Hond heel vals bij dierenarts!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

eva1969

Re: Hond heel vals bij dierenarts!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 23:10

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 23:11

He, wat grappig!
Zal dat echt blijven zitten? Zonder dat het zijn ademhaling belemmert? Want zijn neusgaten zitten natuurlijk wat hoger en er mag dan niet teveel druk op zitten, maar met te weinig blijft zo'n muilkorf niet zitten.

Iemand ervaring mee?

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 23:21

Afbeelding

zo'n bandje zou dat ook niet lukken? Eventueel zou je nog een bandje midden over de kop kunnen doen.

Voor onze boxer heb ik toen een halti zo vermaakt dat hij niet kon bijten.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 23:28

yvonnedv schreef:
zo'n bandje zou dat ook niet lukken? Eventueel zou je nog een bandje midden over de kop kunnen doen.

Voor onze boxer heb ik toen een halti zo vermaakt dat hij niet kon bijten.

DIT is dus precies wat ik bedoelde met een verbandrolletje....

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 23:30

Hoe hou je dat dan vast? Of bind je het vast?
Dan moet ik het dus over zijn neus duwen, wat betekend dat hij dus gewoon zijn bek open kan doen ( zijn neus stopt eerder dan zijn bek) .. Ik kan het niet uitleggen :')

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 23:35

Op de tekening bindt je het vast:
Knoop onder zijn kin en dan einden naar achteren brengen en daar weer een knoop in leggen met een strik erop (kun je snel los halen als het voorbij is, pas op dat ie niet na-bijt!)

Ev begin je onder, kruis je boven zijn neus, dan weer naar onder en daar knoop leggen (1 keer !) en dan dus achter de oren.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 23:38

Nessah schreef:
Hoe hou je dat dan vast? Of bind je het vast?
Dan moet ik het dus over zijn neus duwen, wat betekend dat hij dus gewoon zijn bek open kan doen ( zijn neus stopt eerder dan zijn bek) .. Ik kan het niet uitleggen :')

Je doet het bandje over zijn neus heen, onder zijn kin leg je een knoopje en dan bind je het achter zijn oren vast. Misschien kan hij zijn bek ietsje open doen maar niet zover dat hij kan bijten.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 23:39

Yamcha schreef:
Zoek een andere DA, die wel tijd heeft voor zulke dingen.

.

Elke dierenarts heeft wel wat beters te doen dan jouw hond te trainen, of ben je bereid per sessie volle consultprijs te betalen (en zelfs dan hebben zieke dieren prioriteit, gek hé).
Vind het altijd weer vreemd dat eigenaars hun eigen dier niet in bedwang kunnen houden in dergelijke situaties

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 23:46

Oke, ga ik eens proberen met dat touwtje om zijn bek.

@Kuggur: Mag jij vreemd vinden, ik deel die mening niet. Verder heb ik ook niets aan zo'n opmerking.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 23:55

Nessah schreef:
Oke, ga ik eens proberen met dat touwtje om zijn bek.

Ik zou wel omdat hij zo'n korte snuit heeft zou ik wel een bandje midden over zijn kop toevoegen. Aan twee kanten een lusje er in maken, midden op de neus aan het bandje vast maken en achter de oren aan het bandje vast maken. Je moet trouwens geen touwtje gebruiken want dat gaat snijden. Een stuk verband of een panty voldoet prima.

Goh zo kan ik toch nog iemand helpen met mijn dieren EHBO diploma ;)

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 23:57

Oké dan een panty ( :') ), ik ga het gewoon eens thuis proberen.

Maar,mocht het werken, dan kan ik het beter alvast omdoen in de auto? Want bij de kliniek krijg ik dat nooit meer om.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 00:08

Als jij denkt dat dat beter gaat zou ik hem idd in de auto omdoen.

Als je googled op "hond ehbo snuitbandje" kom je heel wat info tegen.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 00:18

Ik heb toen zo'n ding omgebouwd voor onze boxer De kinriem heb ik een gespje aan gezet zodat je die strak om de neus heen kan doen.
Afbeelding

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 00:59

Nessah schreef:
@Kuggur: Mag jij vreemd vinden, ik deel die mening niet. Verder heb ik ook niets aan zo'n opmerking.

Het is niet zozeer een mening, meer een observatie, mijn vrouw is dierenarts en het komt vrij vaak voor. Ik vind het verontrustend omdat het betekent dat deze hondeneigenaars in bepaalde situaties hun huisdier niet onder controle hebben.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 01:03

Sja, het blijven dieren.. Soms reageren ze anders dan je verwacht.

