Help! Konijn knaagt aan nieuw hok!!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

hyawatta

Re: Help! Konijn knaagt aan nieuw hok!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 00:30

Waarom geen sla?
Dat mogen ze toch gewoon hebben?

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 00:31

sla staat erom bekend gasbuikjes en diarree te veroorzaken.... net zoals kool...

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 00:39

haha dat was wat mij het eert ook opviel in het verhaal van de ts, Geen sla meer geven dus ;)

Mijn ervaring is , dat konijnen vaak aan het hok (hout dus) beginnen.
Helaas ook bij grote hokken.
Heb zelf ook veel konijnen gehad, en deze werden gehuisvest in hokken/stallen van 2 bij 3, zelfs daar gebeurde het dat ze aan de wanden begonnen.

Wat je kan proberen zijn takken, knaagstokken e.d in het hok te houden als afleiding van het hok.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 00:41

Serieus? Is sla nu ook al een veroorzaker van gasbuikjes? := Dan zal ik daar even om denken.

De diarree valt naar mijn mening wel mee, als groente of fruit veel vocht bevat en je geeft het dan gaan, in ieder geval mijn konijnen, minder drinken.

hyawatta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 00:46

Oke weer wat geleerd.
Krijgen bij mij nooit sla, eet het zelf namelijk ook niet :+

hyawatta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 00:48

Laatst bijgewerkt door hyawatta op 15-03-10 00:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 00:50

x_Marr schreef:
Serieus? Is sla nu ook al een veroorzaker van gasbuikjes? := Dan zal ik daar even om denken.

De diarree valt naar mijn mening wel mee, als groente of fruit veel vocht bevat en je geeft het dan gaan, in ieder geval mijn konijnen, minder drinken.

Kleine beetjes kan meestal geen kwaad , maar gezien mensen hun beesten graag in de watten leggen .. neigen veel mensen ze er dus redelijk veel van te geven.
En vaak zijn de konijnen ( of beter gezegt de darmen ) daar niet aan gewend.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 00:57

Zoiezo is het een kwestie van dagelijks geven of niet geven. Je begint met kleine beetjes groen en bouwt dat langzaam uit. Sla kun je beter niet teveel van geven, andijvie en witlof kan echter geen kwaad hier eten ze er best veel van op een dag :j
Een panelenren kun je van boven ook gewoon afdekken ;)

hyawatta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 01:05

Veel afwisseling in speeltjes/beziheden.
Ik heb balletje waar je hooi of iets in kunt doen een boomstammetje met gaten op een plankje en dan hooi erin, oud ze wel lekker bezig.

Afbeelding

Afbeelding

Naomi_Azzet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 01:10

Ik vind dat sommige mensen hier wel erg fanatiek reageren. Natuurlijk is het veel leuker voor een konijntje om met z'n tweeën te zitten en een mooi groot hok te hebben en een enorme ren om in te spelen, supergoed science selective voer te krijgen etc. etc.
Maar ik kan me heel goed voorstellen dat dat niet direct haalbaar is voor de ts, die het zo te horen (deels) zelf moet betalen. Ik vind dat ze al een erg mooi hok heeft gekocht voor haar konijntje.
Ook over de kosten wordt nogal makkelijk gedaan door sommigen hier. Twee konijnen zijn gewoon duurder dan één konijn, de castratie voor 35 euro kan bij mijn weten enkel in Ermelo(en zelfs daar is het 45 euro), of in ieder geval is het in het midden van het land minstens 80 euro en vaak nog meer. Ook eten ze meer en heb je tweemaal zoveel entingen, die hier overigens op het konijnenspreekuur ook minstens 18,50 zijn. En niet in de minst heb je gewoon meer kans dat een konijntje ziek wordt en dan kan het als je een beetje pech hebt ook zomaar 100 euro zijn.

Beter is het denk ik om oplossingen te zoeken die nu direct te gebruiken zijn en dan kan de ts altijd nog zo langzamerhand de boel een beetje mooier maken en wellicht op den duur haar ouders overhalen voor nog een konijntje.

