'Dierenbescherming wil eind aan fokken rashond'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 17:11

Ik hoop dat ze hiermee eindelijk de broodfokkers eens aan gaan pakken, mensen die maar een eind heen prutsen, oeps een nestje, trap maar op MP snél heel snel even de portemonaie vullen om vervolgens met dezelfde vaart hun handen dr weer van af te trekken ;(

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 17:12

Chiqa schreef:
Ik hoop dat ze hiermee eindelijk de broodfokkers eens aan gaan pakken, mensen die maar een eind heen prutsen, oeps een nestje, trap maar op MP snél heel snel even de portemonaie vullen om vervolgens met dezelfde vaart hun handen dr weer van af te trekken ;(

Joehoe even lezen lijkt me op zijn plaats! Het gaat juist NIET over broodfokkers.

Anoniem

Re: 'Dierenbescherming wil eind aan fokken rashond'

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 17:17

Ik heb heel goed gelezen Caira.....

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 17:19

Dan heb je dus gelezen dat dit over alle fokkers gaat, dus ook over aangesloten rasfokkers waar de documenaire toch echt over gaat

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 17:20

Citaat:
De directeur doet zijn uitspraken naar aanleiding van de documentaire Pedigree Dogs Exposed (Rashonden onder de loep), die donderdagavond op de zender Het Gesprek wordt uitgezonden. De documentaire veroorzaakte in Groot-Brittannië veel opschudding.

Ik denk dat heel veel rasfokkers die weten dat ze verkeerd bezig zijn zich vreselijk aangesproken voelen ja :+

Medea schreef:
Ik ben zelf een groot liefhebber van (gezonde!) rashonden en hoop echt van harte dat er nu eindelijk iets gedaan gaat worden aan de idiote ruggen, honden met constante ademnood en allerlei andere afwijkingen die door ons 'schoonheids' ideaal de rashondenfokkerij in zijn gekomen.

Dat lijkt me een heel verstandige kijk op de zaak.

Caira: het gaat juist over broodfokkers. De algemeen heersende gedachte dat broodfokkers alleen zonder stamboom fokken is verkeerd. Er zijn veel broodfokkers die rashondjes verkopen met afwijkingen, maar die ze verkopen dankzij hun stamboompapiertje en dan is zo'n stamboompapier eigenlijk een misleidend document. Je zou verwachten dat die hondjes altijd gezond zouden zijn.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 17:20

Chiqa schreef:
Ik heb heel goed gelezen Caira.....

Ach Chiqa als je hier de dierenbescherming belt met de vraag of ze een goede fokker weten verwijzen ze je naar de handelaar hier in mijn buurt die zijn pups uit het Oostblok laat komen.

Ik bergijp heel goed wat Chiqa bedoelt.

Medea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-09 17:21

Caira schreef:
Dan heb je dus gelezen dat dit over alle fokkers gaat, dus ook over aangesloten rasfokkers waar de documenaire toch echt over gaat

Volgens mij lopen de definities hier een beetje door elkaar.. Ik vermoed dat Chiqa met 'broodfokkers' in dit geval gewoon de fokkers die vrolijk meewerken aan het verzieken van de rassen.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 17:21

nee het gaat over fokkers die fokken op uiterlijk en niet op gezondheid en dat zijn net zo veel rasfokkers als broodfokkers.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 17:25

[***] schreef:
Caira: het gaat juist over broodfokkers. De algemeen heersende gedachte dat broodfokkers alleen zonder stamboom fokken is verkeerd. Er zijn veel broodfokkers die rashondjes verkopen met afwijkingen, maar die ze verkopen dankzij hun stamboompapiertje en dan is zo'n stamboompapier eigenlijk een misleidend document. Je zou verwachten dat die hondjes altijd gezond zouden zijn.

Dat klopt en daar waarschuw ik iedereen ook voor. Dat is ook wel degelijk van jezelf eerst goed verdiepen voordat je een hond aanschaft. Het gebeurd ook maar al te vaak dat mensen met onvoldoende voorkennis een paard kopen waar ze meer dierenartskosten als plezier van hebben.

De Raad van Beheer is bezig met een keurmerk waardoor de broodfokkers door de mand zullen gaan vallen. Duurt m.i. allemaal veel te lang, dat had er al 2 jaar geleden moeten zijn.

En er zijn ook rassen waarvan ik vind dat ze nu echt moeten gaan stoppen met de overdrijvingen en terug moeten gaan fokken naar het orginele type.

Maar het is wel weer frappant dat de dierenbescherming helemaal niets zegt over de mensen die dezelfde rashonden zonder stamboom fokken en daarbij helemaal niets weten over de erfelijke gebreken en karakters in de lijnen. Sterker nog, die weten niet eens of ze wel of niet inteelt plegen.

