Kritiek kunnen verdragen als een huisdier te dik is.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MRM25

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 01:00

Ik heb vorige week een dagje meegelopen met de dierenarts.

Daar kwam op een gegeven moment een man met zn kat. Die kat was ontzettend veel afgevallen volgens die man. In hele korte tijd.

Pakt hij die kat uit die bak, zit er een kat die echt precies mooi op gewicht is.. niks mee aan de hand..
(overigens kon die man ook niks vertellen over of de kat minder te eten kreeg, meer beweging enz. want de kat was altijd buiten :') )

Zegt ie, ja ik hou er altijd wel van als ze wat dikker zijn.

Wat was ik blij dat die kat zoveel afgevallen was :=

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 01:11

Ik kan je geen duidelijk antwoord geven.
Overigens heeft mijn hond gewichtsproblemen, dit komt mede door z'n HD (niet al te veel los kunnen lopen), z'n schildklier (krijgt ie dagelijks tabletten voor) en z'n voedselallergie (sperciebonen etc zijn geen langdurige oplossing, hiervoor heeft hij speciaal dierenarts voer). Ik moet eerlijk zeggen dat als iemand zomaar een oordeel geeft dat ik dan ook redelijk uit m'n vel kan schieten, of naja, meer in de verdediging kan schieten. Als mensen het zeggen in de zin van "Goh, je hond is wel wat aan de flinke kant, hoe komt dat?/dat is wel zorgelijk." dan heb ik er overigens geen problemen mee, ze bedoelen het goed. Als mensen beginnen met "Jeeeeezus wat is ie dik!!!", dán kan ik wel wat uit mn velletje schieten. Deze mensen zullen het overigens ook wel goed bedoelen, maar dat komt toch anders aan, meer beschuldigend. Ja, ik heb een beagle en die houden héeel veel van eten, hij laat niets liggen wat hem betreft (helaas ook niet op straat...), maar ook daar ben ik mee bezig.

Ik denk vooral dat het voor de mensen met de wat flinkere honden/katten soms vervelend aan kan komen. Vooral als je net als ik er vaak machteloos bij staat en niets kan doen.

Inmiddels heeft mn hond nog vrij weinig last van de HD, ik heb ik keihard voor getrained, maar ik vond dat een hond los moet kunnen lopen, zn schildklier is redelijk onder controle, net als de voedselallergie. Ik loop stad en land af met die hond (hij rent toch minstens 1 uur los pd & de andere 3/4 rondjes zijn ook zeker een half uur) en hij krijgt het minumum voer dat hij mag hebben. En nog valt hij niet af, ik word er moedeloos van. Dat is vooral een van de redenen dat ik het vervelend vind als mensen het 'aanvallend' overbrengen dat hij te dik is. Ik verdenk mn vader er wel nog steeds van 'm stiekem bij te voeren ook al ontkent hij het, gelukkig ben ik nu lekker vaak thuis :Y).

Ik hoop dat je hier wat aan hebt :). Hoop dat ik alles goed heb verwoord, da's niet m'n sterkste kant ;)
Voor de geinteresseerde wil ik ook wel even een foto uploaden morgen.
Edit:
ThePast03 schreef:
Ook bij onderliggende problemen komt "te dik" zijn nog altijd door teveel voer. Het is een zeldzaamheid dat er echt niets tegen gedaan kan worden.
Bovendien heeft iedereen altijd een in zijn of haar ogen geldig excuus voor het te dik zijn van zijn/haar huisdier. ;)

Deze pagina is wel leerzaam voor mensen waarvan hun huisdier te dik is:
http://www.xs4all.nl/~admicare/praktijk ... sitas.html

Ik heb even de link bekeken. Als ik zo kijk naar Balou, dan hij heeft hij van geen van al deze punten last. Behalve het slapen, maar dat deed hij ook dat hij nog wel goed op gewicht was :Y). Uiteraard niet zo gek veel als nu, alhoewel het nu ook wel heel erg meevalt :)

Ook als ik kijk naar het plaatje zit Balou - voor de geintereseerde - tussen 3 en 4.
Vanaf de bovenkant ziet hij eruit als 3, vanaf de zijkant als 4.
Laatst bijgewerkt door Tallout op 06-01-10 01:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Charlottje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 01:21

Mijn kaafje is ook iets te dik

Dat is gekomen sinds hij gecastreerd is. Gelijk daarna is hij minder eten gaan krijgen. Het gaat nu al een paar jaar hetzelfde, hij houdt hetzelfde gewicht maar toch heeft hij een aardig buikje ...