Dus: Wilgentakken en vooral takken van fruitbomen vinden veel konijntjes echt verrukkelijk. Maar ook hier heb ik ze het hok-knagen daarmee niet af kunnen leren. Ze knagen echter alleen de randjes van het hok af en laten het daarna met rust, blijkbaar zijn die randjes extra aantrekkelijk... (ik heb mijn konijnen trouwens samen, en ze knagen dus nog steeds, dus tot zoverre dat het komt doordat hij alleen is)
Het is even vervelend als je hok net nieuw is, maar het blijft toch niet heel mooi

Speeltjes en knuffels zijn ook een goede tip. Hoewel sommige konijnen de knuffel liever opeten...

hyawatta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 01:19

Nou ze knagen wel meer dan alleen randje af, bij mij was het zo erg dat een paneel achter er los van zit en ze dus gewoon kunnen ontsnappen.
Dit allemaal door hele stukken afknagen, zal er binnenkort eens een foto van maken.
Inmiddels wel een plaat ervoor geschroeft hoor ;)

Bij het nieuwe hok komen ook die hoekstrips aan de randen, zal idd een hoop schelen.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 04:17

Naomi_Azzet schreef:
Ik vind dat sommige mensen hier wel erg fanatiek reageren. Natuurlijk is het veel leuker voor een konijntje om met z'n tweeën te zitten en een mooi groot hok te hebben en een enorme ren om in te spelen, supergoed science selective voer te krijgen etc. etc.
Maar ik kan me heel goed voorstellen dat dat niet direct haalbaar is voor de ts, die het zo te horen (deels) zelf moet betalen. Ik vind dat ze al een erg mooi hok heeft gekocht voor haar konijntje.
Ook over de kosten wordt nogal makkelijk gedaan door sommigen hier. Twee konijnen zijn gewoon duurder dan één konijn, de castratie voor 35 euro kan bij mijn weten enkel in Ermelo(en zelfs daar is het 45 euro), of in ieder geval is het in het midden van het land minstens 80 euro en vaak nog meer. Ook eten ze meer en heb je tweemaal zoveel entingen, die hier overigens op het konijnenspreekuur ook minstens 18,50 zijn. En niet in de minst heb je gewoon meer kans dat een konijntje ziek wordt en dan kan het als je een beetje pech hebt ook zomaar 100 euro zijn.

Beter is het denk ik om oplossingen te zoeken die nu direct te gebruiken zijn en dan kan de ts altijd nog zo langzamerhand de boel een beetje mooier maken en wellicht op den duur haar ouders overhalen voor nog een konijntje.

Dus: Wilgentakken en vooral takken van fruitbomen vinden veel konijntjes echt verrukkelijk. Maar ook hier heb ik ze het hok-knagen daarmee niet af kunnen leren. Ze knagen echter alleen de randjes van het hok af en laten het daarna met rust, blijkbaar zijn die randjes extra aantrekkelijk... (ik heb mijn konijnen trouwens samen, en ze knagen dus nog steeds, dus tot zoverre dat het komt doordat hij alleen is)
Het is even vervelend als je hok net nieuw is, maar het blijft toch niet heel mooi

Speeltjes en knuffels zijn ook een goede tip. Hoewel sommige konijnen de knuffel liever opeten...

Gedeeltelijk heb je gelijk, zeker omdat in het geval van TS het gaat om een diertje wat ze heeft gevonden +:)+

Maar in het algemeen wordt er gewoon te makkelijk over het houden van konijnen nagedacht. Te kleine hokjes, of eenzaam in een hoekje in de tuin. De opvang zit vol met afgedankte konijntjes omdat ouders een konijn voor kindlief kopen en kind er na 2 weken op uit gekeken is. Wist je dat de gemiddelde leeftijd van een konijn op dit moment tussen 2 en 4 jaar is, terwijl ze makkelijk 10 jaar of ouder kunnen worden. Vaak door een verkeerde voeding/verzorging en te weinig aandacht.
Een goed alternatief voor de science selective is de cuni compleet, of de hope farms trio. Die zijn goedkoper in aanschaf maar is ook prima voer.

Funfun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 06:37

Ik sluit me aan met chocobroodje en Naomi. Ik heb zelf konijnen gehad and heb nog steeds een konijn. Ik heb mijn huidige konijn ook een beertje gegeven. All mijn konijnen waren alleen maar waren heel wervent! Ze waren meer uit hun hok dan in. Ik heb er ook aan gedacht een tweede konijn te nemen maar deze is heel erg dominant dus ik weet niet of dat een goed idee zou zijn. Ik heb al met een vorige dominant konijn geprobeert en dat ging mis.

met betrekking tot het knagen, de tanden slijten van het eten maar ook door het knagen. Mijn konijn heeft een stukje hout in haar hok. Ze heeft ook een beetje rond haar hok geknagd maar het valt wel mee.

