Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Chiqa schreef:Ik hoop dat ze hiermee eindelijk de broodfokkers eens aan gaan pakken, mensen die maar een eind heen prutsen, oeps een nestje, trap maar op MP snél heel snel even de portemonaie vullen om vervolgens met dezelfde vaart hun handen dr weer van af te trekken
Citaat:De directeur doet zijn uitspraken naar aanleiding van de documentaire Pedigree Dogs Exposed (Rashonden onder de loep), die donderdagavond op de zender Het Gesprek wordt uitgezonden. De documentaire veroorzaakte in Groot-Brittannië veel opschudding.
Medea schreef:Ik ben zelf een groot liefhebber van (gezonde!) rashonden en hoop echt van harte dat er nu eindelijk iets gedaan gaat worden aan de idiote ruggen, honden met constante ademnood en allerlei andere afwijkingen die door ons 'schoonheids' ideaal de rashondenfokkerij in zijn gekomen.
Caira schreef:Dan heb je dus gelezen dat dit over alle fokkers gaat, dus ook over aangesloten rasfokkers waar de documenaire toch echt over gaat
[***] schreef:Caira: het gaat juist over broodfokkers. De algemeen heersende gedachte dat broodfokkers alleen zonder stamboom fokken is verkeerd. Er zijn veel broodfokkers die rashondjes verkopen met afwijkingen, maar die ze verkopen dankzij hun stamboompapiertje en dan is zo'n stamboompapier eigenlijk een misleidend document. Je zou verwachten dat die hondjes altijd gezond zouden zijn.
cloris schreef:Heel veel rasverenigingen doen idd zelf mee aan die instandhouding van die ellende, want hoe korter de neus, hoe steiler de rug, hoe ruimer in het vel hoe beter de plaatsing op show..
Nogmaals de functionaliteit is niet meer belangrijk.
Caira schreef:Ik kan me niet voorstellen dat er zo vreselijk veel verschil tussen de rassen in nl en engeland zit
Caira schreef:Dan heb je dus gelezen dat dit over alle fokkers gaat, dus ook over aangesloten rasfokkers waar de documenaire toch echt over gaat
Caira schreef:nee het gaat over fokkers die fokken op uiterlijk en niet op gezondheid en dat zijn net zo veel rasfokkers als broodfokkers.
ThePast03 schreef:Ach Chiqa als je hier de dierenbescherming belt met de vraag of ze een goede fokker weten verwijzen ze je naar de handelaar hier in mijn buurt die zijn pups uit het Oostblok laat komen.
Medea schreef:Ik vermoed dat Chiqa met 'broodfokkers' in dit geval gewoon de fokkers die vrolijk meewerken aan het verzieken van de rassen.
ThePast03 schreef:De Raad van Beheer is bezig met een keurmerk waardoor de broodfokkers door de mand zullen gaan vallen. Duurt m.i. allemaal veel te lang, dat had er al 2 jaar geleden moeten zijn.
HBVisser schreef:Toevallig heb ik een ras waarin HD/ED veelvuldig voorkomt.
Maar dan wel grotendeels bij honden die geen stamboom hebben en waarvan de ouderdieren niet getest zijn.
Het andere deel komt bij fokkers weg die rustig fokken met een HD C hond of een hond met ED.
Ik vind niet dat die rassen maar moeten ophouden met bestaan. Ik vind wel dat de rasstandaard bij grote gezondsheidgebreken aangepast moet worden.
Verder moet de raad van beheer ervoor zorgen dat je alleen nog maar mag fokken met HD A, ED vrije honden.
Honden moeten getest worden erfelijke aandoeningen, en pas als zij daarvan vrij verklaart zijn mag je ermee fokken.
Op deze manier kan je het ras verbeteren en kan het blijven voortbestaan.
Edit: Ik wilde me eerst graag aansluiten bij de Bullmastiffclub, dit is de rasvereniging. Ik ben hier heel snel op terug gekomen.
Ik dacht namelijk dat de rasvereniging op kwam voor de belangen van de hond. En zij vinden het prima om te fokken met honden die
niet ED vrij zijn of hier niet op getest zijn. Ik was er dus al heel snel klaar mee, daar wil ik niet bij horen.
Citaat:vanavond om 21:30 uur in Een Goede Wereld staat de gezondheid en het welzijn van rashonden in Nederland centraal. Aanleiding is de documentaire Pedigree Dogs Exposed, die in Engeland voor veel ophef zorgde. Uit de documentaire blijkt onder andere dat inteelt in de rashondenfokkerij een groot probleem is doordat populaties te klein zijn. Het is voor het eerst dat deze documentaire in Nederland wordt uitgezonden.
Na deze onthulling, dat volstrekt gezonde pups worden afgemaakt bij het ontbreken van bepaalde uiterlijke kenmerken, trok de Engelse hondenvoerfabrikant Pedigree zich na veertig jaar terug als hoofdsponsor van Crufts, 's werelds belangrijkste hondenshow. Ook besloot de BBC niet langer verslag te doen van de show.
Lennart Booij praat in de studio met Frank Dales, directeur van de Dierenbescherming, dierenarts Paul Mandigers, populatie-geneticus Ed Gubbels en John Wauben, bestuurslid van de raad van beheer op Kynologisch Gebied in Nederland.
Een Goede Wereld wordt gemaakt in samenwerking met de Nationale Postcode Loterij. Wekelijks worden in “Een Goede Wereld” gesprekken gevoerd over de missie en aanpak van de goede doelen organisaties. Gespreksleider is Lennart Booij. Een Goede Wereld wordt herhaald op dinsdag 19.00 uur en op zondag 12.30 uur.
Mlies schreef:Goede fokkers verbeteren het ras.
Fitch schreef:Dit hoor je heel vaak als rechtvaardiging voor fokken. Maar ik vind het zo egoïstisch. Wie heeft er wat aan dat 'het ras' verbeterd wordt? De honden? Nee, het maakt ze niet zoveel uit hoe ze eruit zien, zolang ze zich maar goed voelen en fijn verzorgd worden... En die nakomelingen worden door natuurlijke selectie vanzelf supergezond... Die 'verbeteringen' zijn toch alleen maar voor 't menselijk oog. Zodat ze een hond hebben die er mooi uitziet, snel kan springen, sleetje kan trekken... je kunt 't zo gek nog niet bedenken.
Dus voor 'het ras' hoef je het niet te doen, want dát bestaat in weze alleen maar uit een abstract idee van een mens.