Wat doe je als je een 'huisdier' aanrijd.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 14:02

Gypsylady schreef:
Was zelf s'avonds laat mijn honden aan het uitlaten toen er een aangereden kat op de weg lag
Arme dier leefde nog maar de gene die hem had aan gereden had niet even de moeite genomen om te stoppen om te kijken
Terwijl dit gewoon in een nieuwbouwwijk was dus geen drukke autoweg
Heb het arme diertje in de berm gelegt en de dierenambulance gebelt
Heb het nummer standaard in mijn mobieltje staan
Ben er bij gebleven tot ze kwamen, helaas was hij intussen overleden
Moet zeggen een pijnlijke dood hij had het heel benauwd er was helaas ook niks wat ik nog meer voor hem had kunnen doen
Dan voel je je heel machteloos en ontzettend boos op de gene die gewoon doorrijd
Heb namelijk het idee dat het beestje veel pijn bespaard had kunnen worden als de gene die hem had aangereden was gestopt en ook de dierenambulance had gebeld
Want wie weet hoe lang hij daar wel al niet had gelegen voordat ik er met mijn honden langs kwam
Weetje dat ik serieus hier al van met tranen in mijn ogen zit? Hoe kunnen mensen dit nou doen?? Beestje lijdt ondraaglijk veel pijn, niemand kijkt ernaar om, er raast weer een auto voorbij en niemand helpt.
Echt, ik kan dr wel om janken |( |(

Caesar

Re: Wat doe je als je een 'huisdier' aanrijd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 14:15

Ik heb eigenlijk twee meningen. Als je dit soort ellende wilt voorkomen, hoor je gewoon je kat binnen te houden als eigenaar. Dan moet je niet achteraf gaan piepen omdat 1 of andere malloot je dier heeft doodgereden. Als die dieren buiten lopen, gebeuren dat soort dingen nu eenmaal. Er zal slechts een enkeling zijn die niet remt voor dieren, maar het merendeel van de automobilisten probeert toch te voorkomen.

Daarnaast als ik een kat zou doodrijden, zou ik ook indien mogelijk stoppen om te kijken. In ieder geval of het diertje nog leeft. Zo niet, dan leg ik hem aan de kant van de weg (ruim uit de berm) en bel ik bij dichtsbijzijnde huizen aan. Laatste keren dat ik een overleden kat zag, lag deze keurig aan de kant van de weg. 1 iemand had zelfs een stokje met een wit doekje (denk zakdoek of papier) eraan geknoopt zodat het extra opviel...

Ilona__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 14:25

Ik heb dit afgelopen zomer zelf meegemaakt, met mijn hond. Zij is aangereden door een automobilist, hond liep los, en toen was er een auto, hond heeft waarschijnlijk iets aan de overkant van de weg gezien, is overgestoken. Verkeerde tijd, verkeerde plaats. Was geen drukke weg, heel smal weggetje waar alleen mensen komen die er wonen (of op visite oid natuurlijk). Toen die vrouw mijn hond had aangereden is ze gestopt, gaan kijken bij de hond, en toen ik naar buiten kwam om mn hondje te roepen vroeg ze of ik een zwart-witte hond had. Ze lag in de sloot en was helaas al dood.
Zoals deze vrouw heeft gehandeld vind ik echt ontzettend knap, ze had een klein kindje in de auto die het ook heeft meegekregen, maar toch is ze gebleven om ervoor te zorgen dat ik rustig was, en mijn vriend de dierenarts had gebeld om te vragen wat we moesten doen. Later heeft ze nog een briefje door de brievenbus gegooid waarin ze sorry heeft gezegd. Vond ik erg sociaal van dr.

Als ik een hond of kat zou aanrijden, en er is niemand in de buurt, dan zal ik, mocht het dier nog leven, het inladen en naar een dierenarts brengen. Als het een kat is die overleden is, leg ik het in de berm, is het een hond, dan bel ik de dierenambulance,of de dierenarts. Ik zou het niet kunnen om gewoon door te rijden!

Edit: Bij een kat bel ik natuurlijk ook even, moet er niet aan denken dat mensen naar hun dier op zoek moeten... Verschrikkelijk!

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 14:30

Zo wie zo dierenambulance bellen, aangezien zijn vaak als eerste de meldingen binnen krijgen van een vermist dier.
De meeste ambu's hebben een chipaparaat bij zich om een gewond of dood dier te kunnen indentificeren.
Daarnaast nemen zij het gewonde of dode dier mee en gaan als het nodig is rechtstreeks naar een dierenarts.
Daarna word het dier in de opvang geplaatst in afwachting tot de eigenaar zich meld.
(Dierenambu's hebben ook vaak rechtstreeks contact met politie e.d.)

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 14:38

Caesar schreef:
Ik heb eigenlijk twee meningen. Als je dit soort ellende wilt voorkomen, hoor je gewoon je kat binnen te houden als eigenaar. Dan moet je niet achteraf gaan piepen omdat 1 of andere malloot je dier heeft doodgereden. Als die dieren buiten lopen, gebeuren dat soort dingen nu eenmaal. Er zal slechts een enkeling zijn die niet remt voor dieren, maar het merendeel van de automobilisten probeert toch te voorkomen.

