Duimen jullie mee voor mijn Rooyke?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-10 18:46

Zo mag je het inderdaad noemen, Annick :j
Ik ga nu een aantal keren per dag met Rooyke naar de badkamer om daar uit het bekertje te drinken. Ondanks zijn kwakkelende gezondheid blijft hij wel bij zijn principes: het water moet lauwwarm zijn en in het rvs bekertje zitten en dat mag alleen op de wastafel geserveerd worden. Het bekertje meenemen naar beneden is geen optie want daar hoort het niet en dan hoeft ie het ook niet. 't Blijft een aparte hoor ;)

Zojuist heeft hij een paar brokjes Sheba op en een klein beetje saus. Het truckje met de brokjes en met de kip (+ rijst) heb ik ook geprobeerd, maar dat wil ie niet. Voorheen trouwens ook nooit, wat dat betreft is er niks veranderd. Ik denk dat ik het maar moet houden bij de dingen die hij normaal ook lust, want daarstraks had ik 7 ( :+ ) bordjes neergezet (een soort lopend buffet) maar hij pakt er dan toch uit wat hij normaal ook eet.

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 19:18

"t Is en blijft een echte kat, ziek of niet ziek. En er wordt goed voor 'm gezorgd!

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 20:29

Mo, ik moet toch wel erg lachen om dat gekke beest :+ . Dat 'ie voorzichtig aan spatjes begin te krijgen (en ze erin houdt) lijkt een goed teken, al is het niet weg om voorzichtig te zijn. Dat de groene klodders je om de oren vliegen is ook wel goed, denk ik, dan komt het eindelijk een beetje los.

Dat voer van de dierenarts wilde Kitty dus ook niet, het leek of ze wilde zeggen dat ik het maar in een zeker plekje moest stoppen := .

Esgaroth

Re: Duimen jullie mee voor mijn Rooyke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 21:22

Het klinkt inderdaad al wel ietsiepietsie beter! Als dat morgen (de deadline toch?) nog zo is, is het goed, want dan kun je kiezen om toch nog door te gaan en het af te wachten. Want je zou alleen kiezen als het nog steeds slecht of slechter was toch? En nu is het weer 2% beter, maar dat is wel 2%!!

Wel een aparte, met zn bekertje :) Maar als het werkt, dan vooral volhouden! En uiteraard niet de andere patienten vergeten he :)

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-10 21:43

De deadline is inderdaad morgen, maar dat zou gelden in het geval er totaal geen verbetering of zelfs een verslechtering zou zijn. Daar is gelukkig geen sprake van, dus ik verwacht eigenlijk niet dat er morgen iets schokkends gaat gebeuren. Wel is er morgen telefonisch overleg met de DA. Ze hebben Rooyke deze week 4 keer gezien en we hebben gisteren afgesproken dat we elkaar even bellen om alles door te nemen.

Waar ik me wel een beetje zorgen om maak, is dat onzettende gepiep. Misschien komt dat ook omdat het zo'n rotgeluid is, je krijgt het er zelf haast benauwd van. Op momenten is het net alsof je een fietsband leeg laat lopen. Als je ziet hoe ontzettend verkouden hij nu is, dan hoort het er misschien wel bij (eerst zat het echt enorm vast en nu lijkt alles eruit te komen), maar ik vind het wel eng.

Annick, we doen inderdaad ons best om zo goed mogelijk voor hem te zorgen. In zulke gevallen is het wel lastig als je niet zoveel medische kennis hebt. Wat je weet, komt uit eigen ervaring of via de DA/internet. Op niet alles wat je ziet of hoort is een pasklaar antwoord te geven/vinden en dat maakt je soms onzeker. Ondanks alle goede bedoelingen doe je dan misschien weleens wat dat niet het meest ideaal is; niet bewust natuurlijk, maar het is soms zo moeilijk. Door de jaren heen hebben we al behoorlijk wat meegemaakt met onze huisdieren (wie niet trouwens, iedereen komt helaas weleens aan de beurt.....) maar de meeste dingen zijn toch nieuw. We doen in elk geval ons best, en nog wel meer dan dat ;)

