Je eigen koe houden en laten doden voor het vlees?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Zou jij een kalf kunnen op laten groeien om daarna te slachten?

Ja, dan weet ik in ieder geval wat voor vlees ik eet
72 (25%)
Ja, geen probleem mee
40 (14%)
Nee
162 (57%)
Anders nl
9 (3%)

Totaal aantal stemmen: 283

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 15:23

Houden!!! :D Stier, hengst, merrie, koe, het zijn dieren en zelfs met een kuiken kun je een band opbouwen :j
Daarbij, worden er niet al genoeg beesten geslacht om van 'te profiteren'? :)

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 15:40

Ik weet niet zeker of ik het zou kunnen, maar als ik later *wanneer ik groot ben :P* veel grond heb zou ik eventueel wel eigen vlees willen opkweken.

Vroeger hadden we kippen en hoewel ik er met veel liefde m'n tijd instak had ik er toch ook geen problemen mee als ze in de pot verdwenen. De kippen werden gehouden voor eieren en vlees en dat was de normaalste zaak van de wereld.

Een oom van ons had ook wat grond aan z'n huis en die had regelmatig biggetjes/kippen/konijnen/kalfjes die hij vetmestte en dan liet slachten. Wij kregen dan ook wel eens een half varken of kwart koe mee naar huis, had je vlees voor de hele winter. Ik heb die beesten ook levend gekend, maar had er geen moeite mee dat ze in onze vriezer eindigden.
Als je op voorhand weet dat de dieren voor de slacht bestemd zijn, hecht je je er bewust niet zo hard aan als aan 'huisdieren'.

Het kan al eens voorvallen dat een dier toch 'huisdier' wordt en dan wordt het idd anders. Wij hebben zo ooit een kuikentje in onze kelder gevonden (verloren gelopen paaskuiken). Wij konden het niet houden dus hebben we hem naar onze oom gebracht. Kuikentje is uitgegroeid tot een prachtige witte haan en heeft nog jaren trots over het erf gelopen. Hijzelf is nooit geslacht en van ouderdom gestorven, z'n zonen echter gingen net zo goed in de pot als andere kippen.

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 15:45

ik zou hem houden...

nu vraag ik me ook af..

kan je hem niet ter dekking aanbieden?

Mayflower_

Re: Je eigen koe houden en laten doden voor het vlees?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 15:47

Ja ik zou hem houden.. Maar ik zou hem ook wel kunnen laten doden later, met de wetenschap dat je er zélf goed voor gezorgd hebt! :)

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 15:48

Citaat:
kan je hem niet ter dekking aanbieden?

Met een os zou je dan wel wat technische probleempjes hebben :')

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 15:50

o wacht :') ik las beer dus dacht meteen aan een mannetje

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 15:57

Wat een schatje!!! :D

Ik zou hem lekker houden. :)
Ik ben ook vegetarisch, mijn dochter ook, dus het vlees zou ons absoluut geen plezier doen.
Daarbij zou ik het ook niet kunnen. :n

Nickytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 16:01

Wat een lieverd zeg. Ik zeg nee op je poll. Ik zou een dier dat ik al zo lang heb niet kunnen laten slachten en opeten.
Een dier dat ik nog maar een maand zou hebben zou ik ook niet opeten hoor :)

Maar ik kan de mensen die 'ja' hebben geantwoord wel begrijpen. Ieder zijn ding natuurlijk :)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 16:02

Nee, ik zou het niet kunnen. Ik moet sowieso niet te veel nadenken over de herkomst van mijn stukje vlees want anders laat ik het staan. En 'exotischere' dieren als fazant, kalkoen en jonge dieren als kalfjes en kuikentjes wil ik sowieso niet. Ik eet het idee zeg ik altijd. Misschien heel hypocriet en apart, maargoed.

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 16:03

Het is moeilijk,aan de ene kant wet je dat ie een goed leven heeft gehad.Maar aan de andere kant heb je er ook een band mee opgebouwd.
Wij hebben er ook aan zitten denken om hier dieren te houden en dan later te slachten.Maar dat vind ik toch te 'dichtbij'.
Nu hebben we pas een half varken opgedeeld met vrienden van ons en dat varken kwam bij andere vrienden vandaan.
Daar heb ik dan weer geen moeite mee.

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 16:03

Beter vlees krijg je niet in principe. Beest heeft een lekker leventje gehad! Ik ben vegetarisch dus zou mijn eigen beesten niet eten maar als je toch vlees eet kan je beter dat van je eigen beest eten.
Dit beest zou ik lekker laten lopen.. te schattig haha!

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 16:14

wat een schattig beestje, ik zou het niet kunnen ben vegetarier! maar je kunt inderdaad beter je beessies eten dan die uit de supermarkt waarvan je niet weet wat voor leven ze hebben gehad!

