Jouw hond, je vriend of je huisdier?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 17:21

KiWiKo schreef:
mijn honden zijn mijn huisgenoten.....

als in een huwelijk, in voor en tegenspoed.... bij ziekte en gezondheid.....

mooi gesproken Kiwiko ! Afgelopen vrijdag zijn er twee spuiten ingegaan, staat er een operatie gepland , heeft ze medicatie voor tien weken en weer 300 euro lichter maar wel weer ee blije hond rijker :j

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 17:25

Hilde_q schreef:
KiWiKo schreef:
mijn honden zijn mijn huisgenoten.....

als in een huwelijk, in voor en tegenspoed.... bij ziekte en gezondheid.....

mooi gesproken Kiwiko ! Afgelopen vrijdag zijn er twee spuiten ingegaan, staat er een operatie gepland , heeft ze medicatie voor tien weken en weer 300 euro lichter maar wel weer ee blije hond rijker :j

Wat heeft je hond dan Hilde? Ach mijn hond heeft in het eerste jaar meer dan 1200 euro gekost aan dierenarts kosten en medicatie. Maar ik ben zo trots dat ze nog in leven is en tegenwoordig gezond is. Tuurlijk is ze af en toe nog ziek en krijgt ze nog altijd medicatie tegen angsten. Maar het is een blije hond die mij weer blij maakt.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 17:28

Sodeletuut schreef:
Ahum Vjestagirl wat een onzin..

Mijn hond is zeker een vriend van me!
Hij mag lekker op de bank ook.

Dattie op de bank mag liggen maakt hem geen vriend. Vrienden ben je met iemand van je eigen soort. Vrienden commandeer je niet, hoef je niet af te richten en leer je geen truukjes. Voor vrienden hoef je ook niet te beslissen of ze op de bank mogen liggen of niet.

Het van Dale:
vriend de; m,v -en 1 persoon waarmee men door gevoelens van genegenheid is verbonden.
Een dier heeft misschien een persoonlijkheid, maar is geen persoon.

Nogmaals, het van Dale:
per·soon de; m,v -sonen 1 individu, mens

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 17:29

Ze is nogal fier voor haar leeftijd en had woensdag de '' gekke 5 minuten'' zoals we die altijd noemen bij haar ;) toen ze op de bank sprong is ze er af gevallen en zijn haar wervels verschoven vermoed de DA. Hij noemde het een lichte hernia en de operatie is gepland omdat ze door een ontstoken kies nu ook een ontstoken tandvlees heeft. We willen het gewoon schoon maken om te voorkomen dat ze daar last van gaat krijgen.

Ik denk dat Kwinie ook 2000 euro heeft gekost. Enkele ingrepen:
- Baarmoeder is er operatief uitgehaald, ( lees drie afspraken, medicijnen)
- Hersenbloeding gehad, weer medicatie en twee afspraken
-Zware maag/darm infectie, medicatie, drie afspraken
- Teek die zich in haar ooghoek had genesteld moest weggehaald worden.

en of we het erg vinden, nee we krijgen er dankbaarheid en liefde voor terug ! :)

Hilde_q

Re: Jouw hond, je vriend of je huisdier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 17:30

ik denk dat je altijd nog zelf mag beslissen wat jij als vriend beschouwt en niet :D
Heeft een van dale niks mee te maken.. dat is alleen de definitie..

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 17:35

Hilde_q schreef:
ik denk dat je altijd nog zelf mag beslissen wat jij als vriend beschouwt en niet :D

Het lijkt me dat vriendschap gebaseerd is op 2 dingen:
1) het is wederzijds
2) het is onvoorwaardelijk

Moet jij eens kijken wat er gebeurd als je stopt met je hond eten te geven en de buitendeur openzet...

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 17:36

Allebei erg pijnlijk de rug en de kies. Mijn oude hond heeft ook een hernia gehad en die is daar twee keer voor geopereerd maar die bleef blijvend verlamd vanaf haar achterlijf en ze kon zich eigenlijk prima redden. Maar haar blaas was ook verlamd en dat maakte het een hel voor de hond dus hebben we besloten haar in te laten slapen.

En de hond die we nu hebben had totaal geen spieren en die heeft ook haar gekke 5 minuten (gebeurde eigenlijk niks maar ze had geen stevigheid om haar wervels) en daardoor ook alle wervels scheef staan en half verlamd. Maar dat is gelukkig met fysio helemaal goed gekomen.

