hamsteropvang beginnen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 17:11

Wat vinden je ouders hiervan?
Ik vind het een heel nobel idee hoor, daar niet van, maar ik denk niet dat het haalbaar is. Je geeft €20 in de maand uit nu, betaal je daar al je kleding van? Zou je niet liever wat meer daar in investeren dan?
Daarbij komt ook dat je zo te horen weinig financiële reserve hebt en weinig kennis van zaken m.b.t. de zakelijke kant van zo'n onderneming. Want inderdaad, jij gaat er nu vanuit dat mensen het beste met je voor hebben, maar wat nou als ze belachelijke dierenartskosten bij je komen claimen?

Ik zou het houden bij wat Chubby voorstelt; hou het kleinschalig. 7 hamsters (die je nu al hebt) lijkt me meer dan voldoende, als je dan op jezelf gaat wonen en financieel onafhankelijk bent kun je altijd nog overwegen en echte opvang te openen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 17:12

love_western schreef:
Tjah daar heeft elke opvang last van dan ;)

Elke opvang die adverteert, zijn adres open en bloot op het internet zet, krijgt ook nog weleens een donatie of een meevaller. En aangezien jij niet wilt dat je adres openbaar wordt, en niet open wilt adverteren, zie ik je die meevaller ook niet krijgen...

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 17:17

Ik denk dat het nu allemaal nog heel leuk lijkt. En blijkbaar heb jij nu nog niet zoveel behoefte aan typische jongeren dingen zoals bioscoop, uitgaan, concerten, kleding, make-up etc.
Over een jaar denk je daar waarschijnlijk heel anders over en dan heb je daar geen geld voor door je hammies.

Slechts een kleine waarschuwing hoor, vind verder dat je er best goed over na hebt gedacht. Mag ook gezegd worden toch!? :)

siskeh

Re: hamsteropvang beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 17:21

@angelita: dat hoeft helemaal niet waar te zijn, ik ben op mijn 19e nog precies zou als op mijn 14e wat dat betreft.
Maar nu wil ik gaan studeren, en onafhankelijk zijn, en dat is al helemaal niet gratis.

Persoonlijk zou ik liever via het asiel opvangkatten e.d. opvangen(ook omdat ik meer met katten heb :) )

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 17:22

siskeh schreef:
@angelita: dat hoeft helemaal niet waar te zijn, ik ben op mijn 19e nog precies zou als op mijn 14e wat dat betreft.
Maar nu wil ik gaan studeren, en onafhankelijk zijn, en dat is al helemaal niet gratis.

Persoonlijk zou ik liever via het asiel opvangkatten e.d. opvangen(ook omdat ik meer met katten heb :) )

Je hebt gelijk dat er ook zat meisjes zijn die zo blijven, maar het is wel iets om rekening mee te houden denk ik. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 17:26

Vanillia schreef:
Wat vinden je ouders hiervan?
Ik vind het een heel nobel idee hoor, daar niet van, maar ik denk niet dat het haalbaar is. Je geeft €20 in de maand uit nu, betaal je daar al je kleding van? Zou je niet liever wat meer daar in investeren dan?
Daarbij komt ook dat je zo te horen weinig financiële reserve hebt en weinig kennis van zaken m.b.t. de zakelijke kant van zo'n onderneming. Want inderdaad, jij gaat er nu vanuit dat mensen het beste met je voor hebben, maar wat nou als ze belachelijke dierenartskosten bij je komen claimen?

Ik zou het houden bij wat Chubby voorstelt; hou het kleinschalig. 7 hamsters (die je nu al hebt) lijkt me meer dan voldoende, als je dan op jezelf gaat wonen en financieel onafhankelijk bent kun je altijd nog overwegen en echte opvang te openen.

Nee investeer daar niet meer in ;) En ik heb voldoende kennis met zaken doen ;) Me ouders hebben allebei een stichting die alleen door donaties/giften draaien. En daarbij zijn ik een een paar vriendinnen een 1 x in het jaar een reacratie team op een hartencamping die me moeder orginaseert. Elk jaar krijgen we dan een bedrag van me moeder. En daar moeten we het meedoen.

En ik heb helemaal geen weinig financiele reserve.

En ik heb nog nooit van make-up leuk gevonden, vind het eerder vreselijke troep. En draag alleen maar merkkleding en schoenen. Maar me moeder betaalt de kleding. En ik ben zeker niet verwend. Heb zelf me eigen nikes gekocht. En betaal zelf al me dieren. Dus 7 hamsters, 2 konijnen en vissen. Vissen hoef ik maar om de zoveel maand een pot voer voor op te halen. Voor de konijnen krijg ik gratis hooi en stro en ze krijgen weinig biks. En de hamsters kosten ook heel weinig.

Maar als ik er zo goed over nadenk is het mischien toch wel slim wat Orchid voorstelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 17:27

Wat negatief zijn sommige reacties... Ik ben het er mee eens dat TS een paar zaken goed voor ogen moet houden en niet over één nacht ijs moet gaan (wat ze volgens mij ook niet doet), maar er zit een verschil tussen meedenken en denigrerende reacties geven.

