Circus leed of vermaak?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 18:15

Als ik die foto van Bettie zie, dan zou je haar zo een leven gunnen bij deze Olifantenopvang:

http://www.elephants.com/

Idd, een olifant is een kuddedier, en hoort niet alleen gehouden te worden.

Verder vind ik een circus met dieren ook niet meer van deze tijd.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 18:24

ik vind het wel hele mooie foto's zelf loop ik bij elk circus altijd ff een controle rondje en heb al een hoop gezien, bij het russies staatscircus wat in dec jan op het maliveld stond heb ik foto's gemaakt en een melding gedaan bij de politie die zouden gaan kijken, paard met erg dik been er was niemand dus kon prima foto's maken.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 18:26

helaas valt ook dit redelijk tegen tik maar in op youtube olifant baby renz

marialva schreef:
pinuts schreef:
Ik vind het wat dubbel. Die mensen werken kei en keihard voor hun geld, dit is hun leven, het circus is hun thuis. Ze hebben de dieren nodig publiek te trekken, want blijkbaar kijken er toch graag veel mensen naar. Ik geloof ook wel dat die mensen er alles aan die om die dieren een goed thuis te biedden, maar ze kunnen ze domweg niet meer ruimte geven... De dieren zijn hen inkomsten. Maar dat dit ten kosten van de dieren gaat geloof ik wel, tis wel erg sneu natuurlijk...

tuurlijk daar ben ik het helemaal mee eens, maar er zijn zat cirussen volgens mij die meer olifanten hebben en niet 1 (gezien het een kudde dier is) en heb ik gehoord en op tv gezien dat cirus Renz toch wel heel wat vriendelijker met zn dieren omgaat dan dit circus waar ik ben geweest ;) en op tv heb ik nog nooit een show gezien waarbij ze zo een paard en hondjes stonden af te matten met een zweep :(

ps de acts met mensen heb ik wel van genoten dat was echt gaaf!

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 18:29

betekenis van gedomesticeerd:
Door mensen gehouden. Domesticatie is een eeuwigdurende aanpassing van dieren aan het leven bij mensen.
Domesticatie (van het Latijn domus, huis) is het proces waarmee de mens dieren en planten door selectie en fokken zodanig van eigenschappen verandert dat deze steeds meer aangepast raken aan het leven dichtbij en in dienst van de mens.

--------------------
een leeuw of tijger zal zich niet aan ons aanpassen, wij moeten ons aan hen aanpassen anders gebeuren er ongelukken, ze gaan niet voor niets van kooi naar kooi met sluisen.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 18:30

RightOn schreef:
Citaat:
Er worden trouwens ook leeuwen uitgezet maar die beesten lopen vervolgens wel heel veel risico om vervolgens slachtoffer te worden van een canned hunt. Dus of ze daar nu zoveel aan hebben.

Die orang oetans die worden uitgezet worden daar ook wel van het beginaf aan op voorbereid. En komen bovendien in heel veel gevallen van wilde ouders die zijn gestroopt of ze op een andere manier zijn kwijtgeraakt. Dat is iets heel anders dan jongen van tamme ouders op latere leeftijd uitzetten en heeft dus niets met het circus te maken.

ik bekijk het van de andere kant....circusartiest moeten worden en door brandende hoepels springen is iets wat ze vast weigeren als ze konden kiezen om door de wildernis te kunnen lopen (waar er zeker gevaar dreigt, dat is zo dat hoort er bij) en doen waar je zin in hebt, waar ze weten dat brand gevaar is en er voor zullen vluchten.

maar dat schrijf ik ook, met voorbereiding uitgezet....of een jong van een paar weken oud, die nog geheel afhankelijk is van de moeder, bij de moeder uit het wild wordt weg gegerukt en nog helemaal niks van het leven in het wild heeft kunnen leren of in gevangeschap geboren wordt maakt naar mijn idee niets uit........maat idd we gaan een beetje offtopic.
Citaat:

Jij hebt zeker nog nooit van die leuke canned hunt filmpjes gezien. Bij de meeste circussen valt het wel mee met de brandende ringen etc. Gewoon ringen is met leeuwen ook al spectaculair.
Imo maakt het zeker uit of de ouders tam zijn, immers ga je ze ook niet ineens veel te vroeg weghalen bij de ouders maar ze leren niet de skills die ze nodig hebben van hun ouders. Dus dan heb je zoiezo al een probleem.

