Waar gaat je kat heen na overlijden?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Waar gaat je kat heen na overlijden?

Begraven in de tuin
78 (56%)
Laten cremeren (en in urn bewaren)
30 (21%)
In de kliko
7 (5%)
De Rendac
10 (7%)
Anders, namelijk...
12 (8%)

Totaal aantal stemmen: 137

_Tara_

Re: Waar gaat je kat heen na overlijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 00:45

Lijkt me ook sterk dat ze die gestorven dieren dan weer verwerken in kattenvoer... Ten eerste zou, als dat echt zo was, volgens mij niemand meer z'n kat bij de DA laten na inslapen en niemand zou z'n kat meer kattenvoer uit de winkel laten eten.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 01:23

AngeliqueB schreef:
Bij de dierenarts de ton in. Zodra het dier overleden is, is het lijf slechts een leeg omhulsel..

Zo dacht ik ook altijd, totdat...

Kiddy heeft 2 weken bij de DA in de koeling gelegen tot ik 100% zeker wist wat ik wilde. We zouden hem begraven op stal (langs de bak) in een fleece plaid en met zijn favo kussentje, maar ik kon het niet over mijn hart verkrijgen om een binnenkant buiten in de koude grond te leggen... ik heb toen gekozen voor crematie (met nog een andere kat) en daarna is hij uitgestrooid. Kreeg naderhand een mooi kaartje thuis met dat en wanneer hij gecremeerd was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 01:35

Die van ons ging in de kliko.. :o
Naast de weg gevonden, kapotte kaak, open buik, vol met maden... Had het liever anders gewild, maar een andere optie was er niet echt.

M_EL_ISSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 01:36

Precies hetzelfde zoals bij onze hond.
Gecremeert in een groep en uitgestrooid worden.

Toen onze hond overleed bij de DA hadden wij het er helemaal nog niet over gehad wát er met haar lichaam zou gebeuren.
Toen ze net overleden was, vroeg de DA wat er mee gebeuren moest maar we waren nog allemaal een beetje in shock en me vader zei dat ze maar 'op de hoop' gegooid moest worden.
DA liep weg, en toen kon ik pas mijn mond open trekken, en ben blij dat ik dat gedaan heb want ookal is het 'maar' een lichaam, het is wel HET lichaam van je dier waar je van houdt.

Ben tevreden op de manier zoals het nu gegaan is en dat zal dus ook gebeuren bij onze kat en wordt ook op hetzelfde plekje uitgestrooid.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 01:49

Onze katten zijn altijd bij de dierenarts 'overleden'.
Mijn ouders hebben de afgelopen jaren kittens gehad die bij de geboorte of vlak daarna overleden, hoe erg ook deze gingen de algemene vuilcontainer in. Natuurlijk wel goed verpakt.
Sommige hebben we daar gelaten, andere begraven in het bos achter mijn ouders huis. De reden dat we ze achter hebben gelaten waren de weersomstandigheden op dat moment. Bij grote hoosbuien en de grond te nat en te zwaar en/of moet je je dierbare beest in een grote diepe plas water leggen.
Ook niet zo'n fijn idee.

insun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 02:00

Onze beide katten zijn begraven in onze tuin. Ze hebben 17 en 19 jaar lang deel uitgemaakt van ons leven en ik kon het idee niet verdragen dat ze opeens 'weg' waren;ze horen hier.
De ene is nu drie en de andere één jaar dood en nog steeds loop ik regelmatig even naar ze toe om even te praten of om hun in gedachte even te knuffelen.
Ondanks dat ze dood zijn en hun lichaam slechts een 'leeg omhulsel' is, heb ik zo toch het idee dat ze nog een beetje bij ons zijn.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 09:40

Damariis schreef:
wat ik nou nooit zou doen is begraven in mn tuin ... wat nou als je ooit moet verhuizen ? je katje blijft achter .. dat lijkt me echt afschuwlijk. weten jullie trouwens dat het niet eens mag :+

T mag inderdaad niet maar ach dr komt zeer waarschijnlijk toch nooit iemand achter :P
Maar om die reden hebben wij onze kat ook niet in de achtertuin begraven maar in t bos bij t vakantiehuis van mn oma, daar was ze volgens mij ook veel liever want ze liep altijd weg als we daar waren :P

Romantico

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 09:43

Ik zou mijn beide katten laten cremeren en daarna laten verstrooien. Zo weet ik dat ze niet in kattenvoer of iets komen, dat geeft me dan wel een fijn gevoel. Ik hoef het niet in een urn omdat dat voor mij geen extra waarde heeft.

