Don Sullivan's, Perfect Dog?!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Don Sullivan's, Perfect Dog?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 19:10

Als je met een pennenband het trekken af kon leren wel.

Helaas werkt dat niet zo, en zal de hond eerder een hekel aan het uitlaten krijgen.

Belonen voor níet trekken is effectiever.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 19:14

Yamcha schreef:
Belonen voor níet trekken is effectiever.

Helaas gaat dit voor veel honden niet op en knappen ze enorm op met één lesje penneband.
Mijn hond heeft het trekken dr iig mee afgeleerd nadat ik alles had geprobeerd, zij was een enthousiasme trekker dus als er wat leuks aan kwam begon het.
Ze heeft twee keer kennis gemaakt met het effect van die band en nooit meer getrokken
(Uiteraard onder begeleiding gebeurt)

Nogmaals alleen in handen van iemand die er verstand van heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 19:16

Voor de meeste honden werkt dit prima, heb al mijn honden het trekken afgeleerd met een gewone halsband.

Geen geruk, geen getrek, gewoon stilstaan als je hond trekt, het trekken an sich loont dan niet meer. Belonen als ie niet trekt. Werkt subliem, er zijn maar een paar honden die dat niet snappen. Ik vind een prikband onzinnig als het ook op een andere manier kan die net zo effectief is.
Ik vind een TT een handig hulpmiddel..... bij diensthonden. Niet voor de sport, niet voor de lol. Niet voor HTK-hondjes.

Idd moet je het alleen gebruiken in handen van iemand die er verstand van heeft.
Als je het onder begeleiding gedaan hebt is het wel anders natuurlijk :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 19:20

Mijn hond begrijpt dit blijkbaar niet, en omdat ik geen zin had om dr constant in dr nek te rukken (Ivm met blessure van mijzelf) heb ik voor deze optie gekozen en zou hem zo weer doen.
Kunnen nog veel mensen hier in de wijk een voorbeeld aan nemen als ik soms zie hoe die lopen te stunten met koekjes en weet ik veel wat, dingen blijven rukken.

Ben blij dat mijn hond gewoon aan de voet loopt wat er ook gebeurd.

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 19:24

Het 2de filmpje met de labradors vond ik zo raar die honden gaan liggen met hun oren helemaal naar beneden (pure onderdanigheid) geen gekwispel de hond ziet er niet gelukkig uit en ik dacht ook te zien dat ze nogal vaak hun mond aflekken, dat doen ze enkel na dat ze gegeten hebben of als ze stress hebben. Als de kinderen rond springen ook geen gekwispel van de honden, mijn hond luistert enorm goed en heeft geen gedragsproblemen maar als er kindjes of mensen hem aandacht geven kwispelt hij, hij laat nooit zijn oren zo hard naar achter liggen (of hij is juist bestraft, niet dat dat veel gebeurt).
De prikband vind ik vreselijk als je je hond zoiets wil aan doen heb je geen verstand van honden en moet je wel erg wanhopig zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 19:37

Mond aflikken is een kalmerend signaal, net zo als gapen, ogen dichtknijpen bij een kat.

Het is niet persé stress, meer aangeven dat je het wel goed bedoelt en dat de ander niet boos hoeft te worden. Honden doen het ook als ze aan andere hond benaderen, gewoon even aangeven dat ze aardig zijn.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 19:41

Het is overigens niet de band die iemand als foto liet zien ;) Zulke punten heeftie niet, het zijn meer afgevlakte driehoeken.
Wij hebben het pakket een keer gekregen, geen idee van wie of wat :=
Maar als je goed luistert en de goeie dingen eruithalt kan je er zeker wat aan hebben :j
Opzich vind ik het straffen met druk ook helemaal niet fout, wij gebruiken toch ook druk bij paarden als ze niet luisteren, dat heet toch ook geen mishandeling?
Wanneer de hond het goed doet gaat de druk weg.

