Dog Training Collar

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

savath

Re: Dog Training Collar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 08:50

Ik heb een teletac voor mijn bordercolie als hij met het vee drijven net te enthousiast wordt en de kudde verkeerd drijft.
Hij werkt met tril functie en regelbare stroom.
Wel bij trilfunctie is hij geleerd dat hij al direct af moet gaan,en dan heeft hij wel aandacht voor mij en mijn comando's.
Nu hebben we vorig jaar twee border collies in huis genomen van stad,twee broertjes van 9 maanden oud die heel appartement vernield hadden en constant bmlaften,wel met de blafband die we hadden was dat snel verholpen,nu doe ik die enkel zo eens inde maand nog aan(staat dan vaak nog af ook nog) maar honden zijn stil en waken wel als nodig.
Deze blafband geeft twee keer waarschuwing met trillen en dan pas een stroomstootje die regelbaar is.

Het was of dat of inslapen voor die mensen.
Nu zijn we een half jaar verder en blafband is niet meer nodig de laatse maanden,ze zitten contstant los op het erf en weten nu wat waken is of wat nachtelijk blaffen uit verveling is.
Nu spelen ze lekker overdag en rusten snachts uit in hun slaaphokken,in begin waren ze knetter over actief.
Ik heb niks tegen stroom zolang het niet als beul gebruikt wordt.

Moggsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 13:29

Helemaal waar.
De teletac en aanverwante materiaal is niet voor het gemak van de mens.
Het is bedoeld voor correcties die dringend nodig zijn en met deze apparatuur kunnen worden opgelost.
Persoonlijk vind ik het niet eens dieronvriendelijk als het goed gebruikt wordt.
Uiteraard lopen er types op deze aardkloot rond die het te pas en te onpas gebruiken omdat ze niets van een hondenopvoeding begrijpen.
Dan is het dierenleed met zo'n ding.
En ja, ik ken profi's die het gebruiken.
En nee, honden kruipen niet jankend over de grond, het schokje is niet zodanig dat de hond een permanentje in zijn vacht krijgt.
Meestal hebben ze het trillen en het geluidje snel door en is dat voldoende om mee te werken.

Ik ril pas als ik zie dat mensen met sleutelbossen naar een hondenhoofd staan te gooien.
Of niet met een halti of slipketting of wurgriem om kunnen gaan.
En dan zal ik het maar helemaal niet over de kettingen met pinnen hebben.
De mensen die uit machteloosheid gaan slaan of erger nog, gaan schoppen.
Mensen willen dat een hond naar ze luistert en luistert een hond niet, dan wordt de mens kwaad en reageert zich af op de hond.
Dat is veel erger dan een teletac in goede handen.
Daarbij is de teletac gelukkig vrij duur in aanschaf, dus niet iedere machteloze hondenbezitter zal snel naar de winkel rennen.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 14:09

Ik heb dus ook een hekel aan halti's, GL's en wat voor kettingen dan ook.
Op de hondenschool waar ik les gaf werden die dingen ook niet gebruikt en als je met een slipketting aankwam werd die direct eraf gehaald en kon je een andere halsband omdoen of vertrekken.
En op die hondenschool hebben we ook echt al voldoende probleem gevallen langs zien komen, en die zijn allemaal opgelost aan een gewone halsband, zonder die correcties en dergelijke.

Moggsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 14:19

Ik heb geen probleem met een slipketting of halti, als ze maar goed gebruikt worden.
Als hondentrainster ben ik dan ook 1 van degene die mensen moeten leren hiermee om te gaan.
Verbieden doen we het niet, want dan komt men thuis en gaat toch over op een ketting o.i.d. en dan doet men maar wat en het leed wordt alleen maar groter.
De mensen die eigenwijs zijn en het beter weten laat ik even buiten beschouwing, maar er zijn veel mensen die niet beseffeb wat ze aan het doen zijn en dat moet ik en mijn collega's die mensen juist leren.
Met een verbod maakt je mensen juist nieuwsgierig naar het verbodene, dat is menselijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 15:22

