“VERS VLEES recepten” voor katten, wie heeft tips?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sylvia

Re: “VERS VLEES recepten” voor katten, wie heeft tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 15:38

Mwah, valt op zich mee. Half uurtje rijden. Ben wel benieuwd naar je website tzt!

En ik ga eens bekijken wat het me kost in de supermarkt en zo. Ik heb helaas geen vriezer, gewoon 3 vakken... Dus dat wordt ff puzzelen. Maar ter aanvulling/afwisseling is het sowieso interessant. Thanks! +:)+

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 15:49

Daar ben ik weeeerr Afbeelding

Kalkoengehakt en konijnenlever heeft de slager niet, maar heb ik besteld en kan ik aankomende woeinsdag ophalen.
Verder heb ik nu gehaald:

Kippenlevertjes (biologisch)
Rosbief (biologisch)
Tonijn
Kipfile
en Runderhart. Diepgevroren van de slager. Moet ik dus eerst ontdooien en dan in porties maken zodat ik iedere ochtend een portie uit de vriezer kan halen.

Nova lust de kippenlevertjes niet :( en ze had haar eigen bakje met een paar kleine stukjes kippenlever. Ook wilde ze het bakje niet uitlikken....
Ik heb ze even laten proeven en Poppetje is grommend haar snack kippenlever gaan eten, ze gromt NOOIT :?
Uit protest eet Nova nu brokjes.... :Y) :D

De tonijn wil ik wel gaan koken zodat ik het uit elkaar kan halen voor eventueel graat eruit halen.
Zal ik de rosbief ook rauw geven in stukjes?

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 15:54

Persoonlijk vind ik het belangrijker om mijn katten GEZOND voer te geven :Y)
Mijn vriend kookt erg (extreem) gezond voor ons en hij vindt het een strak plan om mijn katten ook gezond te laten eten, vandaar dat ik een topic open voor RECEPTEN danwel TIPS.

Sylvia schreef:
Chubby, wat ik me nu even af zit te vragen... Wat kost zo'n menu als wat je hiervoor opgeschreven hebt je nou?

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 16:51

Mijn katten doen het al bijna 8 jaar prima op de (merk-)brok die ze krijgen, op de blaasproblemen die onlangs bij de kater op zijn gaan spelen na hebben ze nog nooit iets gemankeerd en ze hebben allebei weliswaar ietwat overgewicht, maar beiden zijn hartstikke fit.

Ik schaar mezelf wel redelijk onder de naturals wat m'n paard betreft en juist dat is 1 van de redenen waarom ik barf zo interessant vind. Als het in lijn ligt met merkbrok, prima. Maar als het me 2x zoveel gaat kosten als de merkbrok dan krijgen ze gewoon brok. Mijn vraag komt ook vooral voort uit het menu van Chubby waar bv konijn, wild en kwartel in zitten, niet direct de meest goedkope vleessoorten. :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 17:29

Mijn katten doen het al een paar jaar heel goed op Carnibest, afgewisseld met Haaksbarf en af en toe rauwe vis, zalm uit blik of of een stuk rundvlees of kipfilet (rauw).
Niet te moeilijk, ivm beperkte ruimte in de diepvries. Plus dat ik al de percentages aan soorten vlees veel te riskant en ingewikkeld vond :o

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 17:35

Dat menu wat je via de site kunt gaan bestellen, kan ik daar eventueel ook voor mijn hond bestellen?

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 17:35

:j

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 17:37

Kan je dat iets toelichten Amanda? Ik ben nog maar beginner en wil geen risico's lopen

Amanda schreef:
Plus dat ik al de percentages aan soorten vlees veel te riskant en ingewikkeld vond :o

Ondertussen heb ik de kipfile ook gesneden. Lust Nova ook niet.
De bief-lapjes lust Nova maar ook Poppetje niet.

