Mijn konijn gromt!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 20:34

xNursiex schreef:
Edit
@ Twiggy2008:
Allemaal leuk en wel. Maar ik had twee konijntjes samen. Nu is er eentje helaas overleden en zit de andere alleen.
Maar mijn ouders zijn "de beestjes" in de tuin gewoon beu dus er komt echt geen nieuwe bij.
Wel als ik op mezelf ga. Maarja dan denk ik dat Ko ook al behoorlijk oud of heen is.

Dus soms kan het inderdaad niet. Of zal ik maar tegen mijn ouders weten in een konijn gaan kopen, deze in een hutje
in het bos houden en groente soep voeren? ;)

Nee hoor, je kunt zo bij de konijnenopvang een soortgenootje halen en desnoods afspreken dat je die nieuwe terug brengt. Dat jouw ouders het niet meer willen, wil niet zeggen dat je goed bezig bent. ;)
Want het konijn is de dupe. Dit had je ook eerder kunnen bedenken, toen je er aan begon.

Als er bij mij een overlijdt, laat ik de ander ook niet alleen zitten. :n

xJasmijn

Re: konijn die gromt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 20:35

geen cavia of ander dier bij zetten aleen konijn want anders kunnen ze niet met elkaar 'praten'

xNursiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 20:43

Twiggy2008 schreef:
[
Nee hoor, je kunt zo bij de konijnenopvang een soortgenootje halen en desnoods afspreken dat je die nieuwe terug brengt. Dat jouw ouders het niet meer willen, wil niet zeggen dat je goed bezig bent. ;)
Want het konijn is de dupe. Dit had je ook eerder kunnen bedenken, toen je er aan begon.

Als er bij mij een overlijdt, laat ik de ander ook niet alleen zitten. :n

Ik snap niet helemaal wat je met de eerste zin bedoeld? Dat ik Ko na jaren terug moet brengen?
Of heb je niet begrepen wat ik zei toen ik vertelde dat mijn ouders niet weer een nieuw konijn willen. Omdat je zegt
dat ik en soortgenootje erbij kan halen ...

Ik had een konijn erbij gekocht, Ko. Jaren daarna is zijn vriendje overleden, dat was Vlinder.
Ko is zelf nu ook op leeftijd. Die ga ik echt niet weg doen met het risico dat hij alsnog in een hokje terrecht komt!
Hij zit prima in een grote tuin met heerlijk veel vrijheid. Geen vriendje, ja hij heeft jaren gezeldschap gehad. Maar
nu zit het er gewoon echt niet in.
Ik weet dat het niet ideaal is. Maar ik heb dat toch liever dan hem weg brengen naar een asiel waar nog
zoveel anderen konijnen zitten die ook op een goed huis wachten. Kleine kans dat dan net mijn oude knar
goed terrecht komt.

Dus wat hadden mijn ouders daar eerder aan kunnen bedenken? Of ik .. ik kan dat niet voor ze invullen he.
Als het aan mij ligt komt er een bij. Maar ik kan me het best indenken dat mijn ouders het naar jaren van konijnen
weleens goed vinden met het slopen van hun tuin.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 20:48

xNursiex schreef:
Ik snap niet helemaal wat je met de eerste zin bedoeld? Dat ik Ko na jaren terug moet brengen?
Of heb je niet begrepen wat ik zei toen ik vertelde dat mijn ouders niet weer een nieuw konijn willen. Omdat je zegt
dat ik en soortgenootje erbij kan halen ...

Ik had een konijn erbij gekocht, Ko. Jaren daarna is zijn vriendje overleden, dat was Vlinder.
Ko is zelf nu ook op leeftijd. Die ga ik echt niet weg doen met het risico dat hij alsnog in een hokje terrecht komt!
Hij zit prima in een grote tuin met heerlijk veel vrijheid. Geen vriendje, ja hij heeft jaren gezeldschap gehad. Maar
nu zit het er gewoon echt niet in.
Ik weet dat het niet ideaal is. Maar ik heb dat toch liever dan hem weg brengen naar een asiel waar nog
zoveel anderen konijnen zitten die ook op een goed huis wachten. Kleine kans dat dan net mijn oude knar
goed terrecht komt.

