Discussie topic: katten naar binnen of buiten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

elmo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 12:20

waarom vergelijk je eigenlijk katten met paarden Kiwiko??
De enige overeenkomst is dat het beiden zoogdieren zijn, verder zie ik geen enkele overeen komst, vertel!

sorrell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 12:20

;) Zojuist mn kitten van 4 maanden naar buiten gegooid ( niet letterlijk :Y) )
Het beestje heeft de ruimte binnen en genoeg speeltjes, maar na 3 uurtjes binnen wordt ze strontvervelend en begon mijn dochter te krabben / aanvallen ( jacht in stinkt) en heeft haar vingers opengekrabt toen ze met de WII zat te spelen..( niets is zo leuk voor een kat als bewegende vingertjes)

Nu rent ze buiten en speelt me haar grote "broers"

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 12:21

Karin schreef:
Dat kan, hoewel ik vermoed dat die natuurlijke behoefte bij mijn kat 'weggefokt' is. ;)

Met dat reismandje bedoel ik dat je de wereld van een dier wel heel erg beperkt als je hem op een oppervlak houdt dat twee keer zijn eigen hoogte telt. ;)

Maar dat zal ook wel weer een kromme vergelijking zijn. :))

Dus een paard 24/7 in een paddock, zonder gras met hooi, is dan ook prima? Want dat grazen hoeft niet zo nodig, ze zijn dermate gedomesticeerd dat hooi ook goed is en zo kan hij gewoon genoeg rondlopen/rennen.

Natuurlijk heeft een paard of kat nog een natuurlijke behoefte.. Mijn kat jaagt graag, eet de muizen alleen niet op. Maar ik wil hem dat echte jagen niet afnemen.
Mijn kat wil graag zijn territorium af bakeren, met andere poezen spelen en soms vechten, rennen, gras eten bij buikpijn, vluchten voor iets engs of gewoon een beetje rondlopen en alles bekijken.. Waarom zou je dit je kat afnemen? Je neemt een paard die weilanden toch ook niet af? En bij een kat is het zoveel eenvoudiger, kattenluik en klaar..

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 12:22

Karin schreef:
Ik ken ze hoor, paarden die geen flauw idee hebben wat ze buiten moeten doen, na 10 minuten alweer bij het hek staan met een blik van 'wat doe ik hier, haal me binnen'. De mijne is totaal anders, maar ik kan me voorstellen dat er paarden zijn die het helemaal niet fijn vinden buiten.

En als mijn kat behoefte heeft om naar buiten te gaan, dan zet ik mijn tuin wel voor hem af. Vooralsnog heb ik die behoefte niet waargenomen, maar ik wil best wel eens een experimentje wagen komend voorjaar. :))

Voor dieren geldt net zo goed als voor mensen. Voordat je van het bestaan van iets af weet, zul je het niet bedenken. Voordat je weet hoe iets is, zul je het niet missen....

Nessah

Re: Discussie topic: katten naar binnen of buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 12:24

Een kat is een roofdier, dat is iets wat ze mee krijgen.. Net als dat een paard een vluchtdier is.. ( een veulen rent weg bij angst en een kat gaat blazen of valt aan bij angst)..

Dat is instinct en heeft helemaal niet te maken met wat een kat wel of niet gezien heeft van de wereld.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 12:24

elmo1 schreef:
De enige overeenkomst is dat het beiden zoogdieren zijn, verder zie ik geen enkele overeen komst, vertel!

het gaat om het principe :D :D als je zegt dat je paard binnen blijft, dan ben je een vreselijke dierenbeul, maar katten worden wel binnengehouden?

en dat vind ik krom :) Ik vind dat als je principes hebt je dit ook door moet trekken naar al je dieren, dus ook je katten.......

En alle argumenten die ik hier voorbij zie komen om de katten toch binnen te houden, worden als het paarden aangaat van tafel geveegd als onzin, vaak gevolgd door de zin........ " als je niet goed voor een paard kan zorgen moet je er niet een nemen" en dat vind ik krom, scheef en zelfs een beetje hypocriet :)

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 12:27

Kim, het gaat om het opp leefruimte.
De ruimte die een kat tot zijn beschikking heeft is niet te vergelijken met een paard in een stal !

Dus nee ik vind niet dat je beiden met elkaar kunt vergelijken.