Verder ben ik het zeker niet met die andere dingen eens van een pup zo vroeg trainen :n Maar heb dat ook niet meegekregen in de dvd. Heb hem ook alleen even vlug bekeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 19:56

Lauratje_88 schreef:
De prikband vind ik vreselijk als je je hond zoiets wil aan doen heb je geen verstand van honden en moet je wel erg wanhopig zijn.

Dacht dat dit topic over een penneband ging? :7

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 20:18

x_Marr die afbeelding kreeg ik uit google.. Maar het komt op hetzelfde neer denk ik.
Verder vind ik je tegenstrijdig eerlijk gezegt...
Want je zegt eerst dat je als je goed luisterd je er nuttige info uit kunt halen en dan zeg je dat je alleen even vlug de dvd hebt gekeken...
En als ik die quote's van de site zie en filmpjes op google vraag ik me af of alles wat hij op dvd zegt wel waar is... dus mensen die er geen verstand van hebben weten dan toch niet welke stukken ze er uit zouden moeten halen..?

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 20:20

Zal ik me maar even openbaren als "mishandelaar" zoals jullie schijnen te denken. Onze hond heeft een tijd terug een prikband gehad, toen een tijd redelijk op een gewone en nu sinds kort weer een prikband om.

Het verhaal erachter; Hond heeft 3 maal in het asiel gezeten voor we hem adopteerden. We hebben meerde karakterkopjes gehad in duitse herder-idee en daar altijd op een normale mannier mee kunnen omgaan en trainen.

Deze hond echter is een grote, extreem sterke mechelaar met een waanzinnige achtervolgingsdrift en uithouding. Als ik zijn gedrag observeer heeft hij vroeger volgens mij het begin geleerd van pak en speurwerk. Hij luistert beter, sneller en correcter dan menig hond en een heel sociaal karakter (buiten naar donkere honden toe, maar dat valt te verklaren door een akkefietje met een vals dier in het asiel). Hij is geen vervelende trekker meer van het type hond gaat met het baasje wandelen. Als er "iets" is waar hij naar toe kan trekken en ik zie het op voorhand, kan ik hem door concentratie oefeningen hem controleren. De ene keer wat netter dan de andere keer, maar is er geen vuiltje aan de lucht.

Echter, die achtervolgingsdrift is zodanig groot dat als er iets onverwachts gebeurt zoals een wegspringende kat van onder de bosjes, onschuldig konijntje dat zijn gezicht laat zien, een donkere hond die plots opduikt vanachter een hek, dat hij er naartoe springt met zoveel snelheid, kracht en leningheid en als hij tegengehouden wordt zo fanatiek wordt om er toch achterna te gaan dat het zelf voor een sterke volwassen man moeilijk is om hem te houden en hem zelf al heeft moeten lossen. Er zijn reeds 3 leibanden gesneuveld door de krachtexplosie van de hond. Een keer was het leer kapot, de andere twee keer was de musketon over. Een halti-achtig tuigje werkte prachtig tot dag 2 toen hij een mannier had ontdekt om binnen de 2 sec wriemelen dat ding uit te hebben en kapot te bijten(daar is er ook een van gesneuveld en modelletje nummer 2 voor slimmerds heb ik maar weggegooid toen er een scheur in zat bij eenzelfde ontsnappigspoging. Bij een normale slipketting hangt hij zich letterlijk op inclusief gorgelende geluiden en hoesten omgewoon verder te "vechten" om los te komen.

Zogenaamde opvoedkundige knal wordt toch niet gevoeld op zo'n moment en zou hem alleen maar meer opjagen.

Maar ja een hond binnenhouden doe ik niet, zeker zo'n energierijk dier niet. Maar het risico dat hij loskomt op een verkeerd moment en een voorbij rijdende vrachtwagen/auto hem "corrigeert" daar bedank ik ook voor. Los van de angst die zo'n grote, enge "politie"hond teweeg brengt bij de gemiddelde burger met of zonder een klein keffertje. Of een keer iets meer hebben als een verstuikte pols,...

