Konijn aanschaffen/onderhouden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 19:22

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het hok is ruim 1,60 groot, want volgens mij is hij nog groter dan miju en ik ben 164.
hij is 1,80 breed. Maar daar komt dus nog wel 1 a 2 mtr ren aan op den duur...

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 19:23

Manou schreef:
Knaagstenen zijn inderdaad schadelijk voor konijnen en ze zijn ook nog nutteloos. Het gebit van een konijn slijt van langdurig kauwen op bijvoorbeeld hooi, samen met dat ze de vezels hard nodig hebben voor een goede spijsvertering is dat de reden dat er altijd hooi moet zijn.

Beetje jammer dat zo'n vrouw dat dan zegt. Ik dacht eerst dat jullie van die grote groene of oranje dingen bedoelde. Die had ik dan ook niet gekocht. En ze zei dat het ook wel slim was om een bal te kopen, maar ik zei dat ik eerst wel eens ga kijken hoe de konijnen zijn etc...

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 19:33

Je bent je super aan het voorbereiden (of eigenlijk moet ik zeggen, je hebt je super voorbereid). Zie zo heel wat leuke hokken voorbij komen...

Mijn twee dames konijnen, die allebei geboren zijn in december 2007, maar geen nestgenootjes zijn, zitten al vanaf een zeer jonge leeftijd bij elkaar. Gelukkig gaat dat goed. Een van de twee is duidelijk wel dominanter, maar dat vormt tot op heden geen enkel probleem. Ze lopen altijd buiten, ik heb zo'n hok van twee verdiepingen, onder is ren, boven hok, en daarom heen heb ik nog een ren gebouwd. Op het breedste stuk is die 1.50 meter bij 1.25 meter, op het smalste stuk wat minder diep. Bodem bestaat uit steen onder het hok, en gras (waar gaas op ligt) in het grootste deel van de ren, daarnaast nog een graaf stuk, waar ze hele gangen graven (waar dan weer gaas onderin ligt). Soms waait het behoorlijk in het hok, dus we hebben dit weekend een stukje afgezet in het tuinhuis. Daar maken we woensdag zo'n kattenluikje in, zodat ze ook echt 'binnen' kunnen gaan zitten (weliswaar onverwarmd en niet geïsoleerd). 2 keer de grootte van een nachthok, zeg maar.

Die van mij krijgen twee keer per dag brokjes (Sience selective), eentje eet meer en is dus officieel te dik, dus wel letten nu extra op dat de ander wat meer binnen krijgt) en ze hebben altijd hooi, wat ze twee keer per dag ook verversd krijgen. Daarnaast natuurlijk groenvoer. En, als ik thuis ben overdag, gaan ze in een kleine ren op het gras voor een uurtje of zo, om nog wat gras te knabbelen (gras buiten de ren is altijd lekkerder).

Naast brokken, hooi, zaagsel, stro, groenvoer en extra dingen zoals speelgoed, ben ik twee keer per jaar standaard geld kwijt aan de dierenarts. Inentingen en check-up... Kost me ergens richting de 65 euro per half jaar.

Het allerbelangrijkste: volop genieten van je nijnebeesten. Ze zijn zo leuk! :D

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 20:34

Nog even een vraagje;

Ik ben van plan om ook een binnenhok te kopen voor de koude nachten, aangezien ik het wel zielig vind dat ze dan buiten moeten blijven.

Is dit nodig?? Ze zijn wel buiten gewend...

Ze hebben een dikke laag stro op beide verdiepingen...

En mocht ik ze wel mee naar binnen nemen in de nacht, kan je ze dan wel vroeg in de ochtend weer naar buiten doen of is het dan echt beter om ze buiten te laten?

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 20:43

Bedoel je met binnen echt binnen in huis of bijvoorbeeld een schuur/garage? In huis moet je sowieso niet met een konijn dat buiten zit, het temperatuurverschil is dan veel te groot om ze steeds van binnen naar buiten te doen.
Een onverwarmde ruimte zoals een schuur zou wel kunnen, maar in bijna alle gevallen kunnen konijnen die buiten gewend zijn prima buiten blijven. Ze hebben een hok waar ze prima uit de wind in warm stro kunnen zitten en hebben hooi om steeds te eten. Ook konijnen kunnen namelijk beter tegen de kou dan tegen de warmte. Er zijn ook mensen die bij kou (vorst) hun buitenhokken wat extra afdekken met een deken.

