raar biggetje.....weet iemand wat het is?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Careano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 15:02

Chocobroodje, er zijn anders best wel aardig wat mensen die hun kat o.i.d. in een potje met sterk water willen als hij/zij dood is.. Brr, moet er niet aan denken haha.

Het verhaal van Ibbel klinkt inderdaad erg aannemelijk. Iets misgegaan in de embryonale ontwikkeling waardoor de huid niet is zoals hij normaal hoort te zijn. Natuurlijk weet je niet hoe de big er van binnen uit ziet, maar hij doet het goed en is sterk dus van binnen zal hij wel goed functioneren denk ik.
Inowa, wat snap je niet aan dat verhaal? Even in lekentaal: als een eicel bevrucht raakt gaat hij zich delen. In de zygote (bevruchte eicel) bevinden zich 3 soorten cellen, die alle 3 in andere dingen differentieren (=uitgroeien). Deze 3 lagen noem je epitheel, mesotheel en endotheel. Klinkt moeilijker dan het is. Als het dus een aanlegfoutje is, is er iets misgegaan met deze drie lagen met uitgroeien, waardoor het epitheel (wat de huidcellen maakt) niet goed functioneert.

Er kan trouwens ook nog iets mis zijn met het keratine in de huid van het biggetje.

Ziet er wel heel fascinerend uit inderdaad! Ik studeer diergeneeskunde, maar dit nog nooit gezien ook op school niet, terwijl we toch best wel wat potjes en dingetjes met interessante gevallen hebben op school!

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 15:11

Jeetje wat apart zeg?! Zien er inderdaad wrattig uit :j

Wat Ibbel verteld klinkt, ook al is het ingewikkeld leesvoer, wel logisch.

Ik ben erg benieuwd naar wat het zijn zal? Is er geen argrarisch forum waar je het vragen kunt?

Wat betreft het biggetje nu al laten hemelen want straks moet ie toch dood vind ik toch wel zo kortzichtig??
Maak alle veulens ook al bij de geboorte meteen af, want een paardenleven is ook niks met het al het werk, de enorme kans op blessures, ziektes, pijn, het grootste deel van het leven op stal staan, enzovoorts. Hoe korter dus hoe beter. :roll:

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 15:13

Durocs geven geloof ik gemiddeld gezien meer afwijkingen per toom.

Eerste worp wil ook nog wel eens meespelen.
Maar dan zouden er meer moeten zijn, omdat de meeste varkensbedrijven heel erg groeien en er dus veel eersteworps gelten zijn geweest afgelopen jaar.

Als er zuiver duroc op gezeten heeft vind ik de biggen erg bleek :D maar dan kan nog veranderen natuurlijk .

Ik moest overigens ook meteen aan Tree-man denken, zoals ik in eerste pagina al zei, de man met die wratvorming op zijn handen.

Binky_Zephyr

Re: raar biggetje.....weet iemand wat het is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 15:19

zijn deze varkens voor de slacht ??
en waarom word er geen DA bijgehaalt ?
vind dat een beetje slordig ..

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 15:23

Damariis , in de veehouderij gaat het er anders aan toe.

Zieke dieren worden door de boer zelf behandeld of afgemaakt.

Een dierenarts komt daar echt niet aan te pas, hooguit wanneer er veel afwijkingen zijn dat de dierenarts komt voor onderzoek. Maar niet voor een enkele afwijkende big./

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 15:25

denk je nou echt dat het voor een varkenshouder uitkan om voor 1 big een veearts te laten komen?
misschien heel grof maar dat gebeurd echt niet....

kreeg trouwens spontaan kippevel van die fotos en heb zoiets ook nog nooit gezien terwijl ik 5 jaar op een v arkensbedrijf heb gewoond...

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 15:27

Wat vreemd zeg ziet dit eruit :=

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 15:30

Ik vind hem er wel schattig uitzien :)

Ik dacht ook aan de tree-man.

Zijn het korsten, zit eronder bijvoorbeeld weer gewoon huid?
Of IS dit echt de huid?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 15:46

Damariis schreef:
zijn deze varkens voor de slacht ??
en waarom word er geen DA bijgehaalt ?
vind dat een beetje slordig ..

Wil jij de helft meer betalen voor je stuk vlees?
Zo nee is dit de reden dat er o.a. geen dierenarts bij komt.

binky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 15:49

Ohhhhh het lijkt wel of hij de gehaktmolen al heeft gezien :+

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-10 16:33

opisop_shop schreef:
Ik vind hem er wel schattig uitzien :)

Ik dacht ook aan de tree-man.

