duitse herderlijnen die niet zo laag in de heupen staan?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 16:10

annebe schreef:
Vreselijk die schreef gefokte herders!
Maar eindelijk zijn ze daarvan aan het terug komen en worden er inmiddels weer herders gefokt die in de normale stand staan.
Een oud duitse herder ziet er leuk uit.. Lekker wollig, lieve oortjes.

War heb je dat vandaan? :? Zou mooi zijn maar zit in dat wereldje en heb hier nog niks overgehoort. Als ik met mijn langhaar na de clubmatch ga krijg ik echt commentaar dat hij te recht is.

_Aurora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 16:11

bnb schreef:
Ja daar heb je gelijk in, maar om nou te zeggen dat alle Duitsers zus en zo zijn en alle Witten doen dit en dat....
In grote lijnen krijgen ze een heel groot deel karektereigenschappen mee, maar toch kan er een wereld van verschil zitten in de een en de ander. Ook voor de ontwikkeling van deze eigenschappen is er een verschil of ze bij meneer A of mevrouw B komen. Je kunt bepaalde eigenschappen triggeren en je kunt ze zo opvoeden en zo'n leefomgeving dat ze nooit naar boven komen.

Dat is ook zeker waar, maar ik denk persoonlijk dat er echt wel verschil zit tussen alle rassen van herders en dat ze niet echt lijken op elkaar. Ik ben ook bij een aantal witter herder kennels gaan kijken maar ik vond ze qua ras toch echt anders. En niet iedere hond is hetzelfde, maar dat kan ook niet. Maar over het algemeen gezien zijn er gewoon algemene kenmerken voor een ras. En dan moet je altijd maar afwachten hoe je pup zal gaan worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 16:12

Hier ook niet, ze hebben ze toch graag wel wat schuin aflopend. Al vinden ze hier die extreme glijbanen die je in Amerika ziet, niet bepaald mooi.
Maar het is niet zo, dat een aflopende hond meteen HD heeft. Of een rechte HD-A heeft, was het maar zo makkelijk......

_Aurora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 16:13

Wilawander schreef:
annebe schreef:
Vreselijk die schreef gefokte herders!
Maar eindelijk zijn ze daarvan aan het terug komen en worden er inmiddels weer herders gefokt die in de normale stand staan.
Een oud duitse herder ziet er leuk uit.. Lekker wollig, lieve oortjes.

War heb je dat vandaan? :? Zou mooi zijn maar zit in dat wereldje en heb hier nog niks overgehoort. Als ik met mijn langhaar na de clubmatch ga krijg ik echt commentaar dat hij te recht is.

Sinds 1 januari zijn ze wel weer officieel toegestaan, het zal echter nog lang duren voordat het door iedereen weer geaccepteerd wordt. maar als je duitsland ziet, daar is het toch alweer meer geaccepteerd.

Wilawander

Re: duitse herderlijnen die niet zo laag in de heupen staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 16:25

Hier in Duitsland zien ze echt niet graag een rechte hond, ja sommige fokkers maar de keurmeesters zeer zeker niet.

Of bedoel je nu langhaar? Die zijn in NL toegstaan maar je loopt alsnog achteraan. In Duitsland zijn ze nog niet toegestaan. maar zou wel binnenkort moeten komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 16:34

Echt rechte honden hebben minder hoekingen, en juist die hoekingen maken dat ze sneller/sterker enz. zijn, dus dat moet je ook niet willen.
Ideaal is een hond die wel iets afloopt, met goede hoekingen, en een flink sterke achterhand, mooie diepe borst, stevige kop, en gespierde poten, maar wel wat je bij een paard "droog" zou noemen. Maar zo een hond ziet er nog vrij recht uit hoor.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 16:53

Ja klopt Yamcha,die van mij loopt ook wel iets af maar niet dat extreme. Hij heeft juist extreem veel kracht en kan heel snel op snelheid komen, hij is alleen niet zo wendbaar, daar hij ook vrij lang is. De schutting kan hem niet hoog genoeg zijn. vindt ie prachtig.

_Aurora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 16:54

Voor mijn gevoel is het extreem schuine ook al lang niet meer het gezicht.. Ik train bij 2 verschillende kringgroepen en daar zie ik allemaal heel licht aflopende ruggen. Vooral de werklijnen hebben echt geen extreme rug.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 16:57

Nee maar de kynologen wel, tenminste wel bij de verenigingen waar ik kom (Duitsland) en de bij de fokker (Nederland).
De werklijnen hebben het minder maar juist veel vaker HD. Niet dat altijd het één met het ander van doen heeft.