Caira

Re: Konijn aanschaffen/onderhouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 21:14

Ik geloof daar nooit zo in dat 2 konijnen niet bij elkaar kunnen. Ik doe het wel altijd gewoon, heb nu ook 4 vrouwtjes bij elkaar zitten. Ruimte is het sleutelwoord

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 21:55

Caira schreef:
Ik geloof daar nooit zo in dat 2 konijnen niet bij elkaar kunnen. Ik doe het wel altijd gewoon, heb nu ook 4 vrouwtjes bij elkaar zitten. Ruimte is het sleutelwoord

thats the spirit

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 22:03

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 00:14

Jammer dat je toch voor 2 dames bent gegaan van een funnest waar je niks van achtergrond weet en niet naar Heiloo bent gegaan voor 2 opvangers... als dit vroeg of laat fout gaat heb je de poppen aan het dansen om maar niet te zwijgen of het geslacht wel klopt. Had van het weekend nog mensen in de winkel die 2 konijntjes bij een particulier weg had, leuk een keer een nestje, zouden 2 vrouwtjes zijn, heb ze nog even gecontroleerd voor ze 2 mannen dus. Met 2 opvangers zat je meer save dan nu uit een pretnest, terwijl die diertjes zou hard een fijn baasje zoeken. Ik hoop daarom dat dit geen impulsaankoop is zo vlot alles achter elkaar.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 08:38

Nou de reden dat ik niet naar Heilii ben gegaan is omdat daar een vrouwtjes konijn al 22,50 kost en een mannetje 35 euro. Nou reken maar uit... Ik stop dat geld liever in het maken van een ren...
Kijk bij jou had ik ze nog wel willen halen aangezien je voor een vrouwtje dan een vrijwillige bijdrage betaald, echter kreeg ik mijn vriend niet nog een keer zo ver om zo ver te rijden. We waren namelijk de hele zaterdagmiddag kwijt voor het ophalen van het hok.

Nou ik en caira hebben besloten dat ze Missy gaat heten en het andere vrouwtje Macy. Vind ik zelf wel erg leuke namen. Ze is wel nog behoorlijk schrik achtig, maar ja kan ik me ook wel voorstellen. Ik hoop dat dat minder word na een week en met een ander konijn erbij. Ik wil haar sowieso eerst een week met rust laten en gewoon laten wennen. Alleen voer brengen en water en dan weer gaan. Zo kan ze eerst de routine een beetje krijgen...

mijn katten vonden het aan het begin wel leuk, maar schenken er nu ook nog weinig aandacht aan. ze beweegt ook nog niet zoveel...

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 10:32

oei, faniek slaat de spijker op z'n kop. 2 vrouwtjes gaan erg vaak fout, ik hoop dat jij de uitzondering op de regel hebt...

wbt buiten en binnen; niet doen. Koude nachten kunnen ze prima tegen als ze al vanaf de zomer lekker buiten zitten. De konijnen kweken een gigantische vacht en die isoleert prima. Als het heel koud is of als de wind op het hok staat, doe ik er wel eens een jutenzak overheen, dat scheelt. Ook extra stro in het nachthok schijnt te werken, maar hier spitten ze het er direct weer uit :+

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 10:36

Heiloo ben ik ook niet over te spreken.
Waarom zouden 2 vrouwtjes samen niet gaan? Ik heb al minimaal 10 jaar konijnen en het is me nog nooit niet gelukt om konijnen te koppelen. Als je er 2 in een klein hokje stopt, nee dat kan niet. Maar als ze voldoende ruimte hebben gaat het prima.

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 10:39

Heb je ook al gedacht om ze te laten helpen ivm het risico van baarmoederhalskanker? Heb je gedacht aan de inentingen voor VHS en myxomatose? Veel info vind je ook op http://www.konijnen.nl
en veel plezier met je konijntjes!

