Ijs vrij houden waterfles(nijn)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 13:40

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-07-23 21:01, in het totaal 2 keer bewerkt

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 13:49

Ik denk dat ik toch maar kies voor de flesjes steeds op de verwarming te leggen en dan gewoon wisselen.
Laatst bijgewerkt door Bramasole op 15-12-09 14:02, in het totaal 1 keer bewerkt

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 13:51

Toen het vorig jaar bij ons 's nacht 20 graden vriesde, hebben wij aluminium folie om de fles heen gegaan. Het helpt best goed. Vannochtend was de fles ook bevroren, heb toen een andere fles eraan gehangen.

hyawatta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 20:07

MarloesRixt schreef:
Lauw water erin doen, dit bevriest minder snel. En regelmatig het ijs eruit halen. Verder kun je er weinig aan doen ben ik bang. Er loopt ook een topic op dit moment over waterflesjes bij konijnen. Misschien staan daar ook wel wat tips in die jij voor je drinkbakje kunt gebruiken.

*Zoekt topic*
Edit: [BB] Ijs vrij houden waterfles(nijn)

Dat is toch dit topic :?
Ik heb ze vanmorgen weer water gegeven en nu net weer en vanavond haal ik het er weer uit.
Voor het weekend zoveel vorst, brrrr

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 20:20

Judith_M schreef:
Zie nu dat je ook een konijn hebt, dus ff ge-edit.

Ben benieuwd hoe je het oplost.. Zonder water?

Ik geef alleen groenvoer, daar hebben ze voldoende aan. Ik heb mijn konijn nog nooit water gegeven.
(De meeste bokkers weten dit ook wel)

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 20:25

als eerste het flesje niet helemaal vol met water doen. als water gaat bevriezen dan gaat het uitzetten. door hem niet helemaal vol te doen, heeft het ijs nog ruimte in het flesje en zal het dus ook niet scheuren.
verder helpt het om 2x bubbelplastic om het flesje te wikkelen. heb i.i.g. geen bevriezingsproblemen meer. ;)

hyawatta

Re: Ijs vrij houden waterfles(nijn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 20:28

Ik had het even aan een collega gevraagd en die zei, overdag de flesjes erin hangen en savonds als ik de flessen eruit haal dan gewoon wortel/komkommer geven, zit ook veel vocht in ;)

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 20:37

Groenten bestaat voor het grootste deel uit water.
Mijn konijnen eten ook veel groenvoer maar drinken daarnaast anderhalve fles per dag leeg. Denk dat het ook goed is dat ze die afval stoffen kwijt kunnen.

Het warmen van de flessen werkt iniedergeval prima tot nu toe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 20:40

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-07-23 21:01, in het totaal 1 keer bewerkt

loontje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-09 21:40

Wortel enzo krijgen ze ook gewoon van mij erbij.ZIjn 2 grote konijnen dus zo een 1,5 liter fles als waterfles(kan 2 liter zijn ook) dat gaat op op een dag.Doe nu bak(grote honden drinkbak) neer zetten en dat gaat redelijk...ze drinken voldoende.Maar de bak was vanmorgen bevroren daarna nieuw water in gedaan en ze dronken gelijk.Komen wat dat betreft niks te kort.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 22:08

Judith_M schreef:
Wat bedoel je trouwens met die laatste zin "meeste bokkers weten dit wel"? Want ik zie hier alleen maar mensen die hun konijn water geven..!

Omdat ik hier al verschillende malen op aan ben gesproken en op het geantwoord wat mijn reden hiervan was. :)
Den de meeste nijnenliefhebbers het hier ook wel weten waarom mijn konijnen geen water krijgen vandaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 22:18

Ik heb een drinkbak, die ververs ik enkele malen per dag. Mijn konijnen willen niet naar binnen. Ze zitten in een grote buitenren, met daarin een erg groot hok, het slaaphok daarin zit op 60 cm met gehakseld stro, stro en hooi, maar waar gaan ze liggen?
In een wasmachinelekbak met een parasol er boven, met daarin aangestampt hooi van 2 weken en een dikke laag hooi er boven op >;)

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 00:09

ik heb een probleempje denk ik :+
ik heb 8 konijnen. geen flesjes maar drinkbakjes, ideaal om bij te vullen! heb het zelfde probleem als jullie helaas..
alleen waterbakjes lijkt me echt niet verstandig hoor..
mijn konijnen zullen dat echt niet snappen/gaan er in staan. :oo

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 00:17

Die fout maken ze maar één keer hoor en een gezond konijn, dat een goede vacht heeft, kan best een nat pootje hebben, dat likken ze droog en komt echt wel goed.
En als je er toch bang voor bent, dan haal je vanavond voor je naar bed gaat bakjes binnen, dan kan er vannacht niks gebeuren en geef je ze morgenochtend weer water in iets dat niet bevroren is.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 08:50

joh, die van mij kiepen in de zomer hun bakjes regelmatig om, maar in de winter blijft ie staan! het is wat nickeltje zegt; 1x erin staan en omkiepen en ze hebben het afgeleerd met die koude.

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 13:12

Ik heb een normale drinkbak en een drinkflesje, 'smorgens en 'savonds wat warm water erover en dan ziet 'ie maar of hij drinkt. In goed groenvoer zit ook genoeg vocht en nijnen hoeven echt geen 24/7 water te drinken. Zolang ze genoeg hooi hebben, kunnen ze zichzelf (en elkaar) wel warm houden.
Beetje kou overleven ze wel hoor.

Overigens heb ik geleerd dat warm water sneller bevriest dan koud water, maar hoe dat precies zat weet ik niet meer.