Inteelt an sich is ook helemaal het probleem niet. Inteelt plegen met honden met erfelijke afwijkingen in de lijnen wel.
Inteelt plegen met gezonde honden kan zelfs de erfelijke problemen sneller uit een ras krijgen.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 17:25

cloris schreef:
Heel veel rasverenigingen doen idd zelf mee aan die instandhouding van die ellende, want hoe korter de neus, hoe steiler de rug, hoe ruimer in het vel hoe beter de plaatsing op show..
Nogmaals de functionaliteit is niet meer belangrijk.

Volgens mij heeft dat weinig te maken met de rasvereniging, maar wel met fokkers die dat fokken waarvan ze denken dat de keurmeester dat wil zien. En die plaatsing op shows wordt door de keurmeesters gedaan. Daar staat een RV helemaal buiten.

Ik ben het wel eens dat er strengere eisen mogen komen. Maar of de oplossing ligt bij de RV's? Denk het niet, dan wordt er wel buiten de RV om gefokt. De Raad van Beheer is tenslotte de stamboom afgevende instantie en het kost slechts een paar tientjes per nest meer als je geen lid bent van de RV.

Caira schreef:
Ik kan me niet voorstellen dat er zo vreselijk veel verschil tussen de rassen in nl en engeland zit

Misschien is het dan handig dat je je even verdiept in de structuur van de kynologie, dan zou je n.l. kunnen weten dat dat beslist wel het geval is. De RvB van Nederland is lid van de overkoepelende organisatie FCI, The Kennelclub in Engeland niet.

Caira schreef:

Die documentaire ging over Engeland. Daar gaat men iets anders met dieren om.
Een land waar de vossenjachten nog steeds niet helemaal zijn afgeschaft (om een voorbeeld te noemen ter illustratie).
Fokken is daar geen hobby zoals in Nederland bij de goede fokkers het geval is, maar een beroep. Ja, er zijn excessen maar dat betekent niet dat alle rashonden dan maar moeten worden afgeschaft.
Ben het wat dat betreft met Cloris eens: selectiever fokken om gezonde lijnen weer terug te fokken. Overigens is dit wat elke goede fokker voor ogen hoort te hebben.

Medea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-09 17:26

Fokken = Door kruisen en selectie gewenste eigenschappen in organismen combineren.
Iemand is voor mij een fokker indien aan alle punten wordt gewerkt; gezondheid, karakter, uiterlijk
De rest is alleen maar aan het vermeerderen..

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 17:27

Caira schreef:
nee het gaat over fokkers die fokken op uiterlijk en niet op gezondheid en dat zijn net zo veel rasfokkers als broodfokkers.

Dat worden door hondenmensen ook gewoon broodfokkers genoemd hoor.
En er zijn heel wat meer broodfokkers die zonder stamboom fokken dan dat er fokkers zijn die met stamboom fokken (goede en slechte bij elkaar).
Ik zou zeggen kijk eens een keer op marktplaats. :D

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 17:39

die documentaire was gruwelijk ja, is hier een aantal maand geleden al uitgezonden.

afschaffen hoeven ze die rassen van mij niet, wat ik wel belangrijk vind is dat iedereen eens zijn gezond verstand zou gaan gebruiken. Helaas is dat juist waar het schoentje wringt nietwaar. Zolang mensen bij broodfokkers blijven kopen en zolang keurmeesters uiterlijk voor gezondheid stellen, zie ik hier geen beterschap in te komen.

Dat die clubs, die toch als eerste belang hebben bij een gezond ras, die afwijkingen zo blijven goedpraten, vind ik gewoonweg schandalig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 17:43

ThePast03 schreef:
Ach Chiqa als je hier de dierenbescherming belt met de vraag of ze een goede fokker weten verwijzen ze je naar de handelaar hier in mijn buurt die zijn pups uit het Oostblok laat komen.

Ik weet het.....Blijkt uit dit topic ook wel weer hoe naief mensen soms kunnen zijn.
Broodfok, vermeerderen veroorzaken dit soort ellende, HD/ED, kanker, ademhalingsproblemen, oog en hartproblemen...Een goede fokker zoekt dit uit vele generatie's terug denk ook niet dat zij zich aangesproken voelen.

Medea schreef:
Ik vermoed dat Chiqa met 'broodfokkers' in dit geval gewoon de fokkers die vrolijk meewerken aan het verzieken van de rassen.