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 10:49

Tamadine schreef:
Nou de reden dat ik niet naar Heilii ben gegaan is omdat daar een vrouwtjes konijn al 22,50 kost en een mannetje 35 euro. Nou reken maar uit... Ik stop dat geld liever in het maken van een ren...
Kijk bij jou had ik ze nog wel willen halen aangezien je voor een vrouwtje dan een vrijwillige bijdrage betaald, echter kreeg ik mijn vriend niet nog een keer zo ver om zo ver te rijden. We waren namelijk de hele zaterdagmiddag kwijt voor het ophalen van het hok.

Nou ik en caira hebben besloten dat ze Missy gaat heten en het andere vrouwtje Macy. Vind ik zelf wel erg leuke namen. Ze is wel nog behoorlijk schrik achtig, maar ja kan ik me ook wel voorstellen. Ik hoop dat dat minder word na een week en met een ander konijn erbij. Ik wil haar sowieso eerst een week met rust laten en gewoon laten wennen. Alleen voer brengen en water en dan weer gaan. Zo kan ze eerst de routine een beetje krijgen...

mijn katten vonden het aan het begin wel leuk, maar schenken er nu ook nog weinig aandacht aan. ze beweegt ook nog niet zoveel...

Betreft de kosten heb je wel bedacht dat het enten alleen al snel 15 euro kost en als je zelf een ram laat castreren al snel rond de 50 euro en dan komen de entkosten er nog bij? Als je nu al daar op bent gaan besparen vraag ik me af waar je aan begonnen bent? Ja, die leuke grote ren, maar stel je voor zo'n leuk lief jong konijntje dat jij nu gekocht hebt blijkt olifantstanden te hebben, dan ben je veel meer kwijt. Of het krijgt nu coccidiose, want jonge konijnen zijn heel gevoelig. Ik vind dat echt erg jammer, die bijdrage die Heilo vraagt zijn logisch, alles moet er voor gedaan worden!

@ Caira
Ik heb al jaren konijnen en kan uit ervaring spreken dat het soms goed gaat, maar ook zeker vaak fout kan gaan en 2 oudere dames koppelen is makkelijker dan 2 jonge dames samen houden! Vaak gaat het in de pubertijd mis wanneer de hormonen opspelen, ik zeg niet altijd, maar vaak wel. Ik heb hier ook oudere dames bij elkaar geen probleem, maar bij de jongere dames komt vaak een fase dat het helemaal mis gaat en ze ook niet meer bij elkaar kunnen. Ik zou zeggen bekijk dit specifieke topic maar is op bunnybunch: http://www.bunnybunch.nl/community/gedr ... chten.html
En ja ook op bunnybunch zijn er gevallen dat het goed gaat met de dames, maar ook dat het fout gaat, dus waarom als je het kan voorkomen toch eigenwijs alsnog 2 dames nemen? Daar kan ik met mijn hoofd nooit bij, als je al van te voren weet dat het een 50/50 kans is dat het goed blijft gaan of fout, want we hebben op BB wel is een onderzoek gegaan en daar ging het iets vaker fout dan goed, vandaar de 50/50.

Mijn gevoel blijft daarom dat dit een impulsaankoop is. TS hou er rekening mee dat konijnen gerust 10 jaar oud kunnen worden.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 10:59

Topic gelezen Faniek en wat blijkt: 2 vrouwtjes in een klein hokje. En steeds opnieuw gekoppeld in dat zelfde kleine hokje! Gek he dat dat fout gaat? Als ik 2 van mijn paarden in een box zet kan ik je ook vertellen dat dat eens fout gaat!

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 11:46

Dat is slechts een klein voorbeeld wat ik nu gaf, ik heb 100en konijnen gehad en krijg 100en konijnen binnen ook uit grote leefruimten waar het niet goed gaat tussen dames en vooral in de pubertijd. Ook al vaak genoeg gezien bij andere opvangcentra, ik denk dat ik daar wel meer dan genoeg ervaring in heb om te zeggen dat het 50/50 kans heeft, ruimte of geen ruimte! Er zitten hier ook 2 dames koppels samen wat goed gaat, zegt nog steeds niet dat het in 99% van de gevallen goed, het blijft een 50/50 geval en als jij de mogelijkheid hebt het te voorkomen, omdat je hoort dat het vaak fout gaat, dan nog lekker eigenwijs zijn en gewoon samen zetten? Strak plan, not.. leuk stromen de opvangen weer vol van! Ik zou zeggen verdiep je is echt goed in konijnen en je zal een hoop bij leren, want dat is hier op bokt zeker nodig.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 11:50

Nou dit topic staat niet onder de discussies, dus lijkt me hier verder ook niet nodig... Jij kent mij blijkbaar helemaal niet en dan zou je wel beter weten met je uitspraken. Caira ken me wel en weet ook waar ze het over heeft.