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 10:05

Ik heb hier voor bij mij de oplossing gevonden! Alle 3 de buitenkonijnen zitten hier nog gescheiden, dus 3 waterflessen. Nu had ik al een aantal nachten nog een vuilniszak voor 1 van de hokken gehangen zodat het daar niet zo naar binnen zou waaien, de andere hokken zijn al volledig afgezet met plastic. Nu hing die vuilniszak dus ook voor de waterfles, resultaat, die was niet bevroren, de andere wel. Ik ga vanavond voor ze allemaal nog een vuilniszak hangen :=\

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 10:15

Hier halen we het water 's avonds weg en krijgen ze 's morgens weer een vol flesje vers water. Dit word als het 's middags bevroren is weer vernieuwd en event. 's avonds nog een x en dan halen we het voor we naar bed gaan weer weg. :)

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 11:00

Die van mij krijgen water in een bakje en aan het binnenhok hangt normaal ook een flesje. Ik heb het flesje weggehaald omdat het risico bestaat dat ze met deze enorme kou aan het metalen tuutje vast vriezen met hun tong. Ze drinken trouwens veel liever uit een bakje dan uit een flesje.
Ook die van mij krijgen trouwens veel groenvoer en onbeperkt gras en toch drinken ze veel water. Lijkt me ook logisch als ze ook hooi en brok eten.

Ik heb die van mij trouwens in de schuur gezet gisteravond laat. Ik vind -15°C + een flinke windchill factor toch een beetje te gortig. In de schuur is het rond het vriespunt en windstil. Straks gaan ze weer buiten en dan vanavond als het weer zo koud wordt weer naar binnen.

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 23:19

Mijn drie konijnen zitten ook buiten en helaas heb ik ook geen mogelijkheid om ze binnen te halen. Ze hebben alledrie een heel groot hok met ren en binnen zitten ze in een kleine kooi. Dat vind ik geen optie.

FLesjes worden hier ook drie keer opnieuw gevuld. Nu het zo koud is heb ik een groot afdekzeil over de kooien liggen, helemaal tot aan de grond. Dan staan ze in ieder geval niet in de wind. De kooien zijn voorzien van plexiglas bij de deurtjes (de bovenverdieping). Ook krijgen ze alledrie een plastic kruik in een handdoek gewikkeld. Ze hebben een megadikke laag stro en hooi in de kooi.

Ik denk dat konijnen redelijk goed tegen de kou kunnen zolang ze maar niet in de wind staan.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 23:31

ik ben opgehouden met het wisselen van waterflesjes, de tuitjes bevriezen zo snel met dit weer, dat schiet niet op. Ik heb nu in mijn ren zo'n metalen drinkbak van de kat staan, dat blijft aardig open moet ik zeggen. De konijnen houden er zelf een 'wak' in. Ik verwissel 's morgens en als ik tijd heb 's middags en dan ook nog tegen een uur of 5. Ze staan niet thuis, dus ik kan voor het slapen gaan niet meer wisselen. Verder geef ik zo met die vrieskou extra groenvoer.

De cavia's heb ik sinds het begin van deze week verhuisd van de ren naar de stal (containerstal) want ik maakte me toch zorgen over ze. In de stal zitten ze iig winddicht en met een flinke laag hooi zitten ze naar mijn idee beter dan buiten in de ren. Voor de ren heb ik allemaal oude paardendekens gehangen, zodat de wind wat tegengehouden wordt, en er staan allerlei hokken en hokjes in de ren, gevuld met hooi. Konijnen lijken tot nu toe niks te merken van de kou. Ze hebben trouwens zelf ook nogal wat tunnels gegraven waar ze zich ook wel in terug zullen trekken

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 23:43

ik heb geen konijntjes, maar wel 2 vogeltjes buiten in de voliere met steeds bevroren waterbakje. De vogeltjes hebben een metalen bakje en het water bevriest waar je bij staat. (dat wil wel met overdag -7). Ik geef ze een aantal keer per dag nieuw water en hopen dat ze dan drinken. Groenvoer of fruit geven heeft niet zo veel zin, want dat eten ze niet zo veel en dat bevriest ook. Verder heb ik hun kooi ingepakt met een paar wollen dekens. iemand nog tips voor mijn vogeltjes? Oja ze hebben een dicht nachthokje.

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 23:10

Wat ik nu doe is misschien een goede tip.

ik heb zeg maar een hele rij me hokken, staan alle uit de tocht, alleen één vierflat staat ongeveer anderhalve meter van een muur vandaan, die waterbakjes zijn niet bevroren en de rest vaak wel :+ kan dus ook nog schelen!
Idd verwisselen, bij mijn 4 nijnies heb ik er nu 2 grote waterbakken ingedaan i.p.v. 1.
vaak hadden ze daar genoeg aan maar nu met de kou wil ik toch dat ieder even wat extra binnen kan krijgen zodat ik zeker weet dat ze niet te weinig vocht krijgen.. en idd appels voeren is een aanrader :j

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 02:02

Ik heb de konijnen ook niet bij huis staan, maar kan wel 2 keer per dag daar komen.

De konijnen zitten in een flat, in een stal, dus uit de wind. Toch bevriezen de flesjes ook met dit extreem koude weer. Als ik de konijnen ga verzorgen, doe ik alle bevroren drinkflesjes in een emmer, die vul ik alleen maar met warm/heet water, tot de flesjes zijn ontdooit. De flesjes die niet bevroren waren, vul ik weer opnieuw. De andere flesjes vul ik aan met beetje lauw water.

Met dit weer ga ik zo ie zo eind van de ochtend er heen en 's avonds.

Meisje201

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 10:37

Eerst alluminium folie rond het flesje en dan een sok eromheen.
Werkt echt!