Success

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 13:41

Andijvie vinden ze wel erg lekker en veroorzaakt geen gasbuik, ook paprika's gaan erin en zitten boordevol vitamine c. Wilgentakken, fruitboomtakken, berk en eik mogen ook.
De takken probeer ik zelf te vinden, mijn konijnen eten er enorm van, een kofferbak vol wilgentakken gaat bij mij 2 a 3 weken mee.

Castratie kost meestal rond de 50 euro.
Ik heb vorige week een rammetje laten castreren en een complete gebitsrenovatie:
1 castratie konijn excl narcose 31,85
0,45 inj sedator(dominitor) narc KH 11,39
1 gebitsbehandeling konijn 20,00
0.20 inj metacam kh 5,61
0.20 inj baytril 2,5%/ml kleine huisdieren 4,33

btw 13,90
Totaal 87,08

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 13:48

Vtiamine C heb ik gehoord dat het ook slecht is voor konijnen (maar volgens mij plassen ze een teveel gewoon uit) Kruiden als peterselie, munt, bieslook, dille zijn ze ook gek op. En dat onkruid wat in de zomer overal groeit (mijn moeder noemt het molsla) dat pluk ik ook als ik het zie staan :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 13:52

Een overschot aan vitaminen plas je uit. Vandaar dat bijvoorbeeld vitaminen spuiten voor paarden ook alleen werken voor het tekort op die dag.
Sommige kruiden moet je mee oppassen, die werken vochtafdrijvend.

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 13:56

De voorstanders van konijnen bij elkaar vind ik wel heel erg rechtlijnig. Ik fok konijnen en hou de jongen het liefst tot een leeftijd van een maand of vier bij elkaar. Ik heb nu een nest zitten met 6 jongen waarvan ik 2 bij 2 heb gezet na het afspenen. Die zou ik dan liefst nog 8 weken zo bij elkaar laten, ware het niet dat een setje zusters al flink aan het vechten zijn geslagen. Degene die het onderspit heeft gedolven heeft een behoorlijke snee in haar neus van de beitels van haar zus. Ze gilde me vorige week ook om 5 uur 's morgens wakker. Nee, lekker, konijnen bij elkaar. De andere twee zussen gaan heel goed samen, dus die blijven voorlopig bij elkaar. En de twee broers uit het nest begonnen al direct hun zussen lastig te vallen met veel rijgedrag, dus ook die zitten gescheiden. En ook gescheiden van elkaar, want die laten elkaar ook niet met rust. Ik zie het net als met mensen, met de ene kun je goed door 1 deur en de ander kun je niet luchten of zien.

Ik denk dat wanneer TS de hoeken met hoekprofielen afplakt of schroeft en het konijn genoeg ander knaagmiddelen geeft, het helemaal in orde komt. Dan hoeft er niet nog eens een ander konijn bij.

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 14:05

Chocobroodje, bieslook is giftig voor konijnen, zoals alle prei, ui en aanverwante soorten.

Niet alle vitamines worden uitgeplast, alleen de wateroplosbare vitamines, niet de vetoplosbare vitamines.

Het hok wat anais96 laat zien is niet dramatisch klein, dus je zou er ook voor kunnen kiezen om te zorgen dat het konijn iedere dag een tijd los kan lopen zodat hij dan wel even echt kan rennen. Mijn konijn hebben ook geen gigantisch verblijf maar lopen wel de hele avond los.

En natuurlijk zijn er konijnen die soms gewoon niet bij elkaar passen, maar dat hoeft een konijn nog niet meteen alleen te blijven. En als je een stel hebt dan wel bij elkaar past dan is dat zo mooi. Ik geniet nog iedere dag als ik mijn twee konijnen samen zie.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 14:07

Diane65 schreef:
De voorstanders van konijnen bij elkaar vind ik wel heel erg rechtlijnig. Ik fok konijnen en hou de jongen het liefst tot een leeftijd van een maand of vier bij elkaar. Ik heb nu een nest zitten met 6 jongen waarvan ik 2 bij 2 heb gezet na het afspenen. Die zou ik dan liefst nog 8 weken zo bij elkaar laten, ware het niet dat een setje zusters al flink aan het vechten zijn geslagen. Degene die het onderspit heeft gedolven heeft een behoorlijke snee in haar neus van de beitels van haar zus. Ze gilde me vorige week ook om 5 uur 's morgens wakker. Nee, lekker, konijnen bij elkaar. De andere twee zussen gaan heel goed samen, dus die blijven voorlopig bij elkaar. En de twee broers uit het nest begonnen al direct hun zussen lastig te vallen met veel rijgedrag, dus ook die zitten gescheiden. En ook gescheiden van elkaar, want die laten elkaar ook niet met rust. Ik zie het net als met mensen, met de ene kun je goed door 1 deur en de ander kun je niet luchten of zien.