Helaas wel ja.....Wordt tijd dat hier eens wat aan wordt gedaan dat het op zijn minst strafbaar wordt.
ThePast03 schreef:
De Raad van Beheer is bezig met een keurmerk waardoor de broodfokkers door de mand zullen gaan vallen. Duurt m.i. allemaal veel te lang, dat had er al 2 jaar geleden moeten zijn.

kijk dat zijn goede berichten éindelijk, mss een begin voor het einde aan de broodfok?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 18:00

Als de rassen hun rasstandaard eens aanpassen en dan meer vanuit het oogpunt van dierwelzijn dan uiterlijk is er een grote strijd gewonnen.

Kimenco

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 18:24

HBVisser schreef:
Toevallig heb ik een ras waarin HD/ED veelvuldig voorkomt.
Maar dan wel grotendeels bij honden die geen stamboom hebben en waarvan de ouderdieren niet getest zijn.
Het andere deel komt bij fokkers weg die rustig fokken met een HD C hond of een hond met ED.

Ik vind niet dat die rassen maar moeten ophouden met bestaan. Ik vind wel dat de rasstandaard bij grote gezondsheidgebreken aangepast moet worden.
Verder moet de raad van beheer ervoor zorgen dat je alleen nog maar mag fokken met HD A, ED vrije honden.

Honden moeten getest worden erfelijke aandoeningen, en pas als zij daarvan vrij verklaart zijn mag je ermee fokken.

Op deze manier kan je het ras verbeteren en kan het blijven voortbestaan.

Edit: Ik wilde me eerst graag aansluiten bij de Bullmastiffclub, dit is de rasvereniging. Ik ben hier heel snel op terug gekomen.
Ik dacht namelijk dat de rasvereniging op kwam voor de belangen van de hond. En zij vinden het prima om te fokken met honden die
niet ED vrij zijn of hier niet op getest zijn. Ik was er dus al heel snel klaar mee, daar wil ik niet bij horen.

Ben ik het absoluut mee eens! En dat is dan ook de reden dat ik niet meer aangesloten ben bij de rasvereniging. Ik heb het zelfde ras en ben een hobby fokker. D.w.z af en toe een gelegenheidsnestje omdat ik het geweldig vind met dit ras te fokken...maar ik hoef er niet rijk van te worden. En dat is juist wat je vaak wel ziet bij de grote gerenommeerde fokkers, het gaat jammer genoeg bijna alleen maar om het geld en het ras komt pas ver daarna! Als ik een nestje fok ben ik daar al dik een half jaar of soms nog langer van te voren mee bezig. Welke reu...stambomen van reuen bekijken etc...
Bij de grote fokkers gaat dat vaak aan de lopende band. Bij mijn teefjes (2 st) moet er min 2 x een loopsheid tussen zitten voor ik weer ga dekken, en dat is MIJN standaart niet die van de raad van beheer! Zo komt je hondje tenminste op krachten. Een rashond fokken is geweldig...maar er gaat ook heel veel geld in om en daar gaat het mis, want mensen worden inhalig en hebzuchtig....en dat gaat jammer genoeg ten koste van het ras.
Ik kan toekomstige hondenbezitters alleen maar aanraden dat als je voor een hondje gaat kijken, ga dan bij iemand thuis kijken die de hondjes gewoon in de woonkamer heeft en die niet teveel honden heeft maar bv maar 2 of 3 en geen 20!! Zo iemand is ook echt betrokken bij zijn honden en bij het nest.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 18:27

De documentaire komt vanavond op "Het gesprek" een zender die bij digitale tv er bij zit,

Citaat:
vanavond om 21:30 uur in Een Goede Wereld staat de gezondheid en het welzijn van rashonden in Nederland centraal. Aanleiding is de documentaire Pedigree Dogs Exposed, die in Engeland voor veel ophef zorgde. Uit de documentaire blijkt onder andere dat inteelt in de rashondenfokkerij een groot probleem is doordat populaties te klein zijn. Het is voor het eerst dat deze documentaire in Nederland wordt uitgezonden.

Na deze onthulling, dat volstrekt gezonde pups worden afgemaakt bij het ontbreken van bepaalde uiterlijke kenmerken, trok de Engelse hondenvoerfabrikant Pedigree zich na veertig jaar terug als hoofdsponsor van Crufts, 's werelds belangrijkste hondenshow. Ook besloot de BBC niet langer verslag te doen van de show.
Lennart Booij praat in de studio met Frank Dales, directeur van de Dierenbescherming, dierenarts Paul Mandigers, populatie-geneticus Ed Gubbels en John Wauben, bestuurslid van de raad van beheer op Kynologisch Gebied in Nederland.