Gelukkig houd je hem!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 16:17

Ik heb "ja" geantwoord, sinds drie jaar houden we hier schapen, begonnen met een kudde van 35 dieren, nu uitgegroeid tot 70.
En ja dat is dus slachtlammeren produceren. En die breng je niet van harte naar de slacht, maar dat is niet anders. Ik ben nooit vegetarier geweest, en je bent nu wel een stuk bewuster van hoe dat stuk vlees op je bord terecht komt (ik vermoed toch dat veel mensen niet verder denken dan het vriesvak van de supermarkt...).
Vergeleken met intensieve veeteelt hebben onze schapen een behoorlijk goed leven, na de lammertijd worden ze losgelaten op het hoogland, kunnen ze doen wat ze willen. In de herfst worden ze opgezocht , samengedreven en naar huis gebracht (te paard, erg leuk om te doen). Slacht- en leeflammeren geselecteerd, na de slachttijd staan ze dan nog een paar weken op de wei en als het weer echt beroerd wordt gaan ze de stal in, waar ze dan over de winter blijven.
Vadaag eten we lamsbout, is nu aan het marineren, pikant detail voor deze discussie is dat dit een flessenlam was die we van een buur gekregen hebben (praktisch, als gezelschap voor ons flessenlam), een rammetje met een geboortedefect (gebogen voorpootjes). Is dus een lammetje dat we persoonlijk kennen...

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 16:22

Ik vind Billy leuk! :D

Als je hem zou laten slachten om te weten wat er op je bord ligt vind ik niet vreemd.
Mijn oom is altijd boer geweest en ik kwam daar heel vaak en at lekker mee.
Mijn tante had lekker draadjesvlees gemaakt :9 alleen hoorde ik toen van welke koe.
Ik heb vriendelijk bedankt... :D

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 16:56

tja ik zelf zou het niet doen want ik eet helemaal geen vlees, anders tja..als je hem echt kwijt wilt wel.. hij heeft een fijn leventje gehad.. maar ik zelf zou het nu niet kunnen, kijk als je er 10 hebt wel.. maar 1tje waar je echt een band mee opgebouwd hebt? nee.. ik zou dat niet kunnen/willen.

TwinQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 17:03

Ik zou het nooit kunnen, maar ik eet zelf ook geen vlees :Y) Maar zelf een koe/stier kopen en hem een goed leven bied is 100x beter dan vlees kopen uit de bio-industrie! Als je hem niet wilt slachten kun je hem, als je hem niet meer wilt houden, ook verkopen toch? Aan iemand die hem niet gaat slachten dan :+

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 17:09

Ik vind het juist een mooi idee. Beest heeft een goed leven gehad, daar was je nl. bij. Hoeft niet achterlijk lang te reizen en ophokken etc. Ik ben daar wel vóór.
Koop zelf ook het liefst streekproducten, waarvan ik dus weet dat ze hier in de buurt in de wei hebben gestaan, en een mooi leven hebben gehad.

Liever dus een lammetje van eigen stal dan een kipfilet uit de supermarkt.

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 17:54

Ik heb er geen probleem mee, mits ik het dier met de intentie om het te laten slachten heb aangekocht. Dan verzorg ik het netjes, maar bewaar verder een emotionele afstand zodat ik er geen band mee krijg. Zelf slachten zou ik niet kunnen, maar heb er geen bezwaar tegen dat mijn vent dat doet.
We doen dit trouwens al met eigen varkens en we hebben vorig jaar ook een stierkalf samen met de buren geslacht. Ieder de helft van het vlees, anders is het in één keer zo veel.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 18:49

TS, is het geen idee om deze te houden. en dan vervolgens een Belgische Blauwe (of 50%) aan te kopen, deze ca 1 jaar te houden en dan naar de slacht te brengen?

Je krijgt nooit goedkoper je biefstukje en het is echt heerlijk vlees.
De BB zijn vleesbeesten, dus die hebben wat eerder, meer vlees. Dan kan het sneller uit dat je laat slachten.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 15:18

Ik heb voor anders gekozen. Ik weet hoe Billy bij jullie is gekomen en dan is het antwoord, nee lekker laten lopen.

Maar het aankopen houden van een dier voor de slacht als ze van mezelf zijn denk ik niet te kunnen.

Maar en daar zit het anders in. Op dit moment hebben we 5 grotere kuikens rondlopen waarvan ik weet dat als er hanen tussen zitten die we niet kwijt raken dan laten we ze slachten en panklaar maken en gaan ze hier toch de vriezer in. En dat gaat moeite kosten dat weet ik nu al. Er is ons ook al aangeraden ze een paar maanden in de vriezer te laten zitten zodat ze minder op het schattige kuikentje lijken.