Dus ja dan de prikband maar om. Als hij zichzelf is zoals 99% van de tijd, voelt hij dat ding niet eens (zelf getest) en als hij een keer zijn oerdrift voelt opkomen, kunnen we hem controleren. En ja onze hond rent nog steeds dolgelukkig naar je toe als je met dat ding rammelt en nadat hij zelf tegen de band ingesprongen is, loopt hij enkel wat te mopperen, zonder een grijntje angst of pijn te laten zien om er de volgende keer er even hard weer tegen te springen. Die drift is gewoon sterker dan zichzelf als er onverwacht iets gebeurd.

Overigens is het voor de rest een superdier voor je denkt dat ik een monster heb, verre van. Bij een spooktoch met allerlei enge opspringende mensen in het donker heeft hij nooit iets fout gedaan, zelfs niet getrokken, gegromt of gehapt oid naar de man die hem niet had gezien en op het moment dat de hond vlak bij hem met grote bewegingen en een giga brul opsprong en naar mij toe greep en kleine kinderen zijn heilig voor hem. :+ Ik zou hem nooit alleen laten. Een hond is een hond en een kind is een kind, dus er kan altijd wat gebeuren, maar dit zou er een kandidaat voor zijn!

Maar om er zonder kennis, met geen opleiding, gevoel, ... maar op los te trekken, word ik ook razend! Dat is mishandeling.

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 20:27

Maar werkt deze halsband nu als een prikband of word het vel tussen de driehoekjes geknepen? Dat vraag ik me wel af eigenlijk?
Want dit word nu een discussie over prikbanden geloof ik? Maar ik heb het idee dat deze band veel sterker inwerkt (Als ik die filmpjes op youtube kijk en sommige quotes)?

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 20:29

Daar moet ik inderdaad het antwoord op schuldig blijven. Ik vermoed dat het gelijkaardig maar sterker werkt (maar er vriendelijker uitziet). Beetje scherp bit vs scherper bit?

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 20:32

Ieks wat een eng ding!
De reclame ook gezien, maar vond dit meer op een mega stunt lijken dan op een prettige manier van honden trainen.
Maarja... tv verkoopt... hoeveel mensen zullen dit pakket bestellen???

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 20:34

http://www.youtube.com/watch?v=me468GwoNtA

Waarom koekjes training slecht is, deze man kan beter gewoon fietsen gaan trainen zeg, Bah. En dan dat commentaar eronder, van een iemand die niet consequent genoeg is voor clicker training :Y)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 20:34

Frances schreef:
x_Marr die afbeelding kreeg ik uit google.. Maar het komt op hetzelfde neer denk ik.
Verder vind ik je tegenstrijdig eerlijk gezegt...
Want je zegt eerst dat je als je goed luisterd je er nuttige info uit kunt halen en dan zeg je dat je alleen even vlug de dvd hebt gekeken...
En als ik die quote's van de site zie en filmpjes op google vraag ik me af of alles wat hij op dvd zegt wel waar is... dus mensen die er geen verstand van hebben weten dan toch niet welke stukken ze er uit zouden moeten halen..?

Vlug bekeken in de zin van niet alle stukken bekeken. Maar de stukken die ik bekeken heb kon ik wel iets nuttigs uithalen, niet dat het allemaal troep was.

Zeg ook nergens toch dat hij helemaal de waarheid spreekt?
En dat laatste... dat is met alles zo. Mensen willen zich snel te veel blind staren op 1 methode, en dat is nooit goed.

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 20:41

Ok op die manier :)

Misschien zitten er ook wel een paar dingen in die bruikbaar zouden zijn, dat weet ik niet want heb de dvd niet gezien, maar ben bang dat de mensen die die dvd bestellen gewoon alles maar geloven wat hij zegt zegmaar...