Hij heeft in mijn ogen nergens last van, hij springt met zijn ruim 5 jaar oud zijn nog gemakkelijk op het hoge huisjes, kan nog hard rennen en wild popcornen komt ook nog vaak tevoorschijn!

Soms zie ik weleens hele dikke honden en dat vind ik altijd heel erg sneu!

mick75

Re: Kritiek kunnen verdragen als een huisdier te dik is.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 01:47

Volgens mij heeft het individuele mensbeeld wel grote invloed op wat als "te dik" en "normaal" gezien word. Mijn vriend heeft vrij ernstig overgewicht, zijn hele familie ook. Hun dieren ook stuk voor stuk en mijn vriend is ervan overtuigd dat onze katten "skin and bones" zijn. Bij eentje klopt dat wel, de andere twee zijn normaal zij het aan de bovenzijde van de schaal (eentje 3 kilo, kleine poes, eentje 4,5 kilo, grote kater).

Ik kom zelf uit een familie en omgeving waar weinig overgewicht voorkwam, en bij de dieren uit mijn omgeving kwam ook weinig overgewicht voor.

Mensen die snel een ongezond tussendoortje eten geven hun dieren ook snel wat, althans, dat is mijn ervaring. Mensen die gezonde tussendoortjes eten geven hun dieren ook hooguit een gezond tussendoortje, en mensen die verantwoord met hun voeding bezig zijn geven hun dieren in mijn ervaring ook eerder gezond voer. Laten ze niet snel mee-eten. Alle huisdieren van zowel mijn schoonmoeder als mijn schoonzus hebben zelfs een vaste plek aan tafel en een eigen bord! Naast hun normale voeding! Oke, mijn schoonfamilie is mischien extreem hierin, het geeft wel een manier van denken aan. Een oude kat van mijn schoonmoeder is door ouderdom zo'n 5 kilo afgevallen, en nog steeds ernstig dik (het arme ding woog zo'n 12 kilo! Het was een kat). Mijn schoonmoeder ziet dat niet en begrijpt dat ook niet. Zij vind het niet meer dan normaal dat deze kat diabetes heeft, dat heeft zij zelf immers ook. Kan ik tegenin gaan wat ik wil, ze begrijpt het echt niet. Terwijl ze het beste voor heeft met haar dieren en zich ook verdiept in de psychologie van het dier.

Zeuren dat een dier te dik is heeft vaak weinig zin, roept alleen maar verzet op. Het hele wereldbeeld moet vaak veranderd worden om overgewicht bij zowel mens als dier aan te pakken en dat is niet iets wat eenvoudig gaat. Hoewel veel mensen best eraan willen werken, net zoals voor hun huisdier, blijken gewoonten erg vastgeroest te zijn. Ook wat betreft de voeding en beweging van het huisdier.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 02:22

Wij hebben ook vaak genoeg te horen gekregen dat onze hond te mager was, grappig genoeg was dat vooral in de tijd dat onze DA zij dat onze hond van 27 kilo eigenlijk beter op 25 zou kunnen zitten(Krijg het nu niet vaak meer te horen maar toen was ze ongeveer 1 jaar en zat ze nog niet zo dik in der vacht wat het beeld ook wat vertekend). Meestal was dat trouwens door andere hondeneigennaren, die dus een zeer vertekend beeld hebben van een hond op gezond gewicht als onze hond met (licht) overgewicht ongezond mager word genoemt.

