Welk hondenvoer geven jullie en ervaringen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 17:26

dagelijks poetsen??wat poetsen?tanden?... :D

heb nu 27 jaar honden en werkelijk nog nooit 1 tand gepoetst...

als je genoeg zorgt voor kauwwerk dan houden ze zelf wel tandjes schoon...

overigens voor de mensen die weleens wat vers willen geven,van die kleine kippenpootjes of vleugels doen het ook leuk :j

kavama

Re: Welk hondenvoer geven jullie en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 17:30

kimmie261, dat mag toch al wel vanaf pup ?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 17:32

Hypofocus schreef:
Krissie0 schreef:
Je moet een hond wel brokken geven anders ontwikkelen ze tandsteen en daarop volgend een slecht gebit.
Dat weet ik jammer genoeg uit ervaring met de herplaatser die mijn moeder sinds kort heeft.

Van harde brokken kunnen ze net zo goed tandplak en tandsteen ontwikkelen ;)
Dus ook dan moet je zorgen voor een goede tandverzorging (dagelijks poetsen!).

Het beste is om een hond te geven waar de natuur hem voor gemaakt heeft:
Vers vlees, pens en botten.
In de juiste verhoudingen.

Maar niet iedereen is natuurlijk een dusdanige voedingsdeskundige dat ze dat voor hun eigen hond kunnen samen stellen.
Daarom is een redelijk mooi (gezond) alternatief voor fabrieksbrok de zogenaamde "kvv". Kant en klaar Vers Vlees.
Uit de diepvries. Bijv. Carnibest.

Tande poetsen?!!!! :D Nou die van mij zijn 5 en 6 jaar oud en hebben blinkende tanden en kiezen en geen plak te bekennen. Onze vorige hond was 9 en die daarvoor 15 en bij beide precies hetzelfde.
Goede brok, botten doen wonderen. (pakwerk trouwens ook :P )

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 17:35

ik voer dodson & horrell classic brokjes, afgewisseld met smuldier (rauw vlees) en renske (voorverpakt vlees met groente en rijst) en soms koolvisfilet met rijst en boontjes. als het een keer niet uitkomt om om te rijden om dodson & horrell te halen voer ik een klein zakje pro plan tussendoor. ik heb wel eens farm food gevoerd, omdat het niet geexpandeerd was, maar vond dat ze ervan gingen stinken.
daarnaast heeft mijn oude jackje troep uit de oogjes op het moment dat ik van dodson & horrell afstap. weet niet waar het door veroorzaakt word, maar d&h lost het probleem op.

ik ben wel benieuwd hoe smuldier bekend staat in hier, ik kende het nl niet en ben het eigenlijk alleen gaan voeren omdat het makkelijk verkrijgbaar is en een goedkoop alternatief voor rodi.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 17:48

kavama ja hoor :j ,pip heeft al hele kippen naar binnen gewerkt,toen ze pup was ben ik begonnen met zo'n mini kippevleugel en nu eet ze hele kipkarkassen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 17:53

'k Kan er niets aan doen. Het is algemeen bekend dat normale brok tandplak kan veroorzaken ;)

Mijn ouders hadden hun honden trouwens vroeger ook altijd op normale brok staan. Die moesten daardoor regelmatig compleet onder narcose schoongemaakt worden aan de tanden, vanwege ernstige tandsteen.

DA vertelde dat het echt de brok was die dat veroorzaakte.
En dat tandenpoetsen dagelijks dan echt nodig is.
Dat doen m'n ouders nu ook, en nu gaat het goed.

Was voor mij reden om met mijn eigen hond kvv te gaan voeren. En die heeft daarom dus geen tandproblemen.
Ook geen stinkende mond of stinkende adem, die ze van normale brok wel behoorlijk kunnen krijgen.
Gewoon een lekkere hele neutrale frisse geur.