Moggsy schreef:
Ik ril pas als ik zie dat mensen met sleutelbossen naar een hondenhoofd staan te gooien.
Of niet met een halti of slipketting of wurgriem om kunnen gaan.
En dan zal ik het maar helemaal niet over de kettingen met pinnen hebben.
De mensen die uit machteloosheid gaan slaan of erger nog, gaan schoppen.
Mensen willen dat een hond naar ze luistert en luistert een hond niet, dan wordt de mens kwaad en reageert zich af op de hond.
Dat is veel erger dan een teletac in goede handen.
Daarbij is de teletac gelukkig vrij duur in aanschaf, dus niet iedere machteloze hondenbezitter zal snel naar de winkel rennen.

Daar ril ik ook van. Of die mensen die een hond bij het minste of geringste met de kop op de grond drukken, of nog erger, op de rug leggen.

Nu geloof ik sowieso niet in de dominantietheorie. Ik geloof niet dat je een hond tot overgave kunt dwingen, met welk middel dan ook. Overgave van de hond moet uit hemzelf komen, en met geduld komen ze ook echt wel...... een hond heeft daar gewoon tijd voor nodig, net als ieder levend wezen.
Met een teletac kun je op het juiste moment corrigeren, binnen 1 of 2 seconden, dat maakt dat ding zo effectief. Het is niet de stroom of de trilling op zich, maar de timing die het zo effectief maakt.

Halti's heb ik helemaal niets mee, slipkettingen zullen best effectief kunnen zijn, maar ik hou er niet van, gebruik ze ook neit. De vachten van (iig Duitse Herders) gaan er kapot van in de nek, vind ik jammer. Waar ik wel van gecharmeerd ben, is de U-lead. Vind ik echt een geniaal ding. Geen druk op de neus, dus geen constante correctie, een ring op de borst, waardoor het enige effect dat de hond bereikt als hij trekt, is dat hij zichzelf opzij trekt.

Afbeelding

Moggsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 15:45

Ik heb hier nog nooit mee gewerkt.
Vraag me af in hoeverre je de hond kan corrigeren indien nodig.
Ik begin met een nieuwe hond meestal met een halsband en slipketting, al snel is te zien wat de hond in den beginne nodig heeft.
Klopt dat gewone slipkettingen de vacht beschadigen.
Ik heb meestal de dichte ketting, die beschadigt niets.
Een halsband is wel prettig, maar er zijn honden met smalle koppen en die zijn er handig in geworden om de kop uit een halsband te krijgen en daar sta je dan.
Maar die U-lead wil ik zeker een keer proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 15:48

Je corrigeert alleen met je stem, dat moet je heel goed timen. Je zegt: "Uh" of "nee" of "foei" of wat je ook maar gebruikt, op het moment dat de hond in de lijn wil gaan hangen, het tuig geeft vervolgens ook de correctie (de hond trekt zichzelf opzij).
Voordeel ervan vind ik dat je er de hond gewoon mee kunt uitlaten (wat met een losse slip trouwens ook kan) omdat het ding alleen maar ingrijpt als het nodig is. Verder is het gewoon heel vriendelijk. Je moet alleen niet zo stom zijn om er een flex aan te hangen (sommige mensen zullen het echt nooit snappen :roll: ) anders snijd je jezelf in de vingers. Ik heb politielijnen en lange speurlijnen.
Persoonlijk zou ik met zo'n tuig wel ook een vaste halsband om doen, kan je de hond ook aan de lange lijn gewoon uitlaten, zonder correctie.

Nadeel van een dichtere ketting is dat ie wat minder makkelijk 'slipt' vind ik. Maar je moet er ook gewoon handig mee zijn, ben ik ook niet. Daarom gebruik ik ze ook niet.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-01-10 15:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Moggsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 15:51

Het proberen waard.
Maar het slagen van deze wijze zal wel van de hond afhangen in hoeverre de intelligentie aanwezig is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 15:54

Hmmm ja klopt, je hebt van die honden, die zullen het gewoon nooit begrijpen :D Maar nogmaals, timing is alles, en de meeste honden leren sneller als de meeste mensen :D

Dreambeats

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 19:04

Ok, ik heb alles kunnen lezen, zoveel reacties :D

Een hond die zetels verbijt. Kijk eerst eens naar zijn achtergrond. Mishandeling laat trauma’s achter, zowel bij mens als dier. Vind jij het dan eerlijk om hem een schok te geven? Natuurlijk moet hij zijn energie kwijt en gecorrigeerd worden. Maar voor mij is dit meer straffen dan corrigeren. En geeft zijn achtergrond geen aanleiding tot zo’n soort dingen?

