ik heb 2 koppeltjes. 1tje van 2 zusjes en 1tje van een gecastreerd mannetje en vrouwtje. alle 2 de koppels ander hok maar als ze los lopen buiten kunnen ze het met ze alle goed vinden

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 20:29

Fiffill, Ik vindt cavia's nou niet bepaald dom hoor. :\

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 20:32

xxMACYYY schreef:
Fiffill, Ik vindt cavia's nou niet bepaald dom hoor. :\

Ik wel. :Y) Haha, we hebben ze zelf ook en op mijn werk echt een stuk of 20, ze zijn echt schattig ;), maar niks voor mij. Ik geef toch de voorkeur aan en wat eh.. intelligenter huisdier. :))
Wat niet wegneemt dat het grappige bollies zijn. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 20:35

Ik vond mijn cavia's zeker niet dommer dan m'n konijn of hamsters. Het is maar net wat je er zelf mee doet en wat voor mogelijkheden je biedt denk ik dan ;)

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 20:38

Je ziet maar aan het filmpje van x_Charlie haar caafje. :)

SimoneDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 20:42

Fiffill schreef:
Kan je niet twee ratjes nemen? Die zijn heel leuk! Makkelijk tam te krijgen en daar kan je ook lekker mee knuffelen. Meer dan een hamster (waar je vrij weinig mee kan), konijnen zijn niet zo handig op een kamer en cavia's vind ik zelf maar domme piepende schijterige bolletjes, zo dom dat het schattig wordt maar echt hele tamme beestjes zullen het nooit worden (we hebben ze zelf ook hoor, daar niet van). Maar anderen denken er ongetwijfeld anders over. Is maar net wat je zelf leuk vind natuurlijk. :)

hier ben het mee eens :D vind ratjes veel leuker dan die andere 3. Ken zat cavia's en hamsters die beten. Konijnen dan niet zo maar dan heb je er weer bij die niet willen dat je ze oppakt, heel gespartel enzo. Tuurlijk lang niet bij allemaal maar een rat kan je ook veel meer leren, heb het idee dat die jou ook meer herkennen als die andere.
Je moet alleen wel een hok hebben waar ze in kunnen klimmen, wat cavia's dus helemaal niet doen.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 20:45

WildWings schreef:
Ik vond mijn cavia's zeker niet dommer dan m'n konijn of hamsters. Het is maar net wat je er zelf mee doet en wat voor mogelijkheden je biedt denk ik dan ;)

Maar konijnen en hamsters zijn ook absoluut niet slim. _O- Ik doelde meer op dieren zoals ratten ed. ;) Maar goed, ik ben tevreden met mijn kraai, dat zijn waanzinnig pientere beesten.
Ik vind cavia's gewoon niks, ik zei er ook bij dat het voor iedereen anders is natuurlijk. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 20:48

Nouja, nogmaals.. de meeste beesten zijn zo slim als dat je ze maakt / houdt hoor, afhankelijk van de mogelijkheden die je ze biedt. Je komt nogal uit de hoogte over, maar sommige mensen kunnen zelfs een goudvis africhten, denk daar maar eens over na als je dieren als 'dom' bestempeld ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 20:51

Heb je al overwogen om 2 ratjes te nemen. Ik vond het ook wat stikl op mijn studenten kamer en ben zo met ratten begonnen.
Ze gingen in een reiskooi mee naar mijn ouders :)

Zijn heel intelligent en aanhankelijk. Vind ze zelf leuker dan welk ander knaagdier ook ( heb ze allemaal wel gehad )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 20:52

oops. ik zie dat er nog meer ratten liefhebbers in dit topic zitten. Dat krijg je als je alleen blz 1 en 2 leest.

Yank

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 20:52

Ik ben van mening dat je ten eerste geen dier moet kiezen waarvan je overtuigd moet worden dat het een leuk huisdier is/kan zijn. Tuurlijk is daar opzich niets mis mee maar onthoudt dat het dier jou gewoon moet aanspreken.

In mijn ogen zijn cavia's ontzettend leuke huisdieren waar ik geregeld om kan lachen: gezellige en zachtaardige dieren die vaak ontzettend aanhankelijk naar mensen kunnen worden.

_AB_ schreef:
In de cavia opvang in Nijmegen zitten geen jonge beesten helaas, en k wil toch wel t liefst n jonkie...
Denk dat k die makkelijker tam krijg...

Ik heb het vermoeden dat veel mensen zo denken (hoe jonger het dier hoe makkelijker/sneller tam) met misschien ook nog als gevolg dat in opvangcentra de jonge cavia's eerder een nieuw thuis vinden dan de iets oudere cavia's..
Die gedachte is lang niet altijd terecht. Ook "oudere" cavia's zijn prima tam te krijgen en dat duurt heus niet altijd veel langer. Sterker nog, de echt jonge cavia's zijn soms juist nog heel schichtig en weinig gewend. Een volwassen cavia heeft dat soms juist minder omdat het iets ouder is, rustiger en soms iets meer gewend.
Zelf heb ik 11 jaar ervaring met cavia's en ook meerdere volwassen cavia's gekregen die ontzettend schuw waren (zelfs een oudje die jarenlang prima verzorgd is en in het gezelschap van een soortgenoot was maar de eigenaren deden er verder gewoon niets mee). Stuk voor stuk zijn deze diertjes allemaal tam en aanhankelijk naar mensen geworden!
Neemt niet weg dat elk dier een individu is en het karakter ook meespeelt in de mate waarin een dier tam en aanhankelijk naar mensen wordt. Dus zelfs al zou je jonge cavia's nemen dan nog hoeven het geen uitermate tamme en aanhankelijke dieren te worden.