TS, ik wil je toch nog een keer aanraden om contact op te nemen met een al bestaande opvang. Wat informatie inwinnen over opvangen, kosten, herplaatsen, adverteren, donaties, etc. kan nooit kwaad. Aan de ervaring van anderen kan je ook wat hebben.
En nogmaals, dependance worden kan misschien ook. Eventueel als tussenstap naar je eigen opvang. Dan kan je rustig leren wat het allemaal inhoudt en heb je mensen als 'back-up' voor als er iets niet helemaal lekker blijkt te lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 17:28

En veel mensen uit me omgeving denken dat ik niet veel verander. Omdat ik al nooit van tutten heb gehoud en daarbij al van me 6de veearts wil worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 17:30

RedPassion schreef:
Wat negatief zijn sommige reacties... Ik ben het er mee eens dat TS een paar zaken goed voor ogen moet houden en niet over één nacht ijs moet gaan (wat ze volgens mij ook niet doet), maar er zit een verschil tussen meedenken en denigrerende reacties geven.

TS, ik wil je toch nog een keer aanraden om contact op te nemen met een al bestaande opvang. Wat informatie inwinnen over opvangen, kosten, herplaatsen, adverteren, donaties, etc. kan nooit kwaad. Aan de ervaring van anderen kan je ook wat hebben.
En nogmaals, dependance worden kan misschien ook. Eventueel als tussenstap naar je eigen opvang. Dan kan je rustig leren wat het allemaal inhoudt en heb je mensen als 'back-up' voor als er iets niet helemaal lekker blijkt te lopen.

Dankje voor je antwoord.
Ik denk er al idd een poos aan. Zoek informatie op, vraag om meningen.
Doe ik altijd trouwens. Als ik ergens aan wil beginnen zoek ik eerst informatie op.

En ik zat er ook al intussen aan te denken om contact op te nemen met een opvang.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 17:31

Goed van je!

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 17:32

love_western schreef:
En veel mensen uit me omgeving denken dat ik niet veel verander. Omdat ik al nooit van tutten heb gehoud en daarbij al van me 6de veearts wil worden.

Nah ik zou er gewoon rekening mee houden, zelf lag ik tot mijn 13e ook het liefst in de modder (bij wijze van spreken) maar op mijn 14e veranderde dat ineens aanzienlijk (en ben nu op en top tutje :+ ). Mensen veranderen, zeker als je nog jong bent. :)

Wil je niets aanpraten hoor, wil je er alleen even op wijzen dat het wel kán en dat je dan met 10/20 hamsters zit die nog steeds eten en een schoon hok nodig hebben.

Maar zoals ik al zei: ik vind dat je er goed over nadenkt, en dat het - als je rustig begint en er goed over na blíjft denken - nog best wat kan worden.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 17:40

Als je het zelf in de hand houd zie ik geen problemen.
Voer groot inkopen hoeft niet duur te zijn, zaagsel, een groot pak is hier 10 euro.
Zelf heb ik 4 caafs en 2 konijnen en daar ben ik 25 euro per maand voor kwijt!
Dan hebben ze flinke hokken, dus daar gaat best wat zaagsel in.

Een stel hamstertjes hoeven dan écht geen 200 euro te kosten.
Zolang je het in de hand houd en een maximum stelt aan het aantal dieren dan zie ik niet zoveel problemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 17:46

moonfish13 schreef:
Een stel hamstertjes hoeven dan écht geen 200 euro te kosten.

Een beetje pech met zieke/oude/drachtige dieren en je zit er zo aan.... En dan komt voer en bodembedekking er nog bij.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 18:55

Nou redpassion.. met hamsters gaat het echt niet boven die prijs komen.. Hoevaak ga je nou met je hamster naar de dierenarts? Ik ben er in al die jaren 2 keer geweest, 1 keer voor inslapen, want hij leed, en de andere keer vanwege een gezwel, waar neits aan te doen was. Bij kleine diertjes als hamsters kun je toch vaak neits doen, of wachten tot ze zelf dood gaan of in laten slapen.

Voer kost niets, bodembedekking ook niet..

Ik denk dat het prima haalbaar is, mits je je ook echt beperkt tot gedumpte hamster en niet overgaat op andere dieren (dan word het wel sneller duurder)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 19:05

Ik heb zelf alleen ratten en ik geloof dat die vaker naar de DA moeten (als in: vaker daadwerkelijk iets hebben) dan hamsters, maar:

marlinH schreef:
Voer kost niets, bodembedekking ook niet..

Het is niet heel duur, maar het kost zeker wel iets. ;) En bij een groot aantal hamsters loopt dat bedrag natuurlijk ook op.

marlinH schreef:
Bij kleine diertjes als hamsters kun je toch vaak neits doen, of wachten tot ze zelf dood gaan of in laten slapen.

Ik weet er te weinig van om daar iets over te zeggen, maar bij ratten is er vaak wèl iets dat een DA kan doen. Dat er weinig dierenartsen zijn die bekwaam genoeg zijn om met kleine dieren te werken is een ander verhaal. Zelf dood laten gaan vind ik nogal wreed, en euthanasie kost ook geld.