Prima als mensen normale brok willen blijven voeren.
Dat is natuurlijk hun eigen keuze :)
Maar in mijn ogen is het geen natuurlijke voeding voor een hond.
Kijk maar 's op de zak van een willekeurige populaire hondenbrok. Zit vaak maar 4% vlees in.
Honden zijn carnivoren. Geen herbivoren of omnivoren.

Het zit bomvol met granen, die ze niet eens kunnen verteren. En andere toevoegingen die niet perse gezond zijn voor de hond (het is ook al langer bekend dat er in bepaalde goed verkopende brok zelfs kankerverwekkende bestanddelen zitten, en die worden nog steeds gewoon op grote schaal verkocht).

Dankzij die grote hoeveelheid granen en zéér laag vleespercentage in de gemiddelde zak harde brok, poepen de honden ook meer dan natuurlijk is.
Als je ze vers vlees maaltijden geeft, komt er bijna geen poep meer vanaf. Omdat ze vrijwel alles goed in het lichaam kunnen verteren en gebruiken.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 17:59

Hypofocus schreef:
Prima als mensen normale brok willen blijven voeren.
Dat is natuurlijk hun eigen keuze :)
Maar in mijn ogen is het geen natuurlijke voeding voor een hond.
Kijk maar 's op de zak van een willekeurige populaire hondenbrok. Zit vaak maar 4% vlees in.
Honden zijn carnivoren. Geen herbivoren of omnivoren.

Het zit bomvol met granen, die ze niet eens kunnen verteren. En andere toevoegingen die niet perse gezond zijn voor de hond (het is ook al langer bekend dat er in bepaalde goed verkopende brok zelfs kankerverwekkende bestanddelen zitten, en die worden nog steeds gewoon op grote schaal verkocht).

Dankzij die grote hoeveelheid granen en zéér laag vleespercentage in de gemiddelde zak harde brok, poepen de honden ook meer dan natuurlijk is.
Als je ze vers vlees maaltijden geeft, komt er bijna geen poep meer vanaf. Omdat ze vrijwel alles goed in het lichaam kunnen verteren en gebruiken.

Niet alle merken zitten bomvol met granen ;)
Oreijn/Acana: 70%vlees 300% groente/fruit 0% granen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 18:00

Ik zeg ook niet dat álle merken bomvol granen zitten ;)
Maar de gemiddelde zak die mensen voeren... De populaire merken... daar zitten heel vaak veel granen, weinig vlees en soms zelfs kankerverwekkende stoffen in.

Mensen kopen dat spul vaak zonder goed te kijken wat er in zit :)

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 18:05

Alle merken komen voorbij.

Ik geef even me mening over wat brokkies.

Cavom: leuk die brokken. Maar dan wel voor dog achtigen of grote honden die veel bewegen. Mijn (R.I.P) cavalier werdt er modder vet van omdat het een vette brok is.

Royal Canin: Goed voer! Iets wat ik aanraad. Goede stoffen er in. Mijn hond was er allergies voor (A)

Pedigree: is geen goed voer. Zit erg veel zout in en dat is niet goed voor je hond.

Bonzo: is geen goed voer. Zit niet in wat een hond nodig heeft.

Eukanuba: vind ik goed voer. Mijn hond was allergies voor vele soorten. Van de DA moesten we deze eens proberen hij reageerde er super op. Alle voedingstoffen zitten er in.

Proplan: voer wat de dierenwinkel waar ik werkte aanrade.

Nou dat was het zo wel ff voor nu.
Met natuurlijk voer heb ik totaal geen ervaring maar spreekt mij wel aan!
Mijn mening hierboven is gevestigd op eigen ervaringen maar ook door de mening van DA en dierenwinkel.
Ik raad (persoonlijk!) aan om geen voer te kopen van een huis merk zoals C1000.
Als een brokje gekleurd is betekend het dat er kleurstoffen inzitten en dat is slecht voor je hond.
Duur voer lijkt duur maar daar zit alles in en daardoor eten de honden (bijna) altijd minder dan bij een goedkoop broksoort.

