Eendjes (en andere vogels) voeren.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Eendjes voeren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 21:14

Ok bedankt voor je hulp Nickeltje! Het breekt mijn hart om de beestjes te zien lijden!!!

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 15:44

Wat er trouwens bij eenden ook wel ingaat zijn geweekte (dus zachtgemaakte) katten- of hondenbrokken. Dat voerden wij ook wel bij op het vogelasiel als de nood hoog was. Die brokken lijken natuurlijk op weinig wat ze in de natuur ook zouden eten, maar bieden wel zat energie in deze kou. Bovendien doe je daar ook de eventuele meeuwen, kraaien, kauwen, reigers, meerkoeten en waterhoenen, vlaamse gaaien, eksters en een enkele merel of lijster een plezier mee :j

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 15:46

Zwartwitje schreef:
Wat er trouwens bij eenden ook wel ingaat zijn geweekte (dus zachtgemaakte) katten- of hondenbrokken. Dat voerden wij ook wel bij op het vogelasiel als de nood hoog was. Die brokken lijken natuurlijk op weinig wat ze in de natuur ook zouden eten, maar bieden wel zat energie in deze kou. Bovendien doe je daar ook de eventuele meeuwen, kraaien, kauwen, reigers, meerkoeten en waterhoenen, vlaamse gaaien, eksters en een enkele merel of lijster een plezier mee :j

Dat is wel een goede trouwens, helemaal niet aan gedacht.
(terwijl wij zelf vogeltjes met hondenbrokjes hebben opgevoed, heel blond dat ik daar niet aan dacht.)
Ik zal het op mijn werk eens in de gaten houden!
De resten hondenvoer wat de honden niet opeten gaat hier de prullenbak in.
Dat kan ik net zo goed even laten bewaren om aan de eenden te geven.

Op de terugweg even stoppen bij een wak en lekker smikkelen.

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 15:52

Kijk, dat komt dan mooi uit! :j
Ik krijg direct zin om zelf naar het park te gaan en te gaan voeren..

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 15:56

Zwartwitje schreef:
Kijk, dat komt dan mooi uit! :j
Ik krijg direct zin om zelf naar het park te gaan en te gaan voeren..

Ik help de dieren graag hoor, maar het geld groeit mij ook niet op mijn rug. :+
Alles wat over is gaat altijd naar de dieren buiten, dat is vaste prik.
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 10-01-10 16:05, in het totaal 3 keer bewerkt

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 16:01

Precies, ook met kleine simpele middelen kan je al heel veel voor een groot aantal vogels betekenen.
Dus als dat proefzakjes van een of ander dierenvoer zijn, gewoon meenemen en kijken wat je er mee kan, allicht dat er ergens een groepje dieren blij mee is.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 16:03

Het waren zeker 2 dozen proefzakjes, best nog wel de moeite waard.
Ik wil ook heus wel wat uitgeven aan de vogels buiten, maar geen 15 euro.

We hebben ook nog veel kattenvlees wat we niet meer voeren sinds kort.
Ik ga wel eens vragen wat ze hebben gekost, misschien kan ik ze overnemen.
Het komt van de groothandel, scheelt een hoop geld.

Ik ga wel even vragen of ze wat kunnen missen.
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 10-01-10 16:16, in het totaal 4 keer bewerkt

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 16:04

Je hebt me op een idee gebracht TS!
Heb hier nog 2 hele bruine oude broden liggen, ik ga op naar het Haagse bos nu, meteen wat leuks te doen.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 16:07

Alves, kleine brokken he? Liefst met een scheut olie er overheen of in het water van een wak.
Veel plezier in het haagse bos!!

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 16:16

Wordt aan gewerkt!
Vriendlief begint nu naar de supermarkt te lopen _O-
Ik moet jullie bedanken van hem :P

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 16:18

Je hebt een lief vriendje!! Laat hem meteen warme choko met slagroom meenemen voor als jullie terug komen uit de kou!
En een flesje slaolie of andere goedkope plantaardige olie, mooi voor over het brood ;)

Drrrassic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 16:20

Alou schreef:
eendjes voeren is eigenlijk helmaal niet goed. de gemeente amterdam is er zelfs hele protesten tegen aan het doen. met eenden op het fietspad met graffiti.
http://www.parool.nl/parool/nl/4/AMSTER ... oord.dhtml

Dit wou ik dus ook al zeggen :P

Vroeger heb ik het wel eens gedaan :j

aerdenhout1

Re: Eendjes (en andere vogels) voeren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 10:26

Vraagje...er zitten momenteel 2 reigers bij mij in het land..iemand enig idee wat nu de beste manier is om daar voer voor neer te leggen?
Ik weet dat ze vlees/vis afval eten. Ik heb al wat gegoogeld, maar kan eigenlijk nergens een antwoord vinden hoe je ze het voer moet aangeven zeg maar.
Gooi je dat gewoon op het land dan ben ik bang dat het onder de sneeuw komt en ze het niet meer terug vinden.
DE kleine vogels komen hier niets te kort. Er word wekelijks oud brood neergezet en dat gaat nu voor een groot gedeelte naar de vogels.Daarnaast gooi ik nog haver en mais neer en zet bakjes water klaar.
PHOEI of ik al geen werk genoeg heb met de paarden!