‘En toch ga je op wedstrijd, toch ga je naar buiten met je paard, ook al heeft hij niet veel ervaring in het verkeer, ooit zal hij verkeersmak moeten worden...En zo neem je toch je ietwat jonge, onervaren hond mee op jacht, om hem de kans op het verkrijgen van ervaring te geven. En mag een hond hierbij fouten maken of niet? Zeker! Maar als die fouten dan dodelijk kunnen aflopen....’
De eerste keer dat je met een paard buitengaat, dan ga je vaak ook met een goedbeleerd paard weg. Ga je hem daarom ook martingal, slof, elastieken aandoen? Waarschijnlijk niet, ik alleszins niet, kzal het zo zeggen. Je paard kan ook eens uitslaan of eens wegschieten én ook dat kan dodelijk zijn. Ga je hem dan slaan of geruststellen? Een paard is een vluchtdier een hond is een roofdier (en dan mag ik geen kinderen met honden vergelijken?) Maar uiteindelijk komt alles op hetzelfde neer, we willen allebei hetzelfde: het beste voor hun.

De U lead is dan toch een vele vriendelijkere manier.

Adil18: heb je het dan over mij? Daar ik ongeveer de enige buiten Wildwings ben die ook niet voor de TT ben? In ieder gevoel verdoem je niet iedereen die hiermee traint in tegenstelling tot andere mensen hier, dat is al heel wat imo. Ik verdoem jullie ook niet, maar kom op voor mijn mening, net als jullie.
Uiteindelijk is dit ook om mijn horizon te verbreden en ik denk dat iedereen wel genoeg verstand in zich heeft om te beseffen dat deze reacties zijn om bij te leren en niet om aan te vallen.

Ik heb nog nooit iemand in RL met een teletac zien werken. Dat geef ik makkelijk toe, net zoals ik de join-up ook nog nooit in RL heb gezien. Maar toch is er iets dat me kwelt, waarom ik dus nooit een join up zou doen of waarom ik dus ook geen teletak zal gaan gebruiken. En dat is eigenlijk vooral het gevoel dat je als hond moet hebben. Ook zal ik mezelf nooit prof durven noemen, wanneer ben je een prof?

Iemand vertelde ook dat het goed was om een teletak te hebben wanneer een hond achter de paarden loopt. Mijn hond doet dat ook (geleerd van de stalhonden). Wel, hij is nog jong en heeft nog niets meegemaakt. Hij loopt daar steeds los en zit enkel achter de paarden als ze te lang op stal gestaan hebben :s Dan hou ik hem 5 minuutjes aan de lijn en tis weer ok. De andere hond heeft al een paar flinke stampen gehad. Maar hij blijft het doen. Is dat dan mishandeling dat de eigenares hem niet vastneemt of geen schok geeft? Voor mij niet, hij zal leren uit zijn fouten. Natuurlijk ga ik dan reactie krijgen van: tot als hij dood is. Wel ja, daar volg ik jullie wel, als jullie zijn ‘dood’ kunnen tegenhouden met een teletak. Maar dan kan je dat bij alles gebruiken. Als ze geroepen worden, hoe hard ze ook opgaan ‘in hun spel’, ze zullen terugkomen, zelf zonder teletak.

Dan nog een paar vragen: wanneer zou je de halsband inzetten en wanneer niet? Wanneer ben je ‘ervaren genoeg’ om met zo’n halsband te werken en wanneer niet? Doe je dit al bij een puppy of vanaf welke leeftijd? En wat met een tweedekanshond, ga je die ook onmiddellijk ‘corrigeren’ met de halsband?