HorseChica

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 09:47

onze katten die overleden zijn hebben allemaal een mooi plekje in de tuin :)

Nativa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 09:51

Helaas voor mij erg actueel. |(
Mijn kat (zie profiel) is een maand geleden doodgereden. De dierenambulance heeft hem gevonden en gelukkig was hij nog helemaal 'heel'
Ik heb hem laten cremeren en een deel van de as in een hartvormig urntje gedaan en dat in een soort gedenkhoekje gezet. Daarnaast heb ik ook een medaillon in de vorm van een katje met een beetje as laten vullen en is er nog wat as om uit te strooien, maar daar ben ik nog niet aan toe.
Ik zou het verschrikkelijk vinden hem in de kliko te gooien of naar een destruktiebedrijf te doen ofzo, mijn kat was heel belangrijk voor me en zo is hij toch nog een beetje bij me, hoe achterlijk het ook klinkt...

Edit: Dieren in de tuin begraven is in de meeste gevallen trouwens verboden :=
Laatst bijgewerkt door Nativa op 30-10-09 09:57, in het totaal 1 keer bewerkt

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 09:54

Bij de gemeente heb je ook een mogelijkheid om katten en honden te brengen die overleden zijn.
Het is inderdaad geen fijn gezicht, als je geen tuin hebt, om zo'n dier in je kliko te hebben.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 09:58

Wij werden nogal plots verrast door de dood van onze kater (aangereden). Ik was niet thuis en mijn vriend heeft hem onder ons appelboompje begraven. Hebben we er volgend jaar mooie appels van....
Beest zat graag buiten dus was een prima plek voor hem.

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 09:59

1 van onze katten is een aantal jaar geleden aangreden (In een 30 k/m zone..) en toen meegenomen door de dierenambulance, we hebben haar uiteindelijk daar achter gelaten, dus zij is volgens mij ook gecremeert dan.

Destiny22

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 10:11

Mijn kat is 4 jaar geleden overleden thuis na een hersenbloeding ik heb haar toen naar de dierenarts gebracht en toen is ze in Amsterdam gecremeerd en uitgestrooid daar in de tuin

Hier is ze toen heen gegaan

http://www.ducamsterdam.nl/

En ze belde heel netjes toen ze aangekomen was en hoelaat ze gecremeerd zou worden ze is toen wel met een groepscrematie gegaan.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 10:35

gohya schreef:
Recyclen is: ze maken er kattenvoer van,zei me D.A. zelf.

Absolute onzin! Het is in NL verboden om kadavers te verwerken tot diervoeding.

Waarvan maken ze honden en katten voer?
Juist van dode dieren,veel afvalvlees zit er ook doorheen.
Kattenvoer met Kip,er zit dode kip in,enz.
Bijna alle dode dieren [kadavers] worden verwerkt tot dierenvoeding.
In chinees mag ook geen kattenvlees inzitten,is ook aangetroffen in de nasi.Kijk dat mag dus niet,dode dieren verwerken tot mensenvoeding.
Het is maar goed dat wij niet alles weten w.b.t voeding.

Mitxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 10:41

gohya schreef:
gohya schreef:
Recyclen is: ze maken er kattenvoer van,zei me D.A. zelf.

Absolute onzin! Het is in NL verboden om kadavers te verwerken tot diervoeding.

Waarvan maken ze honden en katten voer?
Juist van dode dieren,veel afvalvlees zit er ook doorheen.
Kattenvoer met Kip,er zit dode kip in,enz.
Bijna alle dode dieren [kadavers] worden verwerkt tot dierenvoeding.
In chinees mag ook geen kattenvlees inzitten,is ook aangetroffen in de nasi.Kijk dat mag dus niet,dode dieren verwerken tot mensenvoeding.
Het is maar goed dat wij niet alles weten w.b.t voeding.