Ik denk dat wanneer TS de hoeken met hoekprofielen afplakt of schroeft en het konijn genoeg ander knaagmiddelen geeft, het helemaal in orde komt. Dan hoeft er niet nog eens een ander konijn bij.

Maar wat jij doet is geen koppelen. Het is algemeen bekent dat zus/zus en broer/broer 95/100x gaan vechten, dat is normaal (lijkt me dat je dat als fokker toch wel zou weten :o). Daarom adviseren we ook een koppel van een gecastreerd mannetje en een voedster van + 4 maanden. Mag ik vragen welk ras je fokt?
Ik heb de mijne ook 1,5 jaar alleen gehad, liep meer dan 16 uur per dag los en toch werd hij steeds luier en doffer. Nu met zijn meisje erbij is hij vele malen actiever geworden. Het dier ziet er ook een stuk blijer en gezonder uit.
Ik heb pas een voedster aangeschaft NA een discussie hier op bokt. Hun hebben toen mijn ogen geopend en ze hebben gewoon gelijk, een konijn is een heel sociaal dier.
Edit dypevout
Laatst bijgewerkt door chocobroodje op 15-03-10 14:09, in het totaal 1 keer bewerkt

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 14:08

Bieslook niet? Ok weer wat geleerd :)) DAcht dat de meeste kruiden wel goed waren. Rozemarijn en thijm is hier ook heel favoriet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 14:11

Diane65 schreef:

Als fokker weet je toch dan neem ik aan dat 2 beter is dan 1. Het probleem is vaak dat de dieren op te weinig ruimte zitten. Ik heb een ram met 3 voedsters zitten, no problem, want ze hebben de ruimte om af en toe eens van elkaar weg te gaan.
Afbeelding
Hier zitten 4 konijnen.
Op dit moment zitten er 2 buiten en de andere 2 zijn naar binnen gegaan (slaaptijd tussen de middag)
Afbeelding

Als je ze de ruimte geeft (zo groot als dit hoeft niet vanzelf) gaat het vaak wel goed, het vechten is meestal omdat ze op een klein oppervlak zitten, zonder uitwijkmogelijkheden.

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 14:12

Onze konijnen begonnen idd ook aan ons nieuwe hok.. Heel zonde dus.. Terwijl ze dus bij elkaar zitten, veel aan elkaar hebben. Voer van de DA krijgen (die van mij heeft een slecht gebit) en veel hooi tot hun beschikking.. Ook allerlei speeltjes.
Heb er dus een stok ingelegd.. Beetje dikker, niet te groot.. daar zitten ze dus nu heerlijk aan te knagen en ze laten voortaan hun hok met rust :)

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 14:16

Mindim wat een mooi paradijsje heb je daar!!! Echt wauw, als ik die ruimte had....
Hier gaan ze binnekort ook buiten wonen, ik heb inmiddels een prachtig hok op het oog dat met een paar kleine aanpassingen perfekt voor hun zal zijn. Daarbij mogen ze overdag op het terras of in de woonkamer :))
http://dierenverblijf.com/47-konijnenho ... k-kb7.html

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 14:19

Het gaas op het gras staat kan weg, maar meestal heb ik het erbij aan, ze rennen wat af dan en zitten voor het hekje te wachten, in de nacht kunnen ze het gras niet op, dan gaan ze in de vaste ren.
Er komt nog een tweede ren bij, voor mijn nieuwe rammetje, deze gaat samen met 1 van de voedsters buiten in een nieuwe ren.

hyawatta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 14:38

Bij www.dierenverblijf.com bestel ik geen hok meer.
Vind de hokken niet stevig.
Heb er vorig jaar maart €229 voor betaald en heb nu al een nieuw hok dat staat te wachten ;)
Deze gaat dus met oud vuil mee.