Ik vind het castreren trouwens een slechte smoes ik ken geen enkele DA die niet vermeld dat het dier na castratie tot wel 40% minder energie nodig heeft. Bovendien staat het ook nog vaak op de verpakking van je voeder. Wij hebben onze Da toen gevraagd om eens precies uit te reken wat ze nodig had dit heeft die toen ook prima gedaan. We wegen trouwens nog steeds alles af voor onze hond ook de beloningen (deden ook clickertraining dus was wel belangrijk om daar ook op te letten). Omdat ze als gecastreerd golden vrij snel aankomt en goldens toch wel HD gevoelig kunnen zijn (zit als het goed is niet in haar bloedlijn maar over het algemeen komt het vaak voor bij goldens)

Ik vind het soms heel jammer voor de dieren die veel te zwaar rondlopen. Ik zeg er eigenlijk alleen iets van bij mensen die ik ken. Ik vraag het dan wel gewoon vriendelijk hoor, ik vraag niet hoe komt het; vind ik ook vreemd ik vraag gewoon vind jij hem niet wat stevig (is hij aangekomen)?

Showpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 03:04

Mijn eigen invulling op de vraag waarom mensen veelal in de verdediging schieten als je iets van hun te dikke huisdier zegt,
is dat ik denk dat deze mensen hun eigen tekortkomingen (behoeften) afspiegelen op hun dier. Op het moment dat je iets over het gewicht van hun dier zegt val je hen indirect persoonlijk aan.
Dat is in grote lijnen hoe ik het zie, natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen, zoals de eerder genoemde gevallen..

Verder wordt er hier in het topic gesteld dat overgewicht steeds meer 'geaccepteerd' wordt. Aan de ene kant denk ik: ja, want obesitas is zich meer en meer aan het uitspreiden, het plaatje van de te dikke mens begint bijna een normaal straatbeeld te worden. Aan de andere kant heb ik het idee dat men oa hier op bokt voorzichtig is met het aanspreken van iemand die veel te zwaar is maar wel op een knol zit, maar is iemand volgens de norm mager dan lijkt het de normaalste zaak van de wereld om te roepen dat de persoon in kwestie wel echt vreselijk dun is..

Misschien komt het omdat mensen nog steeds denken dat iets te zwaar gezonder is dat iets te dun??

Persoonlijk zeg ik bijna nooit iets over iemands overgewicht helemaal omdat het soms niet zo simpel in elkaar steekt,
het ligt niet altijd aan teveel eten en te weinig bewegen..
In de gevallen dat er van dit laatste wel sprake is vind ik het pure egoïsme
van huisdier eigenaren dat ze hun huisdier zo dik laten worden.
En ja, het zelfde denk ik over ouders die hun kind wegens de zelfde reden zo laten uitdijen.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 03:13

Mensen voelen zich aangevallen omdat ze (denken) het beste voor hebben met hun dier. En dat wordt op één of andere manier maar al te vaak gelinkt aan 'goed voeren'. Met goed bedoel ik hier vooral veel. Jammer deze misvatting.

Veel mensen vinden een dier op rantsoen zielig. Ik heb de term vermenselijking voorbij zien komen en ik denk inderdaad dat dit waar is. Mensen snoepen veel en dieren krijgen daardoor ook steeds meer toegestopt. Dierenwinkels e.d. werken dit in de hand. Je wil niet weten hoeveel lekkernijen en voor dierlief in de schappen liggen. En dat is niet in het belang van het dier, maar puur commercieel. Jammer...

Verder sluit ik me aan bij Mick. Ik denk dat mensen die zelf bewust met hun voeding bezig zijn, dit ook eerder bij hun dier zullen doen.