Ik merk wel dat ik soms een beetje kriegel word van anderen. Ze bedoelen het vast allemaal heel erg goed, maar het maakt je soms onnodig onzeker. Rooyke is hier in de buurt een bekendheid en het was hier in de straat al snel bekend dat hij ziek was. Kom ik net terug van de DA, staat er iemand uit de straat aan de deur. Begint ze meteen te gillen dat het niet goed gaat met Rooyke en dat we echt naar de DA moeten gaan. Daar kwam ik dan net een kwartier geleden vandaan, en de dagen daarvoor was ik ook elke dag geweest. Het komt dan over alsof je niets voor je dier wilt doen, zo voelt het in elk geval wel.
Net zoals met (vast goedbedoeld) commentaar trouwens. Dat schoot me een paar dagen geleden ook even verkeerd, dat ging dan om iemand die niet eens even de moeite nam om te zeggen dat ze het erg vond oid., maar wel meteen een "dat heb je verkeerd gedaan blablabla"-riedel er tegenaan gooide. Sorry hoor, maar ik ben ook maar een mens en spaar kosten noch moeite om het goed te doen. 't Is zo makkelijk om kritiek te hebben vanaf de zijlijn.

Gwen, ondanks alles is Rooyke nog steeds wel Rooyke met z'n eigen gebruiksaanwijzing :))

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 21:46

Ik duim nog steeds voor jullie rode gevaarte!

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 21:50

Ik snap precies wat je bedoelt, hoor, maar als iemand is die alles doet wat in haar macht ligt, dan ben jij dat, of jullie, beter gezegd :j .

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 22:01

Ik kan me alleen maar bij Gwen aansluiten. Snap sowieso niet hoe mensenhet in hun hoofd halen aan te gaan bellen om je te vertellen dat je met je beesie naar de DA moet :( . Je doet wat je kan met de kennis die hebt en/of tot je neemt en iom de DA. Meer dan dat en lief zijn voor 'm, wat jullie al doen (hoeveel baasjes geven hun huisdier de keuze uit 7 bordjes? ;) ), kun je niet doen.

Die onzekerheid kan ik me goed voorstellen hoor en ik hoop dat ik niet iets geschreven heb om daar toe bij te dragen! Ik heb er hier een rondlopen met een auto-immunprobleempje, waarvan ik me wel eens afvraag wat dat voor de toekomst gaat brengen. Je wilt uiteindelijk toch doen wat het beste is voor je kat.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 11:23

kom even gluren hoe het is met Rooyke, las iets over snot dat loskomt... bleh, maar wel beter! eruit is eruit zeg maar!

Het is alleen niet leuk om te horen/zien hoe hij last heeft van zn ademhaling en dat je m daar niet bij kunt helpen, helaas snuiten katten niet braaf op commando en boven een bakje stoom hangen doen ze ook niet...

Nu hopen dat de lichte verbetering doorzet en hij weer beter wordt *duimt verder*

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 12:48

He verdorie wat naar om zo'n zieke beestjes te hebben, Oscar!

Misschien ter verlichting de kat even mee in de badkamer nemen, en dan de hete kraan laten lopen, en zo dus stomen ?

Nutri-plus is idd een hele goede vitamineshot, laatste nestje is moederpoes dankzij dit goedje, niets afgevallen, maar gewoon een lekkere dikke mamma gebleven.
Ze vinden het ook erg lekker.

Maar als ze pas een flinke shot gehad heeft, zou ik er idd even mee wachten.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-10 13:57

Bedankt allemaal voor de lieve berichtjes :)

Rooyke meenemen in de badkamer is zeker wel een optie, bedankt voor de tip, Cross :) 's Avonds gaat hij toch mee naar de badkamer om warm water te drinken uit zijn rvs-bekertje en we hebben een bad met bubbels enzo, dus als we willen hebben we genoeg stoom op voorraad ;)

Zou zeker een optie zijn :j
We hebben een bad met bubbels enzo, dus stoom is snel gemaakt ;)

Update:
Zojuist de DA aan de lijn gehad. De buuv heeft onze Rooyke getemperatuurd en dit was weer ietsje beter dan gisteren, hij zit nu op 38,7. Donderdagavond was dat nog 40,7 graden en zo gaat er telkens ietsje vanaf en da's natuurlijk positief.