Mijn paard is keurig opgevoed, maar als ze in paniek raakt vlucht ze toch echt en let daarbij niet op mij. ( vluchtdier)
Als mijn hond in paniek raakt hapt hij en let niet op mij. (roofdier)

Is gewoon instinct... Ik ben van mening dat je dat niet af kunt leren. De ene hond zal er meer last van hebben dan de andere.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 09:10

Kuggur schreef:
Nessah schreef:

Het is niet zozeer een mening, meer een observatie, mijn vrouw is dierenarts en het komt vrij vaak voor. Ik vind het verontrustend omdat het betekent dat deze hondeneigenaars in bepaalde situaties hun huisdier niet onder controle hebben.

Ja in bepaalde situaties.... Ze moeten niet al grommend en de baas meesleurend binnen komen. Maar mijn DA waar ik werkte had er alle begrip voor dat in sommige situaties zo'n beest van zich afbijt. Dat zal jouw vrouw toch ook hebben? Je doet zo'n beest soms venijnig pijn hoor (anaalklieren uitknijpen bijv?) en de natuurlijk reactie is dan bijten. Als je als DA weet dat de ingreep pijnlijk kan zijn, dan zorg je gewoon voor voorzorgsmaatregelen. Bij ons was dat: assistente houdt patient vast (tenzij bekend was dat de eigenaar dat wel kon) en evt worden er preventief dwangmiddelen ingezet (snuitje of handdoek om de kat heen bijv) Ik vind dat je als DA niet kan verwachten dat elke eigenaar zijn baas onder controle heeft wanneer er angst in het spel is. Zeker voor een DA (en de partner van...) vind ik dat een rare veronderstelling. Het is en blijft een beest net zoals je van een paard die je perfect onder controle hebt ook ineens een vluchtreactie kan krijgen als de mate van angst (of pijn!) groter is dan relatie met de baas. Vluchten, bijten, krabben... het zijn instinctieve reacties die bliksemsnel gaan en sneller zijn dan de reactie: laat ik maar naar mijn baas luisteren. Je ziet ook wel dieren die na hun instictieve gedrag zich "schamen" (al is dat een menselijk woord) voor de reactie omdat daarna het besef van "er is een ranghogere die het had kunnen oplossen bij" pas terugkomt.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 11:24

Kuggur schreef:
Nessah schreef:

Komt inderdaad voor maar er zijn ook genoeg honden die keurig bij voet binnenkomen en een dierenarts zien en totaal flippen, zoals die van mij. Hij staat keurig onder appel maar heeft een vreselijke angst voor dierenartsen. Veel dierenartsen zijn dan ook nog een bang terughoudend voor met name grote honden en dat werkt averechts. Dan kan je proberen alles zo onstpannend mogelijk doen maar dat enge mens wat daar toneelspeelt en aan de hond zit, is één grote bedreiging en de hond wil diegene afschrikken dus gromt, blaft enz. Vindt ik niet raar. Hij kan niet zeggen, help ik ben bang en wil weg want wij dwingen hem daar te zijn, iets wat die hond niet snapt. Er zijn maar weinig dierenartsen die bang zijn voor grote honden zoals herders. Heb er nu eindelijk één en het resultaat is erna. Röntgen zonder roesje enz is mogelijk. Terwijl temperaturen bij de bange dierenarts al een ramp is. Dan kan je nog zoveel controle hebben maar die angst kun je in dat moment niet weg nemen.

Werk zelf bij een dierenarts en daar ik train met duitse herders, haal ik die angstbijters er zo uit en daardoor ik niet bang ben en ook niet terug houdend heb ik met deze honden totaal geen probleem. Ze komen zelfs naar me toe omdat ik ze qua houding al ontspanning geef. Zo gauw mijn baas dan komt is dat weg, doordat haar lichaam al die angst uitstraalt.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 15:03

hoe ga je dat doen als het straks zomer is en je doet zo'n snuitje al om voordat je bij de DA naar binnen stapt? je bull is al in de stress omdat hij weet dat hij naar de DA gaat en dan die warmte er nog overheen en niet kunnen hijgen.

als je bull al in de stress schiet als hij de praktijk binnen komt kun je misschien bach bloesem gebruiken? geen ervaring mee hoor maar misschien is het wat.

letziforevr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 19:32

Ik ga mijn hond (een Cane Corso) regelmatig wegen bij de dierenarts, en dat vindt ze ook leuk...krijgt daarna iets lekkers van de DA-assistente.
Als ze een prik moet, laten we haar op de grond ipv op de tafel, dan is ze best braaf.
Op het moment dat ze op de tafel moet, slaat ze om..ze houdt niet van vreemde mensen en al helemaal niet, als ze iets van haar willen.
Uit voorzorg doe ik haar dan ook altijd zelf een snuitje om, er is nog nooit wat gebeurt, maar ze is vreselijk sterk en ik wil het risico niet lopen dat ze zou bijten.
Ik wens je veel succes met je bulletje, want een snuitje kan handig zijn idd!