Ja van slachtafval, niet van kadavers die langs de weg liggen en huisdieren die bij de da achtergelaten worden.
Wet in NL geld natuurlijk niet in China.

Dit komt van rendac.nl

Dierlijke (rest)materialen die niet meer mogen worden hergebruikt en dus vernietigd moeten worden zijn aangemerkt als categorie 1- of categorie 2-materialen. Met grote zorg dienen deze materialen gescheiden ingezameld en verwerkt te worden. Alle kadavers zijn aangemerkt als categorie 1-materiaal, zo ook honden en katten

Categorie 1-materiaal
Gespecificeerd risicomateriaal (niet zijnde afkeur);
Kadavers van runderen, kalveren, schapen en geiten;
Bloed van runderen zonder negatieve BSE-test;
Kadavers van gezelschapsdieren;
Residuen uit afvalwater van bedrijven waar categorie 1-materiaal vrijkomt;
Mengsels van categorie-1 materiaal met categorie 2- of categorie 3-materiaal.
Categorie 2-materiaal
Vrije mest;
Varkensdarmen, indien niet ontdaan van ongeboren mest;
Afgekeurde en bedorven delen van geslachte dieren, niet zijnde categorie 1-materiaal;
Kadavers, niet zijnde categorie 1-kadavers;
Bloed van runderen na negatieve TSE test;
Bloed van kalveren;
Bloed van schapen en geiten;
Residuen uit afvalwater van bedrijven waar geen categorie 1-materiaal vrijkomt;
Mengsels van categorie-2 materiaal met categorie 3-materiaal.
Categorie 3-materiaal
LRM-materiaal is door de nieuwe wetgeving aangemerkt als categorie 3-materiaal:
Delen van ante en post mortem goedgekeurde dieren;
Huiden, hoeven, horens, en varkenshaar van ante mortem goedgekeurde dieren;
Bloed van ante mortem goedgekeurde varkens, konijnen en pluimvee;
Varkensdarmen van ante en post mortem goedgekeurde dieren die vrij zijn van ongeboren mest.

edit lijstje toegevoegd.

We gaan wel een beetje offtopic zo ;)
Laatst bijgewerkt door Mitxa op 30-10-09 10:48, in het totaal 1 keer bewerkt

natascha44

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 10:47

Ik heb hier wel eens regelmatig jonge poesjes en als deze het niet redden gaan ze op de mestbult.. :o
Grotere katten gaan onder de grond..Bij ons lopen ze allemaal buiten op de boerderij, dat is mss ook een beetje anders dan wanneer katlief altijd in huis is geweest..dan zou die van mij ook een mooi plekje in de tuin krijgen, cremeren en de urn thuis op de schouw zetten?? nee dat gaat me iets te ver (in ons geval zou dan de hele schouw al vol staan := )

Mitxa: precies zo gaat dat en catagorie 1 afval word vernietigd en niet meer verwerkt tot honde of kattevoer.. Ik heb jaren in een kippenslachterij gewerkt en veel te doen gehad met rendac afval..

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 10:50

Wanneer onze kat zou overlijden krijgt hij een mooi plekje in de tuin.

Finstar1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 11:05

Dankje, ik eet dus niet meer bij de chinees :(
Beetje harteloos een dier in de kliko gooien.
In 2004 toen mijn beste maatje overleed (heilige birmaan) wouden mijn ouders hem eerst bij de da laten.
Dat dacht ik dus mooi niet he.
Hij ging weer in mijn armen mee terug. In de tuin. waar hij zo graag lag. Krijg dr nu alweer tranen van ;(
Ook al mag het niet, ik wou hem dicht bij me hebben, wss gaan mijn ouders er niet meer weg..
Ik heb ook een gedenk plekje voor hem gemaakt op mijn kamer

Mitxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 11:10

Lol, ik had dat van China/chinees een beetje te vlug/verkeerd gelezen. Mijn excuses.