Een Goede Wereld wordt gemaakt in samenwerking met de Nationale Postcode Loterij. Wekelijks worden in “Een Goede Wereld” gesprekken gevoerd over de missie en aanpak van de goede doelen organisaties. Gespreksleider is Lennart Booij. Een Goede Wereld wordt herhaald op dinsdag 19.00 uur en op zondag 12.30 uur.

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 18:59

Jammer dat ik die documentaire niet kan zien. Is 'ie ergens ook online te bekijken?

Wat mij betreft mogen ze het hele fokken verbieden. Overfokken, vuilnisbaknestjes, gelegenheidsnestjes; alles.
Alle honden verplicht castreren tot je een vergunning hebt aangevraagd. Importpups (Oostblok) verbieden, fokken verbieden, klaar.
Lekker kort door de bocht :+

Een echte fokker en liefhebber van het ras heeft er wel wat voor over om 'zijn' ras te behouden. Wb het overfokken lijkt me dat meer een probleem voor de rasvereniging eigenlijk. Die hebben vaak een fokbeleid wat imo niet streng/duidelijk genoeg is, en het fokken met genetische problemen niet proberen aan banden te leggen.

FitchJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 19:41

Mlies schreef:
Goede fokkers verbeteren het ras.

Dit hoor je heel vaak als rechtvaardiging voor fokken. Maar ik vind het zo egoïstisch. Wie heeft er wat aan dat 'het ras' verbeterd wordt? De honden? Nee, het maakt ze niet zoveel uit hoe ze eruit zien, zolang ze zich maar goed voelen en fijn verzorgd worden... En die nakomelingen worden door natuurlijke selectie vanzelf supergezond... Die 'verbeteringen' zijn toch alleen maar voor 't menselijk oog. Zodat ze een hond hebben die er mooi uitziet, snel kan springen, sleetje kan trekken... je kunt 't zo gek nog niet bedenken.

Dus voor 'het ras' hoef je het niet te doen, want dát bestaat in weze alleen maar uit een abstract idee van een mens.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 19:46

Fitch schreef:
Dit hoor je heel vaak als rechtvaardiging voor fokken. Maar ik vind het zo egoïstisch. Wie heeft er wat aan dat 'het ras' verbeterd wordt? De honden? Nee, het maakt ze niet zoveel uit hoe ze eruit zien, zolang ze zich maar goed voelen en fijn verzorgd worden... En die nakomelingen worden door natuurlijke selectie vanzelf supergezond... Die 'verbeteringen' zijn toch alleen maar voor 't menselijk oog. Zodat ze een hond hebben die er mooi uitziet, snel kan springen, sleetje kan trekken... je kunt 't zo gek nog niet bedenken.

Dus voor 'het ras' hoef je het niet te doen, want dát bestaat in weze alleen maar uit een abstract idee van een mens.

Verbeteren vwb gezondheid en karakters. Verbeteren betekend dus het terugdringen van erfelijke gebreken en het selecteren op goede/zelfverzekerde karakters.

Er zijn weinig hondenmensen die de fokkers die alleen op uiterlijk fokken geen broodfokkers noemen hoor.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 19:48

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 19:49

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 19:51

Dat weet ik.... maar iemand wilde de link hebben.

lodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 19:55

Caira schreef:

Juist ja. Niet alleen selectie op genetische aanleg voor een aandoening speelt mee maar ook het FENOTYPE bijvoorbeeld de bouw van de hond (om maar niet te spreken van omgevingsfactoren). Zo kan een HD-vrije hond x een HD-vrije hond pups met HD opleveren.

Het probleem ligt dus niet alleen bij de broodfok helaas.

Ook een te sterke selectie binnen een ras kan leiden tot meer problemen.

Elke rashondenfokkerij doet aan inteelt. Zonder inteelt geen behoud van geno- en fenotype.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 20:06

Aan de ene kant zou ik dom moeten zijn om te zeggen, nee mag niet meer (;) , zie profiel), aan de andere kant vind ik het vreselijk, wat is een hond met vel teveel, ogen die eruit floepen, luchtwegproblemen (sommige snappen niet hoe vermoeiend het is om een hele dag lucht op te snurken). sommige honden krijgen bijkomende problemen hierdoor. het komt er op neer dat veel rassen gewoon een dierenartsabonnement hebben. Vind je huidproblemen leuk, koop dan een westy! hou je van plastische chirurgie, koop dan een bulletje.
Ik krijg nu een ras, die je relatief weinig bij de da ziet, er zijn heel wat rassen die ik puur daarop gewoon elimineer, ik wil gewoon actief kunnen zijn met mn hond, een fijne tijd hebben zonder al te veel problemen.