Kat wordt gek van het vuurwerk, wat te doen?!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 15:06

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-07-23 20:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 15:06

shannaaaa schreef:
Ik heb net een cd gekregen van de buren die ze vorig jaar voor hun hond gebruikten, met vuurwerkgeluiden om te wennen.
Is het verstandig om deze heel eventjes aan te zetten, en zo ja hoelang?

Uhm nee... je besteed echt teveel aandacht aan je kat.
Zo'n vuurwerk cd is handig om 1-2 weken van te voren mee te beginnen, niet op de dag zelf..!

Laat je kat gewoon lekker met rust, zet 'm boven neer (evt. in 1 kamer) met z'n spulletjes en eten.
Ze overleven het heus wel, maar dan moet je ze wel met rust laten..

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 15:07

1 van mijn katten is ook heel erg bang en die heb ik even onder een deken gelegd.
Misschien zou je je kat in een kast kunnen doen (niet de deur helemaal dicht natuurlijk) met wat dekens enzo zodat hij lekker weg kan kruipen?

Silence

Re: Kat wordt gek van het vuurwerk, wat te doen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 15:09

TS, je blijft je kat aandacht geven zoals [***] al zegt ;)

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 15:13

Ik negeer mijn viertal gewoon. Vannacht gaan ze op de trap of op de overloop liggen. Ik ga ze niet extra aankijken, aaien of wat tegen ze zeggen. Ik negeer ze ook niet bijzonder. Lief en ik zoenen, knuffelen de katten en gaan buiten vuurwerk kijken. Als we binnenkomen liggen ze altijd op de trap en de overloop. Donker en midden in het huis.
De kat van mijn ouders is ook erg bang en ook zij negeren het gewoon.

Als je allerlei toeren uit gaat halen die anders zijn dan normaal, dan bevestig je alleen maar dat hun angst terecht is. Soms willen bachbloesems nog wel eens helpen, maar mijn katten lusten dat niet.

shannaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-09 15:14

Oke, ik ga er nu echt mee stoppen om aandacht te geven!!!

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 15:15

Goed zo! Mijn katten krijgen zowiezo eigenlijk alleen knuffels als ze naar me toe komen en dat doen ze vannacht ook. Esmee rent meteen naar me toe en springt op schoot, Tijger kruipt in het verste hoekje weg. Gewoon laten gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 15:16

shannaaaa schreef:
Oke, ik ga er nu echt mee stoppen om aandacht te geven!!!

Lijkt me een heel goed plan..
Het is actie - reactie, zeker met dit soort dingen.

Ga gewoon je dingen doen die je wilde doen en laat die kat met rust :) Dat vinden ze echt het prettigste ook al spreekt dat tegen met je eigen gevoelens. :)

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 15:17

Een keer een aai is niet erg, krijgt onze pup ook. Is niet dat ie doodgezwegen wordt, hij krijgt gewoon aandacht maar jij blijft zoeken en focused je continu op het vuurwerk en dit breng je over ;)

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 15:24

Judith_M schreef:
rockwitch schreef:
Negeren is een hele grote straf voor dieren, lekker gemeen als je je hond gaat negeren als hij doodsbang is en jou zoekt om hem te steunen.

Een keer een extra aai over de bol wanneer het dier jou zoekt is prima, maar zodra jij heel veel extra aandacht gaat geven en elke keer medelijden gaat tonen, gaat het niet goed. De hond ziet jou waarschijnlijk als leider, en zodra de leider 'aangeeft' dat er gevaar dreigt, door zich anders te gedragen, en het dier te troosten, zal hij niet rustiger worden

Zo bedoelde ik het dus eigenlijk ook haha.
Tuurlijk moet je niet gaan doen van: ach gossie possie vind je het zo eng, ja gemene knallen he blablabla.
Maar als je hond (of kat) naar je toe komt om even steun te zoeken mag je hem best even een aai geven, maar idd verder moet je zelf gewoon normaal doen, alsof er niks aan de hand is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 15:26

Trouwens, ik zou juist blij zijn als mijn hond bang zou zijn! De mijne vind het juist leuk en wil erop af en het pakken. Nu houden we hem kort aan de riem en een muilkorf om maar hier in de straat is het echt geen doen meer. Hij gaat rond etenstijd nog ff naar buiten en daarna mag hij zijn behoeftes op het balkon doen....