Heeft iemand tips (recept) om het lekkerder te maken? Zou zonde zijn van het vlees als ze het echt niet eten :\
Mijn vriend zegt dat ik dan de brokjes ook weg moet halen zodat ze maar 1 keuze hebben en het later van de honger wel gaan eten. Het lijkt mij alleen niet zo fris als het vlees langer in hun bakje blijft liggen...

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 17:42

Op Barfplaats vind je daar veel over.
Maar globaal moet je deze percentages voeren (verdeeld over een week).
Citaat:
50-60% spiervlees
10-20% orgaanvlees
10-20% bot

Ik heb de Carnibest en het verse vlees in eerste instantie gemengd met blikvoer wat ze wel lekker vonden.
Ook kun je het even kort opwarmen in de magnetron. Als het warmer wodt komt er meer geur vanaf.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 17:50

Ze krijgen vanavond 50 gram Kippenlevertjes per "persoon". Morgen krijgen ze Rosbieflapjes, ook 50 gram per poes.
Bieflapje moet ik onder de noemer SPIERVLEES zetten, toch?

*gaat nu googlen op Carnibest*

Ik ben heel erg blij met jullie hulp! :j

xDefinetly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 17:53

Ik ken iemand wiens hond en katten elke dag wat vers krijgen. Lever, nieren, kippenhart, lamshart, vissenkop en ga zo maar door. Allemaal goed voor de dieren. Ze geeft het altijd rauw maar dan moet het wel vers zijn, anders moet je het koken. Wel in voor het dier eetbare stukken natuurlijk. De vissenkop moet je overigens wel in het water koken tot het kookt.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 18:10

Bieflapje moet onder spiervlees. Net als kipfilet, rundvlees (riblappen bijvoorbeeld). Organen zijn hart, lever, niertjes, enz. Botten spreken voor zich. En de rest kan dus onder spiervlees :)

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 18:10

De eerste dag rauw vlees eten geschiedde voor mijn katten:
In plaats van met kippenlevertjes beginnen ben ik toch maar met kipfile begonnen omdat ik dan hoopte dat Nova ook mee ging eten.
Nova lust het niet rauw maar ik heb nu een piepklein beetje Whiskas erbij gemengd voor de smaak.

Beiden bakjes zijn leeg en ze hebben 50 gram vers en rauw kipfile in hun buikje :D
Ze deden er een heel stuk langer over om het op te kauwen. Goed voor de kaakspieren zeg ik dan maar... :Y)
EDIT: ik heb het wel in kleine stukjes gesneden...

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 18:13

Goed zo!
Kipfilet is wel heel makkelijk vlees overigens. Ik voerde mijn katten ook wel eens een drumstick. Met bot dus. Was lastiger, maar ook goed voor de tanden.
Rundvlees is wat ruwer en taaier vlees waar ze ook meer op moeten kauwen. Ook goed voor de tanden :D
Kippennekjes zijn ook goed. Of eendagskuikens. Ik heb beiden overigens nog nooit geprobeerd.
Kippenvleugeltjes of van die minidrumsticks zijn wat makkelijker qua bot. Maar mijn kat is een keer bijna gestikt in dat kleine botje wat altijd tegen het grote bot aan zit (weet niet hoe het heet :+) en sindsdien durf ik dat niet meer te geven.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 18:22

Ik ben heel trots op mijn poezen :o
Wat je zegt over rundvlees ben ik inderdaad achter gekomen toen ik de rosbieflapjes ging snijden voor als voorraad in de vriezer. Het is wat taaier.
Ik kon aan het kauwen van de kipfile al zien dat ze hier niet gewend aan waren. Dat wordt nog wat voor ze zodra ze rosbieflapjes krijgen.

Mijn poezen zijn binnenkatten dus hebben nooit een grote homp vlees tussen hun tanden of klauwen gehad. Ik denk dat ze er wel aan gaan likken maar verder ermee gaan voetballen. Dat doen ze vaker met dingen waarvan ze niet weten wat ze ermee moeten doen.