Gypsylady

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 03:18

Mijn vorige hond was ook veelste dik
Maar daar was een medice reden voor ze had epilepcie waar ze medicijnen voor kreeg
Daar groeide ze ontzettend van, ze kreeg heel veel beweging en heel weinig eten en al helemaal geen tussen doortjes
Maar door de medicijnen hield ze vocht vast
Verder was ze heel actief enz enz
Ze is trouwens ook niet aan haar overgewicht overleden maar aan baarmoeder kanker
Maar hoe vaak ik op straat er wel niet op aan gesproken ben dat ze te dik was is niet te tellen
Dan heb je ook nog van die mensen die het gewoon niet geloven als je zegt komt van de medicijnen
Heb nu ook twee honden en die zijn mooi slank ondanks dat ze gecastereed zijn
Dat is echt een kwestie van op de voeding van ze letten en genoeg beweging geven
Vooral die tussen doortje niet te veel geven en al helemaal geen mensen eten
Ik heb zelf wel overgewicht maar daarom hoeven mijn dieren dat niet te hebben
Doe trouwens behendigheid met ze

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 07:19

http://lh6.ggpht.com/_2Spm2aZVrLc/S0NWY ... CT0022.JPG

gewéldig zo'n buikje!!!
hebben we hier allemaal, :D ik ,mijn vriend,de kat,de konijnen en mijn pony.
lekker zacht en een beetje en buikje mag best.
worden we ook wel oud mee.

ik vind het geen ramp,te zwaar is te zwaar en daar mag je best voor uitkomen

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 13:26

Ik probeer altijd op het gewicht van mijn dieren te letten. Mijn Jack Russel wordt heel snel dik, maar door hem goed in de gaten te houden is hij al jaren netjes op gewicht (hij was bagger vet toen ik hem kreeg). Mijn andere hond is juist aan de dunne kant, maar verder wel gezond en actief. Dus dat vind ik niet zo´n probleem. Ik kan haar meer eten geven, maar dan eet ze het niet op.
Mijn kat is wel te dik, dit was hij al toen ik hem uit het asiel haalde. Hij is niet zo actief en eet graag. Doordat ik nu weer een kitten erbij heb is het helemaal lastig, want kittenvoer lust hij erg graag.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 15:36

ellepel schreef:
http://lh6.ggpht.com/_2Spm2aZVrLc/S0NWY ... CT0022.JPG

gewéldig zo'n buikje!!!
hebben we hier allemaal, :D ik ,mijn vriend,de kat,de konijnen en mijn pony.
lekker zacht en een beetje en buikje mag best.
worden we ook wel oud mee.

ik vind het geen ramp,te zwaar is te zwaar en daar mag je best voor uitkomen

Nou goede instelling zeg. :roll: Als je zelf tevreden bent over je gewicht wil dat niet zeggen dat het eerlijk is tov je dieren die ook overgewicht te laten hebben, ook al is het maar een 'geweldig zacht buikje'. Dat konijn is te dik, nu nog te corrigeren overigens maar het moet wel gebeuren.

SRG

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 16:02

Oooh ik heb indd ook vrienden met een veel te dikke hond, daar heb ik het al 1000x tegen gezegt, maar ze luisteren gewoon niet (lijkt wel of ze ineens spontaan doof worden als ik het heb over suikerziekte, hart- en vaatziekte waar dat beest nu veel gevoeliger voor is). Nee, ze willen die hond gewoon verwennen (lekker verwennen, geef je hond nog maar een lekker tussendoortje, krijg je er gratis en voor niets hart0en vaatziekten bij :+ )

Ik heb zelf op het moment 6 ratten, waarvan er 2 te dik zijn. Ik vind dit heel vervelend, maar mijn ratten eten alle 6 uit dezelfde voerbak, krijgen alleen misschien 1x per week een tussendoortje (en dan alleen fruit/groente/stukje cracker), de rest zit allemaal prima op gewicht, eerder te schraal dan te dik, en om een rat die toch maar 2 of 3 jaar wordt nou speciaal apart te zetten om hem af te laten vallen, dat doe ik dan weer niet...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 16:04

lara silver:
vandaar dat ze ook verplicht dagelijks nu in de tuin rondrennen. :P

zo stom he,ze krijgen dus niet zoveel (denk ik)
smorgens met z'n tweetjes een bakje korrel,ben al overgestapt naar korrel in plaats van gemengd.
ze krijgen met z'n tweetjes denk ik 45 gram? (koffiekopje vol)
smiddags elk 2 blaadjes witlof of een cm wortel en savonds een handvol hooi.
en nog blijven ze dik :+
ik heb een hok met 2 verdiepingen met daarvoor een ren.
ben ik thuis dan gaat de ren open of mogen ze los in de tuin.
maar op een of andere manier blijven ze dat buikje houden.

zou er ook dieetvoer voor konijnen zijn? :D :D :D

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 16:06

Ik vind het een verschil of het een bekende is of niet, van een bekende kan ik het prima hebben, van een wildvreemd trek ik me weinig aan, die hoeft zich daar ook niet mee te bemoeien, die kent geen enkele achtergrond.

