Heel angstig poesje!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 22:27

laetitia schreef:
aah wat een mooierd!

Ik heb inderdaad ergens gelezen dat schildpaddenpoesjes vaak erg eenkennig zijn en ook erg op zichzelf kunnen zijn...
Ik ben op Juultje gevallen vanwege haar prachtige hoofdje, ze is heel erg gevlamd op haar hoofdje.

Daarbij zocht ik een 'echte' binnenkat, die het liefste solo was.

Een echte binnenkat is ze zeker, ze heeft bij haar vorige baasje nooit de behoefte gehad om naar buiten te gaan.
Maar of ze haar soorgenoten niet enorm mist, dat weet ik niet.
Ze is altijd met andere katten geweest...alleen werd ze door hen steeds weggepest of gedomineerd...

wij hebben nu een kleine schildpad kitten en ze is een draak ze jat je eten van het bord en straffen helpt niet want ze komt gewoon terug.
en ze loopt iedereen achterna en is zuper gek op aandacht van iedereen.
verschild heel erg van poes/kat.

maar die kat wend wel. gewoon geduld hebben en dat zeg je zelf ookal.
ik zal is rond gaan speuren voor tips ;)

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 22:28

Ze zit inmiddels niet meer onder de bank maar in mijn grote boeken/tv kast. Zit een holle ruimte in voor snoeren enzo en daar hoor ik haar!

Dus veel contact is nu sowieso niet meer mogelijk.
Ik ga er gewoon vanuit dat het minstens een jaar duurt en ik heb gewoon even een onzichtbaar huisdier die wel eet en drinkt maar verder niet bestaat...:D

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 22:52

Ik wilde wel even melden dat ik het super vind dat je bereid ben zo lang te wachten en haar de kans wil geven om uit haar schulp te kruipen.
Menig ander had haar gewoon in een asiel of op straat gedumpt!! +:)+

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 22:54

_O- dat is wel de goede instelling, gaat vast wel goedkomen met jullie 2, het is wel een beetje saai, maar ooit wordt je geduld beloond :j.

@nikita, die schuwe beesten komen ook in alle soorten en maten, ik heb hier een schijterd en dat is een lapje (die heb ik trouwens van kitten af aan, gewoon de aard dus), de andere was helemaal zwart en de cremekleurige was in 1e instantie een schuw beestje (en een krabber), maar die zijn beiden goed ontdooid. Nu heb ik er een zwart wit monster bij die qua beschrijving precies zo is als die van jullie en ik moet er helaas bij vertellen dat het niet minder wordt naarmate hij ouder wordt :+...

Caira

Re: Heel angstig poesje!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 22:59

komt idd vanzelf goed. Mijn lap is veel te slim en wil altijd bij je zijn. Onze rooie is gewoon een dikke luie rooie rat van ruim 5,5 kilo.

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 22:59

Als ik t zo hoor komt het vast goed met jullie! Er kan zomaar ineens een ommeslag bij de dame plaatsvinden, als ze maar de ruimte heeft..en die heeft ze...

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 23:06

Yep :j, zodra je ze de ruimte geeft dan komen ze vanzelf.

Dat bedenk ik me trouwens nog, toen ik samen met een vriendin woonde had die ook zo'n soort kat in huis gehaald, die werd ook zwaar geterroriseerd door de andere beesten en zat alleen nog maar achter de toiletpot. Die heeft ook een tijdje schuw gedaan, maar die kwam vrij snel tot rust toen ie niet meer constant belaagd werd door die andere beesten, dat is nu de grootst mogelijke knuffelkont die je je kunt voorstellen, stalker-guy!

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-09 14:06

Vanacht was per ongeluk mijn slaapkamerdeur open gegaan.

Ik lag nog niet in slaap, maar lag wel half te dommelen en Juultje heeft mijn hele kamer onderzocht! Niet heel erg stil, nee alles viel om := !

