Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

marialva schreef:pinuts schreef:Ik vind het wat dubbel. Die mensen werken kei en keihard voor hun geld, dit is hun leven, het circus is hun thuis. Ze hebben de dieren nodig publiek te trekken, want blijkbaar kijken er toch graag veel mensen naar. Ik geloof ook wel dat die mensen er alles aan die om die dieren een goed thuis te biedden, maar ze kunnen ze domweg niet meer ruimte geven... De dieren zijn hen inkomsten. Maar dat dit ten kosten van de dieren gaat geloof ik wel, tis wel erg sneu natuurlijk...
tuurlijk daar ben ik het helemaal mee eens, maar er zijn zat cirussen volgens mij die meer olifanten hebben en niet 1 (gezien het een kudde dier is) en heb ik gehoord en op tv gezien dat cirus Renz toch wel heel wat vriendelijker met zn dieren omgaat dan dit circus waar ik ben geweesten op tv heb ik nog nooit een show gezien waarbij ze zo een paard en hondjes stonden af te matten met een zweep
ps de acts met mensen heb ik wel van genoten dat was echt gaaf!
RightOn schreef:Citaat:Er worden trouwens ook leeuwen uitgezet maar die beesten lopen vervolgens wel heel veel risico om vervolgens slachtoffer te worden van een canned hunt. Dus of ze daar nu zoveel aan hebben.
Die orang oetans die worden uitgezet worden daar ook wel van het beginaf aan op voorbereid. En komen bovendien in heel veel gevallen van wilde ouders die zijn gestroopt of ze op een andere manier zijn kwijtgeraakt. Dat is iets heel anders dan jongen van tamme ouders op latere leeftijd uitzetten en heeft dus niets met het circus te maken.
ik bekijk het van de andere kant....circusartiest moeten worden en door brandende hoepels springen is iets wat ze vast weigeren als ze konden kiezen om door de wildernis te kunnen lopen (waar er zeker gevaar dreigt, dat is zo dat hoort er bij) en doen waar je zin in hebt, waar ze weten dat brand gevaar is en er voor zullen vluchten.
maar dat schrijf ik ook, met voorbereiding uitgezet....of een jong van een paar weken oud, die nog geheel afhankelijk is van de moeder, bij de moeder uit het wild wordt weg gegerukt en nog helemaal niks van het leven in het wild heeft kunnen leren of in gevangeschap geboren wordt maakt naar mijn idee niets uit........maat idd we gaan een beetje offtopic.Citaat:
RightOn schreef:betekenis van gedomesticeerd:
Door mensen gehouden. Domesticatie is een eeuwigdurende aanpassing van dieren aan het leven bij mensen.
Domesticatie (van het Latijn domus, huis) is het proces waarmee de mens dieren en planten door selectie en fokken zodanig van eigenschappen verandert dat deze steeds meer aangepast raken aan het leven dichtbij en in dienst van de mens.
--------------------
een leeuw of tijger zal zich niet aan ons aanpassen, wij moeten ons aan hen aanpassen anders gebeuren er ongelukken, ze gaan niet voor niets van kooi naar kooi met sluisen.
Nell_ schreef:Ik vind circus 'leed'. Ik ben er nooit geweest, en wil dat eigenlijk ook niet!
Ik vind het niet natuurlijk dat wilde dieren kunstjes moeten doen, en in kleine hokken leven.
De acts met mensen (wat op tv wel eens te zien was) vind ik veel leuker! Acrobaten en clowns! Naar zo'n circus zou ik wel gaan

sallandval schreef:Waar ik dan weer niet tegen kan is de schijnheiligheid en de hypocrisie van veel mensen. Ook dit topic (sorry hoor) weer.
Er staan duizenden paarden te weven op stal en denk je echt dat alle paarden die dressuurkunstjes moeten vertonen dat doen omdat de eigenaar het ze zo lief vraagt? Of dat alle honden in de wereld een goed leven hebben? Waarom is die éne olifant (die op die leeftijd ook nergens anders meer zou kunnen aarden) dan ineens een probleem?
Is het echt teveel gevraagd om gewoon thuis te blijven als iets je niet aanstaat? Als je een circus niet leuk vindt, ga dan niet!
Nell_ schreef:Ik vind circus 'leed'. Ik ben er nooit geweest, en wil dat eigenlijk ook niet!