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 14:20

Aerdenhout, als de reigers veel tijd op dezelfde plek zitten en ze zich misschien een beetje laten benaderen, kun je dat wat je gaat voeren op die plek leggen. Als dat een plek is waar het weg kan zakken in de sneeuw, is een plastiek bord of oud dienblad een goede optie om het op te leggen.
Ze zullen in het begin van je schrikken maar na een paar keer weten ze wat jij doet en komen ze sneller terug.
Als je eendagskuikens geeft of hele/halve vissen, kun je dat eventueel ook van een afstandje naar ze gooien. Eerste keer is even klungelen maar als je aan je wennen, zal het makkelijker gaan.
Succes!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 11:58

Bij ons in de beek zitten de eendjes allemaal bomvol :+ Ik had brood, oude cake en peperkoek meegenomen, maar ze lieten het gewoon verder drijven :+ Blijkbaar meer mensen die de eendjes zielig vonden haha. In de tuin zijn we wel goed aan t bijvoeren nu, sinds we al twee dode vogels hebben gevonden. Nu stikt het er van de vogels en eekhoorntjes. Ook vlaamse gaaien en bonte en groene spechten komen er op af, leuk om te zien :) Vandaag ga ik een kippen-drinkbakje halen om buiten erbij te zetten.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 12:00

Dat is een goed idee!
Jammer dat je al doden gevonden hebt. Sommige zullen zeggen dat dat de natuur is, en voor een deel klopt dat ook maar aan de andere kant hebben we hier nauwelijks natuur. Deze vogels passen zich enorm aan alleen zijn kennelijk niet bestand tegen deze lange vorst. In een veel groter bos of andere natuurlijke omgeving, zouden ze vaak toch nog wat meer kunnen vinden dan in de omgevingen waarin ze nu moeten leven.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 12:07

:j Een dode houtduif, die lag 's morgens onder de boom in de sneeuw, verder nergens sporen of sneeuw weggeduwd, dus hij moet echt dood uit de boom zijn gevallen :(:)
Een merel in de voortuin, die lag onder een struikje..
En we hebben een vinkje kunnen redden :D Die was tegen de raam aan gevlogen en lag met het bekje open op de grond ervoor. Heeft mn ma hem in een doosje gezet, lauw water gevoerd en wat voer gegeven, even later hoorde ze hem kruipen en pikken, en weer een uurtje later zat hij te springen in de doos en heeft ze hem buiten gezet.. hup, direct de boom in, en het voer was allemaal op :)

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 12:13

Hier geen vijver, maar de vogels in de buurt worden wel goed bijgehouden :j Ik heb maar een klein achtertuintje waar ze niet zo goed indurven (is ommuurd), maar ik heb op het platte dak een stuk sneeuwvrij gehouden en op een oude schaal voedsel neergezet. Van daar uit kunnen ze de omgeving goed in de gaten houden, blijkbaar vinden ze dat wel veilig.
Ze krijgen bruin brood, appels, sinaasappel, peer (alledrie in tweeen gehakt, zijn ze echt dol op, fruit wordt helemaal leeg gepikt), zonnebloempitten en havermout. Daarnaast hangen er nog wat vetbolletjes in de pergola. Het worden wel steeds meer vogeltjes die langskomen :(:)

Nou zijn sommige vogels ook vleeseters, zullen stukjes zwoerd ook goed voor ze zijn?

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 12:17

Kort door de bocht kun je zeggen dat alles wat mooi kan fluiten fruit, zaden en insecten eten.
Vlees en dan meestal in de zin van kadavers, wordt gegeten door kraaien, kauwen, eksters en Vlaamse gaaien (en anderen die in deze groep horen) maar die groep zijn echte alleseters, dus komen ook prima uit de voeten met wat jij allemaal hebt staan...

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 12:20

Thanks voor je antwoord. Dan zullen ze het er mee moeten doen. Wel mooi trouwens: het zonnetje begint hier te schijnen en de merels beginnen weer met zingen. Ze zijn stil geweest de afgelopen weken.

Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 12:43

Ik heb voor onze vogelopvang een boekje geschreven waarin ik deze winter aandacht heb besteed aan het voeren van vogels en welke vogels we allemaal zien in onze tuin. Wie interesse heeft zou ik er 1 kunnen opsturen. Ik kan een pdf bestand mailen, dat is voor mij het makkelijkste.

Myra87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 14:48

Hier worden ze ook meer gevoerd, liep met de hond langs een grote wak hier vlak bij huis, en was iemand aan het voeren. Er zijn wel een paar koeten die mank lopen, die heb ik zonet nog wat gebracht, zijn verder wel goed levendig

Ik had vanacht de schrik te pakken. Kwam uit het werk rond kwart voor twee, rijd 80, zie ik in de verte 2 grote vlekken op de weg. Kom dichterbij, zijn het 2 zwanen midden op de weg :oo Ik toeteren, ze reageerden heel rustig, maar gingen wel de berm in. Kwam even later nog een auto tegen, heb ik even geseind, maar die weet natuurlijk niet waarom... Hopelijk is alles goed afgelopen

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 20:19

Het stroomt nu ook binnen bij ons in de opvang, vooral veel zwanen