Ik ben het niet echt eens wat de link dikke mensen dikke beesten betreft, ik ben zelf ook geen slankie, maar ik vind het wel heel belangrijk dat mijn beesten goed op gewicht zijn, maar ik zie ze inderdaad wel liever iets te zwaar dan te mager. Mijn ene kat is met zijn 6 (waarschijnlijk wel meer ondertussen) heel prima op gewicht en gewoon slank, dit is een flinke kater en die houdt zichzelf vreselijk bezig, dus die houdt zichzelf ook slank. Nou heeft hij ook niet echt een bouw om dik te worden. De ander is een poes, die voor de sterillisatie echt heel klein en dun was (was met 1 jaar en 2 maanden krap aan 3 kilo, is ook laat geholpen daardoor) en die is zich daarna helemaal klem gaan vreten. Daarvoor kregen ze namelijk gewoon een bak vol en daar deden ze een paar dagen mee, na het sterilliseren vraten ze zich helemaal kapot. Dus die kwamen al vrij snel aan, vanaf dat moment ben ik dus afgepast gaan voeren en zijn ze weer braaf afgevallen (had toen 2 poezen). Nu is ze redelijk goed op gewicht, DA vindt haar ook niet te dik, maar ze heeft wel zo'n vreselijke hangbuik.

Mijn paard is momenteel wel te dik, dat komt omdat ik door ziekte de laatste paar maanden niet heb kunnen rijden, dus ze staat wel op rantsoen, maar ruwvoer krijgt ze wel volop, dus ze heeft ook voornamelijk last van een grasbuik. Dat is namelijk ook nog iets, mensen zien het verschil tussen een paard wat te dik is en een paard met en grasbuik ook niet. Ondanks dat die van mij nu een dikke pens heeft, is ze nog steeds niet zo vet als toen ik haar kreeg, toen had ze namelijk echt vetophopingen en die heeft ze nu nog steeds niet.

Bovendien staat die van mij 24/7 buiten en heb ik al het nodige met haar te stellen gehad qua ziekte. 's Winters houd ik haar dus bewust iets te dik (maar wel op conditie), dan kan ze namelijk nog wat lijen.

Van die compleet vreemden die afkeurend lopen te kijken en dan hoofdschuddend, veel te dik zeggen (heb ik 1 keer meegemaakt met paardrijden), daar maak ik korte metten mee, die hebben geen benul van wat ze zeggen en hebben geen benul van eventuele omstandigheden.

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 17:26

Lara_Silver schreef:
Colorado schreef:
Mijn kat is ook te dik, en dit weet ik, en ik vind het ook niet erg als iemand er wat over zegt. Maar ik doe er wel lacherig over en er gaat niks aan veranderen. Ander voer verdraagt ze namelijk niet, dan gaat haar eigen lichaam zichzelf afbreken én gaat ze kotsen. En we geven haar al niet veel, een bodempje 's ochtends en 's avonds, en haar bakje is gewoon zo'n normaal metalen bakje. Toch is ze te dik. Ze heeft overigens ook veel hompen vel hangen, aangezien de vakantieoppasser haar ooit in 1 vakantie 5 kilo dikker had gemaakt, waardoor ze nog dikker lijkt maar dat ter zijde. :')

"Mijn lieve vreetzak."

Deze kat had ik al lang van top tot teen laten onderzoeken door een dierenarts. :n Van bloedonderzoek tot foto's.

