Mijn hondje word gedekt!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

GJ9

Re: Mijn hondje word gedekt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 01:05

Ja de asiels zijn nog lang niet leeg, maar mensen willen juist een Chi, en die zitten op dit moment nog niet in het asiel. Daar is zeker meer aanbod dan vraag in, en dat heeft grote gevolgen. Kijk maar eens op marktplaats wat voor zielige pups er allemaal te koop staan die de naam Chihuahua krijgen. Een kind kan nog zien dat ze dat niet zijn, maar blijkbaar zijn er toch mensen (die zich er totaal niet in verdiept hebben) die deze beestjes voor nog duurder kopen dan waarvoor ze een goede stamboek Chi zouden hebben.

HubbaBubba

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 01:13

Moontje1991 schreef:
Mooi dat ik niet de eenige ben die fokken vreselijk vindt terwijl er overschot is.
Zodra alle asiels leeg zijn en er veel meer vraag naar hondjes is dan aanbod dan kun je gaan fokken en dan is het gerechtvaardigd nu is het vragen om moord op onschuldige hondjes

Kijk hier ben ik het ook mee eens, maar ik begrijp ook dat mensen het leuk vinden om een keer een nestje te krijgen...
Heel dubbel dus ;-)
Ik ben zelf geen puppenmens en heb een hekel (beetje overdreven woord) aan mensen die honden uit het buitenland halen terwijl hier de asielen overvol zitten.
Voor mij staat vast, mijn volgende hond word een asielhondje.
De hond die ik nu heb heb ik ook als 6 jarige gekregen, heerlijk om zo'n hond hebben!

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-09 01:14

Ik ben ook geen Chihuahuafokker, en ook niet van plan om dat te worden. Ik doe dit meer als een hobby, ik fok met niets anders dan mijn eigen eerste teefje, ik ga niet fokken met eventuele nakomelingen. Dit versta ik onder Chihuahuafokker

Ik herinner me nog erg goed dat ik het ras Chihuahua ontdekte toen ik 15 was. Ik begon me te verdiepen in het ras, heb me aangemeld op een Chihuahua forum voor informatie over de aanschaf enzovoort. Ik ben in Ahoy een keer naar een hondenshow gegaan met mijn moeder, waar veel mensen van het Chihuahua forum waren waar ik onder andere erkende fokkers heb ontmoet en andere Chihuahua liefhebbers. Erg leuke ervaring trouwens :) Ik leerde ook de broodfok kennen en ik heb daar actie tegen gevoerd op Marktplaats, tweedehands en dat soort sites. Later werd mijn ultieme droom Chihuahuafokker worden en een eigen kennel te beginnen :') Hier zie ik wel van af.

Ik heb een moeder die mij hierin steunt en wat connecties bij de dierenambulance en spoedgevallen mocht er iets fout gaan tijdens de bevalling. Ik zit er ook aan te denken om een erkende fokker (waar de vader hond vandaan komt) te vragen om begeleiding. Waar ik mij soms welleens aan irriteer, daar ben ik heel eerlijk in, is dat mensen die horen dat er een nestje word gefokt denken dat het gedaan word voor het geld, de hype, of om andere redenen. Ik stel echt wel eisen, zo weet ik al dat ik mijn pups niet verkoop aan gezinnen met kleine kinderen. Ik persoonlijk vind dat je een nestje mag fokken als je liefde hebt voor een bepaald ras, en daar speelt geld geen rol.

Ik heb wel jarenlang ervaring in het bestuderen van de raskenmerken, maar nog niet in een nestje fokken. Dit is voor mij ook de eerste keer. Het is niet zo dat ik vorige week heb bedacht dat ik mijn teefje maar eens laat dekken, ik heb er minstens 3 jaar over gedaan om na te denken en mezelf goed te informeren :\

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 01:18

Lelsie nogmaals de vraag: Voldoen teef en reu aan de eisen van de rasvereniging?

En waarom nu pas begeleiding vragen aan de fokker en niet voor de dekking. De kans dat je nu een echt goed passend reutje hebt is natuurlijk erg klein, voor hetzelfde geld zet je nu twee dragers op elkaar.

HubbaBubba

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 01:24

Eens moet de eerste keer zijn, je kan niet zonder een nestje te hebben gefokt ervaren zijn...

Leslie ik begrijp het heel goed wat je doet en wilt!!