@franka: maar als jij op een manege een keer een paard ziet staan met een dik been bel je dan ook de politie? ik vraag dan eerst wat hij met zijn been heeft gedaan meestal. (tenzij er echt een extreem rottingsproces aan de gang is oid). Ik vind dat filmje wel mee vallen de olifant moet poepen terwijl hij een trucje doet en blijft het trucje doen. De mevrouw schreeuwd nogal maar een stuk minderhard dan mij buurvrouw tegen de hond (of de kinderen wat dat betreft) :Y)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 18:31

RightOn schreef:
betekenis van gedomesticeerd:
Door mensen gehouden. Domesticatie is een eeuwigdurende aanpassing van dieren aan het leven bij mensen.
Domesticatie (van het Latijn domus, huis) is het proces waarmee de mens dieren en planten door selectie en fokken zodanig van eigenschappen verandert dat deze steeds meer aangepast raken aan het leven dichtbij en in dienst van de mens.

--------------------
een leeuw of tijger zal zich niet aan ons aanpassen, wij moeten ons aan hen aanpassen anders gebeuren er ongelukken, ze gaan niet voor niets van kooi naar kooi met sluisen.

Maar vind je dan wel dat de goudvis op ons is aangepast of bijv. tropische vissen. Die worden namelijk ook als gedomesticeerd gezien. Dus het is nogal een los begrip. Ze zijn echt niet meer wild hoor in het circus.

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 18:31

Ik ben vorig jaar met de kids in Soest naar een circus geweest en ondanks de kleine vaste verblijven voor tijgers etc. stonden de paarden en andere dieren op grotere afgezette stukken te grazen. Alle dieren zagen er overigens prima uit. Maar helaas is de situatie niet optimaal voor alle dieren die zo in gevangenschap worden gehouden. Daarnaast zijn er ook mensen die hun paard 3 dagen achter elkaar in een stal van 3x3 laten staan,.....maar dat is een andere discussie ;(

2 weken geleden naar het Wintercircus in Utrecht geweest en moet zeggen dat ook die dieren er allemaal mooi vol en glanzend uitzagen. Daarnaast heb ik bij zowel de paarden, koeien en hondenact (waren de enigste dieren) geen aggressiviteit bij de eigenaren en (bijna geen) frustatie bij de dieren gezien. Moet wel zeggen dat ik meer ben van de acts met mensen dan met dieren, dus goedkeuren doe ik het niet. Maar ieder circus is anders en ik geloof wel degelijk dat deze mensen er een hoop aan doen om de dieren het zo prettig mogelijk te maken.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 18:43

De enige reden dat honden paarden en olifanten überhaupt nog bestaan is omdat ze hoog scoren op de menselijke aaibaarheidsfactor. Er zijn teveel mensen op de planeet en daar zijn dieren de dupe van. Hard maar waar.

Ik heb ook wel eens met tranen in mijn ogen in een Nederlandse dierentuin gestaan bij wevende dieren of majestueuze, maar wel gekooide vogels. Ja het is erg dat wij mensen puur egoistisch zijn en onze eigen babies willen krijgen ten koste van alles, maar het is nu eenmaal zo.

Waar ik dan weer niet tegen kan is de schijnheiligheid en de hypocrisie van veel mensen. Ook dit topic (sorry hoor) weer.
Er staan duizenden paarden te weven op stal en denk je echt dat alle paarden die dressuurkunstjes moeten vertonen dat doen omdat de eigenaar het ze zo lief vraagt? Of dat alle honden in de wereld een goed leven hebben? Waarom is die éne olifant (die op die leeftijd ook nergens anders meer zou kunnen aarden) dan ineens een probleem?

Is het echt teveel gevraagd om gewoon thuis te blijven als iets je niet aanstaat? Als je een circus niet leuk vindt, ga dan niet!

Mensen gebruiken dieren, dat hebben ze altijd gedaan en dat zullen ze altijd blijven doen. Zolang je vlees of kaas eet en lederen schoenen aanhebt of op een lederen zadel zit gebruik je zelf ook dieren. Dan denk je ook niet aan dat zielige koetje dat een spijkerpistool op zijn kop kreeg. Of aan dat varken dat zijn leven lang nooit op zijn poten mocht staan.