Jij denkt dat het allemaal impulsief is, ik weet wel beter. Alle dieren blijven hier tot de dood. Ik zorg ervoor dat ze het zo goed mogelijk krijgen en dat zal ook geld kosten, maar dat weet ik en vind ik niet erg.

Dus het lijkt mij handig de discussie hier te stoppen. Ik begrijp je mening, maar ik hoop dat je ook mijn beslissing kan accepteren.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 11:56

Ik accepteer je beslissing dat wel, maar ik accepteer het niet dat mensen steeds blijven zeggen dat vrouwtjes samen prima gaat. Het geeft veel frustratie hier als je regelmatig dames in de opvang krijgt, omdat het toch niet zo goed ging als de dierenwinkel of andere mensen adviseerden. Als je dat ook zou begrijpen dat zou een stap vooruit zijn! Het is frustrerend voor opvangcentra zoals wij dat mensen zo naief zijn en wel zien en dat uiteindelijk toch weer 1 van de 2 in de opvang beland.. en dit advies leest niet alleen jij, maar ook heel veel mensen meer die googlen of op bokt zitten.
En het gaat hier nu niet om of Caira jou kent of niet puur om het feit dat het lang niet altijd goed gaat met 2 dames en ik hoop van harte dat jij dan niet 1 van de 2 naar de opvang brengt, maar 2 gecastreerde rammen er bij neemt voor elk één, want ik vind dat je dan ook voor de eventuele gevolgen moet staan nu een aantal jou het zo op het hart hebben gedrukt.

Daarnaast het enige wat ik uitspreek is dat ik het gevoel krijg dat het een impulsaankoop is, ivm het snel aanschaffen van hok en alles hopla konijnen erin van een pretnest en klaar. Ja, dan krijg ik dat gevoel, kan je dat begrijpen als opvang? Dat je 60 konijnen hebt zitten van vaak nog geen jaar oud uit impulsaankopen of de kinderen kijken er niet meer naar om? Dat is een gevoelig punt bij ons en daarom hoop ik van harte dat je goed voor de beestjes zal zorgen en dus ook als de dames niet samen gaan je ze allebei een gecastreerde kerel geeft.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 12:02

Hey

Ik kan het van jou kant ook best begrijpen hoor, begrijp me niet verkeerd.

En zoals ik al zei: de konijnen gaan hier alleen dood weg. Mocht het nu niet samen gaan, dan komt er een oplossing. Ik zal ze nimmer nooit niet naar een opvang brengen. Een dier is voor mij net een kind, als je eraan begint, dan maak je het ook af (en dan bedoel ik natuurlijk niet dood maken) en dat betekend niet weg brengen, maar zorgen dat het goed gaat of voor een oplossing zorgen... Daar kan je van op aan!

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 12:04

Daar ben ik iig blij om, dan hoop ik dat je straks gaat genieten van de konijntjes en dat ze verder geen problemen hebben, tip kijk de tanden wel even na of die goed staan.
En als ze nog niet geent zijn, zou ik dat wel doen. De konijntjes zijn 8 weken?

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 16:04

Hoi,

Nou het konijn welke er nu al is is van aug. en het konijn wat nu komt is 9/10 weken... Scheelt 3/4 weken ofzo...

Ik kreeg net sms dat ik het tweede konijn vanmiddag mag op komen halen. Is het andere konijn 1 dag alleen geweest. Voel me eerlijk gezegd al helemaal schuldig. Ik hoop dat alles goed zal komen en anders verzin ik een andere oplossing...

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 19:45

Nou ik heb ze net bij elkaar gezet en kennis making gaat erg goed. Het konijn welke ik gisteren heb gehaald die heeft er gelijk wel steun aan, dat zie je wel. Het nieuwe konijn is veel rustiger en al veel meer in handen geweest, dus dat is wel fijn.
Nu even paar dagen met rust laten en dan ga ik ze toch wel regelmatig in handen nemen...