En heb bij deze ook maar besloten dat ik niets ga koken voor ze maar gewoon alles rauw geef. Ze hebben er ook veeeeeel meer plezier van.
Hopelijk hoef ik morgen niet een beetje whiskas erbij te doen om te mengen, maar als het moet, dan moet het even!

Amanda schreef:
Goed zo!
Kipfilet is wel heel makkelijk vlees overigens. Ik voerde mijn katten ook wel eens een drumstick. Met bot dus. Was lastiger, maar ook goed voor de tanden.
Rundvlees is wat ruwer en taaier vlees waar ze ook meer op moeten kauwen. Ook goed voor de tanden :D
Kippennekjes zijn ook goed. Of eendagskuikens. Ik heb beiden overigens nog nooit geprobeerd.
Kippenvleugeltjes of van die minidrumsticks zijn wat makkelijker qua bot. Maar mijn kat is een keer bijna gestikt in dat kleine botje wat altijd tegen het grote bot aan zit (weet niet hoe het heet :+) en sindsdien durf ik dat niet meer te geven.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 18:26

Mijn katten zijn ook binnenkatten :j
En dat was inderdaad ook wennen in het begin. Ik heb de eerste 2 weken nog Whiskas er overheen gesmeerd. Steeds minder, tot het niet meer nodig was.
En inderdaad, de kippenpoten werden uit het bakje gesleept :=
Daarom gaf ik het in het begin ook in een afgesloten ruimte. Zo viel de rotzooi wel mee.

Uit gemakzucht en 1 zeikerd van een kat ben ik helemaal overgestapt op de Carnibest. Het is voor mij makkelijker en mijn slechte eter eet dit heel graag.
Ze krijgen bij mij 3x per dag. Soms 3x per dag Carnibest en soms 2x Carnibest en 1x vers vlees. Werkt heel goed :j

Je gaat het straks ook echt merken. De bak stinkt minder, ontlasting is beter, minder haaruitval en de vacht is zijdezacht!

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 18:35

Ik ben bang dat als ik een grote homp vlees geef dat inderdaad de ene ermee vertrekt onder het bed en de andere zal er geheid mee naar de badkamer gaan. (waar ze graag is overigens, ook als ik in bad zit)
Het zou voor mij een hoop schelen als de kakbak minder gaat stinken zodra ze daar zitten te kleien. Soms kan ik echt kokhalzen als ik die lucht van hun klei ruik :r
Het zou geweldig zijn als ze een mooie vacht krijgen en betere ontlasting krijgen. Hetmeest belangrijke is dat ze vitaler worden en leven. Ik hoop dat ik hiermee al goed op weg ben door met dit te beginnen.

Ik wil graag 1 x per dag rauw voeren rond 18:00 uur voordat wij gaan eten. De rest krijgen ze brokjes. Momenteel krijgen ze Royal Canin maar als ik zo om mij heen lees, schijnt dat ook geen geweldige brok te zijn voor katten. Maar als we het over brokken gaan hebben raak ik offtopic :Y) :D

Amanda schreef:
Mijn katten zijn ook binnenkatten :j
En dat was inderdaad ook wennen in het begin. Ik heb de eerste 2 weken nog Whiskas er overheen gesmeerd. Steeds minder, tot het niet meer nodig was.
En inderdaad, de kippenpoten werden uit het bakje gesleept :=
Daarom gaf ik het in het begin ook in een afgesloten ruimte. Zo viel de rotzooi wel mee.

Uit gemakzucht en 1 zeikerd van een kat ben ik helemaal overgestapt op de Carnibest. Het is voor mij makkelijker en mijn slechte eter eet dit heel graag.
Ze krijgen bij mij 3x per dag. Soms 3x per dag Carnibest en soms 2x Carnibest en 1x vers vlees. Werkt heel goed :j

Je gaat het straks ook echt merken. De bak stinkt minder, ontlasting is beter, minder haaruitval en de vacht is zijdezacht!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 18:41

RC heb ik ook gegeven. Maar Orijen schijnt het best te zijn.
Waarom ga je die ene keer brokken ook niet vervangen door vers?