Tuurlijk kan je je katten binnen houden. Maar ene kat is een buitendier en hoort gewoon buiten te lopen. Ik zeg ook dat je er niet altijd wat aan kan doen maar als er een bord hangt aan weerskanten van het dorp met pas op overstekende katten en je rijd dan nog vol gas door dan klopt er toch iets niet. En het ging er in dit toppic om wat je zou doen en ik vind dat je hem om zijn minst aan de kant kan leggen en bij huizen aan moet bellen om te vragen van wie de kat is en de dierambulance bellen.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 15:52

Een paard is ook een kuddedier en hoort ook 24/7 buiten te staan, als je dat als argument geeft om dit soort opmerkingen te maken dat een kat een buitendier is. Als je een kat binnen houdt, weet hij niet beter en is er niets aan de hand.

En ik moet het eerste bord nog zien met Pas Op, overstekende katten. Nooit tegengekomen. Ik geef ook duidelijk aan wat ik zou doen...

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-10 16:01

Ik vind het wel belangrijk dat we elkaars mening respecteren! Dat 1 persoon wellicht minder emotioneel raakt van zo'n gebeurtenis dan de ander maakt de ander nog niet gevoelloos.

Of ik zelf een kat in de auto zou laden weet ik ook niet hoor.. Ik zou zeker voor de kat gaan bellen.. maar inladen weet ik niet. Ook zou ik niet overal ervoor stoppen. Soms kan dat gewoon niet in sommige situaties en dan kun je beter doorrijden. (Net zoals dat ze soms zeggen dat je een hert beter kunt aanrijden dan ervoor moet uitwijken--> gevaarlijke situaties). Wij hebben laatst een duif aangereden. Hij kwam nog levend onder een andere auto vandaan (precies tussen de banden) en bij ons knalde hij zo erop.

Daar kunnen wij toch niets aan doen? Denk dat dat het zelfde met katten/honden is. Alsof iemand expres een dier gaat aanrijden.

Een bord voor katten heb ik ook nog niet gezien. :')

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 16:09

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 16:10

Nagini schreef:
Daar kunnen wij toch niets aan doen? Denk dat dat het zelfde met katten/honden is. Alsof iemand expres een dier gaat aanrijden.

Toch zijn er mensen die expres het gaspedaal intrappen als ze een kat zien...
Er is helaas een grote groep auto-bezitters die veel overlast heeft van loslopende katten. Met alle mogelijke schade van dien.
Krassen van nageltjes in de lak, vuile pootjes op de auto, etc.

Ik weet dat veel mensen daar zich enorm aan kunnen ergeren (en terecht natuurlijk... ik zou er ook niet blij van worden als andermans kat mijn auto zou bekrassen en de eigenaar is vrijwel nooit te achterhalen).

Dus ik kan me heel goed voorstellen dat er toch "aso" mensen zijn die bij het zien van een kat expres zo'n beest aanrijden.
Zelfde verhaal met 't strooien van rattengif in tuinen enzo. Die verhalen hoor je ook vaak genoeg. Ik durf met redelijke zekerheid te zeggen dat dát ook vaak mensen zijn wiens auto ooit beschadigd is door loslopende katten.

Vreselijk natuurlijk.
Maar die mensen zijn er wel.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-10 16:11

Ja goed, die mensen zullen er zeker zijn!
maar ik denk dat het grote gros, toch wel gas los laat of probeert te ontwijken.
Dat hoop ik tenminste wel.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 16:14

Ja helaas zijn die mensen er. @Caesar Idd een paard is ook een buitendier die zet je niet in een stal van 3x3 24 upd dus bij een kat doe je dat ook niet. Mijn katten weten niet beter en ik kan ze nu niet meer binnen houden. Als ze buiten zijn leven ze ook weer helemaal op en laten ze elkaar met rust. Hou ik ze ene week binnen dan vliegen ze elkaar in de haren.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-10 16:18

Maar als je katten al zo vaak zijn aangereden en je neemt 'n nieuwe kat. Die kun je toch ''leren'' binnen te leven.

Ik ken iemand met echte raskatten en die gaan echt niet buiten hoor, en die klagen echt niet.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 16:19

Krassen in de lak??
Bij een normale auto krijg je echt geen krassen in de lak van kattennagels.. Dat is met een autosleutel al ontzettend lastig, daar moet je wel meer dan een kilo druk op zetten. Ben zo vaak door doornstruiken heen gereden met mn auto, zit geen krasje op.. Onze kat sliep altijd op onze dure auto, nooit een krasje gehad. Pootafdrukken ja, maar die wrijf je er zo vanaf.