Dat ze kat aantreffen bij de chinees... Dan zal de betreffende chinees dus zelf die kat hebben geslacht, of ergens vandaan hebben getoverd, iig komt het niet van onze dode huisdieren af die we bij de Rendac aanbieden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 11:19

AngeliqueB schreef:
Bij de dierenarts de ton in. Zodra het dier overleden is, is het lijf slechts een leeg omhulsel..

Ik kan daar niet zo nuchter over denken, omdat ik mij toch aan mijn dieren hecht, en aan het "lege omhulsel" zit voor mij net zo goed emotionele waarde.. voor mij is het dan belangrijk om dat op een "mooie" manier ergens te verwerken, zoals uitstrooien (hond) of begraven (cavia's). Hoewel het een lege huls is voelt dat voor mij toch respectvoller, puur gebaseerd op eigen gevoel dus.

Je moeder of vader of andere familieleden zijn na overlijden ook gewoon een lege huls, hoe denk jij daar dan over?

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 11:30

Mijn vorige kat is enkele jaren geleden doodgereden. Bij toeval vond mijn vader hem, die hem bij de dierenkliniek bracht. Ik heb er toen helemaal niet bij stilgestaan, maar Frenkie is daar gebleven voor 'de grote hoop'..

De hond en katten die we nu hebben zullen zeker individueel gecremeerd worden, daarna worden ze deels uitgestrooid op de heide hier vlakbij en het andere deel gaat thuis in een gezamelijke urn...

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 11:31

M_EL_ISSA schreef:
Precies hetzelfde zoals bij onze hond.
Gecremeert in een groep en uitgestrooid worden.

Toen onze hond overleed bij de DA hadden wij het er helemaal nog niet over gehad wát er met haar lichaam zou gebeuren.
Toen ze net overleden was, vroeg de DA wat er mee gebeuren moest maar we waren nog allemaal een beetje in shock en me vader zei dat ze maar 'op de hoop' gegooid moest worden.
DA liep weg, en toen kon ik pas mijn mond open trekken, en ben blij dat ik dat gedaan heb want ookal is het 'maar' een lichaam, het is wel HET lichaam van je dier waar je van houdt.

Ben tevreden op de manier zoals het nu gegaan is en dat zal dus ook gebeuren bij onze kat en wordt ook op hetzelfde plekje uitgestrooid.

Bij mijn kat is dat een half jaar geleden exact zo gegaan. Heb haar op de kliniek moeten laten inslapen en tja, toen kwam de vraag 'wat nu'. Heb foldertjes meegekregen van het crematorium en mocht erover nadenken, mijn kat is in de tussentijd in de koeling bewaard. Ik heb de volgende dag teruggebeld en heb aangegeven dat ik een groepscrematie met uitstrooiing wilde. Daar had ik het beste gevoel bij tegenover mijn kat. En voor die 80 euro hoefde ik het echt niet te laten.

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 11:33

Ik heb gestemd op cremeren. Onze poes is altijd heel graag bij mij, waar ik ben, daar is zij ook. Ik heb er al een keer over nagedacht, "wat als". Eerst dacht ik ze dan in de tuin te begraven, maar poes wil altijd zijn waar ik ben. Dus het lijkt mij een mooiere optie om ze te laten cremeren en de urn een mooi plekje in huis te geven. Dan is ze toch nog "bij mij", waar ze zo graag is en niet helemaal achter in de tuin.
Overigens zal de chinees niet veel hebben aan mijn kat met licht ondergewicht, tenzij ze graag spare-poes verkopen (i.p.v. spare ribs). Er zit niet zoveel vlees aan namelijk.

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 12:10

Ik heb geen katten, wel konijnen, mag dat ook?
Maar goed, mij maakt het niet uit waar ze heen gaan, het is imo alleen een leeg omhulsel. Ik ben nu via hun voer etc aan het sparen voor een crematie. Daar kan ik als het goed is 8 jaar voor sparen :P Heb ik het dan bij elkaar, dan worden ze gecremeerd. Zo niet, rendac. Mits ze bij de DA ingeslapen zijn. Thuis gaan ze de grond in.