Sorry voor de vragen die ik overgeslaan heb, maar het is echt veel...
En ik wil nog even zeggen dat ik iedereen zijn mening respecteer, maar dat ik ook graag heb dat dat wederzijds is en blijft ;) Het is een discussieforum

Moggsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 19:42

Lees even alles door en al je vragen zijn beantwoord wat betreft het hoe en waarom en het gebruik van alles.

Dreambeats

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 19:49

Moggsy schreef:
Lees even alles door en al je vragen zijn beantwoord wat betreft het hoe en waarom en het gebruik van alles.

Dat zeg ik ook niet he (:

Moggsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 19:56

Wat zeg je niet?
Je stelt vragen die al ruimschoots zijn beantwoord.

Je hebt duidelijk geen ervaring met honden die al goed verziekt zijn.
Honden die eigenlijk kansloos zijn.
Als ik een dergelijke hond krijg en na een goede omgang er achter kom dat een teletac de hond weer op het juiste pad krijg dan is er niemand die dit mag veroordelen.
Kundig en diervriendelijk staat garant voor een verders geweldig goed leven i.p.v. verder lijden of inslapen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 20:00

Hmm klopt, mijn vorige hond zou ingeslapen worden. Ik heb hem in huis gehaald, heropgevoed, en het is een geweldige hond geworden.

Dimo komt gewoon van de fokker, daar is niks aan verknald, gewoon een prima hond.

Maar een verziekte hond, of een echt dominante hond, of een heel temperamentvolle hond, die zijn gewoon even iets minder makkelijk, en dan moet je iets verder denken dan de hondenschool om de hoek, met een schattig dametje wat opvoedt met een aaitje en een koekie (waar op zich niks mis mee is, maar bij sommige honden moet je gewoon ff wat meer hebben).

Martinedd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 20:03

teletac ja, heb het topic even vluchtig doorgelezen.

Het KAN een goede oplossing zijn voor sommige honden.

Helaas zijn er veel te veel mensen die zo'n ding onnodig hebben.
Het is wel lekker makkelijk om zo'n halsband om te doen, en het is jammer dat als je een intelligente hond hebt hij precies weet wanneer hij wel en niet de halsband om heeft.

Ook moet je goed kunnen inzien of je het wel kunt gebruiken, want als je zoiets bij een (bange) sensibele hond gebruikt kan dat gigantisch fout gaan.

Wij gebruiken het alleen uit uiterste nood, maar ik ken ook mensen die dit ding bij elke gelegenheid gebruiken.

Ik vind het verschrikkelijk dat je ze heel makkelijk kunt aanschaffen.

wanneer zou je de halsband inzetten en wanneer niet? Hangt af van de situatie/de hond en waarom? als je je hond op het erf wilt houden, kan het, maar vaak helpt het niet blijvend. dan zou de halsband constant om moeten.
Wanneer ben je ‘ervaren genoeg’ om met zo’n halsband te werken en wanneer niet? Tja, ik ZOU hulp inschakelen en niet zelf gaan prutsen. Iemand die al jaren met honden werkt (niet Martin Gaus ofzo :P )
Doe je dit al bij een puppy of vanaf welke leeftijd? Puppy? NEE ....hangt ook weer van de hond af, moeilijk om leeftijd te zeggen
En wat met een tweedekanshond, ga je die ook onmiddellijk ‘corrigeren’ met de halsband? NEE ook niet alleen als je al het mogelijk al hebt gedaan en geprobeerd...zoiets als deze halsband is echt het uiterste.

Teveel mensen denken heel erg makkelijk over zo'n halsband.
Als je een normale huis-tuin-keuken hond hebt, kun je met een cursus al heel erg ver komen.
Veel mensen hebben er absoluut geen verstand van.

Moggsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 20:08

Het verschilt per hond, per karakter, per gedrag.
Natuurlijk ga je niet meteen met de correctieband tekeer.
Voordat het zover is heb je al een aantal stappen genomen.