Oh maar dat is ook echt wel gebeurd hoor, no need to attack me. Ze is helemaal onderzocht, het enige wat ze tegen de ziekte kunnen doen die ze heeft. Is een bepaalde injectie geven eens in de zoveel tijd, helaas is er een grote kans dat ze hierdoor suikerziekte zal krijgen. Dus dit doen we alleen als het écht niet anders meer kan. Zo min mogelijk dus, want zodra ze suikerziekte krijgt, zijn we nog verder van huis, zeker ook door dat gedoe met eten. En ze komt erg snel aan, misschien mede door de injecties, maar dat lijkt me sterk omdat ze die echt maar weinig krijgt. Verder beweegt ze nu ze ouder is(11) minder dan vroeger, wat ook niet echt meehelpt natuurlijk.

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 20:12

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 20:22

Hmm, zo dik is ze gelukkig ook weer niet :')
Arme hond

Mlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 21:22

Ik snap echt niet dat mensen hun dieren zo vreselijk dik kunnen laten worden.. Een beetje stevig een keer, oke.. Maar zo dik dat ze er last van hebben en dat het gewoon niet meer verantwoord is? Daar kan ik echt niet bij.
Maar goed, ik roep ook altijd dat ik beter voor de hond zorg dan voor mezelf. :+ Mijn hond is wat aan de schrale kant (krijg je soms ook weer commentaar op :P), jonge hond in de groei met last van gescheurde spier op het moment. Moet er toch niet aan denken dat ze naast haar lijf nu ook nog 10 extra onnodige kilo's mee zou moeten zeulen..

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 22:59

hestejente schreef:
Ju's buikhangvel is in ieder geval al ruimer, we zijn op de goede weg. En terwijl ik dit typ probeert hij van de yoghurt te snoepen. Zucht.

Precies... Als het aan hun zou liggen...

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 11:19

Hier ook 2 honden die iets te dik zijn. Mijn ouders en zus vonden van niet, welnee ze zijn helemaal niet te dik. Jaja, maak dat de kat wijs ;).
Gelukkig zijn we nu over op dieetbrokken, en wegen we nu ook hun voer af. Hiervoor kregen ze altijd frolic en veel te veel. Een echte vetmaker dus.
We hebben een vuilnisbak formaat labrador, die nu wel aardig bij zijn normale gewicht komt, en een cocker spaniel (kruising am. X eng.) die eerst 25!!! kilo woog en nu 19 kilo weegt. Ze heeft dus nog wel te gaan, aangezien ze rond de 10/11 kilo hoort te wegen.
Deze hond is ook echt een vreetzak, en probeert regelmatig de kattenbrokjes op te vreten.
Op straat probeert ze ook wat te eten als ze denkt dat het eetbaar is. Echt een hond om goed in de gaten te houden dus.

We hebben ook nog 3 katten, waarvan er 1 echt een hangbuikje heeft, maar daar valt niks aan te doen aangezien hij meerdere eetadresjes heeft.
De oudste is nu op een normaal gewicht, maar gaat snel naar het magere toe. Ze eet wel veel maar komt niet goed aan. Gelukkig gaat het nu al beter. Deze kat is 15 jaar.
Dan de jongste van een jaar is misschien een heel klein beetje te dik, maar hij heeft gaan hangbuik en komt veel buiten. Het is nu ook winter dus vind ik het niet erg als er iets meer spek aan zit.

Ik heb ook 2 konijntjes die iets te zwaar zijn met 3 kilo. Ze horen ong. rond de 2,5 kilo te wegen, dus dat is ook geen ramp. Deze konijnen staan nu buiten in de tuin en mogen dus ook wel een randje vet hebben voor de kou.