Dus wat hadden mijn ouders daar eerder aan kunnen bedenken? Of ik .. ik kan dat niet voor ze invullen he.
Als het aan mij ligt komt er een bij. Maar ik kan me het best indenken dat mijn ouders het naar jaren van konijnen
weleens goed vinden met het slopen van hun tuin.

Nee, natuurlijk bedoel ik niet dat je Ko terug moet brengen. ;)
Ik neem aan dat je aan het beestje gehecht bent. :)
Ik vind het alleen moeilijk om te lezen in hoeverre dieren aan de mens overgeleverd zijn en daardoor dus een eenzaam leven moeten leiden.... Kan er niets aan doen, ik vind dat gewoon zielig......

principal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 20:52

Mijn konijn had het ook die heb ik toen gecastreerd. En was toen rustiger.
Hoewel soms als ik onverwachts in dekooi kom met mijn hand doet ie ook wel, ach ja ik doe niet moeilijk. Hij is al een oudje inmiddels. En doet verder geen kwaad.

xNursiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 20:52

Twiggy2008 schreef:
Nee, natuurlijk bedoel ik niet dat je Ko terug moet brengen. ;)
Ik neem aan dat je aan het beestje gehecht bent. :)
Ik vind het alleen moeilijk om te lezen in hoeverre dieren aan de mens overgeleverd zijn en daardoor dus een eenzaam leven moeten leiden.... Kan er niets aan doen, ik vind dat gewoon zielig......

Ow ik vind het ook zeker niet leuk voor Ko en ik weet dat het niet ideaal is.
Maar ik kan me gewoon helemaal voorstellen dat mijn ouders het beu zijn. De tuin zag er gewoon nooit uit.
En het is hun tuin en hun beslissing. En dan snap ik best dat ze zeggen: wees blij dat hij nog lekker de ruimte heeft,
je kan hem ook in een hokje op je kamer zetten als het niet zint.

Een vriendje zou ideaal zijn. Ze waren ook echt leuk die twee samen. Maar ik bedoel maar te zeggen: soms is het
echt niet anders!
En ik ben inderdaad aan Ko gehecht. Ben nu eenmaal gek van konijnen. Al moet ik zeggen dat Vlinder echt mijn maatje was.

Later als ik groot ben ,hopelijk volgend jaar haha, dan komt er een tweede konijn als ik op mijn eigen zit.

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 20:53

Sorry, maar ik snap de TS niet helemaal. Je konijn gromt, geeft aan dat die ongelukkig is. Zit in een té klein binnenhok.. Je konijn verveelt zich dood en is doodongelukkig. Maar omdat jij nu eenmaal een te klein hok hebt, moet je konijn maar lijden? Of koop een grote hok, met buitenhok en een konijn erbij, of geef hem weg.. Of eet hem op, dat is een stuk minder zielig als hoe jij op dit moment je konijn houdt. Sorry hoor..

judith__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 20:53

haha ja dit herken ik wel whaha
ik heb ook een konijn(binnen konijn)
en hij loopt als ik thuis ben door de kamer.(hij is zindelijk)
en soms dat moet hij naar zijn hok en dan zag ik knuffel(knuffel is zijn naam)kom naar bed en dan kijkt hij enn dan zeg ik kom je nog..?
en dan meetsal komt hij wel maar soms blijft hij onder de tafel zitten en dan moet ik hem gaan halen en dan gaat hij zich zelf verdedigen omdat hij dan niet naar z'n bed(hok) wil en als i9k hem dan wil oppakken gata hij grommen!!! wahhahah

Niien_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-09 21:06

@ uppojono: om dat soort commentaar heb ik niet gevraagd.
Kun je dat niet ff voor je houden de volgende keer.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 21:14

Denk je eens in dat jij je levenlang op je slaapkamer moet zitten, je krijgt eten en soms een aai van een aap maar verder geen contact met andere mensen... Hoe zou jij je dan voelen?