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 20:46

Frances schreef:
Ok op die manier :)

Misschien zitten er ook wel een paar dingen in die bruikbaar zouden zijn, dat weet ik niet want heb de dvd niet gezien, maar ben bang dat de mensen die die dvd bestellen gewoon alles maar geloven wat hij zegt zegmaar...

Dat denk ik inderdaad ook. En als ik zijn filmpje zie met een 'gelukkige & ontspannen' hond vraag ik me af hoe goed hij honden kan lezen. En of mensen dus wel snappen dat hun hond met oren en staart naar beneden, hijgend (terwijl het niet heel warm lijkt (kleren baasjes)) en dat hij beweerd dat platte halsbanden en beloningen slecht zijn voor de hond. Sorry al heeft die man een paar goede punten tussendoor ik vind het ronduit gevaarlijk dat ze dit als wondermiddel verkopen.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 21:24

Ik heb wel trainingen gegeven, gewoon met koekjes. En als mensen maar gewoon op de goeie momenten belonen kan je zo echt wel prima trekken afleren.

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 21:28

Ik zou haast zeggen, je bent vrij om dat op die mannier aan te pakken bij die van mij. Op een relaxed moment willekeurig een koekje presenteren, haalt al geen succes. Hij trekt er echt zijn neus voor op en nee ook bij andere smaakjes :P

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 21:30

haha ja tuurlijk waren er ook wel eens minder enthousiaste honden bij, maar vaak was er toch echt wel iets als je maar een beetje creatief bent is er vaak wel iets te verzinnen.
Een gedragstherapeut waar ik een keer mee ben gegaan gebruikte ontdooide frikandellen. Die had echt ineens een heleboel vrienden hahaha

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 21:33

Ja maar om nu iedere keer een broodzak in een gesloten kast op ooghoogte te steken als hij iets goed doet (dat heeft wel eens gepikt en volledig weggewerkt, een huzarenstukje, ik weet echt niet hoe dat uberhaupt mogelijk is). Voorlopig is het zijn balletje waar ik hem wel blij mee kan maken.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 21:38

Wij hadden op de cursus ook wel zo'n hondje maar die deed dan weer een moord voor een potje touwtrekken dus was dat gewoon de beloning. (Vind onze hond ook heel leuk trouwens, maar wij beloonde aan het eind van het spel vaak ook nog met een koekje voor het loslaten van het touw :P ). Vaak is het inderdaad gewoon een kwestie van uitvinden wat de hond leuk vind, die van ons kan ook helemaal opleven van een spelletje of een knuffel, wij vinden koekjes alleen heel makkelijk te timen.

Trekken vond ik trouwens nog het simpels van allemaal met afleren. Als je hond de ene kant op trekt trek jij hem de andere kant op, dan raakt hij verwijderd van zijn doel en is het alleen zwaar en vervelend (onze hond loopt altijd met een tuig dus dan is terug trekken ook wat minder vervelend). Onze hond trekt alleen als ze haar beste vriendje ziet, maar dat komt meer omdat zijn baas hem niet kan houden waardoor ik niet weg kan lopen oid als ze trekt :o

@wizemo: houd je hond niet gewoon van brood dan?? Ik vind spelletjes trouwens ook prima, maar ik ken maar weinig honden die niets doen voor een stukje versvlees :9

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 21:39

Ja klopt, bij ons mocht spelen ook als beloning gebruikt worden.

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 21:42

Ik zal even per pb verder gaan want het gaat wat off topic nu.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 21:50

bij ons zijn 2 clubs waar je alleen met koekjes mag belonen, daar zal ik nooit heen gaan. Ik beloon met woorden een spel of een knuffel, koekjes kunnen wel alleen in het echte begin status van een oefening.
Ik train met mn eigen hond met een bijt rol, onze pup zal ik daar ook mee trainen dit omdat we buitdrift willen in de knpv. Ik moet wel zeggen iedereen train bij ons met een halsband tuig of halfcheck.