Yamcha, ik heb net gegluupt en wat heb je prachtige herders.
Wij hebben Bouviers, we hebben wel eens aan de Duitser gedacht, maar de steile achterhand met problemen heeft ons tegen gehouden.
Gelukkig is men iets verstandiger aan het fokken en ik zie dat jij toch goed gebouwde honden hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 20:11

Mijn honden zijn idd heel goed gebouwd :j

Je hebt ze ook wel, maar deze honden kom je makkelijker aan via via, die vind je niet op marktplaats :)

Dank je wel voor het compliment, zal het ze doorgeven :) :D

Ik vind die Bouviers ook leuk, vroeger werden ze veel gebruikt als politiehonden, waren goed hoor :oo

Moggsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 20:19

Jawel, maar Bouviers zijn van nature lui en het onderhoud is flink.
Herders zijn veel scherper.
Ik heb nu een modern gefokte, die is snel, slim, gevoelig, niet lui en werken voor de baas.
Een teletac zou deze hond compleet verzieken en heeft het ook absoluut niet nodig.
Maar ik heb ook een ouderwets geblokt type, die is standaard, zoals een boef moet zijn.
Dat is ook de ex kennelhond van de teletac.
Verschrikkelijk lief, een echte schoothond, maar zo bot en lomp.
Enorm sterk, type tank, ongevoelig voor normale correcties.
De diepliggende problemen zullen nooit over gaan, maar het dier is gelukkig en voor ons goed handelbaar.

Weer een schat van een dier gered denk ik dan maar.

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 20:19

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 17-11-22 17:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 20:27

Moggsy schreef:
Jawel, maar Bouviers zijn van nature lui en het onderhoud is flink.
Herders zijn veel scherper.
Ik heb nu een modern gefokte, die is snel, slim, gevoelig, niet lui en werken voor de baas.
Een teletac zou deze hond compleet verzieken en heeft het ook absoluut niet nodig.
Maar ik heb ook een ouderwets geblokt type, die is standaard, zoals een boef moet zijn.
Dat is ook de ex kennelhond van de teletac.
Verschrikkelijk lief, een echte schoothond, maar zo bot en lomp.
Enorm sterk, type tank, ongevoelig voor normale correcties.
De diepliggende problemen zullen nooit over gaan, maar het dier is gelukkig en voor ons goed handelbaar.

Weer een schat van een dier gered denk ik dan maar.

Dat geloof ik, ik heb niet zoveel ervaring met Boefs, ik word er alleen steeds verliefd op, ze zijn zo lief......

Herders zijn idd heel scherp, moet alleen echt opletten, ze zijn rap met dat bekkie :D heb mijn hond vanmiddag een knal verkocht toen hij dacht mijn hand te pakken met de bal erin..... dat dacht ik toch ff niet :n daarna natuurlijk beloond, toen hij netjes achteruit ging.
Maar ze kunnen zó geobsedeerd zijn door die bal of een stok..... je moet echt rap zijn met ze. Maar ja, daar zijn het sporthonden voor.

Maar ze zijn slim, vriendelijk, werklustig en bloedsnel. Ik hou van mijn herdertjes, maar kan toch niemand aanraden zomaar over mijn hek te klimmen, denk dat ze dan zo lief niet zijn......

Dreambeats

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 20:34

Moggsy schreef:
Wat zeg je niet?
Je stelt vragen die al ruimschoots zijn beantwoord.

Je hebt duidelijk geen ervaring met honden die al goed verziekt zijn.
Honden die eigenlijk kansloos zijn.
Als ik een dergelijke hond krijg en na een goede omgang er achter kom dat een teletac de hond weer op het juiste pad krijg dan is er niemand die dit mag veroordelen.
Kundig en diervriendelijk staat garant voor een verders geweldig goed leven i.p.v. verder lijden of inslapen.