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-09 01:25

ThePast03 schreef:
Lelsie nogmaals de vraag: Voldoen teef en reu aan de eisen van de rasvereniging?

En waarom nu pas begeleiding vragen aan de fokker en niet voor de dekking. De kans dat je nu een echt goed passend reutje hebt is natuurlijk erg klein, voor hetzelfde geld zet je nu twee dragers op elkaar.

Teef en reu voldoen allebei aan de eisen van de rasvereniging. Ze zijn allebei voor de dekking nagekeken, en voor de zekerheid ontwormt. Ze hebben ook alle entingen en zijn gewoon kerngezond en hebben geen afwijkingen. Ik weet niet wat ik dan nog fout doe? ;)

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 01:26

Leslie90 schreef:
Teef en reu voldoen allebei aan de eisen van de rasvereniging. Ze zijn allebei voor de dekking nagekeken, en voor de zekerheid ontwormt. Ze hebben ook alle entingen en zijn gewoon kerngezond en hebben geen afwijkingen. Ik weet niet wat ik dan nog fout doe? ;)

Zijn dat de eisen van de rasvereniging dan?

Ik zeg niet dat je iets fout doet, stel je alleen maar vragen.

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-09 01:32

ThePast03 schreef:
Leslie90 schreef:

Zijn dat de eisen van de rasvereniging dan?

Ik zeg niet dat je iets fout doet, stel je alleen maar vragen.

Nee als ik diep in me geheugen graaf geloof ik dat dát weer bij de fok-reglementen hoort. Als ik echt alles moet opnoemen wat de eisen zijn van de rasvereniging ben ik tot middernacht nog wel bezig :')

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 01:33

Dat mensen je niet serieus nemen ligt aan de hype. Precies datzelfde heb ik ook. Ik heb geregeld contact met fokkers, en als ik me voorstel zijn ze eerst ontzettend afwijzend. Logisch ook, want ze worden platgebeld door jonge meisjes die graag willen fokken. Zelf neem ik ook niemand serieus die over chihuahua's begint, tot het tegendeel zich bewijst. Zo is dat nou eenmaal met de hype. En als je goede baasjes voor je hondjes wilt, dan neem je ook bijna niemand serieus. Ik kan je nu al waarschuwen dat je bedolven wordt onder de pb-tjes via bokt omdat mensen een hondje van je willen. Zullen zich ook voordoen als echte liefhebber en bla bla, maar zulke mensen kan je gewoon niet serieus nemen. Sorry zeg ik dan.

Maar wat ik me wel afvraag: als je je je dan zo verdiept hebt, en de weg weet naar fokkers, waarom heb je dat dan niet eerder gedaan? Dan weet je toch dat die je graag alles vertellen wat je nodig hebt om te weten, dat die je zeker zullen begeleiden, mits jij ook goede keuzes maakt?

De kans lijkt me erg klein dat je als je dat had gedaan, dat je dan op hetzelfde hondje was uitgekomen dan die je nu gebruikt hebt. En dat je dan niet eerst een paar rapporten had van keuringen van je teefje. En je hoeft echt geen chihuahuafokker te zijn om eisen te stellen. Die moet je stellen gewoon om het feit dat je fokt. En ik zeg niet dat je geen eisen stelt, heb eerder al gezegd dat ik het goed van je vindt dat je selecteert op karakter.

Mag ik trouwens van je weten wie de fokker van de hond van je vriendin is? Mag ook via pb hoor, ben wel benieuwd.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 01:36

Leslie90 schreef:
Nee als ik diep in me geheugen graaf geloof ik dat dát weer bij de fok-reglementen hoort. Als ik echt alles moet opnoemen wat de eisen zijn van de rasvereniging ben ik tot middernacht nog wel bezig :')

Nee hoor, dan ben je met 1 zin klaar, dat zou je toch op zijn minst moeten weten. ;)
Ik vind je hond niet terug in de showuitslagen, maar dat zegt natuurlijk ook niet alles. Wat stond er in haar keurrapporten?

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 01:39

Persoonlijk zou ik maandag te laat vinden voor nog een dekking. 1 dag ertussen kan maar twee is wat veel.

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 01:40

Leslie90 schreef:
Ik ben ook geen Chihuahuafokker, en ook niet van plan om dat te worden. Ik doe dit meer als een hobby, ik fok met niets anders dan mijn eigen eerste teefje, ik ga niet fokken met eventuele nakomelingen. Dit versta ik onder Chihuahuafokker

In dat geval ga je dus ook totaal niks toevoegen of verbeteren aan het ras en ben je dus enkel bezig met vermeerderen.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 01:44

wimmus schreef:
Leslie90 schreef:

In dat geval ga je dus ook totaal niks toevoegen of verbeteren aan het ras en ben je dus enkel bezig met vermeerderen.