Over het hoesten/proesten/piepen was hij ook niet zo heel erg bezorgd. Volgens hem is het heel vervelend en ook behoorlijk sneu, maar het kan er 'gewoon' bij horen. Het kan ook een longirritatie zijn. Prednison zou dat kunnen verhelpen, maar volgens de DA is het middel dan soms weer erger dan de kwaal, zeker omdat hij de laatste week al zoveel spuitjes/pilletjes etc. gehad heeft.
Vanmiddag ga ik daarvoor weer wat medicijnen ophalen, dezelfde als die hij zaterdag voor 2 dagen gekregen heeft (en die nu op zijn). Voor Oscar ligt er dan ook een pakketje klaar.

Met het eten wil het helaas nog steeds niet goed lukken. Vanochtend heeft hij voor het eerst weer ergens aan gesnuffeld en een klein hapje zachtvoer genomen. Volgens de DA komt dat omdat hij door alle snottigheid niks kan ruiken en daardoor ook niet genegen is om iets te eten. Voorlopig moeten we doorgaan met dwangvoer.
Rooyke zit trouwens nog steeds supergoed in zijn vachtje. Na alles wat hij meegemaakt heeft is dat toch wel bijzonder. Als je z'n sneu koppie weg zou denken dan zou je denken dat je echt met Hollands welvaren te maken hebt. Qua gewicht gaat het ook heel goed, in dat opzicht heeft hij niets geleden. Zijn lichaampje ziet er super uit, lekker vol en met een kater-speknek. Om geen paniek te veroorzaken zeg ik er meteen maar bij dat zijn borstje/buik niet opgezwollen is, dat houd ik heel goed in de gaten en daar is gelukkig geen sprake van.

Volgens de DA mogen we nog steeds niet juichen, maar zijn kansen zijn ten opzichte van zaterdag wel gestegen.
't Is allemaal heel erg dubbel. Natuurlijk zijn we superblij dat de vooruitzichten iets positiever zijn, maar voorlopig zitten we nog wel met een sneue kat te kijken waarvan we nog steeds niet precies weten wat hij heeft en die nog steeds behoorlijk benauwd is.
De zorgen en het slecht slapen hakken er nu ook flink in. We zijn al een week met hem in de weer en ons hele leven draait om Rooyke, terwijl de andere bezigheden (werk enzo) ook allemaal door moeten gaan. Geen reden tot klagen hoor (alles voor ons menneke zodat hij weer gezond wordt!) maar bleh, wat kun je brak worden van zoveel zorgen en zo slecht slapen......

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
Always & Forever 

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 14:11

Fijn dat het iig iets beter gaat!!

moonwolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 14:19

Zorgen om een vreselijk ziek dier ( of mens ) hakt er in het dageijkse leven inderdaad flink in.

Maar het miliscule lichtpuntje wat al was ontstaan is op dit moment in ieder geval weer een heel klein beetje gegroeit en dat is mooi.

Verder blijven we uiteraard allemaal heel hard doorduimen met zijn allen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 14:20

Ik zie nu pas je topic... Pfff... Veel succes en sterkte voor de kleine vent en jou :(:)

De ruige meneer de Rooy.... hopelijk kan ie nog even doorbikkelen en komt hij hier doorheen.

Moest wel even stiekem grinniken om het lopende buffet wat je voor hem had klaargezet. Maar toont wel hoe enorm je begaan met hem bent en voor 'm zorgt :j En da's top!

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 14:26

Meis, ik duim mezelf helemaal suf voor je. Ik hoop dat het uiteindelijk allemaal helpt, nu gaat het gelukkig weer ietsje beter hoor ik.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 14:28

Oscar :oo

Toch niet Rooyke :oo

Zo te horen is er gelukkig al wel wat herstel, hoop dat dit door gaat zetten :-)

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 14:43

Pffff, de DA gelukkig ook gematigd optimistisch. Dat stomen is idd niet zo'n stom idee, dat doen wij mensen ook vaak als we het benauwd hebben. Jammer dat er niet zoiets bestaat als katten neusspray, al zou het toedienen daarvan ook een vak op zich zijn. Nog even stug doorzetten met dwangvoeren dus, zeker zolang het manneke zo weinig ruikt.

Kan me indenken dat de DA nog even wil wachten met prednison, het blijft een paardenmiddel (ook voor paarden!). Ik heb er hier en die het om de dag krijgt en die moet er ook een speciaal dieet bij hebben om zo lang mogelijk te voorkomen dat 'ie suiker krijgt van de pred :( . Hetzelfde mannetje doet nu wel z'n uiterste best om het laatste laagje karnemelk uit mijn mok te krijgen trouwens, dus ik ga eens even ingrijpen.