Als het de bedoeling is om mij te gaan veroordelen, laat het dan maar zo. ik kom uit voor mijn mening maar sta ook open voor de rest, iets wat jij blijkbaar niet doet. Het is de bedoeling dat het hier wel een vriendelijke discussie blijft en dingen zoals 'Je hebt duidelijk geen ervaring met honden die al goed verziekt zijn.' vind ik nogal scherp (: Nu ja denk wat je wil he. Maar denk dan ook wie wie of wat veroordeelt (:

Moggsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 20:37

Dat is juist de sterke kant van een teletac.
Hij wordt op afstand bedient en de hond associeert juist niets en niemand met de correctie.
Tenzij bij verkeerd gebruik.
Voorbeeld: de zwarte man aait de hond en tegelijk krijgt de hond een correctie.
De hond associeert de man met de hond.
Maar dat gegeven moet wel een paar maal herhaald worden.
En zo krijg je een racistische hond.

Bij de toch erg dure koop wordt een instructieboekje en een video gegeven.
Op de meeste reguliere trainingsscholen kan er onder toezicht mee worden gewerkt.
Al zullen ze dat niet altijd openlijk toegeven.

Maar zo gaat dat met alle dingen, zodra iets in de handel is dan hebben mensen het, ook de verkeerde mensen.

Maar lees het topic even door, daar staan goede voorbeelden genoeg in, het zijn maar 3 pagina's.

Yamcha: mijn boefjes (3 stuks) hebben allemaal een verleden, maar ze zijn inderdaad om verliefd op te worden.
De moderne types zijn veel feller, maar bijten zit er niet echt in van nature, dat moet je ze leren.
Hoewel ik de jongste (de moderne) toch wel eens venijnig heb zien worden.
De botterik heeft een andere taktiek, die valt op zijn eigen manier aan, een sprong en met volle gewicht tegen je aan klappen.
Dat is ook niet aangenaam.
Mijn honden zijn erg waaks en het dreigende uiterlijk en de maat doet een inbreker zich bedenken.
Maar ik weet zeker, is een inbreker eenmaal binnen, ze alles mee naar buiten helpen dragen.

Dreambeats

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 20:38

Ik heb het topic opgestart uit interesse (: en heb dus ook de volle 3 paginas gelezen. Soms moet je eerst je tong 7 keer omdraaien en dan pas iets zeggen ;)

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 20:59

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 17-11-22 17:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 21:32

Babette3 schreef:
Adil18: heb je het dan over mij? Daar ik ongeveer de enige buiten Wildwings ben die ook niet voor de TT ben? In ieder gevoel verdoem je niet iedereen die hiermee traint in tegenstelling tot andere mensen hier, dat is al heel wat imo. Ik verdoem jullie ook niet, maar kom op voor mijn mening, net als jullie.
Uiteindelijk is dit ook om mijn horizon te verbreden en ik denk dat iedereen wel genoeg verstand in zich heeft om te beseffen dat deze reacties zijn om bij te leren en niet om aan te vallen.

Ik heb nog nooit iemand in RL met een teletac zien werken. Dat geef ik makkelijk toe, net zoals ik de join-up ook nog nooit in RL heb gezien. Maar toch is er iets dat me kwelt, waarom ik dus nooit een join up zou doen of waarom ik dus ook geen teletak zal gaan gebruiken. En dat is eigenlijk vooral het gevoel dat je als hond moet hebben. Ook zal ik mezelf nooit prof durven noemen, wanneer ben je een prof?

Iemand vertelde ook dat het goed was om een teletak te hebben wanneer een hond achter de paarden loopt. Mijn hond doet dat ook (geleerd van de stalhonden). Wel, hij is nog jong en heeft nog niets meegemaakt. Hij loopt daar steeds los en zit enkel achter de paarden als ze te lang op stal gestaan hebben :s Dan hou ik hem 5 minuutjes aan de lijn en tis weer ok. De andere hond heeft al een paar flinke stampen gehad. Maar hij blijft het doen. Is dat dan mishandeling dat de eigenares hem niet vastneemt of geen schok geeft? Voor mij niet, hij zal leren uit zijn fouten. Natuurlijk ga ik dan reactie krijgen van: tot als hij dood is. Wel ja, daar volg ik jullie wel, als jullie zijn ‘dood’ kunnen tegenhouden met een teletak. Maar dan kan je dat bij alles gebruiken. Als ze geroepen worden, hoe hard ze ook opgaan ‘in hun spel’, ze zullen terugkomen, zelf zonder teletak.

