Konijn voortanden laten trekken? Wie nog meer.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Maanon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 13:45

Bij mijn vorige konijntje waren de tandjes ook getrokken. Gezien ze echt iedere maand geknipt moesten worden, en onze dierenarts het ook aanrade om ze te laten trekken. Afspraak gemaakt, en ik mocht erbij zijn, vond ik een leuke ervaring :D Daarna heeft ie er niet echt beperkingen bij gehad met eten, het meeste ging nog gewoon! En voor het konijntje was het denk ik ook wel fijner dat ie van het gedoe om zijn tandjes af was.

lidaju

Re: Konijn voortanden laten trekken? Wie nog meer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 13:52

Heb er geen verstand van dus kan je ook geen advies geven, maar schandalig hoe die mensen voor hun konijn hebben gezorgd en goed van jou dat je het helpt, die mensen mogen dat konijn echt niet meer terug krijgen, wat een @#$%!!

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 13:53

Van verschillende mensen heb ik gehoord dat ook met knippen en met tanden trekken hun konijnen uiteindelijk doodgegaan zijn aan darmklachten. Het is vaak niet alleen dat de tanden niet goed staan, maar de kiesjes ook niet. Als die scheef in de kaak staan en niet goed op elkaar afslijten betekent dat het voer niet goed kan worden vermalen en dat leidt tot darmproblemen. Ik zou zelf eerst willen weten hoe de kiezen in de kaak staan voordat ik zou besluiten om te blijven knippen of de tanden te laten trekken.
Overigens fok ik konijnen en als er een met olifantstanden tussen zit, knip ik 2 of 3 keer om te kijken of het zich hersteld. De dieren krijgen veel grof hooi en wilgentak erbij. In ernstige gevallen gaan de dieren naar de slager.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 16:55

Men gaat morgen idd het gehele gebit bekijken ook naar de kiezen om te kijken wat het verstandigst is, dat hadden ze idd door de telefoon gezegd, ze konden daardoor ook geen prijzen noemen.

@Diane65, heet eet alleen zacht voer. Brood (het midden), wortel geschaafd met een kaasschaaf, andijvie en loof. Brokjes en hooi niet en ik heb grof hooi. Ook aan de tak heeft hij niet zo veel zin.

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 18:02

Ik heb ook een konijn gehad die tandproblemen had. Eerst knipte de dierenarts haar tandjes steeds bij, maar dit schijnt erg pijnlijk te zijn.

De dierenarts heeft mij toen aangeraden ze te laten verwijderen en dat heb ik dus laten doen.

Ze at daarna appelmoes, brokjes en olvarit wortel pap.
Ging heel prima. Zeker het bixjes voer ging goed.

Had ook nog speciaal voer wat ik met water moest mengen als ik het idee had dat ze minder goed at.

Ging prima en ze is gewoon oud geworden hiermee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 21:24

Wat is oud, ik las in een ander topic dat het konijn er oud mee was geworden en dat was maar 6. Ik ben 10 tot 12 gewend.

Nu, we zijn ook nog naar mijn eigen da geweest. Da had de tanden veel te lang gelaten. Er zitten geen haakjes op de kiezen en de kiezen staan ook nog netjes op elkaar.
Waarschijnlijk zijn door slechte voeding (gebrek aan vitamine a) de tanden los gaan zitten en is een tandje wat scheef gebleven. We hebben ze nu op maat geknipt en nu staan ze niet raar. We proberen het met een aantal malen knippen goed te krijgen en gaat het niet, dan worden de tandjes getrokken. Hij eet nu weer gewone konijnenbiks. Alleen knagen doet ie niet. Of dat nu komt doordat hij het nog nooit of heel lang niet gedaan heeft, dat weet ik niet. Gewoon hooi eet hij ook niet, maar kort geknipt hooi dan weer wel.
Het is wel een aanhalig diertje, hij likt mijn neus en wil in mijn hals liggen. Overdag zit hij in een hele ruime kamer los en in de avond heerlijk bij me op de bank.
Voorlopig helaas wel alleen.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 23:04

Wat voor een hooi heeft hij? want heb inmiddels de ervaring dat pardenhooi maar ook sommige merken knaagdierenhooi niet graag gegeten worden daar het zo slap is of te stengelig,

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 11:25

Volgens mij was ze iets van 7 geworden. Oudste van het nest. Moeder heeft wel het hele nest overleefd.
Wij hadden normaal paardenhooi voor de nijns, maar toen de tanden van Rockey getrokken werden kochten we voor haar hooi in de supermarkt. Dat is al in puin gesneden. Van Puik geloof ik. Niet echt veel te kauwen. Ze at het wel.
Maar de wortelpap en appelmoes waren favoriet bij haar.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 15:13

hulde TS, eceht hulde!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 17:32

Wilawander schreef:
Wat voor een hooi heeft hij? want heb inmiddels de ervaring dat pardenhooi maar ook sommige merken knaagdierenhooi niet graag gegeten worden daar het zo slap is of te stengelig,

Gewoon hooi uit een baal. De paarden krijgen het ook. Mijn andere konijnen eten het ook. Het is niet stengelig, maar ook weer niet te slap. Ik heb het in korte stukjes geknipt en dan eet hij het wel, anders haal ik voor hem een zakje zacht hooi, dat kan natuurlijk ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 17:36

masja schreef:
Volgens mij was ze iets van 7 geworden. Oudste van het nest. Moeder heeft wel het hele nest overleefd.
Wij hadden normaal paardenhooi voor de nijns, maar toen de tanden van Rockey getrokken werden kochten we voor haar hooi in de supermarkt. Dat is al in puin gesneden. Van Puik geloof ik. Niet echt veel te kauwen. Ze at het wel.
Maar de wortelpap en appelmoes waren favoriet bij haar.

7 jaar vind ik eigenlijk niet zo oud. 2 van mijn nijnen zijn 11 en 12 geworden. Vorig jaar ben ik ook een voedster van 1,5 kwijt geraakt aan pasteurella.
Je hebt ook fijn kruidenhooi bij het tuincentrum, dat ga ik ook eens proberen.
Wortelpap en appelmoes doe ik liever niet, want daar zit weinig vezel in en dat bevorderd de darmwerking niet zo goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 17:40

benangelique schreef:
hulde TS, eceht hulde!

Dannk je :D Ik ben al weer voor gek versleten, ik gaf geld uit aan het dier en de verantwoording van een ander. Helaas, ik denk niet zo. Ik kan zo'n diertje niet laten zitten. Ik heb nu 50 euro aan da kosten gemaakt en die gaan ze me echt niet terug betalen. Daar hoop ik ook een beetje op, want ik wil hem graag houden. Hij heeft toch wat meer zorg nodig. Ze gooien er in de ochtend wat voer bij en wat water en daar houdt het mee op. Hok wordt eens in de maand verschoond. De diertjes op pakken doen ze niet schijnbaar en kijken ook niet, anders was dit ze toch wel opgevallen. Misschien hebben ze het wel gezien, maar besloten het zo te laten.
Ik ga ze sowieso maar wat konijnkunde bij brengen, want alles gaat straks ongeholpen op een veldje. Rammen en voedsters door elaar in het open veld.