Wat te doen met ongehoorzame puppy?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-10 19:08

Plaisir schreef:
yeye schreef:
Jullie vinden dus allemaal dat we wat te snel willen zijn? Hoe kan je een puppy dan puppy laten zijn aan de lijn zonder dat ze trekken? We kunnen moeilijk de puppy's laten trekken...

Aan de lijn trekken moet je idd vanaf het begin al 'niet aanleren'.

Sowieso vind ik dat het niet veel kwaad kan om wat te oefenen, alleen uitkijken wanneer de hond het allemaal lekker oppakt, want dan ben je al snel geneigd om teveel te willen omdat het zo lekker gaat :).

We zijn al blij als ze mooi naast ons lopen en aan de voet liggen. Van de hondenschool moeten we beginnen oefenen met het liggen aan de voet maar dat vind ik zelf te snel dus wachten we daar nog wat mee. Het is niet dat we te snel willen zijn maar ik wil gewoon niet weer een draak van een hond :o

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 19:09

Onze pup moet trouwens voordat ze mag eten zitten op de mat en mag pas gaan eten als we dat zeggen, heeft ze heel snel geleerd en doet ze prima. Ook naar binnen gaan mag ze pas na ons, ze moet gaan zitten (of als 't koud is gewoon staan) en wachten tot ze geroepen word. Allemaal 'machtsspelletjes' wij zijn de baas, wij zijn eerst. Ook voeren doen we nadat wij gegeten hebben, ze moet tijdens het eten in dr mand en mag niet op de bank of andere meubels.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 19:12

Kuggur schreef:
Voor mij is er een zeker verschil tussen mens en dier. Wij hebben drie honden, twee zouden zonder onze interventie nu al jaren dood zijn (je zou mensen die je niet kent niet onmiddelijk harteloos moeten noemen...). Er zijn situaties waarin grote bedragen uitgeven om een zieke hond gaande te houden, het betreffende dier bepaald geen plezier doet, zelfs integendeel. Dat was waar ik op doelde.

Je zou niet zomaar z'n opmerking moeten plaatsen als je het verhaal erachter niet weet. Pup ligt momenteel nog te herstellen van een vrij zware operatie en kan zulke opmerkingen nu dus even niet hebben ;) En ze herstelt prima en krijgt nog een heel normaal leven, dus ik zou niet weten waarom we er geen geld voor zouden betalen. De opmerking van jou klikt alsof het 'maar een hond'is en als ie teduur word maar dood moet, daarom noemde ik hem harteloos.
Laatst bijgewerkt door Loiz op 11-02-10 19:13, in het totaal 1 keer bewerkt

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-10 19:12

Kuggur schreef:
Voor mij is er een zeker verschil tussen mens en dier. Wij hebben drie honden, twee zouden zonder onze interventie nu al jaren dood zijn (je zou mensen die je niet kent niet onmiddelijk harteloos moeten noemen...). Er zijn situaties waarin grote bedragen uitgeven om een zieke hond gaande te houden, het betreffende dier bepaald geen plezier doet, zelfs integendeel. Dat was waar ik op doelde.

Ja een hond onnodig laten lijden zou ik ook niet doen (we hebben een paar maanden geleden een hond moeten afgeven aan lymfeklierkanker) we hadden haar ook nog een paar maanden bij ons kunnen houden maar ze had zoveel pijn dat dat al het geld van de wereld niet waard was. In die situatie is het beter een hond in te laten slapen (zou je met een familielid ook doen als er geen wetten waren rond euthanasie...)

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 19:12

Trekken en niet aan de voet lopen zijn in mijn ogen ook 2 verschillende dingen een puppy al meteen aan de voet willen hebben is niet nodig.

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-10 19:14

zonnebloem18 schreef:
Trekken en niet aan de voet lopen zijn in mijn ogen ook 2 verschillende dingen een puppy al meteen aan de voet willen hebben is niet nodig.

Als de puppy niet dicht loopt dan ligt hij helemaal te trekken... dan vind ik het toch beter om een hond even het commando dicht te leren zodat je niet heel de tijd hoeft te trekken. Tenzij er nog een andere manier is en dan zou ik deze heel erg graag horen zodat ik mijn puppy en mijn vriend zijn puppy goed kunnen opleren.

Air

Re: Wat te doen met ongehoorzame puppy?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 19:15

Wat is dicht? :+
Naast de voet lopen is toch wat anders dan niet trekken?
Anders vraag ik me af wat voor lijn je hebt :+

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-10 19:16

x_Marr schreef:

Haha! Wat ik versta onder dicht is eigenlijk alles tot een halve meter van mijn voet af :P

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-10 19:17

yeye schreef:
x_Marr schreef:

Haha! Wat ik versta onder dicht is eigenlijk alles tot een halve meter van mijn voet af :P

Kan ook een meter zijn... ben niet goed in schatten :+

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 19:17

Ik moet elke keer dat de lijn strak staat, stilstaan en dan moet de hond omkijken/lopen dat de lijn weer los is en dan pas weer verder lopen. Wel opletten dat je zelf niet terugtrekt :).