Nee, misschien komt TS niet aan 200 euro per maand, hoewel ik nog steeds denk dat het best kan gebeuren bij veel pech en/of gewoon veel hamsters. Maar dan nog zijn er altijd kosten, waar gewoon rekening mee gehouden moet worden.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 19:06

Euthanasie hoeft geen geld te kosten hoor.
Als je zelf het netjes kan, zie ik niet in waarom je een hamster perse in moet laten slapen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 19:10

Daar zullen de meningen over verschillen... Ik zou het alleen zelf doen in uiterste noodgevallen. Bv. als een dier de reis naar de DA niet meer gaat halen maar wel aan het lijden is. Maar verder, nee. En zeker niet om geld uit te sparen. Lekkere instelling. :n

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 19:14

RedPassion schreef:
Daar zullen de meningen over verschillen... Ik zou het alleen zelf doen in uiterste noodgevallen. Bv. als een dier de reis naar de DA niet meer gaat halen maar wel aan het lijden is. Maar verder, nee. En zeker niet om geld uit te sparen. Lekkere instelling. :n

Nee, een nuchtere instelling.
Met veel dieren moet je soms. Zelf doe ik het niet, maar ik heb er niks op tegen als je het netjes kan.
Euthanasie voor een hamster ben je zo 20 euro voor kwijt, daar kan je zo 2 balen zaagsel van kopen.

Dat is niet om geld uit te sparen, maar een nuchtere instelling.
Als je met die ''besparing'' bij een uitzichtloze situatie een opvang kan beginnen, waarom niet?
Dood is dood, en als het maar snel en pijnloos gaat maakt het mij niet uit hoe het gebeurt.

Het geld van de euthanasie van een hamster die hoe dan ook dood moet/gaat...
Kan je beter investeren in een dier wat nog wél een toekomst heeft vind ik in dit geval.
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 18-01-10 19:21, in het totaal 6 keer bewerkt

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 19:15

Ik ben het wel met moonfish eens. Als je het zelf op een nette manier kan, waarom niet. Op de school waar ik gewerkt heb deed ik dit ook om een hamster uit zijn / haar lijden te verlossen.

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 21:13

Ik vind het een heel goed idee!
En met 200 euro en een beperkt aantal hamsters moet dat zeker gaan lukken! Immers gaan die 200 euro als het goed is niet iedere maand op.

en je hebt dadelijk een PB!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 21:44

moonfish13 schreef:
RedPassion schreef:

Nee, een nuchtere instelling.
Met veel dieren moet je soms. Zelf doe ik het niet, maar ik heb er niks op tegen als je het netjes kan.
Euthanasie voor een hamster ben je zo 20 euro voor kwijt, daar kan je zo 2 balen zaagsel van kopen.

Dat is niet om geld uit te sparen, maar een nuchtere instelling.
Als je met die ''besparing'' bij een uitzichtloze situatie een opvang kan beginnen, waarom niet?
Dood is dood, en als het maar snel en pijnloos gaat maakt het mij niet uit hoe het gebeurt.

Het geld van de euthanasie van een hamster die hoe dan ook dood moet/gaat...
Kan je beter investeren in een dier wat nog wél een toekomst heeft vind ik in dit geval.

Je hebt helemaal gelijk ;) Mijn vissen dood ik zelf ook als het nodig is.
En anders kan ik eventueel mijn vader vragen. Want dood = idd dood. Hoe hard het ook klinkt.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 21:46

ik heb het hele toppic doorgelezen en heb ook zo mn twijfels. ik wil niet overal op ingaan, maar je schrijft ergens dat je hamsters via het hamsterforum wil opnemen. Ik vraag me alleen af of je dan ooit hamsters op zult vangen, want ik denk dat de meeste leden op een hamsterforum (die dus al moeite doen om daar lid van te worden en dus duidelijk begaan zijn met en geintereseerd zijn in hun huisdier) hun hamster echt niet ergens willen 'dumpen'.

Lijkt me iig niet echt de doelgroep om zielige hamsters van te krijgen...ik dnek eerder aan kinderen van een jaar of 5/6 die een hamster willen en er na een paar weken.maanden niks meer aan vinden en van wie de ouders vervolgens van de hamster af willen. en die ouders zullen dan echt niet op internet op een hamsterforum gaan zitten, maar het beest gewoon op mp zetten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 21:48

Volgens mij wil ze de opgevangen hamsters juist plaatsen via het hamsterforum.

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 21:54

RedPassion schreef:
Volgens mij wil ze de opgevangen hamsters juist plaatsen via het hamsterforum.

Inderdaad, die forums staan er vol mee!

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 21:59

Ik vind het op zich een verschrikkelijk goed idee. Ik kan je alleen vertellen, bij de dierenambulance waar ik een tijde rond heb gelopen barstte het van de hamsters. Die kregen we ook niet meer onder dak, omdat mensen liever een jong hamstertje wilden.
Maar als je de ruimte, de tijd en het geld ervoor over hebt, waarom dan niet?