Maar ik ken ook honden die PERFECT reageren op Bonzo, Perdigree etc.
Maar mijn keuze gaat echt naar Eukanuba, Proplan, Royal Canin etc.

Succes met de keuze.

En geef je (jonge) hond niet te veel vlees harde goede brokken zijn goed voor zijn tanden!
Vieze tanden komt niet alleen doorhet brok. Het kan ook de aanleg van de hond zijn.
Maar goede brokken helpen wel het gebid gezond en schoon te houden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 18:23

Vlees is juist goed voor jonge honden ;)

Maar veel mensen noemen "nat voer" (blikvoer) ook "vlees".
En dat is het niet. Dat zijn gewoon geweekte droge brokken in gelei. Duur water dus. :P
En dat is inderdaad níet zo goed.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 18:28

Hypofocus: En dat bedoel ik (A) op zo'n blik staat ook heel eerlijk 85% WATER!!! Je komt dus een blikkie water met wat rommel. Ik wil graag een Cane Corso en ik zit er sterk aan te twijfelen om hem half op vlees te zetten. Gewoon echt vlees. Ze reageren (heb ik gehoord) daar super op! Blikkies mogen van mijn rechtstreeds de prullenbak in. Mijn ma nam ze soms mee voor me Cavalier en die vond het HEERLIJK. Maar wat is dat slecht zeg!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 18:30

Ja, erg he? :P
Maar ja, er zijn veel honden die normale harde brokken écht niet willen eten ('k geef ze geen ongelijk trouwens).
En om ze dan toch wat te bieden, geven veel mensen dan "nat voer".

Ja, super... zeker die stevigere rassen doen het erg goed met echt vlees.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-01-10 18:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 18:30

Evelli schreef:
Niet alle merken zitten bomvol met granen ;)
Oreijn/Acana: 70%vlees 300% groente/fruit 0% granen :)

de choice range van dodson & horrell is ook graanvrij :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 18:31

Er zijn trouwens ook heel veel honden die een echte graan-intolerantie hebben.
Die dus steeds onverklaarbaar pijntjes, diarree, klachten, etc. hebben.

Kan heel goed aan de hoeveelheid granen in 't voer liggen.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 18:34

kimmie261 schreef:
dagelijks poetsen??wat poetsen?tanden?... :D

heb nu 27 jaar honden en werkelijk nog nooit 1 tand gepoetst...

als je genoeg zorgt voor kauwwerk dan houden ze zelf wel tandjes schoon...

overigens voor de mensen die weleens wat vers willen geven,van die kleine kippenpootjes of vleugels doen het ook leuk :j

Ga ik ff commentaar op geven (A)

Per ras is het tanden probleem verschillend. Ik ken veel honden met bar slecht voer en een stralend gebid.
Maar (kom ik weer bij me hond) een Cavalier is er heel gevoelig voor. Toen mijn hond 4 was moest hij onder het 'mes'.
Zijn tanden waren drama slecht. Terwijl hij goed voer kreeg.

Daarna zijn we begonnen met poetsen, speciaal voer, speciale sticks (van de DA) en speciaal spul voor in het drinkwater. Allemaal gekregen en gekocht bij de DA. (dierenarts) en toch hield mijn Cavalier een drama gebit. Hij is nu 3 maand overleden en was 7. Zijn tanden waren geel ontzettendslecht en er was geen **** aan te doen. Elk ras is daarom verschillend. En jij hebt gewoon zeer veel massel met de rotjes van je (je hebt toch rotweilers?)

Botjes. Je moet er dan wel bij vermelden dat ze echt niet gekookt mogen worden. Want dan splinteren ze en kunnen ze veel schade aan de hond aan richten en dus aan je portomonee (of ze kunnn er zelfs dood aan gaan!)

Invisible

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 18:34

Ik voer Royal canin chihuahua en daarbij krijgt ze 1 plak duck.
En tussendoor kauwbotjes.