Plus dat in huis vaak mensen aanwezig zijn om met de katten te spelen en gezelschap te houden.
Paarden staan gemiddeld 23 uur alleen...

Ik ben overigens tegen het buitendoen van katten, zal mezelf even quoten uit een ander topic :

CM_ schreef:
Ik ben ook een tegenstander van loslopende katten, om de volgende redenen :

-Buren hebben last van in hun tuin poepende katten(en buren zijn tegenwoordig niet zo lief meer....)
-Gevaarlijk verkeer, overal word te hard gereden
-Vergif, lees de telegraaf, een duivenmelker vergiftigde roofvogels, en wss dus ook katten
-Kattenmeppers(fervente kattenhaters die lukraak katten vermoorden)
-Aso jeugd(denk aan het arme dier dat vermoord is met vuurwerk)
-Ziektes, niesziektes, Aids, Leukemie , parasieten etc

Nu, dat is voor mij reden genoeg om de katten op eigen terrein te houden.
Een kattenren bouwen is zo moeilijk niet, kunnen ze een frisse neus halen zonder dat ze gevaar lopen of tot overlast zorgen bij buren.

Waarom kon de discussie daar eigenlijk niet gevoerd worden?
Dat topic gaat toch over precies hetzelfde? :?

Karin

Janine1990 schreef:
Voor dieren geldt net zo goed als voor mensen. Voordat je van het bestaan van iets af weet, zul je het niet bedenken. Voordat je weet hoe iets is, zul je het niet missen....

Nessah schreef:
Dat is instinct en heeft helemaal niet te maken met wat een kat wel of niet gezien heeft van de wereld.

Zoals gezegd: ik wil het experiment best aangaan en mijn tuin afzetten. Misschien vindt mijn kat het wel heerlijk buiten, wie weet.
Laatst bijgewerkt door Karin op 16-01-10 12:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

De vergelijking met paarden is misschien niet helemaal te zetten. Maar ik ben het heel erg eens met de zin: "Als je niet goed voor een ... kunt zorgen, moet je er gewoon geen nemen."

Dus wat dat betreft geld voor mij wel: Als ik mijn kat geen ruimte kan bieden, geen frisse neus, dan neem ik er geen. Dat is niet eerlijk tegenover mijn kat.
Zo ook met een hond, een paard, een koe, een schaap, een cavia etc. etc.

elmo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 12:28

KiWiKo schreef:
elmo1 schreef:

het gaat om het principe :D :D als je zegt dat je paard binnen blijft, dan ben je een vreselijke dierenbeul, maar katten worden wel binnengehouden?

en dat vind ik krom :) Ik vind dat als je principes hebt je dit ook door moet trekken naar al je dieren, dus ook je katten.......

En alle argumenten die ik hier voorbij zie komen om de katten toch binnen te houden, worden als het paarden aangaat van tafel geveegd als onzin, vaak gevolgd door de zin........ " als je niet goed voor een paard kan zorgen moet je er niet een nemen" en dat vind ik krom, scheef en zelfs een beetje hypocriet :)

oke ik snap je redenatie nu, dan ben ik dus wel consequent gelukkig haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 12:29

Ik weet niet of ik nou echt onder de indruk ben van de vergelijking tussen paarden en katten. Een fouragerend prooidier vergelijken met een luie jager... Hmmzzzz zoek de tien verschillen en kleur het plaatje in...
What's next, honden vrij laten buiten zodat ze in een roedel kunnen gaan jagen, omdat onze paarden in een omheind weiland lopen en we anders hypocriet zijn?

Ik heb jaren katten gehad terwijl ik op een flat woonde en die waren net zo gezond en gelukkig als de katten die ik nu heb die buiten kunnen spelen en deels hun eigen voer bij elkaar jagen in het bos achter m'n huis.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 12:30

Daar heb je een punt Sonja. Iedere dag drie keer een wandelingetje maken met je hond is idd ook maar een slap alternatief voor de manier waarop wolfachtigen in het wild leven.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 12:31

ook dat is zo :D Bij honden word het nog steeds geaccepteerd :D

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 12:32

Karin schreef:
Daar heb je een punt Sonja. Iedere dag drie keer een wandelingetje maken met je hond is idd ook maar een slap alternatief voor de manier waarop wolfachtigen in het wild leven.

Je hebt met je hond wandelen en met je hond spelen... Ik heb zelf een vrij grote hond, hij heeft ruimte nodig, hij moet spelen. Achter een bal aan rennen.