Maar ik merk wel dat ik nu een andere band met ze heb tot ik zeker weet wat haantjes en hennetjes zijn. Omdat ik me niet teveel wil hechten hoe lief, leuk en schattig ze nu ook zijn. Zodat de beslisiing dadelijk wat minder moeite kost. En als we uiteindelijk weinig problemen hebben ze uiteindelijk op te eten is de kans groot dat we toch regelmatiger echte vleesrassen laten uitkomen voor consumptie.

Waarom we het doen omdat we zo zeker weten dat ze een goed leven hebben gehad en waar we normaal de kippen vandaan hebben om te eten we weten dat als we opbellen de man naar zijn schuur gaat en er 5 aanwijst die geslacht worden. Daarnaast halen we ons rund en lamsvlees het liefst bij iemand vandaan die kleinschalig en diervriendelijk zijn dieren groot laat worden en ze dan laat slachten.

In lelystad haalde we ons rundvlees bij een boer die ons dan opbelde dat hij de dag erop ging slachten en wat we wilden hebben. En in de winter haalden we het vlees op tewijl de rest van de kudde in een grote open stal stond. Dat is altijd wel even slikken geweest maar het is dat of vegetarisch worden.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 15:22

Casca schreef:
Het ligt er heel erg aan waarom je het kalfje hebt aangeschaft. Koop je hem als leuk weidemaatje => nee, dan ben je er gek mee om het karakter.
Koop je hem als maatje maar ook als slachtstier => Dan weet je van tevoren dat je hem alleen een leuk leven wil bieden en daarna...

Ik zou het best kunnen, een stier kopen voor het vlees. Maar wij hebben hier niet zo veel land, en ook niet zo'n grote vriezer :Y) haha

Zo denk ik er ook over, hier gaat ook ieder jaar een varken de vriezer in die we zelf uitzoeken bij de biologische boer. Heerlijk :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 15:25

chocobroodje schreef:
fjordnina schreef:
Tja, ik heb er ook wel eens over nagedacht om later zo iets te doen. Je weet precies wat je eet en ook hoe het dier geleefd heeft. Echter zou mijn intentie vanaf het begin af aan zijn dat zo'n dier uiteindelijk voor de slacht bestemd is. Dan sta je er toch anders tegenover dan zoals jij nu. Iets wat begon als grapje, maar uitgroeide tot een dier waar je een band mee opgebouwd hebt. Nee, ik geloof niet dat ik het in dit geval zo makkelijk zou kunnen.

Kenissen van mij hadden 2 jonge biggen de ze optrokken, en dan lieten slachten. Denk ook dat als je ze voor dat doel koopt er anders tegen aan kijkt, maar of ik het zelf zou kunnen weet ik niet. Ik ben er iig niet tegen.

Zo denk ik er ook over :j Als je er al aan begint met het idee dat je hem later gaat laten slachten bouw je mnider band op en is het ook makkelijker afscheid nemen.

Zo kijk ik ook naar mijn bijrijdpaard, hardstikke leuk om mee te rijden, maar als ze ooit wordt verkocht laat ik er geen traan om. Ik bind me niet, omdat ik weet dat de eigenaar me eruit kan zetten (niet dat dat gebeurt maargoed), dat ze verkocht kan worden, en ze is gewoon niet van mij.
Bij mijn eigen pony was dat heel anders, daar bouw je echt band mee op, en dan is verkopen ook heel moeilijk.

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 15:44

Al zou ik de mogelijkheid hebben dan zou ik er ook voor kiezen om een koe/varken te houden voor eigen consumptie. Ik weet wat voor een leven dat dier heeft gehad en dat zal wellicht stukken beter zijn als bij een commercieel bedrijf..

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 15:49

eigenlijk zou ik dit het ideale alternatief vinden voor de bio-industrie. iedereen zijn eigen koetje. helaas ben ik een schijterd en haal ik mijn stukje vlees echt uit de diepvries..het is wel biologisch zodat ik weet dat het beestje het zo goed als mogelijk heeft gehad. ik vind het niet verkeerd om je eigen beesten te eten mits ze een goed leven hebben gehad, want om die reden alleen zou ik het kunnen, maar ja, dat mag een ander doen, ik zou me teveel hechten.

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 15:58

mijn vader had vroeger ook wat hobby koeien en stieren en die waren uiteindelijk ook voor de slacht...
met de goede koeien fokte hij verder en de rest ging naar de slacht, dit is vrij normaal als je vleeskoeien houd...

alleen hebben we er zelf weinig van op, geloof dat we maar 1 keer ons eigen vlees ophebben, en het was supervlees hoor, de slager hier betaalde er maar al te graag voor...

dus ik zie het probleem niet zo, al kan ik ook begrijpen dat je je aan zo'n beest gaat hechten....

doe gewoon wat je zelf vind wat ok is, wil je hem graag houden....lekker laten staan zou ik zeggen...