Ik blijf hopen en duimen voor Rooyke en ook voor Oscar, die nu dus ook aan de pillekes mag. Nemen ze die een beetje gemakkelijk aan of vechten ze er tegen?

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-10 21:17

Nou Annick, we hebben vanavond echt helemaal dubbel gelegen om Oscar :)) Op zich is het wel erg sneu dat ze zich niet goed voelt, maar de kop die ze trok toen we er een pilletje in probeerden te duwen was werkelijk hilarisch, 't was net zo'n gremlin. Nu is ze boos en waarschijnlijk is ze dat over 3 weken nog steeds, in dat opzicht kun je haar denk ik wel een beetje vergelijken met Kitty. Ook paniek om niks en dan niet meer koest te krijgen, zeer zwaar beledigd ook. Maar het is allemaal voor het goede doel, dus we proppen het er toch maar in, 't mot maar.

Daarstraks ben ik nog bij de dierenkliniek geweest om wat dingen op te halen voor Oscar en Rooyke. Ook de DA nog even gesproken over hoe het nu met Rooyke ging. Zijn temperatuur zit nog steeds net onder de 39 graden dus dat is op zich niet verkeerd. Als dit een aantal dagen zo blijft, dan zou de optie FIP eigenlijk ook uitgesloten kunnen worden. Volgens de DA zijn katten met FIP niet of nauwelijks koortsvrij te krijgen en al helemaal niet voor een langere termijn.

Met eten wil het nog steeds niet lukken. Vanavond weer een buffetje klaargemaakt en hij scharrelt wel wat rond, maar hij neemt het toch maar niet. Volgens de DA moet ik me daar geen zorgen om maken omdat hij zo verkouden is. Logische verklaring: een kat checkt met z'n neus of iets eetbaar is, en als hij niets ruikt dan pakt hij het niet. 't Klinkt heel erg logisch, maar ik had er helemaal nog niet bij stilgestaan dat het zo werkt.
Even afwachten dus, en ondertussen gaan we maar door met het astronautenvoer. Het blijft raar om zo'n joekel van een kat met een spuitje te voeren, 't is net alsof je een vent van 30 in een luier wikkelt, dat doe je ook niet :+

Vanavond had ik voor het eerst een moment het gevoel dat het allemaal toch nog goed gaat komen. Ineens zat meneer op z'n kratje (was ie al een week niet meer geweest) en toen ik langs hem heen liep stak hij z'n pootje uit om naar een koordje aan m'n trui te slaan. Hij piept en kraakt nog aan alle kanten en slaapt bijna de hele dag, maar op de momenten dat hij wakker is, is het veel meer Rooyke dan een paar dagen geleden. Voor het eerst begin ik er een heel klein beetje vertrouwen in te krijgen dat het misschien nog wel goed gaat komen........

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 23:00

Rooyke wordt beter :j , dat moet gewoon. Ik vermoed dat het met dat eten ook wel goed komt, maar ik snap jouw reserve, die zou ik zelf ook hebben.

Die kop van Oscar zie ik gewoon voor me, we hebben een schilpadpoes gehad vroeger die daar meester in was. Wat kon die kat boos en beledigd kijken, zeg, prachtig :)) . Kitty is alleen bang, maar ze komt zo snel mogelijk weer knuffelen als het gevaar geweken is.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 23:07

Jee, Mo, ik lees het nu pas. Arm Rooyke :(:)
Maar zo te lezen toch wel een lichtpuntje, ik hoop en duim voor je dat het herstel zich doorzet en dat Rooyke nog lang Rooyke mag zijn...

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 23:08

Klinkt al wat positiever zeg, ik hoop dat de stijgende lijn zo voort blijft zetten.
Ik heb ook zo'n pieperd in huis, die heeft chronische bronchitis, gelukkig niet de hele dag door.
Maar echt heel fijn dat de koorts al een eind gezakt is en dat hij weer wat van zijn eigen eigenaardigheidjes terug krijgt.

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 23:11

Ik duim en hoop nog steeds heel hard dat het geen FIP is, Mo..
Ons katje knapte op een gegeven moment ook wat op, kreeg antibiotica en wauw, wat een verschil binnen korte tijd.
Een stuk speelser, wilde wel naar buiten, van alles ontdekken.. En toch hebben we haar moeten laten gaan..

Is er geen vocht uit z'n buikje getrokken om te zien hoe dat eruit zag?