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 13:06

Faniek schreef:
Ik accepteer je beslissing dat wel, maar ik accepteer het niet dat mensen steeds blijven zeggen dat vrouwtjes samen prima gaat. Het geeft veel frustratie hier als je regelmatig dames in de opvang krijgt, omdat het toch niet zo goed ging als de dierenwinkel of andere mensen adviseerden. Als je dat ook zou begrijpen dat zou een stap vooruit zijn! Het is frustrerend voor opvangcentra zoals wij dat mensen zo naief zijn en wel zien en dat uiteindelijk toch weer 1 van de 2 in de opvang beland.. en dit advies leest niet alleen jij, maar ook heel veel mensen meer die googlen of op bokt zitten.

Ik kan me voorstellen dat het als opvang behoorlijk vervelend is, als je steeds opnieuw dieren binnen krijgt, omdat het samen niet goed gaat...

Maar mijn dames zitten al een behoorlijke tijd bij elkaar, ze zijn van december 2007, ik heb ze vanaf februari 2008 (ongeveer) en ze zijn altijd samen geweest sindsdien. Ik heb nog nooit problemen met ze gehad. Een van de twee is duidelijk het dominantst. Dat betekent automatisch dat de ander soms uit de weg moet. Als de dominantste wil eten en ze wil niet hebben dat de ander erbij zit, zal ze aan de kant moeten. Dat gebeurt ook gewoon. Ze hebben veel ruimte en kunnen elkaar prima uit de weg. En dat nu al ruim 1 3/4 jaar.

Dus dan vraag ik mij af waarom dames niet samen kunnen. In de natuur leven konijnen toch ook in hele families, dus ook meerdere vrouwen in een familie groep?

Wat niet wil zeggen dat die van mij nooit onenigheid hebben, heel soms probeert de onderdanige van de 2 haar positie te verbeteren. Dat duurt dan zolang als de dominantste het negeert, vervolgens wordt even duidelijk gemaakt dat dat niet kan en de rust is herstelt. Geen van beide heeft ooit een wond van de ander opgelopen, wat makkelijk zou gebeuren als ze echt ruzie krijgen. Ze slapen eigenlijk altijd samen en tegen elkaar aan. En als er wordt rondgehuppeld gaan ze ieder hun eigen ding doen. Net als met tunnels graven. Is de een er bezig, dan blijft de ander weg. Tazz, die de baas is, graaft wanneer zij wil, Mickey, die onderdaniger is, graaft wanneer Tazz niet graaft...

Het enige typische is dan wel weer dat Mickey het dikste is (te dik volgens de d.a.), Tazz vindt gras veel lekkerder dan brokjes..Nu ze iets minder krijgen wordt Tazz ook wel wat feller op de brokken, gelukkig :D

Even een vraagje trouwens. Bij honden is het raadzaam te sterriliseren, vanwege kans op baarmoeder problemen. Is dat bij konijnen ook zo? En is het handig om konijnen te steriliseren? Vanwege de narcose en het gevaar van het stil liggen van de darmen. Ik heb een hele goede dierenarts, dus die zou nooit zeggen dat mijn konijnen nuchter moeten zijn, maar toch... wil geen risico lopen.

ps. TS: fijn dat het koppelen zo op het eerste zicht goed gaat.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 13:16

djinnie, in de natuur zit er ook een ram bij. 1 ram op meerdere voedsters kan wel.
jij hebt een uitzondering. het gaat echt vaker mis dan goed helaas tussen 2 vrouwen...

ik heb mijn konijnen beiden laten sterriliseren (en de mannen castreren); idd vanwege de kans op baarmoederproblemen. ze zijn beiden onder een gasnarcose geweest en hebben er niets onder te lijden gehad. aten ook weer direct goed.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 19:33

Nou hier gaat het echt super goed. Ze waren beide een beetje bang, want ze kwamen uit aparte nesten, maar het gaat zelfs beter dan mijn 2 katten samen en die komen uit hetzelfde nest haha...
Het is natuurlijk te hopen dat het ook zo blijft... We zullen zien, maar ik ben er echt super happy mee.
Heb ze net beide even 30 sec op getild en vast gehouden en ze worden steeds minder bang voor mijn handen en handelen als ik bezig ben...