Daarnaast is 3 keer per dag te weinig :Y)

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 12:37

Het bezitten van een huisdier betekent wat mij betreft dat je dit dier qua verzorging voorziet in de basisbehoeften:
1. Organische of lichamelijke behoeften (voedsel, drinken en ontlasting)
2. Behoefte aan veiligheid en zekerheid
3. Behoefte aan sociaal contact (gezelschap van soortgenoten of mensen)
4. Behoefte aan waardering en erkenning (opvoeding, complimenten)
5. Behoefte aan zelfontplooiing (uitdaging bieden)

Zoals je ziet, op 2 reeds staat de behoefte aan veiligheid! En mijns inziens is de buitenwereld over het algemeen geen veilige omgeving (meer) voor een gedomesticeerde kat. Ik vind het de verplíchting van een eigenaar om ervoor te zorgen dat een huisdier geen narigheid kan overkomen.

Daarnaast speelt voor mij ook het voorkomen van overlast voor buurtbewoners een rol. Ik heb gekozen voor een huisdier, zij niet...

Mijn beide katten wonen dus binnenshuis.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 12:38

Ik kijk naar het individuele dier en wat een ander met zijn dieren doet moet hij of zij weten. Over mijn manier van dieren houden hoeft ook geen oordeel gegeven te worden. Het gaat erom dat mijn dieren lekker in hun vel zitten en het is aan mij om in de gaten te houden of dat het geval is. Zo niet, dan moet er dus wat veranderen. Zijn ze wel happy in het koppie, dan zie ik geen noodzaak om dingen te veranderen alleen maar omdat een ander dat vindt.
Laatst bijgewerkt door Karin op 16-01-10 12:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 12:38

Ik vind dus ook niet dat je met een hond 3 keer per dag een blokje om moet gaan en that's it.. Mijn hond is elke dag minimaal 3uur los op stal en ik ga elke zondag naar strand.

-Buren hebben last van in hun tuin poepende katten(en buren zijn tegenwoordig niet zo lief meer....) dit is nu echt een kwestie van opvoeden.. Wij hebben in totaal 6 katten gehad en alle 6 hebben ze altijd netjes de kattenbak binnen gebruikt
-Gevaarlijk verkeer, overal word te hard gereden Is inderdaad een risico, echter letten veel mensen wel op in een woonwijk
-Vergif, lees de telegraaf, een duivenmelker vergiftigde roofvogels, en wss dus ook katten Heb ik in al die jaren nooit meegemaakt, maar ach.. kat kan ook thuis iets verkeerds eten als je perongeluk wat laat liggen
-Kattenmeppers(fervente kattenhaters die lukraak katten vermoorden) Ook dit zijn zeldzame dingen, je hoort het afentoe, net zoals dat je afentoe hoort dat een paard is verkracht door zo'n viezerik.. en toch staan die paarden nog buiten
-Aso jeugd(denk aan het arme dier dat vermoord is met vuurwerk) Met oud en nieuw is mijn kat binnen en verder zie bovenstaande
-Ziektes, niesziektes, Aids, Leukemie , parasieten etc Sja, sorry dat noem ik gewoon de natuur.. Mijn kat wordt netjes ontwormd en geënt en mocht hij toch wat krijgen.. Sja, dat is de natuur.. Paarden kunnen ook een wormeninfectie krijgen.. Sja..

Nee hoor, de mijne blijft buiten :)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 12:40

Tja, de honden gaan hier ook 3x per dag, daarvan dan telkens wel 1x los en spelen, hebben er bewust 2 zodat ze wel een maatje hebben, daarnaast werkt mijn vriend thuis dus is de hele dag iemand thuis en mogen ze gewoon dus in de woonkamer. Maar zij zijn vast ook blij als ze straks de hele dag in de tuin mogen :)

Mijn paard staat nu 24/7 in grote paddock met vriendjes en onbeperkt hooi. Geen idee of ik dat deze zomer ook doe of dat hij dan op het land mag, is even aankijken wat het beste werkt voor zijn eczeem. Tuurlijk heb ik liever een paard op de wei in de zomer, maar is maar net welke mogelijkheden er zijn.
Zou ik dat willen, komt hij swinters op stal te staan en nu leeft hij in ieder geval 24/7 buiten het hele jaar door :)

Wat vinden jullie dan van een flinke kattenren, is dat dan wel voldoende of wordt dat geassocieerd met een paard in een stal met uitloopje??