Sommige mensen stellen zich gewoon aan, en gaan verhalen verzinnen om hun gelijk te krijgen.
"Hé buurman, je kat heeft een kras op mijn auto gemaakt, dat wordt betalen!" en vervolgens zie je aan de zijkant van de auto een giga horizontale kras in zo'n mooi golfje :') Kan het me al helemaal voorstellen

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 16:22

Nagini schreef:
Maar als je katten al zo vaak zijn aangereden en je neemt 'n nieuwe kat. Die kun je toch ''leren'' binnen te leven.

Ik ken iemand met echte raskatten en die gaan echt niet buiten hoor, en die klagen echt niet.

Maar als je er een x aantal hebt lopen dan valt het niet mee om ook die nieuwe binnen te houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 16:25

@MysticTinker: nou, ik heb 't toch een paar keer gezien hoor... Met m'n eigen ogen zien gebeuren.
Kat ligt lekker op de motorkap te slapen, schrikt, valt bijna van de auto en "redt" zichzelf door zich met z'n nagels even lekker op te hijsen.

Reken maar dat zoiets krassen achter laat. ;)

En ook wat pootjes betreft; het is best vervelend als je bijv. vertegenwoordiger bent, en je moet met je auto bij klanten langs.
Dan moet je auto íedere dag perfect schoon zijn.
Best klote als er dan dag in, dag uit weer kattenpoten over de hele auto lopen. Dan moet je toch echt iedere dag de auto wassen, vanwege die stomme pootjes.

M'n vader had dat probleem, in zijn vorige baan.
Ach, hij klaagde niet, want wij hadden destijds zelf 2 katten buiten lopen.
Maar ik kan me de frustratie best voorstellen. ;)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-02-10 16:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-10 16:26

Ja, goed daar heb je gelijk in. Ging er even van uit dat je er misschien 1 of 2 per keer had.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 16:27

Hypofocus schreef:
@MysticTinker: nou, ik heb 't toch een paar keer gezien hoor... Met m'n eigen ogen zien gebeuren.
Kat ligt lekker op de motorkap te slapen, schrikt, valt bijna van de auto en "redt" zichzelf door zich met z'n nagels even lekker op te hijsen.

Reken maar dat zoiets krassen achter laat. ;)

Dat ben ik met je eens had een van mijn katten ook gedaan op mijn eigen auto

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 17:01

MariekeB schreef:
Ehh Ellepel, waarom vind je het van de dierenambulance wel raar dat ze niet gaan kijken , maar rijd je zelf gewoon door ?

Dat zijn ook maar hele gewone vrijwilligers hoor. Als je het zo belangrijk vind dan pak je de eerst volgende afslag en ga je weer terug.

nee in die situatie kon dat gewoon echt niet,we zaten toen bij amsterdam op een hele drukke weg,dan is het risico voor jezelf toch echt te groot.
daarom baalde ik ook zo van dat negatieve bericht van de dierenambulance.

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 17:31

Hypofocus schreef:
[
Dus ik kan me heel goed voorstellen dat er toch "aso" mensen zijn die bij het zien van een kat expres .
Ja? Nou sorry, maar ik niet. Ik hou ook niet van kinderen die mijn kleren volspugen. Maar ik ga niet expres gas geven als ik een klein kind zie omdat ik nou eenmaal een hekel aan kinderen heb.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 18:01

ik kan het me ook niet voorstellen. Ik begrijp best dat je een hekel hebt aan een dier maar dat je daardoor hetgeen moet vermoorden en daardoor de eigenaar pijn doet dat snap ik niet.

Olijkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 18:04

MIjn zus had het niet zo lang geleden, de kat leefde nog een beetje, ze heeft hem naar het dichtsbijzijnde huis gebracht, daar hebben ze hem uit zijn lijden verlost, van wie hij was weten we niet..
Ze was er echt stuk van..

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 18:06

ellepel schreef:
wij hebben nu een paar keer dus al gehad dat we een kat aanreden.
dit was dan savonds laat of snachts
we zijn gestopt,kat aan de kant van de weg gelegd en de dierenambulance gebeld en amivedi om door te geven waar het was gebeurd.

1x konden we helaas niet stoppen,want dit gebeurde op de snelweg.
wel hebben we gebelt om door te geven waar het gebeurd was en te vragen of de dierenambulance wilde gaan kijken of de kat nog leefde.

wat het antwoord was van de dierenambulance was schokte me echt vreselijk..
ze zieden dat het nu te laat was en de ochtenddienst dan wel ging kijken.
nou ja sorry hoor,maar ik verwacht wel dat als je daar werkt je hart op de goede plek zit en ook al zit je tegen het einde van je dienst aan je toch gaat kijken. ;(

Zou het niet kunnen zijn dat degene die je aan de telefoon had de enige was die op dat moment dienst had en daardoor niet kon komen? De dierenambulance heeft nogal een tekort aan vrijwilligers en dan met name voor de nachtdiensten. Het is natuurlijk hartstikke zielig voor de kat, maar als ze weinig personeel hebben, kan ik me wel voorstellen dat ze niet komen voor een kat die is aangereden op de snelweg. Hoe groot is namelijk de kans dat hij nog leeft?