Ik hoop dat je na mijn reactie in ieder geval niet meer direct alle volwassen cavia's uitsluit en niet per definitie op zoek gaat naar hele jonge cavia's. In verschillende opvangcentra zitten ontzettend leuk cavia's die hun nieuwe baasje niet zullen teleurstellen, ongeacht of het nu een jong of ouder dier betreft. :)

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 20:54

Ik heb een hamster gehad en heb nu 2 konijnen, zelf vind ik de hamster leuker. Maar dat ligt denk ook aan het beestje. Mijn konijnen zijn meer opzichzelf-met elkaar, al vind de moederkonijn het wel gezellig als ik in/bij het hok zit, en rend ze ook naar me toe.
Maar me hamster rende bijna altijd naar de zijkant van het hok als ik me slaapkamer inkwam en wou meteen aandacht en lekker spelen. Ik had ook een hele speeltuin voor hem en het hok is ook veel leuker om het interichten enzo. En daarbij hoef je het hok minder vaak schoon te maken omdat het hele schone beestjes zijn.
En konijnen horen met z'n 2en, de meeste hamsters kunnen het beste alleen.
Mijn konijnen vinden het trouwens ook fijner om in het buitenhok met ren te zitten dan in een hok in huis. Nu kunnen ze lekker om zich heen kijken wat er gebeurt en de katten stalken :P

Wij hebben nu ook een cavia en hebben hiervoor ook meerdere gehad maar zijn overleden. Ik vind het zelf geen leuke dieren maar onze zijn/waren ook niet super tam en rennen liever rond of slapen de hele dag bijna.

Oja en konijnen leven langer dan hamsters en cavia's maar denk dat je dat al wist :)

SimoneDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 20:57

WildWings schreef:
Nouja, nogmaals.. de meeste beesten zijn zo slim als dat je ze maakt / houdt hoor, afhankelijk van de mogelijkheden die je ze biedt. Je komt nogal uit de hoogte over, maar sommige mensen kunnen zelfs een goudvis africhten, denk daar maar eens over na als je dieren als 'dom' bestempeld ;)

ook vissen kunnen iets leren ja (ik heb zelf ook vissen en die weten heel goed klep open= mogelijk eten. ) Maar een vis is toch minder slim dan een knaagdier, en zo denk ik dat een rat slimmer is dan een hamster. En natuurlijk als je een rat alleen in een hok zet en er niks mee doet of iets van uitdaging voor m creëert dan zal die ook niet echt gestimuleert worden.

Maar TS je moet kiezen waarvan jij denkt dat je het een leuk dier vind en je goede huisvesting kan bieden.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 21:01

Je kan zeker wel wat met hamsters hoor! ;)

Als je een 'speeltuin' maakt voor hem, echt heel leuk en me hamster vond het ook leuk hoor! En leerde ook verschillende dingetjes, vind het echt super leuke dieren en neem als me konijnen overleden zijn zeker weer een hamster!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 21:01

WildWings schreef:

Ik denk dat iedereen wel snapt dat een rat slimmer is dan een vis. Nogmaals (voor de zoveelste keer), IK vind cavia's domme dieren, en zoals ik ook al eerder zei is dat niet meteen negatief, want ik vind ze heel schattig en grappig - het zijn gewoon niet mijn dieren. ;) Kom op, cavia's zien er gewoon niet zo snugger uit toch (misschien is dat een betere verwoording dan 'dom')? :D Maakt ze wel meteen heel schattig.
Kwam er misschien eerst nogal lomp uit, maar bedoelde het niet zo.
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 16-03-10 21:05, in het totaal 1 keer bewerkt

_AB_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 21:02

@ Oscar: Wat n leuke foto's echt schattig!

@ De rest: ik lees even bij!

_AB_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 21:06

Yank schreef:
Ik ben van mening dat je ten eerste geen dier moet kiezen waarvan je overtuigd moet worden dat het een leuk huisdier is/kan zijn. Tuurlijk is daar opzich niets mis mee maar onthoudt dat het dier jou gewoon moet aanspreken.

In mijn ogen zijn cavia's ontzettend leuke huisdieren waar ik geregeld om kan lachen: gezellige en zachtaardige dieren die vaak ontzettend aanhankelijk naar mensen kunnen worden.

Ik hoop dat je na mijn reactie in ieder geval niet meer direct alle volwassen cavia's uitsluit en niet per definitie op zoek gaat naar hele jonge cavia's. In verschillende opvangcentra zitten ontzettend leuk cavia's die hun nieuwe baasje niet zullen teleurstellen, ongeacht of het nu een jong of ouder dier betreft. :)

IK vind ze alle 3 leuk! Wilde alleen nog wat ervaringen van anderen horen!
Zowieso ga ik n keertje in de opvang kijken om te zien wat daar allemaal zit! K hoef niet perse n jong beestje maar k moet gewoon n klik hebben met t beestje wat ik kies :)

@ alle ratten fans : ik heb dr ook over na gedacht ratjes te nemen, maar ik denk toch dat ik n cavia of konijn leuker vind, en k wil liever n ratje als ik wat meer ruimte heb en ze dus n grotere kooi kan geven!

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 21:10

Misschien heb ik er overheen gelezen, maar hoe ga je dat in weekenden en vakanties doen?
Elke keer die beestjes verhuizen lijkt me nogal stressig, en caafjes/nijnen zijn niet zo stressbestendig.

Ik weet niet hoe jouw studentenleven er uitziet, maar meestal is dat niet echt iets van veel regelmaat.. passen dieren überhaupt wel in jouw situatie?