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 12:40

Janine1990 schreef:
Je hebt met je hond wandelen en met je hond spelen... Ik heb zelf een vrij grote hond, hij heeft ruimte nodig, hij moet spelen. Achter een bal aan rennen.

Doe je dat ook 24/7, net zoals honden in de vrije natuur dat (in theorie) zouden kunnen?

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 12:41

KiWiKo schreef:

Je gaat me toch niet vertellen dat jij je paarden los hebt rondlopen en elke avond eens rondfluit en rammelt met een baal hooi in de hoop dat ze elders uit het dorp of bij de buurman uit de wei te voorschijn komen :D

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 12:42

Nou Nessah, ik woon in een vrij rustige buurt, maar te hard rijden ze hier altijd, ben zelfs snachts al 2 keer bijna aangereden toen ik na mijn werk thuis kwam.

OOk ben ik het niet eens met je voor wb kattenmeppers.

Hier in het dorp zijn we al meermaals in het nieuws geweest mbt vergiftigde katten en katten in vuilniszakken etc.

Dus geen haar op mijn hoofd die eraan denkt ze buiten te doen.
Ik heb 2 prachtige rennen in de tuin, hebben ze meer dan genoeg aan.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 12:42

Nessah schreef:
Ik vind dus ook niet dat je met een hond 3 keer per dag een blokje om moet gaan en that's it.. Mijn hond is elke dag minimaal 3uur los op stal en ik ga elke zondag naar strand.

-Buren hebben last van in hun tuin poepende katten(en buren zijn tegenwoordig niet zo lief meer....) dit is nu echt een kwestie van opvoeden.. Wij hebben in totaal 6 katten gehad en alle 6 hebben ze altijd netjes de kattenbak binnen gebruikt
-Gevaarlijk verkeer, overal word te hard gereden Is inderdaad een risico, echter letten veel mensen wel op in een woonwijk
-Vergif, lees de telegraaf, een duivenmelker vergiftigde roofvogels, en wss dus ook katten Heb ik in al die jaren nooit meegemaakt, maar ach.. kat kan ook thuis iets verkeerds eten als je perongeluk wat laat liggen
-Kattenmeppers(fervente kattenhaters die lukraak katten vermoorden) Ook dit zijn zeldzame dingen, je hoort het afentoe, net zoals dat je afentoe hoort dat een paard is verkracht door zo'n viezerik.. en toch staan die paarden nog buiten
-Aso jeugd(denk aan het arme dier dat vermoord is met vuurwerk) Met oud en nieuw is mijn kat binnen en verder zie bovenstaande
-Ziektes, niesziektes, Aids, Leukemie , parasieten etc Sja, sorry dat noem ik gewoon de natuur.. Mijn kat wordt netjes ontwormd en geënt en mocht hij toch wat krijgen.. Sja, dat is de natuur.. Paarden kunnen ook een wormeninfectie krijgen.. Sja..

_/-\o_

sorrell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 12:43

Nessah schreef:

Jij bent sneller met typen ;)
Maar dit zijn de punten die ik ook wilde opschrijven..

1 kat van mij is ook geshopt door een kattenhater uit de buurt toen hij 9 maanden was.. een gebroken rug ( onderkant 3 wervels boven de staart) na 3 maanden was hij weer de oude, en ja ik heb hem gewoon weer naar buiten laten gaan..

En als de bozebuitenwereld zo naar is, waarom komen wij eigenlijk dan nog buiten? We kunnen toch niet alle mensen en dieren ik glazen kooitjes gaan stoppen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 12:45

Als ik van die mooie katten als CM had liet ik ze ook niet los lopen hoor, die worden compleet gejat joh, zulke beesten. Echt krankzinnig.
Ik heb in het verleden ook wel eens een grote ren gehad voor m'n katten, en daar deden ze het ook prima in. Ik had er een grote klimboom instaan waar ze aan konden krabben en in konden klimmen/liggen, diverse ligplekjes en eet- en drinkplaatsjes.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 12:46

Oh ja idd, dat was nog een reden die ik vergat te noemen :D

Plus dat ze enorm makkelijk zijn, en dus zo opgepakt zouden kunnen worden door een vreemde.

Veel raskatten worden gestolen helaas :(