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 17:38

Vjestagirl schreef:
Hilde_q schreef:

1) het is wederzijds

Moet jij eens kijken wat er gebeurd als je stopt met je hond eten te geven en de buitendeur openzet...

Als ik stop met eten geven gebeurd er niks (ze eet zowieso heel slecht) en als ik haar buiten de deur zet raakt ze volledig in paniek en blijft ze echt wel wachten tot ze weer naar binnen mag. Ook al moeten ze door de deur heen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 17:39

Lijkt me trouwens ook (bedenk ik me net) dat je met je vrienden op gelijkwaardige voet leeft. Dat je niet de baas bent over je vrienden. Het lijkt me ook dat je wel de baas bent over je hond...

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 17:41

Vjestagirl schreef:
Dattie op de bank mag liggen maakt hem geen vriend. Vrienden ben je met iemand van je eigen soort. Vrienden commandeer je niet, hoef je niet af te richten en leer je geen truukjes. Voor vrienden hoef je ook niet te beslissen of ze op de bank mogen liggen of niet.

Het van Dale:
vriend de; m,v -en 1 persoon waarmee men door gevoelens van genegenheid is verbonden.
Een dier heeft misschien een persoonlijkheid, maar is geen persoon.

Nogmaals, het van Dale:
per·soon de; m,v -sonen 1 individu, mens

Tja dat kan je ook te letterlijk nemen hoor.
Je snapt best dat de TS dat niet zo bedoelt.. ;)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 17:43

D'r zijn hier mensen die zeggen dat hun hond hun aller beste vriend is en weet ik het wat. Sorry, ik vind dat een ongezonde houding ten op zichte van je huisdieren. K vind mijn kat heel erg lief (en ja, ook hij slaapt op bed) maar hij is toch echt mijn vriend niet.

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 17:44

Vjestagirl schreef:
Hilde_q schreef:

1) het is wederzijds

Wie ben jij om daar over te oordelen..
ik durf te wedden dat ze niet wegloopt..

Maar goed jij hebt jou mening en ik de mijne .. Prima toch :D !

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 17:45

Vjestagirl schreef:
D'r zijn hier mensen die zeggen dat hun hond hun aller beste vriend is en weet ik het wat. Sorry, ik vind dat een ongezonde houding ten op zichte van je huisdieren. K vind mijn kat heel erg lief (en ja, ook hij slaapt op bed) maar hij is toch echt mijn vriend niet.

Laat iedereen toch lekker zijn gang gaan. Jij zal er vast niet minder om slapen als ik mijn hond mijn beste maatje noem.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 17:46

Vjestagirl schreef:

Joh laat ze lekker.. Jij kijkt dus anders tegen dieren aan dan anderen. Verschil moet er wezen he..? ;)

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 17:52

Ik zie mijn hond als huisdier, maar toch is ze ook mijn baby.
Ze slaapt bij mij in bed, zit smorgens op de tafel, ze weet ook precies wanneer ze wel of wanneer ze nietop de tafel mag.
Ook ligt ze op de bank, en daar weet ze ook dat ze alleen op de bank mag als er een kleedje op ligt en als wij der zijn.
Ook heeft ze der 'troon' voor het raam een stoel waar ze altijd opligt als wij niet thuis zijn om goed naar buiten te kunnen kijken.
Verder krijgt ze altijd mijn korstjes, en een paar keer per week wat lekkers over der brokken ( soep, rijst, macaroni ).

Tari2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 17:58

Ik heb er 4, stuk voor stuk zijn ze mijn maatjes en met allemaal heb ik iets speciaals.
Ze komen niet op bed maar mogen wel op de bank (lekker warm in deze tijd ;) ). Ik ben gek met ze en op ze!
Ook slapen ze alle 4 apart, 2 normaal in de garage, die mogen nu met de kou op de bank bivakkeren en 2 ieder in hun eigen bench in de woonkamer.
Ze zijn allemaal nog jong dus hopelijk heb ik nog vele jaren plezier en liefde van mijn kanjers!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 18:07

Honden op bed, op de bank...Vinden ze het gek dat er zoveel honden zijn met een rangordeprobleem ;)

dirtchick

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 18:10

mijn honden zijn mn kinderen :D Ze hebben dan ook een zeer luxe leventje en daartegen krijg ik heel veel liefde terug, ze zijn superlief en gehoorzaam. ;)
En ja ze mogen alles in principe.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 18:13

risky schreef:
:D ik ben volgens mij de enige die woef wel op bed laat slapen (wel boven de lakens)

hij is mijn gezins(roedel)lid, mijn huisdier en mijn bewaker.
hij is mag op de bank/bed maar verder is hij gewoon een roedellid, krijgt zijn eigen brokken als ik klaar ben met eten,heeft ook een kleed om te liggen, hij heeft te luisteren naar mijn wet en daar heeft hij alle respect voor.