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 18:51

Omdat ze "onbeperkt" brokjes krijgen :D Ze eten een paar brokjes per keer verdeeld over de dag en meestal is dat aan het eind van de avond (na hun vleesdiner) netjes leeg.
Ik vind het een fijner idee dat ze gewoon zelf brokjes kunnen pakken wanneer ze willen. Afbeelding
Orijen heb ik nog nooit van gehoord maar ook dat ga ik zometeen googlen. Tegenwoordig barst het van de dierenvoeders en later is de zaak failliet omdat er geen animo is. Daar ben ik best bang voor want je katten raken gewend aan brokjes.

Heeft er nog iemand tips over VIS?
Welke vissoorten zijn het allergezondst voor een kat en hoeveel is het verstandigst om op te bouwen? Ik heb nu dankzij dit topic geleerd dat vis voeren niet vaker dan 1 x in de 2 weken mag.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 18:54

Witvis is goed, sardines ook.
Zalm en makreel zijn wat vettig en zit meer eiwit in. Dus zeer beperkt geven. Tonijn is niet goed vanwege kwikgehalte.
Net als varkensvlees ook niet goed is overigens.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 19:07

Dat meen je niet? :?
Ik heb ook net tonijn voor hun gehaald. :x
Die moeten we dan zelf maar gaan opeten.

Mag Panga filet dus ook? Dat is ook witvis, toch?

Amanda schreef:
Tonijn is niet goed vanwege kwikgehalte.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 19:49

Kijk dit topic ga k ook even volgen. Ons lieve kleintje (kitten 6,5 maand oud) krijgt RC Kitten 36 brokken en sinds deze kerstvakantie ook regelmatig runderhart. Daarvoor kreeg ze af en toe wel is een stukje rauwe kipfilet (als wij ook kip aten, sneed k een stukje apart af voor haar). Ze wist eerst totaal niet wat ze dr mee aan moest, uit dr bakje vissen en t ging heel de kamer door totdat t bijna zwart was van de viezigheid. Runderhart speelt ze ook nog wel een beetje mee maar dat vindt ze veel lekkerder volgens mij en is zo weg :)
K heb hier in de supermarkt (jumbo) nog nooit iets van smuldier in de vriezer zien liggen, maar zal er morgen is naar vragen.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 22:16

Kennen jullie die soepkippen die je 'in zijn geheel' kunt kopen bij de meeste supermarkten? Dat eten onze katten! Zónder dat ik er stukjes vanaf snijdt, dat knagen ze zelf. Dan zijn ze gerust een uur bezig met eten, maar verder hebben ze toch niks te doen, is dus mentaal heel goed voor ze!

Een kattengebit is gemaakt om zonder handen en zonder bestek te kunnen eten he ;) Niet te flauw doen!

Hier krijgen ze overigens eens per 2 weken (ongeveer) wat tonijn uit blik, gemengd met bijvoorbeeld wat sardines, makreel, krab en garnaaltjes..

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 22:17

Ik kan hier overigens -en ik ben best een zeur met vieze luchtjes en schoonmaken- de bak die gedeeld wordt door 2 katten, eens per week schoonmaken! Ze plassen veel (ook vrijwel reukloos, dus goed verdund), maar leggen maar eens per dag een klein mooi reukloos drolletje..

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 22:27

Een hele soepkip in MAAR een uur tijd helemaal op? Die van jou zijn dan echt "ervaren".
Mijn poezen zijn ruim 10 minuten bezig geweest met 50 gram IN BLOKJES gesneden kipfile!
Vriendlief heeft net de runderhart in kleine stukjes gesneden, ik kon de lucht echt niet verdragen.
De tonijn uit blik mag niet in de olie, toch? Het moet gewoon tonijn op water zijn?