:(:) Voor het ego van Oscar. En natuurlijk ook eentje voor Rooyke en jullie.

Benita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 23:22

Misschien heeft iemand het al geadviseerd, maar bij poezen die verkouden zijn kun je sardientjes uit blik proberen. Dit ruikt heel sterk. Een poes eet alleen iets als ze het kunnen ruiken en als ze verkouden zijn ruiken ze erg slecht. Een poes die niets kan ruiken zal zichzelf doodhongeren. Succes.

En het is wel belangrijk om door te gaan met de dwangvoedig zolang ze zelf niet genoeg eet. Anders komt alles in het lichaam stil te liggen en dan krijg je het heel moeilijk weer op gang.

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 11:31

Oooh, geweldig je beschrijving van Oscar. Zolang ze maar niet in je vingers gaat hangen :lol: Zoals Gwen het al schrijft blijft Kitty niet zo heel lang boos.

Kan me voorstellen dat je behoudend blijft wat Rooyke betreft, maar dat 'ie toch weer af en toe een beetje probeert te spelen en weer vaste stekjes gaat opzoeken is wel positief. Ik hoop echt dat het 'gewoon' een flinke luchtweginfectie is en dat 'ie weer helemaal de oude wordt. Dat van die koorts is in elk geval bemoedigend.

@Gwen, haha, ja, ons schildpadje kon dat ook zo geweldig, van die beledigde bekken trekken. Maar die was ok boos als je op vakantie was geweest.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-10 11:41

En weer bedankt voor de lieve berichtjes, wat lief dat jullie zo meeleven :)

Sardientjes is zo ongeveer het enige wat ik nog niet geprobeerd heb, dus die gaan we zometeen kopen. Bedankt voor je advies, we gaan het toevoegen aan het buffet :))

Elessar, er is inderdaad geen punctie genomen. Gisteren ben ik bij de DA langs geweest (zonder Rooyke) om nog even wat dingen door te nemen. Zijn temperatuur zit nu al eventjes tussen de 38 en 39 graden, wat vrij normaal schijnt te zijn voor een kat. Natuurlijk zijn er nog mogelijkheden, 't is alleen de keuze maken over wat je op dit moment wel en niet doet en welke belasting dat geeft voor een kat die zo ziek is (geweest). Er zit nog steeds verbetering in, de koorts is gezakt en Rooyke wordt steeds meer Rooyke. Voor de 'statistieken' zegt dat natuurlijk weinig, maar ik vind het wel heel positief als een dier z'n karakter en kleine gewoontes weer terug gaat vinden.

Onze Homer heeft een week of 3 dezelfde symptomen gehad en die is er goed bovenop gekomen. Oscar heeft nu ongeveer hetzelfde. Rooyke had ook hetzelfde, alleen dan een stuk heftiger dan Oscar en Homer. Kan zitten in het feit dat Oscar (13) en Homer (10) een stuk ouder zijn en al meer weerstand hebben tegen virussen. Volgens de DA is de meest logische verklaring dat het toch om een hardnekkig virus gaat, vooral omdat Oscar en Homer hetzelfde hebben/hadden.

Voor dit moment hebben we besloten om het een aantal dagen te proberen met de medicatie die hij nu heeft en te kijken hoe hij daarop reageert. Ik weet ook dat er andere wegen zijn, maar je moet soms een keuze maken welk pad je kiest. Voor dit moment lijkt ons deze weg het beste, vooral ook omdat hij redelijk in z'n hum lijkt te zijn. Vanochtend zat er een luid spinnende Rooyke naast m'n voeten (in combinatie met al die snot is het dan net een stoomlocomotief :D) en op dit moment is het een kat die verkouden is, maar het is (zoals hij nu is) geen kat die zwaar aan het lijden is. Als hij geweest was zoals bijv. zaterdag dan hadden we zeker een andere weg gekozen, want toen was het wel een kat die aan het lijden was. Afijn, 't is soms best lastig om keuzes te maken, maar we doen het weloverwogen en in overleg met de DA, dus ik hoop maar dat we het goed doen.

Oscar is op dit moment vooral heel erg boos. Vanochtend heeft ze haar medicatie weer gehad en dan lijkt het wel alsof je in een westernfilm beland bent. Afijn, het zit er allemaal weer in (en deels aan het plafond.....), en dat het z'n werk maar mag doen :)