Bij mij is op cursus ook een verschil tussen 'gewoon lopen' en aan de voet lopen (volgen en dan moet hij aan mijn been zijn geplakt).

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 19:19

De onze moet naastlopen, niet strak tegen ons aan, maar wel netjes meelopen dus niet trekken. Moest ze al vanaf 't begin, want
ze word maatje shetlander dus áls ze wil trekt ze je zo mee :+ . Misschien eens kijken naar een Gentle Leader Easy Walk harnas?
http://www.dogtrainersacademy.com.au/it ... een275.jpg is een tuig met de riem aan de voorkant, als de hond van je af gaat, word hij dus door het harnas teruggedraait naar jou. Fijne methode, wel een goede maat kopen ivm de klip die kan irriteren in de oksel, maar bij de onze gebruiken we hem nu nog in drukke situatie's, als ze m omkrijgt weet ze al dat trekken geen zin heeft.

Edit; zie dit filmpje http://www.youtube.com/watch?v=1QEM9zl4ngs
Laatst bijgewerkt door Loiz op 11-02-10 19:20, in het totaal 1 keer bewerkt

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-10 19:20

Plaisir schreef:
Ik moet elke keer dat de lijn strak staat, stilstaan en dan moet de hond omkijken/lopen dat de lijn weer los is en dan pas weer verder lopen. Wel opletten dat je zelf niet terugtrekt :).

Bij mij is op cursus ook een verschil tussen 'gewoon lopen' en aan de voet lopen (volgen en dan moet hij aan mijn been zijn geplakt).

De puppy heeft dus het probleem dat van de moment dat je de lijn om doet gaat ze met haar neus op de grond en hoort ze niet meer wat je zegt. Zo ben ik daarstraks ook stil gaan staan en ze was zo snel aan het verder lopen dat ze zichzelf ophangt aan de leiband :(:) en dan roep ik haar en ze hoort me gewoon nietmeer

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 19:21

Ik durf het bijna niet te vragen maar heeft de border een stamboom?

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-10 19:22

Loiz schreef:
De onze moet naastlopen, niet strak tegen ons aan, maar wel netjes meelopen dus niet trekken. Moest ze al vanaf 't begin, want
ze word maatje shetlander dus áls ze wil trekt ze je zo mee :+ . Misschien eens kijken naar een Gentle Leader Easy Walk harnas?
http://www.dogtrainersacademy.com.au/it ... een275.jpg is een tuig met de riem aan de voorkant, als de hond van je af gaat, word hij dus door het harnas teruggedraait naar jou. Fijne methode, wel een goede maat kopen ivm de klip die kan irriteren in de oksel, maar bij de onze gebruiken we hem nu nog in drukke situatie's, als ze m omkrijgt weet ze al dat trekken geen zin heeft.

Edit; zie dit filmpje http://www.youtube.com/watch?v=1QEM9zl4ngs

Dat hebben we ook gehad met onze draak... vanaf dat je hem dan niet meer hebt, helpt niets meer. Je moet dus ALTIJD deze leiband meenemen en op onze hondenschool mag dat niet.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 19:22

Kwestie van dominantie denk ik, aangezien ze je vast wel hoord, maar negeerd. Blijven aanhouden, want ze moet naar jou luisteren.
Onze hebben we al vanaf het begin teruggeroepen en dan kreeg ze een snoepje, nu komt ze vrijwel meteen en krijgt ze dr snoepje.

Bij de onze werkt de gewone lijn wel hoor, gewoon wisselen, kijk naar de situatie en loopt bijv in het park met de gewone lijn, en dan
wel de baas zijn, dus ook stoppen bij het trekken, naast laten komen en dan pas weer lopen, kan even duren. Waarom mag het op je hondenschool niet?
Laatst bijgewerkt door Loiz op 11-02-10 19:24, in het totaal 2 keer bewerkt

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-10 19:23

kohtje schreef:

Nee maar we kennen haar ouders. Kan je eigenlijk nog een stamboom aanvragen voor haar?

saroanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 19:24

yeye schreef:
kohtje schreef:

Nee maar we kennen haar ouders. Kan je eigenlijk nog een stamboom aanvragen voor haar?

Volgens mij kan dat alleen als pa en ma een stamboom hebben.

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-10 19:25

Loiz schreef:
Kwestie van dominantie denk ik, aangezien ze je vast wel hoord, maar negeerd. Blijven aanhouden, want ze moet naar jou luisteren.
Onze hebben we al vanaf het begin teruggeroepen en dan kreeg ze een snoepje, nu komt ze vrijwel meteen en krijgt ze dr snoepje.