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 09:01

Mijn grote hond (Rimar) is doodsbang voor de DA en uit angst gaat hij dan bijten. Zelfs lijm pogingen met koekjes en snoepjes werkten niet. Tot we op het idee kwamen dat de DA zijn jas uit deed. Rimar was ineens een hele andere hond. Ik heb hem vanaf 2 jaar en 3 maanden ongeveer en hij was behoorlijk mishandeld door zijn vorige eigenaar. Mijn kleine hond (Daewoo) wandelt gewoon naar binnen zonder riem. Toen de DA met Daewoo bezig was, kwam er een collega DA binnen met jas aan. Die werd bijna aangevallen. Het is dat ik een keiharde brul gaf, maar die DA weigerde om zijn jas uit te doen. Wat mijn DA en ik ook zeiden.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 21:08

Ik vind het heel apart dat er hier mensen zijn die stellig van mening zijn dat je hond dusdanig onder controle moet / kunt hebben dat hij niet zo reageert. Dit heeft niks met controle of opvoeding te maken. Deze hond heeft waarschijnlijk flink last gehad van zijn oren en was daardoor doodsbenauwd. Als hij vastgehouden wordt zodat hij niet weg kan, blijft er nog maar één optie voor de hond over en dat is zich verdedigen door te bijten. Vluchten kan hij niet...

Wat ik er trouwens vooral ook mee wil zeggen is dat deze hond dus heel normaal gedrag vertoont in die situatie en echt niet vals is.
Laatst bijgewerkt door Pollewoppy op 27-02-10 21:13, in het totaal 1 keer bewerkt

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 21:12

Yamcha schreef:
Wat ik met mijn vorige hond heb gedaan, was bezoekjes aan DA brengen gewoon voor de lol (scheelt dat mijn DA een goede kennis van mij is) die ging dan even in zijn oren kijken, snoepje, klaar.

Zo hebben we dat opgebouwd, en na verloop van tijd wilde hij graag naar de DA, vooral toen hij een zeer pootje had en de DA de pijn wat wegmasseerde.....

dit heb ik ook gedaan met onze oude hond, een ridgeback.. die vrat de DA bijna op als ie m zag, later deed ie dat nog maar wel omdat ie de DA zo leuk vond.
ze moeten de DA gaan associeren met iets leuks en niet alleen maar narigheid.

gewoon gezellig naar de DA een koekje halen, willen ze echt wel aan meewerken hoor! :)

succes!

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 21:16

Voor die enkele keer dat mijn vorige hond (een herplaatser uit het asiel) bij de dierenarts kwam, kreeg hij gewoon een snuitbandje om. Dan was er ook geen probleem. Was alleen lastig toen hij een keer last van zijn bek had, dierenarts kon dus niet in zijn bek kijken en onder narcose was geen optie omdat de hond al 17 was. Op de gok antibiotica mee en hij knapte gelukkig weer op. Soms moet je dealen met de situatie die je hebt.

Het bandje wat yvonne laat zien moet volgens mij ook bij een Franse Buldog kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 23:16

Pollewoppy schreef:
Ik vind het heel apart dat er hier mensen zijn die stellig van mening zijn dat je hond dusdanig onder controle moet / kunt hebben dat hij niet zo reageert. Dit heeft niks met controle of opvoeding te maken. Deze hond heeft waarschijnlijk flink last gehad van zijn oren en was daardoor doodsbenauwd. Als hij vastgehouden wordt zodat hij niet weg kan, blijft er nog maar één optie voor de hond over en dat is zich verdedigen door te bijten. Vluchten kan hij niet...

Wat ik er trouwens vooral ook mee wil zeggen is dat deze hond dus heel normaal gedrag vertoont in die situatie en echt niet vals is.

Ik vind het net zoiets als paarden bij de hoefsmid en de DA. Goede ervaringen doen gewoon heel veel.
Toen ik nog veulens opvoedde, deed ik ze apart nemen, voetje vragen, en even met een oude vijl (die bietste ik van de hoefsmid) over het hoefje heen. Later voetje op de standaard, vijltje erover. Als ze dan bekapt moesten worden, vonden ze het vaak heel gewoon, ze waren het gewend. Scheelt ook dat de hoefsmid een lieve, geduldige man was, echt een paardenman.

Borstelen leer ik honden en katten zo jong mogelijk, net als veulens, even aan de nageltjes en hoefjes, tandjes bekijken, oortjes, neusje..... en als je dan ook nog een DA uitzoekt met veel gevoel voor dieren, komt het vaak helemaal goed. Mijn Beau had vreselijk negatieve ervaringen bij de DA, en was dol op de mijne. Dimo is vanaf puppie al dol op de DA, alleen Yamcha heb ik nooit kunnnen bekeren. Sanka en Merlijn waren overigens ook altijd goed te doen.