Waarom? Misschien fokt zij toevallig die ene topper.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 01:45

Heb je misschien een idee hoe je toppers fokt?

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 01:46

kohtje schreef:
Waarom? Misschien fokt zij toevallig die ene topper.

Wat noem jij in de hondenwereld een topper?

TS heb je voor mij de naam van de reu waarmee je teef gedekt is? Ben oprecht benieuwd naar de lijnen waarmee je gaat fokken.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 02:00

Kijk ik heb meer dan 25 gefokt met mijn honden en wat had ik graag geweten hoe je die ene topper fokt. Maar kampioen x kampioen maakt nog geen kampioen. Van mijn minst mooie teef had ik misschien wel mooiere pups dan van mijn kampioen.
We kunnen hier wel speculeren hoe goed of hoe slecht deze combie is maar misschien hebben ze wel een heel mooie reu gebruikt. Op deze foto vind ik de teef niet mooi maar misschien valt het mee.
Ze fokt iedergeval met stamboom en dat is al heel wat. (weet je dat je binnen 7 dagen na de dekking al je papieren moet opsturen?)
Ik heb een shelty uit de Telegraaf , bleek die toch een super stamboom te hebben! We werden getipt door een topfokker.
Dus het kan wel.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 02:04

kohtje schreef:
Kijk ik heb meer dan 25 gefokt met mijn honden en wat had ik graag geweten hoe je die ene topper fokt. Maar kampioen x kampioen maakt nog geen kampioen. Van mijn minst mooie teef had ik misschien wel mooiere pups dan van mijn kampioen.
We kunnen hier wel speculeren hoe goed of hoe slecht deze combie is maar misschien hebben ze wel een heel mooie reu gebruikt. Op deze foto vind ik de teef niet mooi maar misschien valt het mee.
Ze fokt iedergeval met stamboom en dat is al heel wat. (weet je dat je binnen 7 dagen na de dekking al je papieren moet opsturen?)
Ik heb een shelty uit de Telegraaf , bleek die toch een super stamboom te hebben! We werden getipt door een topfokker.
Dus het kan wel.

Alles kan, maar het is toch op zijn minst wel handig dat je jezelf verdiept in de lijnen voordat je begint met fokken. Er zitten erfleijke gebreken in het ras die recessief vererven.

Verder lijkt het me toch ook wel dat je weet wat de eisen van de rasvereniging zijn en geloof me die zijn bij de Chihuahua erg summier :D
Kampioenen fokken vind ik zelf nog het minst belangrijk, karakter en gezondheid zouden belangrijker moeten zijn maar ook daarvoor heb je goede kennis van de lijnen nodig.

yentl2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 09:34

GJ9 schreef:
Mjay schreef:
niet zo negatief doen allemaal hoor... het lijkt erop dat de TS er echt wel goed over nagedacht heeft... en die chihuahuas wil iedereen tegen woordig mee in zijn of haar tas dus nieuwe baasjes zat als je het mij vraagt...
Het enige wat ik weet van het fokken met chihuahuas is het risico op een open fontanel.... dat zou ik persoonlijk niet mee willen maken... maar weet niet precies wat daar de kansen opzijn

Sorry als ik misschien negatief over ben gekomen, ik wil hier niet vervelend tegen iemand persoonlijk ofzo doen.

Ik ben echt helemaal weg van de Chihuahua, deze beestjes gaan mij echt aan het hart. Als ik dan zie HOEVEEL nare dingen er gebeuren met deze hondjes, alleen maar omdat er toevallig geld te verdienen valt, kan ik daar echt fel op reageren.

Fokken is helemaal niet leuk in een periode waarin je plat wordt gebeld door meisjes die graag een chihuahua willen omdat dat zo leuk staat in je tas. Je wilt graag echte liefhebbers voor je pupjes waar je zo verknocht aan bent, en geen mensen die het er wel leuk uit vinden zien. Hype afgelopen, en alle hondjes in het asiel.