Ze heeft nog een tijd in het raamkozijn, naast mijn bed gezeten om half naar buiten te kijken en stiekem ook naar mij...

Ben af en toe wel even gaan verliggen, omdat ik moe was en echt wilde slapen en dan schrok ze wel even. Maar kwam daarna weer terug.

Ik houd voorlopig mijn deur open, kan ze zelf op haar eigen manier kennis met mij maken als ik slaap...!

Stuk tekst van oud baasje gekregen:

Citaat:
Bange en schuwe katten kun je het beste tijdens het slapen handtam maken. Ga rustig, bijvoorbeeld met een boek, in de ruimte zitten waar de kat zich verstopt houdt. Als de kat in de huiskamer zit, probeer dan op de bank te gaan slapen. Het zal niet lang duren voordat hij nieuwsgierig wordt en bij je komt om je te onderzoeken. Onderneem geen stappen, maar laat hem gewoon zijn gang gaan.

De meeste vormen van het eerste contact tussen de kat en de mens gebeuren tijdens het slapen. De mens is dan minder bedreigend en bij de kat wint de nieuwsgierigheid het dan van de angst. Als je wakker wordt en de kat rent niet weg, dan ben je de winnaar en zal de kat niet meer voor je wegkruipen. Uiteraard zal dit niet na 1 keer lukken. Geduld is een schone zaak.

Als katten heel erg angstig zijn is het verstandig ze altijd binnen te houden. Als het dier buiten een angstaanval krijgt, kan dat leiden tot gevaarlijke situaties.

Zorg ervoor dat de kat kan beschikken over een eigen en veilige plaats waar hij zich kan terugtrekken. Bijvoorbeeld een soort hol met een smalle ingang, waar je niet zo gemakkelijk in kunt kijken. Als de kat zich hierin heeft teruggetrokken, mag niemand hem storen. Dat wordt namelijk als een ernstige bedreiging gezien.

Zorg ervoor dat de vluchtweg naar de eigen en veilige plaats vrij is. Dit geeft hem een extra veilig gevoel.

Benader je kat op gelijke hoogte. Staar een angstige kat nooit recht in de ogen. Kijk langs hem heen en knipper met je ogen. De kat ziet dit als een vredesuiting.

Loop nooit recht op het dier af en houd hem nooit vast als de pupillen groot zijn of het gespannen lijf verraden dat hij bang is.

Een tweede, mensvriendelijke kat kan helpen een schuw dier met de mens vertrouwd te maken. Het vraagt echter veel geduld, want mensvriendelijk gedrag kun je niet dwingen.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 14:25

Haha, leuk :j! Ik denk dat het wel goed gaat komen, dit houdt toch al in dat ze je wel degelijk interessant vindt, en een afwachtende benadering gaat z'n vruchten snel genoeg afwerpen.

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 14:48

Dat gaat helemaal goedkomen..zo begon t met de mijne ook....

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 11:10

Dat kinkt als een goede stap vooruit :j
Ik heb dit ook met mijn eerste kat gehad. Leuk, op mezelf, kat gehaald. Wilde ze niks van me weten :+

Ze heeft zeker 6 maanden onder de tafel gebivakkeerd en kwam er alleen onder vandaan om te eten en op de bak te gaan. En dan het liefst als ik er niet was. Soms liep ze wel rond als ik op de bank zat, maar bij een kleine beweging schoot ze weer onder tafel.
Ik heb het maar laten gaan en op een gegeven moment kwam ze eten als ik er was. En zo heb ik haar langzaam aan kunnen raken.
Maar het heeft wel ruim een jaar geduurd voor ze echt helemaal op haar gemak was.
Aan de andere kant was ze daarna wel erg aan me gehecht en was echt mijn maatje. Je moet er wat moeite voor doen, maar dan krijg je er ook een hoop voor terug :D

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 16:50

_O-, whaha leuk zijn ze hè, die katten _O-
Soms vraag ik me wel eens af waarom we er toch altijd weer intrappen :n. Maar zoals je zegt, zodra je dat vertrouwen hebt, is het alles dubbel en dwars waard ;).