Zijn het korsten, zit eronder bijvoorbeeld weer gewoon huid?
Of IS dit echt de huid?

er zit gewoon huid onder met haartjes ook en dan dit erop....voelt heel vlezig aan..
ik ga zeker de dierenarts even vragen wat het is zodra ik hem spreek...weet alleen niet precies wanneer hij komt.

en de DA bellen om 1 biggetje te laten hemelen,om heel eerlijk te zijn denk ik echt niet dat een veearts daarvoor komt hoor..hier niet in elk geval

misschien wel bij particulieren maar niet op een bedrijf

ik heb al veel biggetjes moeten laten hemelen,is niet leuk maar wel het beste voor het beestje.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 16:59

Ik snap heel goed, dat een dergelijk bedrijf niet voor elk iets een veearts laat komen. Maar in dit geval zou ik het toch met een veearts overleggen. Lijkt mij ook voor het bedrijf belangrijk te weten wat het is en waar het eventueel door gekomen kan zijn. Uiteraard kan dit ook wanneer de veearts toch op het bedrijf moet zijn. Mocht het biggetje onverhoopt toch gaan hemelen voor die tijd, dan zou ik het toch bewaren om alsnog te laten zien.

GQMMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 17:57

Het ziet er fasinerend uit!

Ik heb mijn vader er ook naar laten kijken (fotos), hhij heeft eerder vanaf jongs af aan bij t vee geholpen thuis, hij is er alleen nooit beroeps ofz ingeweest steker nog hij heeft helemaal ander werk, maar goed even hier verder;
hij dacht/zei dat hij zoeits al eens had gezien, hij zei ook dat t op darmen lijkt, maar dat het vlezig aan voelt maar er zitten wel gewoon haren onder, hij dacht zich te herinneren dat het een soort van kanker? was, hij weet het alleen niet meer zeker, maar hij had zoeits al wel gezien alleen in mindere vorm

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 18:11

Dat ziet er apart uit!
Ik ga mee met Ibbels versie van ergens een foutje in de embryogenese..
Of een foutje in de keratinisatie van de huid.
Of nog iets anders?

Ben benieuwd wat het uiteindelijk is.
ben alleen bang dat we het nooit zeker gaan weten,
aangezien het er denk ik niet in zit dat op deze big sectie wordt gedaan met histologie..
Voor de boer als dit nu voor het eerst voorkomt volkomen onintressant,
of de veearts daar moet als hij hem toevallig ziet een aanval van hobbyisme krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 18:14

A gossie, je zou hem gewoon alleen al willen adopteren om te laten nakijken en eventueel behandelen, ziet er niet echt fijn uit op de poten namelijk! :(:)

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 18:15

Huidziekte?
't Lijkt wel in de verte op korsten die me konijn ook had toen ie schurft had misschien kan het dat zijn?
Heb er geen flauw idee van

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 18:24

Shanna schreef:
A gossie, je zou hem gewoon alleen al willen adopteren om te laten nakijken en eventueel behandelen, ziet er niet echt fijn uit op de poten namelijk! :(:)

Dat is zieliger als het dier een kopje kleiner maken.
Mensen vinden het zielig, terwijl dit willen behandelen pas zielig is. :+
Beest word dan gewoon een leuk studieobject voor de dierenartsen. Dát is pas zielig.

Noatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 18:29

Dat ziet er vreemd uit!
Dacht eerst dat het niet echt was..
Ik blijf dit even volgen, ben erg benieuwd wat de veearts ervan zegt!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 18:33

Nog nooit gezien zoiets. zou eens wat embryologie erbij moeten nemen daarvoor. benieuwd wat het is. Moet je even laten weten moest de dierenarts van het bedrijf enig idee hebben.
goh en verder zolang de big het goed doet en er geen last van lijkt te hebben, kan dit wel een paar dagen wachten hoor.

wiske23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 18:34

Er is een man in India of zo die noemen ze de boomman, het lijkt wel of deze big ook die ziekte heeft

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 18:36

Het doet mij denken aan de Tree Man. Bij hem zijn het ook een soort wratten. Google maar even, maar pas op! Je moet er wel tegen kunnen.

EDIT: oh Wiske23 was me net voor. We bedoelen denk ik dezelfde, alleen woont de Tree Man in Indonesië dacht ik. Er is trouwens ook zo'n man in Roemenië.

Wijnanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 19:57

Noahhh, als ie afgemaakt moet worden stuur je hem maar naar mij hoor :D

TessxSchatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 20:08

Ik ben heel benieuwd wat het is!

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 20:09

Wijnanda schreef:
Noahhh, als ie afgemaakt moet worden stuur je hem maar naar mij hoor :D

Dood of levend?

Maar zo'n afwijking heb ik ook nog nooit gezien bij de varkens... Ben wel benieuwd wat de veearts zegt als ie langskomt!

En bij de veehouderij is het vaak gewoon dat een veearts bijv standaard 1 keer in de 2 weken of 1 keer in de maand langskomt voor bedrijfsbezoek :)
Voor 1 big wat minder standaard is als de rest bellen ze echt niet...

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 20:09

Laika schreef:
Ik snap heel goed, dat een dergelijk bedrijf niet voor elk iets een veearts laat komen. Maar in dit geval zou ik het toch met een veearts overleggen. Lijkt mij ook voor het bedrijf belangrijk te weten wat het is en waar het eventueel door gekomen kan zijn. Uiteraard kan dit ook wanneer de veearts toch op het bedrijf moet zijn. Mocht het biggetje onverhoopt toch gaan hemelen voor die tijd, dan zou ik het toch bewaren om alsnog te laten zien.

Dat is beslist waar, sowieso na laten kijken, wie weet gaat het vaker gebeuren, kan het voorkomen worden?