Als jij geen maatje er bij kan geven dan denk je aan het welzijn van het dier en doe je hem naar een opvang, dan weetje zeker dattie uiteindelijk goed terecht komt, samen met een maatje en een mooi hok.

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 21:16

ondanks een maatje zal de voedster gewoon blijven grommen hoor.... je kan dr wel 10 konijnen bij gaan doen maar dit is nou eenmaal gewoon typisch voedster gedrag al mijn voedsters op 1 na hebben dat altijd gedaan..

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 21:17

Niien_S schreef:
@ uppojono: om dat soort commentaar heb ik niet gevraagd.
Kun je dat niet ff voor je houden de volgende keer.

Nee, dat kan ik niet voor me houden. Ik kan er niet tegen als dieren lijden.. En dat is in dit geval zo.. Met de oplossingen die geboden worden, wil je op de 1 of andere manier niks doen..

xNursiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 21:19

x_Marr schreef:
Denk je eens in dat jij je levenlang op je slaapkamer moet zitten, je krijgt eten en soms een aai van een aap maar verder geen contact met andere mensen... Hoe zou jij je dan voelen?

Als jij geen maatje er bij kan geven dan denk je aan het welzijn van het dier en doe je hem naar een opvang, dan weetje zeker dattie uiteindelijk goed terecht komt, samen met een maatje en een mooi hok.

En een mooi hok?
Konijnen in een hok, dat vind ik pas zielig!
Mensen roepen erg snel dat geen maatje zielig is, blijkt nu ook maar weer. Maar twee
konijnen in een hok vind ik pas sneu.
Stel je voor dat je nu een slaapkamer zit en als je vergroot krijg je er de ruimte van je badkamer bij. Wat een luxe ;)
Geef dat dier een stukje tuin/balkon/een kamer gedeelte. Kunnen ze rennen.
Wat ook konijnen zijn vluchtdieren.

Niien_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-09 21:21

Ik laat dr ook elke dag vrij rondlopen op een groot kleed, het nadeel is dat ik haar dan niet meer te pakken krijg..

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 21:22

Met andere woorden, ik heb dus jarenlang mijn konijnen mishandeld? >;) Zo zagen ze er ook uit ja. Ik kan mijn eigen voorstellen dat ieder dier gelukkiger is als er een maatje bij zit, maar dat het zonder ook goed gaat heb ik nu meerdere malen zelf ervaren. En dit meteen als diermishandeling neer te zetten vind ik overdreven. Nu terug denk aan de periode dat wij ze hadden, zagen ze er geen moment ongelukkig uit. Het waren enorme knuffelkonten en renden vrolijk buiten of binnen rond.

xNursiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 21:23

magda_90 schreef:
Met andere woorden, ik heb dus jarenlang mijn konijnen mishandeld? >;) Zo zagen ze er ook uit ja. Ik kan mijn eigen voorstellen dat ieder dier gelukkiger is als er een maatje bij zit, maar dat het zonder ook goed gaat heb ik nu meerdere malen zelf ervaren. En dit meteen als diermishandeling neer te zetten vind ik overdreven. Nu terug denk aan de periode dat wij ze hadden, zagen ze er geen moment ongelukkig uit. Het waren enorme knuffelkonten en renden vrolijk buiten of binnen rond.

Ehhh .. tegen wie is dit ;)

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 21:25

x_Marr schreef:
magda_90 schreef:
Er word wel heel snel geroepen dat het komt doordat het diertje alleen zit. De 4 konijnen hier hebben ook alleen gezeten en die hebben dit gedrag nooit vertoont, dito dat ik van anderen dit ook niet gehoord heb. Dat hoeft natuurlijk niet te betekenen dat alleen zijn goed is, maar het hoeft ook niet te betekenen dat dit de oorzaak is.

TS, ik zou nog even verder kijken als ik jouw was.