Ja het is een kwestie van dominantie want vaak als ze iets verkeerd doet (bijten in meubels) en je roept haar naam dan kijkt ze met een scheef oog en doet gewoon verder! Dus ze weet dat het niet mag maar doet het toch om je uit te dagen. En als je dan strenger roept dat het niet mag dan luistert ze wel.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 19:25

Klopt, en als ze dat hebben krijgen de pups vrijwel altijd een stamboom via de fokker mee.
Als de ouders wel stambomen hebben zou je even naar het stamboek moeten mailen of bellen.

Dat 2x roepen moet eigenlijk in een keer gaan worden, dus echt strenger optreden (iets té voor je idee, gewoon even de baas worden en dan kan je wat soepeler worden).
Laatst bijgewerkt door Loiz op 11-02-10 19:26, in het totaal 1 keer bewerkt

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 19:25

Nee dus,een stamboom zit bij de geboorte al bij een pup.
Jammer want een echte fokker had vast al gezien dat je vriend misschien niet geschikt is voor een border en hem het een en ander verteld over het ras.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 19:26

Nee natuurlijk kan je nu geen stamboom aan vragen, zou een mooie boel zijn als iedereen even een papier aan kan vragen bij elke hond.. :P

Maar ik vind ook dat je te veel van hem vraagt, en wat ik helemaal banketstaaf vind is dat jouw vriend hem lekker z,n gang laat gaan. dan ga jij met hem wandelen om naar jou zeggen te corrigeren.. wie heeft hiet straf nodig? pup doet ook maar wat hem geleerd word... treurig.. Ook verstandig om als die andere hond zo mislukt geworden is een ander te nemen terwijl jullie duidelijk nog niet klaar voor een andere hond zijn.

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-10 19:27

kohtje schreef:
Nee dus,een stamboom zit bij de geboorte al bij een pup.
Jammer want een echte fokker had vast al gezien dat je vriend misschien niet geschikt is voor een border en hem het een en ander verteld over het ras.

Hij komt van iemand die 1 nestje wou van de teef en daarna niks meer. Mijn vriend heeft wel heel wat opgezocht over het ras en is er van overtuigd dat het hem wel lukt.

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-10 19:31

marlinH schreef:
Nee natuurlijk kan je nu geen stamboom aan vragen, zou een mooie boel zijn als iedereen even een papier aan kan vragen bij elke hond.. :P

Maar ik vind ook dat je te veel van hem vraagt, en wat ik helemaal banketstaaf vind is dat jouw vriend hem lekker z,n gang laat gaan. dan ga jij met hem wandelen om naar jou zeggen te corrigeren.. wie heeft hiet straf nodig? pup doet ook maar wat hem geleerd word... treurig.. Ook verstandig om als die andere hond zo mislukt geworden is een ander te nemen terwijl jullie duidelijk nog niet klaar voor een andere hond zijn.

Ik wou geen andere hond om de reden dat de andere een draak is maar van de 4 honden dat we eerst hadden, is er maar 1 verkeerd gelopen en dat was een hele dominante reu. Ik straf de puppy niet. Maar ze weet HEEL goed wat ze wel moet doen maar doet het gewoon niet en als je dan een paar keer streng haar naam roept dan is ze wel braaf. Als mijn vriend ermee gaat wandelen zit hij de hele tijd: puppy dicht, puppy dicht, puppy dicht,... zonder toonverschil dus nu weet de puppy dat als hij dicht zegt dat ze toch niet moet luisteren want dat er geen 'straf' volgt en met straf bedoel ik de iets luidere stem (is nogal een bange puppy als het aankomt op straffen dus dat doen we niet). Enkel wat strenge woordjes zijn genoeg om haar te doen luisteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 19:50

Loiz schreef:
Kwestie van dominantie denk ik, aangezien ze je vast wel hoord, maar negeerd.

Nee hoor. Een baasje wat negeren toelaat want er niets tegen doet, heeft geen bal met dominantie te maken, een hond pakt de ruimte die hij krijgt. Als jij toelaat dat hij jou negeert, doet hij dat.

Ik denk dat je een hele domme zet hebt gedaan TS. Ik zou eerst de Lab eens behoorlijk op gaan voeden, want dat gedrag kan écht niet.

Een pup tegelijk lijkt me nu al niet slim, honden leren ook van elkaar, en je bent neit gelukkig als je puppen het gedrag van je Lab overnemen. En 2 puppen?? Waarvan een een Border Collie? Hoe denk jij een BC te gaan opvoeden als je een Lab niet aankunt?

EmmaK

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 20:40

k heb niet alles gelezen maar ik zou me toch maar eens gaan verdiepen in martin gaus.
border collies zijn pittige honden dat weet bijna iedereen.
wij hebben een labrador pup en gaan daar ook mee naar cursus dat kan ik iedereen aan raden,want mensen doen zoveel fout...
onbewust.
de hond neemt vanaf 7 weken het meeste op ook angstige ervaringen! en leert in die periode ook het meest.
per wandeling zou ik niet langer als 5 minuten gaan wandelen langer is niet goed nog.
na een jaar kun je wel meer van hem vragen. maar zoals zit af en al dat soort dingen kunnen gewoon hoor!