Nee hoor..bij mij net zo...onze hond gaat dus ook gewoon mee naar boven, zijn mand staat bij ons in de slaapkamer en ja..'sochtends als wij wakker worden mag hij erbij op bed. (wel op het dekbed, niet eronder natuurlijk...)

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 18:14

Chiqa schreef:
Honden op bed, op de bank...Vinden ze het gek dat er zoveel honden zijn met een rangordeprobleem ;)

Ondanks dat mijn hond heel veel mag, is er geen enkel probleem met een rangorde probleem hoor.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 18:17

Chiqa schreef:

Honden krijgen geen rangordeprobleem als ze op bed en op de bank mogen. Honden die grommen als iemand op de bank wil gaan zitten als zij daar liggen hadden al een rangordeprobleem en als je die van bank/bed houdt uit het zich wel in andere situaties.

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 18:20

Mijn hond heeft ook geen rangorde probleem, als ik zeg dat ze eraf moet gaat ze deraf. Ook kan ik der gewoon bij etc.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 18:26

Vjestagirl schreef:
Hilde_q schreef:

1) het is wederzijds

moet jij eesn kijken naar die hondjes die zwaar mishandeld zijn en toch nog van hun baas houden, over onvoorwaardelijk gesproken.
dat kan ik nooit begrijpen, dan zou ik wensen dat ze wat minder vergevingsgezind waren.
kunnen mensen nog wat van leren.....

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 18:30

ThePast03 schreef:
Honden krijgen geen rangordeprobleem als ze op bed en op de bank mogen. Honden die grommen als iemand op de bank wil gaan zitten als zij daar liggen hadden al een rangordeprobleem en als je die van bank/bed houdt uit het zich wel in andere situaties.

Mee eens!
Daarbij komt dat (als het goed is) mensen het rangorde-probleem hebben afgehandeld rond de eerste verjaardag van hun hond...en dan natuurlijk in het voordeel van de mens.

Onze hond was absoluut mijn vriendje, derde kind en ons huisdier...hij was een gezonde combi van die 3 dingen

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 18:34

Gaan we weer met het rangordegedoe......

Mag ik je vragen waar je het vandaan haalt dat honden zich hoger in de rangorde voelen als ze op de bank of in bed mogen?
Het is inmiddels al meerdere malen wetenschappelijk bewezen dat dit niet maar dan ook helemaal niets met dominantie en/of rangorde te maken heeft.

In een herarchie zoals die in groepen honden heerst is er saamhorigheid, ze eten samen, slapen samen en jagen samen.
En natuurlijk krijgt de sterkste het lekkerste plekje en het beste stukje vlees.
Maar dit wordt niet afgedwongen, dit wordt gegeven door de rest van de groep. Omdat door de sterkste sterk te houden de kans van overleven voor de groep groter is.

Natuurlijk gelden er in huis en waar mensen en ook dieren samenleven regels. Dit is ook nodig, om het allemaal soepel en zonder teveel ergenissen te laten verlopen.
Maar je hond wordt er echt niet vervelender van als ie op de bank ligt hoor. En aangezien jij als leider voor de roedel zorgt, denk aan eten, veilige slaapplaats etc, zal een hond makkelijk zijn plekje aan je afstaan.

Gelooft de hond echter niet in jouw leiderschap, omdat het je het verknalt hebt, niet consequent bent etc, dan kan je problemen verwachten. Hij geeft dan zijn lekkerste plekje (bed/bank) niet op omdat hij denkt dat de roedel om hem/haar draait.

Maar dat heeft niets met het feit te maken dat de hond op dezelfde plek als jou ligt.

Wij zitten elke avond gezellig met zijn vieren op de bank, kont aan kon, lekker opgepropt en warm. Vriendje, ik en de honden.
Het is zelfs zo, dat als mij vriend of ik opstaan de honden automatisch meekomen.