_Aurora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 17:05

Ja klopt, dat is zeker waar, bij de kynologen is het er nog wel behoorlijk, helaas... Volgens mij zegt hd inderdaad niet zoveel over de heupen om te zien, lijkt me ook logisch want het heeft niets met de stand van de heupen te maken.

heleen88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 17:05

het is voor jou mischien een eind rijden,
maar wij hebben onze hond bij guus uit roodhuis weg (friesland) de kennel heet reahusterhiem geloof ik,
Het zijn prachtige honden die hij fokt op uiterlijk en karakter,
Regelmatig heeft hij ook nieuwe reuen en teven,

we hebben deze kennel ook geadviseerd aan onze hondentrainster die over is gegaan op een duitese herder en die doet vele shows en trainingen met haar hond,

het is een wat oudere man die dit puur voor zijn hobby doet en met zijn hart en ziel er in zit,
Hij fokt ook niet met honden die schuin gebouwd zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 19:25

Wilawander schreef:
helaas die wordt gevloerd en hij lost niet meer. Kan menig mechelaar puntje aan zuigen.

Juist niet :n
Op straat wil je echt geen diensthond die niet lost...
Dat brengt je hond, je collega´s en jezelf alleen maar in gevaar.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 19:35

Ik doelde op de driften ;)

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 19:41

Wilawander schreef:
Of bedoel je nu langhaar? Die zijn in NL toegstaan maar je loopt alsnog achteraan. In Duitsland zijn ze nog niet toegestaan. maar zou wel binnenkort moeten komen.

Per 1 januari 2011 worden de langstokharen weer erkend. Zowel in Dld en NL, eerst zou dat per 01-01-2010 zijn, maar dat is opgeschroefd.
Op dit moment loop je gewoon met een lsh achteraan, omdat ze nog niet erkend zijn.

Er zullen per 1 januari shows komen waaraan de langstokharen mee mogen doen.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 20:04

Dat is sinds dit jaar in NL al. Heb het begin van het jaar nagevraagd, daar ik mijn reu isschien wilde laten aankeuren. In Duitsland is het inderdad nog niet. Alleen heeft de VDH het me afgeraden omdat de keurmeesters er niet op ingesteld zijn maar toegestaan is het al. Is ook gepubliceerd geweest in het VDH blad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 21:45

Ik blijf langstokhaar prachtig vinden, hoor, erkend of niet.

Maar 't zou idd wel leuk zijn als je je langhaartje kunt laten aankeuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 22:16

Wilawander schreef:

Een hond die te hoog in zijn driften zit werkt je alleen maar tegen, met een hond die een extreme buitdrift heeft zul je nooit fijn kunnen werken.
Bovendien...wat heb je aan een hond die elke pakwerker vloert :?
geeft alleen maar meer kans op blessures, zowel bij de hond als bij de helper.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 22:51

Lia_ schreef:
Wilawander schreef:

Een hond die te hoog in zijn driften zit werkt je alleen maar tegen, met een hond die een extreme buitdrift heeft zul je nooit fijn kunnen werken.
Bovendien...wat heb je aan een hond die elke pakwerker vloert :?
geeft alleen maar meer kans op blessures, zowel bij de hond als bij de helper.

Jammer dat je mijn reactie verkeert opvat. Ik zeg nergens dat dat zo geweldig is, was een reactie op dat DH's softy's zijn ten opzichte van Mechelaars. Mechelaars worden veel met teletac gewerkt als ik die er aan doe heb ik ook geen probleem en kan ik zijn driften ook wel bewerken en is het een prima hond. (Heb niks tegen teletac!) Ik werk met deze hond nu met heel veel rust en dan is er prima mee op te gaan met die buitdrift maar zo'n hond past niet bij iedereen.

Vosse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 18:16

Wilawander schreef:
Hahahaha duitse herders soft? waar haal je het vandaan. Heb er hier een en niemand die binnen komt. pakwerker iets onzeker? ook al is het een boom van een kerel? helaas die wordt gevloerd en hij lost niet meer. Kan menig mechelaar puntje aan zuigen.

(niet dat dit gedrag altijd handig is overigens)

Ik begrijp die opmerking wel alleen is het niet goed omschreven denk ik.
In het algemeen bekeken (alle lijnen door elkaar gezien en even niet in je eigen omgeving/club gekeken.) denk ik dat een mechelaar toch een tikkie veller is dan een DH. Iets meer gedrevener? Ik weet ook niet zo goed hoe ik het moet omschrijven hoor. Dat zegt uiteraard niet dat een DH soft is.