Sommige circussen gaan niet erg aardig om met hun dieren, dat is zo. Maar zwaar mishandeld worden ze heus niet hoor. Geloof mij nou maar dat een tijger of een olifant je binnen vijf minuten dood heeft als hij je echt niet mag. Olifanten staan er zelfs om bekend dat ze mensen vermoorden die ze niet mogen, daarom mag je in nederland als verzorger ook niet meer in de dierenverblijven komen. Paarden kun je misschien trainen door ze lens te slaan, bij een tijger (of zelfs een gewone huiskat) zal je dat niet lukken. Veel circussen gaan wél heel erg goed om met hun dieren. En de wetenschap heeft dmv clickertraining positieve training heel bereikbaar gemaakt. Het zou nu mogelijk zijn om geweldige dierenacts te geven met minder agressie dan op een gemiddelde mensenschool.

Mij lijkt het voor een tijger heel wat fijner om iets te doen te hebben in het circus en te werken voor zijn eten dan de hele dag voor pampus liggen in een dierentuin (al is die kooi dan 20 cm groter) of te worden gestroopt in het oerwoud. Maar het lijkt er nu op dat dieren houden in het circus verboden gaat worden. En je weet hoe het gaat met verbieden; dan wordt het meteen strikt verboden.. GEEN wilde dieren meer in een circus, zonder uitzonderingen. Misschien moeten we wilde dieren gewoon allemaal helemaal uitroeien, dan kunnen ze ook niet meer zielig zijn... kan er niemand meer verdrietig worden om hun 'leed', weer een probleem opgelost.

Want daar gaat het eigenlijk om he... wij mensen willen tegenwoordig niet meer dat er leed is dus willen we ook geen leed van anderen zíen. Dat leed misschien gewoon bij het leven hoort, daar willen we niet aan, met zijn allen ontkennen we het gewoon. Straks zien onze kindertjes het nog!!!!! Die mogen alleen maar Disney taferelen zien want anders is het traumatisch voor hun tere zieltjes!!! Een circus is eigenlijk gewoon kindermishandeling!!!! Misschien dat, als we het maar hard genoeg ontkennen... we ook nooit dood gaan!

Jammer voor de mensen die wél graag naar het circus gaan, jammer ook voor de circussen die wél goed met hun dieren omgaan. Jammer dat er een eeuwenoude traditie verloren gaat en dat families hun geschiedenis en hun identiteit wordt afgepakt.

maar ach... er zijn weer een paar 'dierenvrienden' eventjes van hun slechte geweten af want ze hebben weer een handvol dieren 'gered'. Hoeven ze zich niet zo schuldig te voelen om hun biefstukje, of hun eigen paardezweepje, hun broodje kaas of leverpastei of hun mooie nieuwe kalfslederen zadel of dito schoenen. Want het dierenleed waar je zelf een deel van bent is altijd tóch ietsje minder erg dan wat die gemene dierenmishandelaars uit het circus doen he?

Ja sorry dat dit bericht zo sarcastisch is hoor, maar dit soort hypocrisie... dáár kan ík dus om huilen.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 18:52

Nell_ schreef:
Ik vind circus 'leed'. Ik ben er nooit geweest, en wil dat eigenlijk ook niet!
Ik vind het niet natuurlijk dat wilde dieren kunstjes moeten doen, en in kleine hokken leven.

De acts met mensen (wat op tv wel eens te zien was) vind ik veel leuker! Acrobaten en clowns! Naar zo'n circus zou ik wel gaan :j

Mee eens, hoewel ik er vroeger wel eens geweest ben. Zou er nu niet meer naar toe gaan.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 19:05

ben mijn hele leven al met dieren bezig liesje dus ik mis niks van wat er gaande is. :Y)

ja hoor haal de goud en tropische vis er maar bij.

weetje wat......als er over een paar honderd jaar volwassen tamme tijgers bij mensen in de vensterbank liggen geef ik je gelijk. ;)

sallandval schreef:
Waar ik dan weer niet tegen kan is de schijnheiligheid en de hypocrisie van veel mensen. Ook dit topic (sorry hoor) weer.
Er staan duizenden paarden te weven op stal en denk je echt dat alle paarden die dressuurkunstjes moeten vertonen dat doen omdat de eigenaar het ze zo lief vraagt? Of dat alle honden in de wereld een goed leven hebben? Waarom is die éne olifant (die op die leeftijd ook nergens anders meer zou kunnen aarden) dan ineens een probleem?