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-09 21:42

Toch raar...ze komen toch voort uit 'wilde katten' en dat zijn toch roofdieren?

Hoe kunnen ze nu ooit een goed roofdier zijn als ze voor alles en iedereen scheitbang zijn?

Mijn vorige kattten waren echt heel anders...Gigi was wel op zichzelf en vrij dominant. Maar was wel een behoorlijke schootkat en knuffelkont. Bij bezoek zat hij op de keukenkast vanaf zijn troon alles eens te bekijken.
Boy was een echte 'lomperik', heel onnozel en dommig en vond alles en iedereen helemaal leuk en aardig. Ging voor iedereen op zijn rug liggen om over zijn hangbuik-zwijn-buikje geaaid te worden :D.

Heb ze uiteindelijk door omstandigheden weg moeten doen...zijn naar een boerderij gegaan...Heb tranen met tuiten gehuild.
Vooral om eigenzinnige en hooghartige Gigi die ik al 9 jaar had...

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 23:58

Nou, juist daarom zijn ze zo goed als roofdieren, als ze allemaal als een lief knuffelpoesje naar mensen toe zouden komen, dan zouden ze er niet meer zijn :)).

Die 2 van jou zouden binnen no time vermoord worden door ieder ander beest wat ze in het wild tegen zouden komen _O-.

Be patient, and everything will be fine :j.

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 19:19

Ons bange katje dat we uit het asiel hebben gehaald was ook zo. Zodra ze hier binnen kwam schoot ze onder het bed om daar alleen onderuit te komen om te eten en op de kattenbak te gaan (dit ook alleen maar als wij er niet waren en ook zeker de eerste dagen niet) Echter hebben wij nog 2 andere katten rondlopen en ik ben er van overtuigd dat ze uiteindelijk mede door die 2 uit haar schulp gekropen is. Nu ruim een half jaar later is er van het bange katje weinig meer over, alleen als ze op de grond zit en je loopt erlangs schiet ze nog wel eens weg.

Ik zou toch proberen om haar inderdaad uit de CV ruimte te halen (zoals je al gedaan hebt geloof ik) en het verder vanuit haar te laten komen.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-09 19:57

Nou Juultje heeft vannacht de kolder in de kop gehad!

Ze was me toch een partij aan het rennen en dollen door het huis vannacht toen ik 'sliep'...! Ik denk dat ze eindelijk begint te ontspannen en zich thuis begint te voelen...

Ze laat zich overigens nog steeds niet zien, maar ben al blij dat ze even in een dolle bui was!

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 21:41

Haha, nachtbrakertje! Heel goed, dan is ze waarschijnlijk inderdaad aan het ontspannen :j.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 12:02

En, hoe gaat het met het poezebeest?

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 13:23

Ze laat zich nog steeds niet zien! Heb gister 3 kleine speelmuisjes gekocht en catnipspray.

Maar ze heeft er vannacht niet mee gespeeld volgens mij.
Heb nu wel altijd mijn slaapkamerdeur 's nachts openstaan en dan komt ze wel even de kamer binnen lopen maar meer niet.

Ze zit overdag dan gewoon verder in de holle ruimte in mijn boeken/tvkast.

Net met collega een gewonde kat opgehaald die was gevonden en naar de DA gebracht. Heel lief poesje, echt een enorme knuffelkont en supersociaal naar mensen. Arm beestje heeft wond in hals en kan niet op haar pootje staan.

En dan denk ik "waarom is Juultje nou niet zo? Ze wil niets van me weten".

Wat kan ik nog meer doen voor Juultje?

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 13:37

Ik snap je gevoelens maar het enige wat echt nog helpt (naast wat je allemaal al hebt gedaan) is heel veel geduld hebben.....ze zal zich het ene moment beter in de vel voelen en meer druven dan het andere moment. Komt vanzelf tiot rust.....maar het kan evne duren....