Niet alle konijnen grommen inderdaad, maar als je konijn gromt en je aanvalt en hij zit alleen dan is het toch gok ik zo 99% van de keren eenzaamheid. Territoriaal gedrag. En een maatje helpt dan ook in 99% van de gevallen.

Mijn konijnen hebben altijd samen gezeten en deden het beiden ;) Nu is 1 van de twee dood, kan er geen konijn bij, maar aan het gedrag is niets erger geworden hoor...
Alleen het is sowieso altijd beter om er een maatje bij te doen... Jij zou het waarschijnlijk ook niet leuk vinden om altijd in je eentje in een klein hokje te zitten.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 21:26

xNursiex schreef:
magda_90 schreef:

Ehhh .. tegen wie is dit ;)

Algemeen bedoelt. Ik volg het topic al een tijdje en het word meermaals zielig (diermishandeling) gevonden om deze knager alleen te houden.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 21:27

xNursiex schreef:
x_Marr schreef:

En een mooi hok?
Konijnen in een hok, dat vind ik pas zielig!
Mensen roepen erg snel dat geen maatje zielig is, blijkt nu ook maar weer. Maar twee
konijnen in een hok vind ik pas sneu.
Stel je voor dat je nu een slaapkamer zit en als je vergroot krijg je er de ruimte van je badkamer bij. Wat een luxe ;)
Geef dat dier een stukje tuin/balkon/een kamer gedeelte. Kunnen ze rennen.
Wat ook konijnen zijn vluchtdieren.

Ik zou liever samen met een vriendin in een kamer opgesloten zitten, dan in mijn eentje in een kamer, al heb ik dan minder ruimte...

Niien_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-09 21:28

Gaan we alles nou vergelijken met onszelf?
Dat lost ook niks op..

xNursiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 21:29

Jaimyliefje schreef:
Ik zou liever samen met een vriendin in een kamer opgesloten zitten, dan in mijn eentje in een kamer, al heb ik dan minder ruimte...

Ik hoor het wel als je een paar jaar samen opgesloten zit en elkaar het kot uitvecht :D
Neehoor, ik vind hokken een groot kwaad. Een groter kwaad dan alleen zitten. Want ik wil
alleen zitten ook niet goed praten :)

Nou zijn konijnen geen mensen, dus kunnen we eigenlijk niet vergelijken. En als het dan gaat om voldoende
beweging (in een hok kan het beestje iedere dag een paar stappen op en neer huppelen in het stro) of voldoende ruimte,
dan kies ik nu even voor voldoende ruimte.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 21:31

Ik vind het andersom, ieder zo zijn mening. Eenzaamheid vind ik het ergste wat er is :P

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 21:31

Het typische vermenselijken van een dier heet dat. Het is logisch om dat te doen, maar vergeet niet dat een mens een compleet ander zoogdier is dan een konijn dat is. Dus anderen behoeftes etc.

Het zal daarom vast ook wel zielig gevonden om een vogelspin in een terraria van 30*30 te zetten, maar ja in de natuur gebruiken zij nu eenmaal niet meer ruimte. Maar dat was even offtopic want een knager valt daar niet echt mee te vergelijken :+

Niien_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-09 21:33

nu ze alleen is heeft ze genoeg ruimte.
ze is ook lui dus ligt de hele dag uitgestrekt in dr hok, hihi

xNursiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 21:35

magda_90 schreef:
Het typische vermenselijken van een dier heet dat. Het is logisch om dat te doen, maar vergeet niet dat een mens een compleet ander zoogdier is dan een konijn dat is. Dus anderen behoeftes etc.

Het zal daarom vast ook wel zielig gevonden om een vogelspin in een terraria van 30*30 te zetten, maar ja in de natuur gebruiken zij nu eenmaal niet meer ruimte. Maar dat was even offtopic want een knager valt daar niet echt mee te vergelijken :+

Alleen heeft een knager wel ruimte nodig :D
Ik krijg ook standaard bij de dierenarts te horen: buiten konijn zeker? *enthousiaste blik*.
Is zoveel beter voor de lichamelijke gezondheid en het gestel van het nijntje.