Uiteindelijk zijn het de hondjes die er de dupe van worden, en daarom reageer ik negatief. Omdat er zo veel vraag is, wordt er veel gefokt met van alles en nog wat, en veel onverantwoorde keuzes gemaakt, juist omdat je die hondjes toch wel kwijt raakt. Hondjes met afwijkingen gaan nog steeds voor honderden euro's als broodjes over de toonbank. Dat vind ik ontzettend triest, en daarom raad ik niemand aan om er zomaar een reu op te zetten.

Dus mensen, kijk alsjeblieft iets verder dan je neus lang is voor je oooh en aah roept.

Wij hebben ons hondje goed na laten kijken door de DA en een geschikte reu er op gezet met een goed stamboom en mooie lijn heeft al mooie nakomelingen
Daarbij verkopen wij onze hondjes al zo wie zo niet aan mensen met hele kleine kinderen het zijn nl geen speelgoedhondjes wij verkopen onze hondjes alleen aan serieuse mensen en ook niet aan jonge meiden van 18 jaar omdat het zo leuk staat in hun tasje
Ik weet dan blijft er niet veel over dan alleen oudere mensen of leuke jonge stelletjes, reageren die niet dan is het heel simpel dan blijven de pups gewoon bij ons in huis
En wij hebben over een nestje heel lang nagedacht meer dan 1 jaar en dan nog was de vraag wel of niet en op advies hebben we dit toch maar een keer gedaan en het blijft ook bij een keer ik ben geen broodfokker die staan genoeg op marktplaats
En wij zijn reuze benieuwd naar onze pups

yentl2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 09:49

GJ9 schreef:
Mjay schreef:
niet zo negatief doen allemaal hoor... het lijkt erop dat de TS er echt wel goed over nagedacht heeft... en die chihuahuas wil iedereen tegen woordig mee in zijn of haar tas dus nieuwe baasjes zat als je het mij vraagt...
Het enige wat ik weet van het fokken met chihuahuas is het risico op een open fontanel.... dat zou ik persoonlijk niet mee willen maken... maar weet niet precies wat daar de kansen opzijn

Sorry als ik misschien negatief over ben gekomen, ik wil hier niet vervelend tegen iemand persoonlijk ofzo doen.

Ik ben echt helemaal weg van de Chihuahua, deze beestjes gaan mij echt aan het hart. Als ik dan zie HOEVEEL nare dingen er gebeuren met deze hondjes, alleen maar omdat er toevallig geld te verdienen valt, kan ik daar echt fel op reageren.

Fokken is helemaal niet leuk in een periode waarin je plat wordt gebeld door meisjes die graag een chihuahua willen omdat dat zo leuk staat in je tas. Je wilt graag echte liefhebbers voor je pupjes waar je zo verknocht aan bent, en geen mensen die het er wel leuk uit vinden zien. Hype afgelopen, en alle hondjes in het asiel.

Uiteindelijk zijn het de hondjes die er de dupe van worden, en daarom reageer ik negatief. Omdat er zo veel vraag is, wordt er veel gefokt met van alles en nog wat, en veel onverantwoorde keuzes gemaakt, juist omdat je die hondjes toch wel kwijt raakt. Hondjes met afwijkingen gaan nog steeds voor honderden euro's als broodjes over de toonbank. Dat vind ik ontzettend triest, en daarom raad ik niemand aan om er zomaar een reu op te zetten.

Dus mensen, kijk alsjeblieft iets verder dan je neus lang is voor je oooh en aah roept.

Wij hebben ons hondje goed na laten kijken door de DA en een geschikte reu er op gezet met een goed stamboom en mooie lijn heeft al mooie nakomelingen
Daarbij verkopen wij onze hondjes al zo wie zo niet aan mensen met hele kleine kinderen het zijn nl geen speelgoedhondjes wij verkopen onze hondjes alleen aan serieuse mensen en ook niet aan jonge meiden van 18 jaar omdat het zo leuk staat in hun tasje
Ik weet dan blijft er niet veel over dan alleen oudere mensen of leuke jonge stelletjes, reageren die niet dan is het heel simpel dan blijven de pups gewoon bij ons in huis
En wij hebben over een nestje heel lang nagedacht meer dan 1 jaar en dan nog was de vraag wel of niet en op advies hebben we dit toch maar een keer gedaan en het blijft ook bij een keer ik ben geen broodfokker die staan genoeg op marktplaats
En wij zijn reuze benieuwd naar onze pups