Is het echt teveel gevraagd om gewoon thuis te blijven als iets je niet aanstaat? Als je een circus niet leuk vindt, ga dan niet!

wow, wat??....ik en mijn kinderen gaan ook niet!!! maar zie wel dingen daarvan voorbij komen op tv en internet.......omdat ik wilde circusdieren niet meer van deze tijd vind en in veel gevallen ook zielig vind wil nog niet zeggen dat ik wevende stalpaarden of paarden die niet ok behandelt worden of honden die hun bench nauwelijk uit komen wel ok vind, daar gaat het hier in dit topic toch helemaal niet om... er wordt hier gevraagt wat we van circusdieren vinden en geef ik mijn mening daar over.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 19:09

Nell_ schreef:
Ik vind circus 'leed'. Ik ben er nooit geweest, en wil dat eigenlijk ook niet!
Ik vind het niet natuurlijk dat wilde dieren kunstjes moeten doen, en in kleine hokken leven.

De acts met mensen (wat op tv wel eens te zien was) vind ik veel leuker! Acrobaten en clowns! Naar zo'n circus zou ik wel gaan :j

Ik zie elke dag dieren kunstjes doen maakt toch geen drol uit of die dieren wild zijn. Het is voor mijn hond ook niet natuurlijk om op commando om te rollen, of op haar achterpoten te lopen. Als ik het leuk vind en zij er geen schade van ondervind maakt dat toch niks uit. Het is jammer als er misbruik word gemaakt van dieren maar volgens mij is het afschaffen van dierhouderij daar echt geen oplossing voor, de regulatie wel. Misschien dat ze daar eens aan kunnen beginnen en dan niet alleen voor zij met de hoge aaibaarheidsfactor.

De gedomesticeerde olifant ligt toch ook niet in de vensterbank ligt niet in de aard van het dier. Het is al onzin om te beweren dat het wilde dieren zijn wilde dieren leven in het wild en het is ongelooflijk hypocriet om als ruiter te roepen dat het onnatuurlijk is om dieren trucjes te laten doen. En imo nog veel hypocrieter om als niet veganist te roepen dat dieren niet in hokjes horen etc.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 19:51

niet het aard van het beestje? past niet bedoel je denk ik, de huiskat ligt er ook graag.....ik had ook mand kunnen zeggen maar vond een tijger in de venterbank wel grappig :D

het gaat er mij om dat het wilde dieren zijn en geen gedomesticeerde dieren maar daar worden we het toch niet over eens ;) een paard in het cicrus mist goed verzorgt en genoeg vrije beweging in een groep en vriendelijke training heb ik niks op tegen dan is het maar zo dat sommige dat hypocriet vinden en leg me daar dan maar bij neer.

fijne avond.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 19:54

RightOn schreef:
niet het aard van het beestje? past niet bedoel je denk ik, de huiskat ligt er ook graag.....ik had ook mand kunnen zeggen maar vond een tijger in de venterbank wel grappig :D

het gaat er mij om dat het wilde dieren zijn en geen gedomesticeerde dieren maar daar worden we het toch niet over eens ;) een paard in het cicrus mist goed verzorgt en genoeg vrije beweging in een groep en vriendelijke training heb ik niks op tegen dan is het maar zo dat sommige dat hypocriet vinden en leg me daar dan maar bij neer.

fijne avond.

Maar als een tijger hetzelfde krijgt als dat paard is het niet goed. Want dat zeg je toch ook?
Een tijger is dan wel een katactige maar is ook een zeer ander klimaat gewent dan onze kat, heeft meer ruimte nodig etc. dus een tijger zie je niet in de venster bank, ook al is hij zo mak als een lammetje. Lijkt me ook niet verantwoord, voor veel mensen is het al onvernatwoord om een hond van 25kg of meer te hebben.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 20:17

Vroeger, toen we klein waren, gingen we ook wel eens naar een circus maar wij (de kinderen) vonden er geen zak aan en moeder was er eigenlijk ook principieel tegen.
Dus gingen we naar circussen zonder dieren.

