Kip ineens dood

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bojangles

Re: Kip ineens dood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 19:31

Ze zitten nu binnen in huis in een caviakooi (die 2 van buiten) en de nieuwe kip zit apart in een andere caviakooi in een andere kamer.

Heb nu speciaal spul van de dierenarts ByeMite oid voor het hok.
Maar eerst zal het hok gewoon geschrobt moeten worden en uitgebrand oid.

Advies van de dierenarts was om de kippen goed te voeren en te zorgen dat ze goed bleven eten, zodat ze wat aankomen.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 19:34

Ja, lekker mais en meelwormen voor ze kopen... zijn ze ook vaak dol op.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 19:54

Ja dat had ik gelezen over die meelwormen dat dat veel energie geeft, eens kijken waar ik die vandaan kan halen.
Zou je die bij ene Welkoop of Boerenbond kunnen halen, of moet ik daar echt voor bij een dierenspeciaalzaak zijn.

Bedoel je hele korrels graan? Kunnen krielkipjes die wel verwerken? :P

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 22:01

Wat je kan geven is vitamines door het water (of een beetje rosvicee) mais uit blik, gewoon van de supermarkt, daar zit vocht in en vinden ze heerlijk en makkelijk te eten voor de krieltjes. Verder ook ei, gewoon rauw eitje stuk slaan voor ze, en zonnebloempitten, zit veel vet in :j
Meelwormen moet je meestal bij een zaak kopen die reptielenvoer enzo heeft, kijk anders op marktplaats onder diervoeding.

Onvoorstelbaar dat het door de mijt komen kan he?! Jemig. Gewoon schrikken. Ik controleer mijn hok al af en toe in het donker met een zaklamp, maar dat ga ik zeker vaker doen!

Sterkte Bojangles!!!

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 22:05

Bedankt voor de tips!

Volgens de DA kan het iedere kippenhouder zomaar overkomen...
Zeker omdat ze vaak 's nachts actief zijn en dan alsnog sneaky kunnen wegkruipen als je ze gaat zoeken.

Waar haal je vitamines voor kippen? :o

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 22:08

Ja, natuurlijk kan het iedereen overkomen :j Mijt is gewoon vreselijk en hardnekkig!

Ik was vergeten te zeggen dat je ook natuurlijk, nu ze binnen zijn, moet zorgen voor wat grit (fijne steentjes) en eventueel wat groenvoer. Ik geef ze in de winter vaak andijvie bij. Dat hang ik dan op, een heel krop (heb 40 kippen) en dan kunnen ze er hapjes van nemen wanneer ze willen. Meestal is het in 2 dagen op.
Ook kan je gras plukken voor ze. Eten ze zo op.

Vitamines kun je of bij de dierenwinkel halen, of ook bij je DA.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 22:18

Potverdikkie zeg!
Wat een ellende! heb jij weer....

Ik wil toch even zeggen dat ik je n topwijf vind! met een kip naar de dierenarts!
Er zijn er niet veel die je dat nadoen! die zien een kip als ''maar een kip''

Hopelijk komt het goed...! zie een hoop goede tips voorbij komen, vooral van jeddah, ik kan eht ook alleen maar met haar eens zijn :j

Je hebt een tijdelijk verblijf nodig.. hmm.. lege stal?
Of zo

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 22:21

Haha thanx Jolanda ;)

Is overigens de 2e keer dat ik met een kip op de kliniek zat, 1e keer had er eentje legnood en moest geholpen worden alleen tijdens het hechten werd de stress te veel en overleed dus alsnog.....

Hier gaan wij met alle dieren naar de kliniek als het nodig is, als je dieren neemt moet je er ook voor zorgen..... ;)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 22:23

is las het idd dat je dat al had meegemaakt.
ja idd je hebt dieren, dus moet je er ook voor zorgen..
helaas zijn er zat andere die met een muis, cavia,kip niet naar de DA gaan ....

Ik zal voor je duimen dat het zich neiet verder uitbreid en de rest blijft leven

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 10:43

he bah dus toch mijt. Daar ben je wel even zoet mee om die weg te krijgen. Een keer schrobben is niet genoeg helaas. Het beste is om het iedere 10 dagen te herhalen tot je echt in de kieren geen rotzakjes meer ziet zitten. Je kunt ze s nachts wel zien als je in het donker met een lampje in je hok schijnt. Ze zien eruit als zwarte of rode puntjes die langzaam bewegen. En overdag kun je ze in kieren terug vinden, of onder je zitstok of in het legnest in een hoekje. Een voordeel is dal het idd de mijt is je nieuwe kipje er geen last van heeft al en die gewoon bij de rest neergezet kan worden. Ontsmetten kan ook met Halamid of mijtmiddelen zoals Sebacil voor paarden. Daar kun je royaal mee soppen en die krengen vernietigen.

Meelwormen kun je bij iedere goede dierenzaak kopen. Mais heb je ook in gebroken versie daar worden ze ook wat dikker van. verder is pasta en rijst ook een goede dikmaker voor kipjes, mits niet teveel gevoerd natuurlijk.