Haar vachtje glanst zo mooi :+: En ontlasting is ook goed

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 18:38

Wij hebben onze hond op hills staan. Ze doet het hier heel goed op, terwijl ze op alle merken die we daarvoor geprobeerd hadden juist heel slecht reageerde. We poetsen haar tanden soms ook, maar meestal heeft ze genoeg aan zo af en toe een gedroogd schapenpootje of schapen oortje om haar tanden schoon te houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 18:39

En even opletten dat dit NIET in je brok zit: BHTen de E-hulpstof E320=BHA Butyl Hydroxyl Anisol (BHA) en E324= Ethoxyquine

Dat zijn ERG giftige/kankerverwekkende stoffen die ook epileptische aanvallen kunnen veroorzaken.
E320 en E324 staan zelfs geregistreerd als landbouwgif.
Dan ga je toch denken waarom ze dat in vredesnaam in het hondenvoer stoppen. En mogen verkopen.

Het wordt gebruikt om de houdbaarheidsdatum van brok te verlengen.
En ze komen helaas vaker voor dan je denkt (bijv. in Royal Canin & Pedigree brokken).

Check dus ALTIJD je brok héél goed op deze stoffen. En schakel direct over op ander voer, als het leven van je hond je lief is.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-01-10 18:48, in het totaal 2 keer bewerkt

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 18:43

Ik voer royal canin aan mijn duitse dog. Voor hem niets anders meer. Hij doet het er prima op. Echter ik kan niet meerdere doggen hebben, dan loop ik financieel leeg. Ik denk dat ik alleen aan hem al 70 euro voer in de maand kwijt ben.Nu ik dit topic lees, zal ik ook eens vers vlees voor hem kopen voor de afwisseling De kleine honden krijgen verschillende soorten. Ik neem vaak een pak wat bv afgeprijst is omdat het de laatste is.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 18:44

blokje,als jou hond een tandprobleem heeft kan je poetsen wat je wil,maar is de achtergrond daarvan ws meer aanleg als verzorging...

en uhm,ik heb niet alleen rottjes :D ,ben ooit begonnen met labrador,maar ook bouviers,dobermannen ,argentijnen,en kruisingen zijn de revue gepasseerd,wel allemaal grote rassen dat dan weer wel :j

en ach ik ken honden die 13 jaar werden op blikvoer en frolic,wil alleen niet zeggen dat je dan altijd heel verstandig gevoerd hebt.

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 18:46

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 18:47

Die van ons krijgt trouwens zo af en toe ook wel eens versvlees van rodi. Maar dat is zeg maar 1 avond in de week (meestal schapenhartjes).

Kimmie: ik denk dat het misschien scheelt als je honden hebt die geen afwijkende hoofd vorm hebben. Je ziet dat soort tandproblemen volgens mij vaker bij honden met een afwijkend gebit. Wij poetsen de tanden trouwens we, het helpt wel tegen de tandplak dus uiteindelijk ook minder tandsteen natuurlijk. Hoewel ik het makkelijker vind als ze het er zelf af kauwd.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 18:50

cindybijl schreef:

Volgens mij moet je om te barfen wel bijna expert zijn op het gebied van diervoeding. En op internet zitten imo net iets te veel 'ik heb wel 5 internetsites doorgenomen'-experts. Je kan het echt veel beter op KVV houden en zo af en toe een botje bij voeren volgens mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 18:52

Ja precies...
Barfen is heel tof voor de hond, maar je moet heel goed weten wat je precies doet, anders loop je het risico dat de hond bepaalde stoffen te kort gaat komen na verloop van tijd.

KVV is een veiligere keuze voor de doorsnee hondenbezitter :)
En 'gemakkelijker'.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 19:01

liedje89 schreef:
Kimmie: ik denk dat het misschien scheelt als je honden hebt die geen afwijkende hoofd vorm hebben.

:') hahaha afwijkend hoofdvorm,nee dat niet wel een prettig gestoord karakter dat dan weer wel :+