In Belgïe is het tegenwoordig verboden om wilde dieren in circussen te houden. Honden, katten, paarden, koeien, geiten, kamelen etc mogen wel maar geen tijgers of olifanten.
Soms staat er wel eens ergens een circus met wilde dieren maar de gemeente kan die dan van hun grondgebied zetten. Er is zo een keer een circus geweest dat keer op keer buitengezet werd, tot ze uiteindelijk wegtrokken naar Frankrijk.

Dingen als cirque du soleil, royal de luxe of cavalia (als het met dieren is) kan ik wel appreciëren.

marialva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-10 20:35

@sallandval ik ben het helemaal met je eens en vindt ik persoonlijk dat je helemaal gelijk hebt op een puntje na
en dat is deze
Citaat:
zoals ik al eerder schreef ben ik nog nooit naar een circus geweest en wist ook niet wat me te wachten stond! ik ken circus alleen van televisie, en daar zag het er allemaal erg leuk uit op tv, maar ik kan nu zeggen dat dat er in het echt helemaal NIET zo leuk uitzag dus vandaar dat ik dit topic opende ;)en wel eens benieuwd ben naar meningen van andere ;)

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 21:40

nee dat zeg ik niet liesje...een tijger krijgt niet hetzelfde als een paard dat is nu mijn punt er moet altijd rekening gehouden worden met dat ze wild en gevaarlijk zijn........een volwassen tijger of leeuw in het circus zal nooit even veel bewegingruimte krijgen als een paard of hond. het aanleren van kunstjes kost bij een wild dier als de tijger veel meer tijd, als het al met geduld wordt geleerd en niet met geweld. een dompteur zal nooit zonder lange stokken de kooi met leeuwen betreden. 1 misstap en de dompteur kan het hopelijk nog navertellen...een paard kan een trap geven een hond kan een keer bijten maar als een leeuw je pakt dan is dat echt even wat anders.

http://www.youtube.com/watch?v=ITZ1XDn1eoc

http://www.youtube.com/watch?v=x-CFTcqABpc

gezellig uitje, leeuw wordt aan gort geslagen en de dompteur zou het haasje zijn zonder zijn stokken.

http://www.youtube.com/watch?v=8lDpLy2rGs0

dit kun je geen gedomesticeerde dieren noemen, alleen al om het feit dat ze ons niet als baas accepteren.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 22:04

RightOn schreef:
nee dat zeg ik niet liesje...een tijger krijgt niet hetzelfde als een paard dat is nu mijn punt er moet altijd rekening gehouden worden met dat ze wild en gevaarlijk zijn........een volwassen tijger of leeuw in het circus zal nooit even veel bewegingruimte krijgen als een paard of hond. het aanleren van kunstjes kost bij een wild dier als de tijger veel meer tijd, als het al met geduld wordt geleerd en niet met geweld. een dompteur zal nooit zonder lange stokken de kooi met leeuwen betreden. 1 misstap en de dompteur kan het hopelijk nog navertellen...een paard kan een trap geven een hond kan een keer bijten maar als een leeuw je pakt dan is dat echt even wat anders.

http://www.youtube.com/watch?v=ITZ1XDn1eoc

http://www.youtube.com/watch?v=x-CFTcqABpc

gezellig uitje, leeuw wordt aan gort geslagen en de dompteur zou het haasje zijn zonder zijn stokken.

http://www.youtube.com/watch?v=8lDpLy2rGs0

dit kun je geen gedomesticeerde dieren noemen, alleen al om het feit dat ze ons niet als baas accepteren.

Zijn ook een stuk tammere dieren hoor die gebruikt worden. Bijv. in de filmindustrie. En je mag bij een paard ook hopen dat het niet ingestampt word. Heeft niks met het houden ansig te maken maar met regels voor de houderij.
Een paard kan je in principe ook gewoon doden, een stier is ook nooit 100% betrouwbaar maar als een tijger de dompteur niet als leider zou accepteren zou de levensverwachting Nog korter zijn.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 22:46

poes

Re: Circus leed of vermaak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 02:02

Nou ergens op YT zag ik een filmpje van een duitser met een 'film'leeuw die op de rode loper toch uit zijn plaatje gaat (wel puike reactie van de medetemmers gelukkig), das echt geen tam beest...