Dan nog een paar vragen: wanneer zou je de halsband inzetten en wanneer niet? Wanneer ben je ‘ervaren genoeg’ om met zo’n halsband te werken en wanneer niet? Doe je dit al bij een puppy of vanaf welke leeftijd? En wat met een tweedekanshond, ga je die ook onmiddellijk ‘corrigeren’ met de halsband?

Sorry voor de vragen die ik overgeslaan heb, maar het is echt veel...
En ik wil nog even zeggen dat ik iedereen zijn mening respecteer, maar dat ik ook graag heb dat dat wederzijds is en blijft ;) Het is een discussieforum

Wat betreft de laatste zin: Dan neem ik mijn uitspraak van harte terug, ik heb blijkbaar de toon van je bericht fout geinterpreteerd, mijn excuus. :)

Wanneer je de halsband inzet en wanneer niet is vooral een gevoelskwestie. Ik denk dat dit heel moeilijk te omschrijven valt omdat dit afhangt van het karakter van de hond, en honden willen qua karakter nog eens met elkaar verschillen. Een trainer die ik kan schatten hoe zijn hond gaat reageren en daarbij problemen voorziet kan hier voor kiezen. Hij kan er ook voor kiezen eerst andere methoden gaat gebruiken. Dit hangt er ook een beetje vanaf met welk doel de hobnd getraind wordt en onder welke omstandigheden.

Dan komen we ook al dicht bij de definitie van iemand die in mijn ogen een profi is. De profi heeft uiteraard verstand van verschillende, effectie trainingsmethoden en weet hoe hij deze toe moet passen (en welke methode voor bepaalde honden geschikt zijn en welke honden misschien toch een andere aanpak nodg hebben, hieronder val ook de teletac). Hij kan een hond, ondanks honden nooit helemaal gelijk zijn en gelijk reageren, goed inschatten en de reactie van de hond behoorlijk nauwkeurig voorspellen, en hiernaar handelt hij ook op een gepaste manier. De profi heeft in mijn ogen vaak niet meer nodig dan zijn eigen lichaam (bij een hond die al even een training is sowieso), hij is zich zeer bewust van zijn lichaam t.o.v. de lichaamstaal van de hond. Uiteraard is het kunnen "lezen" lichaamstaal ook een belangrijk aspect, dan komen we weer een beetje terug bij inschatten (hoe voelt mijn hond zich, welke invloed gaat dat hebben op zijn reacties). Een trainer weet wanneer hij in moet grijpen en hoe, hij kan zijn hond perfect sturing geven door consequent, op tijd en op een gepaste wijze zowel te straffen en te belonen. De "profi" is een zelfverzekerd persoon die weet wat hij wil van de hond en hoe, hij is een leider voor de hond, hij straalt autoriteit uit en door zijn zelfverzekerde, consequente handelen zullen de meeste honden (of misschien zelfs allemaal) niet aan zijn autoriteit twijfelen (of zelfs gaan uittesten..). Ik denk dat een dergelijk persoon daarom ook van begin af aan (mits we het hebben over een hond zonder voorgeschiedenis...) bij de meeste honden niet veel hoeft te doen op als leider gezien te worden. And last but not least: De profi kent valkuilen, mogelijke veroorzakers van problemen bij een hond, zaken die afleiden etc. en is daarom altijd alert wanneer hij met zijn hond werkt en zal in veel gevallen het "probleem" al eerder gezien hebben dan de hond (en ook door weer gepast op reageren kunnen).

Dit is mijn definitie, natuurlijk beperkt, want ik beoordeel vanuit een bepaald aspect van hondentraining. Hier kan voro andere mensen nog veel meer bijkomen. Maar ik denk dat als je jezelf in de hoerboven genoemde punten kunt vinden, je een behoorlijk goede hondentrainer/trainster bent.

En Babette...De stroomschok die van de teletac uitgaat kun je bij de meeste apparaten instellen en is echt heel gering. Zoals gezegd heb ik ook honden gezien die gewoon stug achter hun haas door bleven rennen terwijl ze al meermaals een klapper te pakken hadden gekregen.... :+