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 15:28

gewoon doen wat je altijd doet dan ziet je kat dat jij het ook helemaal niet raar vind en het heel gewoon is. negeren niet want dat is een straf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 15:30

Mijn katten zijn 6 maanden maar die geven er niets om, gelukkig!
Ik heb er ook niet echt aandacht aan besteed. Mijn paard freakt overigens wel steeds van de knallen.

Maar inderdaad, gedraag je niet anders dan normaal, dat is het beste.

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 15:35

Wij negeren zo goed als mogelijk, uiteraard wel aandacht, maar niet als ze schrikken o.i.d. de ouwe ligt boven te slapen, die geeft er weinig op, en de ander heeft gister 8 uur lang in de schuur op een kast gezeten durfde niet de schuur uit, en vanmorgen van 7 tot 12 onder het bed gezeten.
Nu ligt hij rustig op een stoel te slapen, ze gaan niet meer naar buiten nu.

ik zou zeggen, doe net als anders, ga niet zielig/lief tegen ze praten, of extra aaien als ze schrikken (dan worden ze voor dat gedrag beloont), en laat ze zelf maar een plekje zoeken.
Die van ons zit 100% zeker vanavond in een kastje (waar hij zelf de deur open en dicht kan krijgen haha)

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 15:37

Zoals hier al veel gezegd is, niet gaan belonen door te aaien etc. Gewoon latern. Eventueel met de kat gaan spelen. Absoluut geen belonend gedrag tonen, dan ben je elk jaar klaar. ;)

Wij hebben een cattery en geen v/d katten is bang. Na een paar keer weten ze het wel. :j

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 17:21

Ik hoorde vandaag op de radio Martin Gaus en die zei dat je juist wel je pup moet aaien of je kat om het gerust te stellen. Lijkt mij dat hij er wel verstand van heeft, niet te veel maar je mag hem best geruststellen.

shannaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-09 17:31

Hij heeft zijn plekje gevonden, namelijk op mijn bed.
Hij ligt daar nu al een tijdje en hij slaapt, lekker rustig.
Het knallen gaat hier nog steeds hard, bij jullie ook?

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 17:32

Martin Gaus heeft dankzij verschillende opmerkingen al vaker twijfel bij ons opgeroepen ;)

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 17:32

Das mooi TS, lekker laten slapen :D

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 17:49

Silence schreef:
Martin Gaus heeft dankzij verschillende opmerkingen al vaker twijfel bij ons opgeroepen ;)

Ja maar hij heeft nog veel meer goed gedaan denk ik.

shannaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-09 18:06

Het gaat echt super nu, ze zijn hier echt heel hard aan het knallen (ook bij de buren in de achtertuin) en hij slaapt lekker door nu. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 18:26

bij onze hond negeren we het gedrag altijd. voordat wij hier de deur uitgaan gaat de muziek aan zodat ze het meeste niet horen. ook overdag doen we dat vaak

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 18:32

Inderdaad gewoon normaal doen tegen de katten. Die van ons kroop vanmiddag ook al laag over de grond om dan op schoot neer te ploffen en poging doen tot slapen. Dat mag (kat ligt altijd op schoot) en verder mogen ze het hele huis rondschieten als ze dat willen.

Wat wij wel doen is ze om 12 uur (of iets eerder) in 1 kamer opsluiten, gordijnen dicht. Ze kruipen dan vaak onder bed of in de kledingkast en daar zoeken ze het maar het verder uit. Dit doen we zodat we weten waar ze zijn en ze iig geen gekke dingen gaan doen en niet naar buiten kunnen schieten :j

Flowerbomb

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 18:40

Zoals al meer mensen zeggen; geen aandacht aan besteden. Doe gewoon of er niets geks aan de hand is. Zorg dat alle deuren en ramen gesloten zijn zodat je kat niet in paniek ineens naar buiten kan rennen. Dieren (mensen ook) doen soms gekke dingen als ze in paniek zijn. Fijne jaarwisseling!!

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 18:45

aggh :+:
Mijn kat is 12 en zit nu ook in de kelder,,
wat al zovaak is gezegt,
niet anders doen dan normaal, muziekje aanzetten en hem zelf een plekje laten vinden..
Ik vind mijn kat ook zo zielig, maar kan er niks aan doen. Ze moeten het zelf weten, en zelf kiezen wat hun het veiligste plekje vinden :)