Kijk maar naar mijn katten: tis maar dat ze zo klein en hanteerbaar zijn, anders zou ik ze nooit houden. Ze zijn zo lief maar toch...

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 02:39

liedje89 schreef:
Dus het is nogal een los begrip. Ze zijn echt niet meer wild hoor in het circus.

Voor jou misschien, maar niet voor de wetenschap hoor.
Het is nochtans eenvoudig, sommige dieren in een circus behoren tot een diersoort die zich in het verre verleden heeft laten domesticeren. Dat zijn gedomesticeerde dieren. Daar is een lijstje van, en dat is vrij kort ;)
Alle andere dieren zijn wilde dieren, ook als ze in gevangenschap geboren zijn, ook als ze tam zijn, ook als ze al tien generaties in een circuskooi leven in plaats van de jungle. Wilde dieren blijven ondanks gewenning op bepaalde momenten stress ervaren in de omgang met mensen. Verder hebben ze per soort heel erg specifieke basisbehoeften, en staat de realiteit van een circusdier daar dikwijls erg ver van af. Daar komt de hoge graad van stereotiep gedrag bij wilde dieren in gevangenschap vandaan.
In een zoo wordt een olifant die de hele dag van links naar rechts staat te wiegen niet geaccepteerd. Dat dier moet dan soortgenoten, een ruimere uitloop, minder mensen, verhuizen.. noem maar op, maar daar wordt wat aan gedaan. In circussen is dit helaas niet mogelijk, en komt dit veelvuldig voor zonder dat er zicht is op verbetering.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 02:56

Bandida schreef:
liedje89 schreef:
Dus het is nogal een los begrip. Ze zijn echt niet meer wild hoor in het circus.

Voor jou misschien, maar niet voor de wetenschap hoor.
Het is nochtans eenvoudig, sommige dieren in een circus behoren tot een diersoort die zich in het verre verleden heeft laten domesticeren. Dat zijn gedomesticeerde dieren. Daar is een lijstje van, en dat is vrij kort ;)
Alle andere dieren zijn wilde dieren, ook als ze in gevangenschap geboren zijn, ook als ze tam zijn, ook als ze al tien generaties in een circuskooi leven in plaats van de jungle. Wilde dieren blijven ondanks gewenning op bepaalde momenten stress ervaren in de omgang met mensen. Verder hebben ze per soort heel erg specifieke basisbehoeften, en staat de realiteit van een circusdier daar dikwijls erg ver van af. Daar komt de hoge graad van stereotiep gedrag bij wilde dieren in gevangenschap vandaan.
In een zoo wordt een olifant die de hele dag van links naar rechts staat te wiegen niet geaccepteerd. Dat dier moet dan soortgenoten, een ruimere uitloop, minder mensen, verhuizen.. noem maar op, maar daar wordt wat aan gedaan. In circussen is dit helaas niet mogelijk, en komt dit veelvuldig voor zonder dat er zicht is op verbetering.

Dit komt overal voor en heeft niets met circussen of wilde dieren te maken. Dit heeft met dierenhouden an sig te maken. Knuffelfactor is schijnbaar weer belangrijker dan iets anders.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 10:57

liedje89 schreef:
Dit komt overal voor en heeft niets met circussen of wilde dieren te maken. Dit heeft met dierenhouden an sig te maken. Knuffelfactor is schijnbaar weer belangrijker dan iets anders.

Wat komt overal voor?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 11:11

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 11:30

dat is een goeie janouk......dacht al dat ik hem eerder had ondertekent, het mocht niet nog een keer helaas. :P

marialva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 18:48

hier een filmpje van een leeuw uit een circus wat aanvalt!

PAS OP NIET GESCHIKT VOOR JEUGDIGE KIJKERS BEELDEN BEVATTEN SCHOKKENDE BEELDEN!!

http://www.youtube.com/watch?v=xqSLWMnc8-c

HET TRIESTE VAN DIT VERHAAL IS DAT DE LEEUW HET HEEFT MOETEN BEKOPEN MET DE DOOD! :(