De asiels zitten idd overvol maar niet elk mens wilt een hond uit t asiel ik zelf ook niet en waarom niet?de meeste hondjes hebben een achtergrond zijn of vals of plassen in huis hoe zijn ze opgevoed etc etc
Ik heb toen mijn oude labrador van 14 helaas was overleden overwogen om een hond uit t asiel te halen maar heb toen toch weer voor een pup gekozen en wel 1 van 9 weken en weer een labrador zij word inmiddels in januari al weer 7
En daarbij heeft ieder mens een bepaald ras wat hem of haar aanspreekt dat heb ik met labjes en herders helemaal mijn ras en mijn dochter de chiuahua

En dat er honden uit spanje gered worden vind ik super de honden in onze asiels hebben het best wel goed maar de honden in spanje worden opgehangen aan bomen als ze niet voldoen dit is pas triest

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 10:48

GJ9 schreef:
Heeft die reu al vaker gedekt? Als een reu eenmaal gedekt heeft is hij niet meer zindelijk, dus gaat hij het hele huis onder plassen bij je vriendin.

DIT vind ik zo'n ONZIN!
hahahaha..
sorry, maar belachelijk!

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 10:56

las later dat het waarschijnlijk om markeren gaat?
Ook dat heeft niet veel met dekken te maken.
Ik had een vent die hier niet mee stopte, en toch nog nooit gedekt had! (castratie hielp tot op zekere hoogte! hij doet niks meer, behalve als er een vreemde reu in huis is geweest die markeerde)
De ander houd alles droog.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 11:01

Mijn mening verder,
Ze heeft er waarschijnlijk beter over na gedacht dan de halve wereld die 'nestjes neemt'
Je ziet allerlei kruisingen en ongelukjes (met chihuahua's) die als meer verkocht worden dan een stamboom Jack russel (kruising jack Russel, Chihuahua bijv.)

Het grote VOORDEEL van een nestje met een chihuahua is dat je geen 12-15 baasjes moet zoeken, maar vaak niet meer dan 3 of 4.

Als beide hondjes gezond zijn, en gekeurd, lijkt me niet veel aan de hand. Als er begeleiding voor de bevalling en eventuele backup voor een keizersnee is, dan is dat ook fijn natuurlijk!

Ik heb bijv zelf hier een hele 'wachtlijst' met mensen die heel serieus een puppy van een van mijn teefjes zouden willen.
Tegen de tijd dat ze ouder is, ga ik ook eens laten onderzoeken of dat allemaal kan met haar.
Aangezien ik precies weet waar de pups dan heen gaan, zie ik het dan niet als botweg vermeerderen of egoisme door maar te zien of je ze verkoopt.
Dit zijn mensen die nooit een hondje uit het asiel zouden nemen.

Maar mocht ik niet een aantal baasjes op voorhand hebben, zou ik het niet doen. Er zijn al genoeg pups. Laat dan inderdaad de beste van de beste een nestje krijgen om dat voort te zetten ;)

Mustang1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 11:04

chipieke schreef:
dat is al heel fijn dat ze beide stamboom hebben! Ben benieuwd naar foto's :D

Ja, ik ook! :+ Mama is wel mooi! (:)

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 11:08

Citaat:
Teef en reu voldoen allebei aan de eisen van de rasvereniging. Ze zijn allebei voor de dekking nagekeken, en voor de zekerheid ontwormt. Ze hebben ook alle entingen en zijn gewoon kerngezond en hebben geen afwijkingen. Ik weet niet wat ik dan nog fout doe?

Je doet niks fout hoor , veel succes met je nestje en als het zo ver is even wat fotos.
Vind wel dat er wat negatief gereageert word , het is algemeen bekent dat een chihauhua moeilijk te fokken is ook vanwege zijn maat
en afwijkingen maar ze heeft toch uitgelegd dat alles is nagekeken door een DA.
Zon klein hondje heeft altijd een klein aantal pups dus ik denk ook niet dat er moeite is om nieuwe baasjes te vinden.
Alleen heel goed de geboortedatum uitrekenen want deze kleine hondjes kunnen vaak problemen hebben bij bevalling.

Ook is het onzin dat reuen die dekken gaan merken (plassen)

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 11:24

Karlijn: ik dacht dat jij verstand van Chihuahua's had

Over dat merken: dat doen ze al, maar de kans is groot dat dat veel erger gaat worden. Natuurlijk kan je dat wel weer afleren, maar je hond veranderd er zeker door en het is de vraag of je dat moet over hebben voor 1 dekking.