Werklijnen zijn vaak wat vierkanter, zie bijv. de wolfsgrauwe herder. Maar er zit wel een ander karaktertje in vaak. Zeg niet dat dit geen huis/erf hond kan zijn. Tegenwoordig walg ik van de echte kynologische lijnen, vind ze afschuwelijk. Maar ook hier zit weer verschil in, in de DH ringen of op de Cynophillia shows.
De winnaar op de Crufts 2009 kon zijn ene poot niet eens normaal onder het lichaam zetten. Dat gaat me te ver ja.

Hier ook 2 herder, 1 met en 1 zonder papier. Niet extreem glijbaan. Maar zet je ze in showstand neer krijg je dat wel ja.

De reu met papier
Afbeelding

De teef zonder papier
Afbeelding

* Edit, beetje late reactie zie ik alweer :D

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 20:04

kamatz schreef:
Wilawander schreef:

Per 1 januari 2011 worden de langstokharen weer erkend. Zowel in Dld en NL, eerst zou dat per 01-01-2010 zijn, maar dat is opgeschroefd.
Op dit moment loop je gewoon met een lsh achteraan, omdat ze nog niet erkend zijn.

Er zullen per 1 januari shows komen waaraan de langstokharen mee mogen doen.

Heeft idd in het VDH-blad gestaan, maar is terug gedraaid.
De FCI heeft de langstokhaar nog niet erkend, dus wordt het pas 2011 ;)

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 20:41

Oké, ben sinds kort geen lid meer van de VDH maar van de SV (duits) dus heb dat gemist. Belachelijk voor woorden maar goed. :(

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 20:43

Vosse@ Toch vindt ik de werkhonden erg tegenvallen. Tenminste in duitsland. Waar je ze steeds meer ziet. Ik heb al menig werkhond met de lange vlucht daadwerkelijk op de vlucht zien slaan.
Hier en daar zitten er wel leuke tussen. Ook qua gezondheid ben ik wat sceptisch, veel heupproblemen, cauda equina syndroom enz.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 20:46

Ik ben dan misschien geen echte kenner,
maar onze duitse herder heeft ook zo'n aflopende rug.
Is dan ook een showgefokte hond, ook een echte 'draver'.
Iemand vertelde dat die houding ook natuurlijk was?
Zodat ze met het hoeden snel weg konden draven, dat herken ik heel erg in mijn herder.

Oja, en soft? :D Kan ik als 15 jarige veilig 's nachts mee over straat :+
als iemand me al te lang aan kijkt wordt ze al woest.
En het is geen kleintje, eigenlijk is ze net wat te groot voor een teefje.

Vosse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 10:47

Wilawander schreef:
Vosse@ Toch vindt ik de werkhonden erg tegenvallen. Tenminste in duitsland. Waar je ze steeds meer ziet. Ik heb al menig werkhond met de lange vlucht daadwerkelijk op de vlucht zien slaan.
Hier en daar zitten er wel leuke tussen. Ook qua gezondheid ben ik wat sceptisch, veel heupproblemen, cauda equina syndroom enz.

Ik ken ze in Duitsland dan weer niet :D
Over de gezondheid kan ik je niet tegenspreken hoor

NiNa_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 16:47

essie_blue schreef:
Ik ben dan misschien geen echte kenner,
maar onze duitse herder heeft ook zo'n aflopende rug.
Is dan ook een showgefokte hond, ook een echte 'draver'.
Iemand vertelde dat die houding ook natuurlijk was?
Zodat ze met het hoeden snel weg konden draven, dat herken ik heel erg in mijn herder.

Oja, en soft? :D Kan ik als 15 jarige veilig 's nachts mee over straat :+
als iemand me al te lang aan kijkt wordt ze al woest.
En het is geen kleintje, eigenlijk is ze net wat te groot voor een teefje.

er is niks natuurlijk aan die houding, is een documentare gemaakt over de kennelclub in engeland.
hier vergelijken ze dus ook de duitse herder met hoe hij nu is en hoe hij vroeger was(door schilderijen enzo)
hierop is heel goed te zien dat de vroegere duitse herder een rechte rug heeft.
de aflopende rug is doorgefokt puur en alleen vanwege dat men dat mooi vind.