Waar ik me wel aan kan ergeren zijn die labradors die echt net een worst op poten zijn, maarja, dat zijn vaak ook van die honden die alles wel eten wat in hun ogen eetbaar is.
Ik zou in ieder geval niet oordelen als je niet weet wat de oorzaak is en wat de eigenaar er mee doet.
En tja, als mensen die zelf te dik zijn gaan oordelen over hoe ik met mijn dieren omga moeten ze eerst maar zelf eens in de spiegel gaan kijken!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 12:34

Ik vraag me af waarom je als eigenaar die kritiek zou moeten kunnen verdragen. Wie is een ander om jou te vertellen wat goed en wat slecht is? Wie heeft een ander uberhoubt het recht gegeven om kritiek te leveren op wat ik doe? Het is ongezond, ja, maar het is mijn verantwoording, niet die van een ander. Of het nou om mezelf gaat of om mijn huisdieren, dat is mijn verantwoording en ik zie niet in waarom iemand anders (behalve aan specialist als een huisarts of dierenarts) daar commentaar op zou moeten (mogen) leveren

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 13:30

Vjestagirl schreef:
Ik vraag me af waarom je als eigenaar die kritiek zou moeten kunnen verdragen. Wie is een ander om jou te vertellen wat goed en wat slecht is? Wie heeft een ander uberhoubt het recht gegeven om kritiek te leveren op wat ik doe? Het is ongezond, ja, maar het is mijn verantwoording, niet die van een ander. Of het nou om mezelf gaat of om mijn huisdieren, dat is mijn verantwoording en ik zie niet in waarom iemand anders (behalve aan specialist als een huisarts of dierenarts) daar commentaar op zou moeten (mogen) leveren

Dit vind ik dan weer zo een typische reactie. Als jij als eigenaar duidelijk niet ziet dat je hond te dik is vind ik dat een buitenstaander al het recht heeft je daar op te wijzen. En waarom zou een buitenstaander niet kunnen zien wat goed of slecht is? Lijkt me dat we wonen in een land waar dierenwelzijn hoog in het vaandel staat, een beetje onderlinge hulp zal dit niet doen verslechteren. Zou ik een te dik dier hebben, waarvan ik me niet bewust ben, zou ik blij zijn als iemand dit zou vertellen, dan kan ik immers actief aan het verbeteren van het welzijn van dit dier beginnen ipv het te verslechteren door hem onwetend door te voeren. Precies de manier van reacties als de jouwe worden bedoeld in de openingspost en maken het zeer moeilijk het dierenwelzijn in nederland te verbeteren. (overigens reageer ik puur op jou manier van reageren nu, ik beschuldig je er niet van een te dik dier te hebben en dit te verdedigen)

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 13:36

Citaat:
We hebben een vuilnisbak formaat labrador, die nu wel aardig bij zijn normale gewicht komt, en een cocker spaniel (kruising am. X eng.) die eerst 25!!! kilo woog en nu 19 kilo weegt. Ze heeft dus nog wel te gaan, aangezien ze rond de 10/11 kilo hoort te wegen.

Waar ik me wel aan kan ergeren zijn die labradors die echt net een worst op poten zijn, maarja, dat zijn vaak ook van die honden die alles wel eten wat in hun ogen eetbaar is.

En tja, als mensen die zelf te dik zijn gaan oordelen over hoe ik met mijn dieren omga moeten ze eerst maar zelf eens in de spiegel gaan kijken!

Ik vind dat je je in de bovenstaande quote erg tegenspreekt, ik denk dat die spaniel met 25 kilo er niet heel veel anders uit heeft gezien dan die worst op poten...

En die laatste opmerking slaat natuurlijk weer helemaal nergens op, zeg je dat ook als een DA met overgewicht dat zegt?

Verder wel goed dat je in ieder geval bezig bent om ze weer op gewicht te krijgen :j

@vjestagirl, ben het ook wel gedeeltelijk met jou eens, iedereen heeft altijd wel iets te veroordelen. Maarja, aan de andere kant bemoei ik me ook graag overal tegenaan :D.

Maar wat vinden jullie dan van een ander uiterste, iemand die zijn paard op een dieet zet van 2-4 uur weidegang (kaalgevreten weide) en de rest van de dag een klein netje stro, omdat ie moddervet is (verder niet rijden). Kijk dat het beest moet afvallen is duidelijk, maar de manier waarop vind ik niet terecht, ga dan ook rijden, zorg dat ie beweging krijgt, dat doet veel meer dan uithongeren.

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 13:40

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 13:47

Die is ook wel heel erg trouwens, als je dat niet erg vindt dan ben je toch wel goed blind :=