Ik vind het niet natuurlijk dat wilde dieren kunstjes moeten doen, en in kleine hokken leven.
De acts met mensen (wat op tv wel eens te zien was) vind ik veel leuker! Acrobaten en clowns! Naar zo'n circus zou ik wel gaan
een paard in het cicrus mist goed verzorgt en genoeg vrije beweging in een groep en vriendelijke training heb ik niks op tegen dan is het maar zo dat sommige dat hypocriet vinden en leg me daar dan maar bij neer.RightOn schreef:niet het aard van het beestje? past niet bedoel je denk ik, de huiskat ligt er ook graag.....ik had ook mand kunnen zeggen maar vond een tijger in de venterbank wel grappig![]()
het gaat er mij om dat het wilde dieren zijn en geen gedomesticeerde dieren maar daar worden we het toch niet over eenseen paard in het cicrus mist goed verzorgt en genoeg vrije beweging in een groep en vriendelijke training heb ik niks op tegen dan is het maar zo dat sommige dat hypocriet vinden en leg me daar dan maar bij neer.
fijne avond.
zoals ik al eerder schreef ben ik nog nooit naar een circus geweest en wist ook niet wat me te wachten stond! ik ken circus alleen van televisie, en daar zag het er allemaal erg leuk uit op tv, maar ik kan nu zeggen dat dat er in het echt helemaal NIET zo leuk uitzag dus vandaar dat ik dit topic opendeCitaat:Is het echt teveel gevraagd om gewoon thuis te blijven als iets je niet aanstaat? Als je een circus niet leuk vindt, ga dan niet!
en wel eens benieuwd ben naar meningen van andere
RightOn schreef:nee dat zeg ik niet liesje...een tijger krijgt niet hetzelfde als een paard dat is nu mijn punt er moet altijd rekening gehouden worden met dat ze wild en gevaarlijk zijn........een volwassen tijger of leeuw in het circus zal nooit even veel bewegingruimte krijgen als een paard of hond. het aanleren van kunstjes kost bij een wild dier als de tijger veel meer tijd, als het al met geduld wordt geleerd en niet met geweld. een dompteur zal nooit zonder lange stokken de kooi met leeuwen betreden. 1 misstap en de dompteur kan het hopelijk nog navertellen...een paard kan een trap geven een hond kan een keer bijten maar als een leeuw je pakt dan is dat echt even wat anders.
http://www.youtube.com/watch?v=ITZ1XDn1eoc
http://www.youtube.com/watch?v=x-CFTcqABpc
gezellig uitje, leeuw wordt aan gort geslagen en de dompteur zou het haasje zijn zonder zijn stokken.
http://www.youtube.com/watch?v=8lDpLy2rGs0
dit kun je geen gedomesticeerde dieren noemen, alleen al om het feit dat ze ons niet als baas accepteren.
....tot er ineens het instinct omhoog komt.
liedje89 schreef:Dus het is nogal een los begrip. Ze zijn echt niet meer wild hoor in het circus.
Bandida schreef:liedje89 schreef:Dus het is nogal een los begrip. Ze zijn echt niet meer wild hoor in het circus.
Voor jou misschien, maar niet voor de wetenschap hoor.
Het is nochtans eenvoudig, sommige dieren in een circus behoren tot een diersoort die zich in het verre verleden heeft laten domesticeren. Dat zijn gedomesticeerde dieren. Daar is een lijstje van, en dat is vrij kort![]()
Alle andere dieren zijn wilde dieren, ook als ze in gevangenschap geboren zijn, ook als ze tam zijn, ook als ze al tien generaties in een circuskooi leven in plaats van de jungle. Wilde dieren blijven ondanks gewenning op bepaalde momenten stress ervaren in de omgang met mensen. Verder hebben ze per soort heel erg specifieke basisbehoeften, en staat de realiteit van een circusdier daar dikwijls erg ver van af. Daar komt de hoge graad van stereotiep gedrag bij wilde dieren in gevangenschap vandaan.
In een zoo wordt een olifant die de hele dag van links naar rechts staat te wiegen niet geaccepteerd. Dat dier moet dan soortgenoten, een ruimere uitloop, minder mensen, verhuizen.. noem maar op, maar daar wordt wat aan gedaan. In circussen is dit helaas niet mogelijk, en komt dit veelvuldig voor zonder dat er zicht is op verbetering.