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 13:40

Wat wij met knaagdieren doen: In een ruimte zetten waardoor ze dus niet te veel weg kunnen kruipen. Op die manier is het contact maken veel makkelijker.

Voor ratten geldt iig: hoe verder ze weg kunnen kruipen hoe langer het duurt en hoe moeilijker het is voordat ze aan je kunnen wennen.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 17:47

Dat hangt heel sterk van je kat af, het is inderdaad wel zo dat je een beetje moet voorkomen dat ze compleet geisoleerd raken, maar door ze constant in een ruimte te laten waar ze zich helemaal niet kunnen terugtrekken krijg je alleen maar een averechts effect. Zoals het nu gaat, blijft de kat zelf in dezelfde ruimte als de ts en heeft ze 's nachts de ruimte om te komen gluren, op die manier heb je de meeste kans dat het wel goed komt. Maar een kat moet wel weg kunnen, anders wordt het alleen maar erger, je moet ook niet vergeten dat de kat een aardig trauma heeft opgelopen doordat ze zo 'gepest' werd door de andere dieren op haar vorige adres.

@ts, je kunt niet veel meer doen, misschien nog wat andere speeltjes kopen (misschien vindt ze muisjes niet eens leuk), die catnipspray is wel een goed idee, die kun je ook eens op bepaalde plekker sprayen waarvan je graag wilt dat ze daar komt(of een keer op je kleding/bed). Het zit er trouwens dik in dat ze over een tijdje een keer op het voeteneind van je bed gaan liggen, zal nog wel even duren, maar vaak doen ze wel vrij snel.

De meest schuwe kat die ik had kwam ook graag op bed liggen, hoewel hij nog niet echt goed aaibaar was.

Verder inderdaad geduld hebben, je bent op de goede weg!

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 17:58

Onze kater was ook heel angstig toen we hem uit het asiel mee kregen. de kattenbak was al snel bestempeld tot toevluchtsoord dus daar hebben we dezelfde dag nog de deksel vanaf gehaald om te voorkomen dat hij zijn mooie huis niet vies wilde maken ;) daarna heeft hij afwisselend inderdaad in en onder kasten gebivakkeerd. Ook onder de bank was inderdaad een geliefde plaats, maar dat wilde wij niet hebben dus die hebben we afgezet met restplanken van ons laminaat :). Nu 2 jaar later hebben we een geweldige knuffelkater, maar dat heeft ook wel ruim 1 1/2 jaar geduurd. Nog steeds mogen vreemden niet zomaar aan hem komen, maar bij ons kruipt ie onder de dekens en op schoot. Wij praten veel tegen onze katten en mauwen vrolijk terug als ze al mauwend en mekkerend door huis lopen. Ook hebben we in het begin de katten wel opgepakt, ook als ze er niet altijd zin in hadden. Even oppakken, aai over de bol en weer lekker op de grond. eerst vonden ze het beide niks, nu komen ze de knuffels halen :D Katten weten uiteindelijk wel wat goed voor ze is, al moeten ze af en toe weer even helemaal kats worden! (lees: lekker profiteren :P)
Succes met de jouwe, als ik het zo lees ben je toch al een end op de goede weg!

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 22:03

@hyppolyte: goed idee! Ik zal vanavond wat catnip op het voeteneind van mijn bed spuiten! En doe dat gewoon elke avond een beetje!

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 23:08

Nou, elke avond hoeft niet hoor, dat spul is vrij sterk volgens mij, ik doe het altijd op de krabpaal enzo, in de hoop dat ze dan van de bank afblijven :D. Het is wel vet grappig om te zien hoe die draak van mij erop reageert, die gaat die paal echt staan knuffelen _O-. Maar niet iedere kat wordt er wild van hoor, even afwachten dus.